Dank, we hebben een heel fijne vakantie gehad - veel zon, lekker fris en vrijwel geen regen.
Goede zorg voor het autootje natuurlijk ook tijdens de vakantie
zie plaatjes.
Temperatuurprobleem is definitief opgelost - KVS netjes 90-93º bij hele stukken 110-130 km/u, olie ± 100-110º, oliedruk ± 2 bar.
Probleem van het 'afslaan' is tijdelijk verholpen door een iets hoger dan normaal ingesteld stationair RPM.
Verder bij het rijden geen klacht. Loopt op vlakke weg mooi door en trekt goed, ook tegen hellingen op; laaddruk max 0,8 - 0,9 bar
MAAR:
* bij snel intrappen van gaspedaal bij wat lagere toerentallen 'hikt' motor vaak 1 of 2 keer alvorens goed door te trekken;
* op lange flauwe hellingen naar beneden (dalingspercentages 3 - 4 %) - waarbij iets gas geven moet om minimaal 110 te blijven rijden, 'hikt' de motor ook een beetje, zo'n 4 tot 10 keer per minuut (dan gaf ik maar wat gas bij tot 130 km/u en liet 'm dan maar weer een heel stuk 'ontkoppeld' uitrollen).
Opvallend is dat die 'hik'-storing - net als het (nu provisorisch verholpen)
absterben bij stationair -
uitsluitend optreedt bij een
onderdruk in het spruitstuk lager dan ± 1,4 bar, dus zegmaar in de range van minus 1,4 tot minus 2,0 bar.
DIT, in combinatie met de terugkerende foutmelding in de digifant "
MAP-sensor geen signaal" lijkt mij te wijzen in de richting van een niet goed werkende MAP-sensor, in die zin dat het ding niet meer goed overweg kan met MAP-waarden in voornoemde range.
Heb daarom 200 kPa Mapsensor besteld bij
Jan Böse