Heeft het misschien iets met pijpdiameters, -lengte en stroomsnelheden te maken,
wat is berekend en uitgeprobeerd de Polomotor waarvoor ddat spruitstuk geschikt is?
Misschien zit hier een begin van een antwoord in ?
(komt uit Veel gestelde vragen op
http://www.uitlaten.com)
Spruitstukken; wat is het grote verschil tussen een 4 in 2 in 1 en een 4 in 1 model?
In het algemeen kun je stellen dat een 4 in 2 in 1 een beter koppelverloop geeft, dus meer trekkracht in de normale toerentallen die je op de weg draait. Daarentegen geeft een 4 in 1 meer vermogen in de hogere toerenregionen, dus meer PK's.
Spruitstukken; maakt de lengte en de pijpdiameter veel verschill?
Ja, de diameter van de pijpen, de lengte ervan en de vorm van de collector (het verzamelstuk) hebben samen een ontzettend grote invloed op het koppel en het vermogen. Wil je dit per motortype (met specifieke nokkenas en inlaattraject) werkelijk proberen zo optimaal mogelijk te krijgen, dan ben je daar (met de vermogenstestbank) zeker twee dagen per type mee bezig. Een goed voorbeeld is Emming Tuning in Ter Apel. Deze realiseert bij een Golf 8-V motor (met flink wat vermogen) een verschil tussen een goed en een slecht spruitstuk van maar liefst 18 PK (!). Let wel, dit is dus alleen door optimaliseren! Ervaring speelt natuurlijk met dit soort zaken een erg grote rol.