Auteur Topic: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken  (gelezen 6434 keer)

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #15 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 14:42:37 »
Stadslicht is de eerste stand, dat zit op alle auto's bij sommige is dit ook het parkeerlicht.
In Nederland is het officieel niet toegestaan om met alleen stadslicht te rijden.

Daglicht wordt tegenwoordig toegepast op nieuwere auto's dit doen ze zodat men de dimverlichting niet aan hoeft aangezien je zelf nog genoeg "dag"licht hebt. Maar om toch goed/beter zichtbaar te zijn heeft men daglichtlampen toegepast, deze verbruiken minder stroom en dus kost het minder brandstof.
Daglichten mogen alleen maar overdag branden, zodra de gewone verlichting wordt ingeschakeld moeten ze uit gaan.
Oo=o=oO

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #16 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 15:32:21 »
Dus, als ik het goed begrijp.. Stadslicht mag niet omdat je dan meer benzine verbruikt? Weet niet hoe het hier in België zit, maar ik zie wel vaker auto's overdag met hun dimlichten of zelfs 'nacht'lichten aan.

Als het regent leg ik m'n lichten ook vaak aan, verhoogt je zichtbaarheid en je auto ziet er ook niet slechter uit. -naughty-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #17 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 17:07:11 »
Misschien dat ik het verkeerd uit heb gelegd.

Stads en Dagrijverlichting zijn twee verschillende begrippen.

Stadslicht (stand 1) is ervoor om gezien te worden als je stil/geparkeerd staat of te zorgen dat men kan zien hoe breed je bent als er een koplamp kapot mocht zijn. Het rijden met alleen stadslicht is in Nederland officieel niet toegestaan.
Het verbruik van de verlichting met alleen stadslicht is +- 40 Watt 6x5 Watt (voor, achter en kenteken) + dashboard verlichting

Dagrijverlichting (automatisch bij contact o.i.d.) is ervoor om overdag beter zichtbaar te zijn.
Als ik me niet vergis zijn dagrijlampen ongeveer 12 Watt per stuk dus 2x 12 is 24 Watt (alléén voor en geen dashboardverlichting)

Gedimd Grootlicht (stand 2) is ervoor om 's nachts en bij slecht zicht goed te kunnen zien en gezien te worden, Gedimd Grootlicht mag ten alle tijde gevoerd worden.
Het verbruik van de verlichting van Gedimd Grootlicht is ongeveer 150 Watt. 2x 55Wat + 6x 5 Watt + dashboard verlichting.

En dan heb je nog Grootlicht dat mag alleen gevoerd worden als men er geen mede verkeersgebruikers mee hindert. Het maakt verder niet uit hoeveel je ervan voert en hoeveel het vermogen is.
 
Omdat volgens de Nederlandse wet er bij rijden met Gedimd Grootlicht maar twéé gerichte lichtbundels mogen worden gevoerd, moet de dagrijverlichting uitgeschakeld worden.

Omdat het veiliger is/zou zijn om overdag met dimlicht te rijden, maar dimlicht nogal wat stroom verbruikt hebben verschillende autofabrikanten nu dagrijverlichting zodat het verbruik omlaag kan en de veiligheid er niet onder te lijden heeft.
Oo=o=oO

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #18 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 18:55:36 »
Ah, nu snap ik het. Weer wat bijgeleerd. -thumbsup-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline P.K.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 835
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #19 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 22:40:08 »

Toch reed me net zo'n Q7 tegemoet met 'gewone' verlichting en LED lampen tegelijk aan... Of zijn die LED's in dit geval de stadslichten en niet dagrijverlichting? -dunno- En ze zitten in de koplampunits en dus niet in de bumper, zoals je ook wel ziet bij sommige Mercedessen. 

Hoe zit dat dan?

 -sturen-


Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #20 Gepost op: ma, 19 apr 2010, 23:38:56 »
Het zou kunnen zijn dat die lampen inderdaad als stadslicht fungeren, daar weet ik het precieze ook niet van, ik zal er eens op letten er kachelt hier elke zondag eentje voorbij.
Oo=o=oO

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #21 Gepost op: di, 20 apr 2010, 17:04:26 »
Stadslicht (stand 1) is ervoor om gezien te worden als je stil/geparkeerd staat of te zorgen dat men kan zien hoe breed je bent als er een koplamp kapot mocht zijn. Het rijden met alleen stadslicht is in Nederland officieel niet toegestaan.

Na het verbouwen van de Verstralers tot Knipperlichten, ga ik de ex-Knipperlichten ombouwen naar Stadsverlichting. De huidige stadsverlichting wordt afgesloten.

Dus naar deze opzet:

Oo====oO
 =         =


Dit is het type licht dat ik in de behuizing van de knipper wil laten branden en waar ik de "How to" van ga maken. Gebaseerd op kabelboom van een Polo uit 1988.  De gehele originele kabelboom blijft correct zodat terug naar origineel slechts het omzetten van de stekkers is.
Dus eigenlijk maak je een adapterkabeltje.

Nodig, sommige dingen in tweevoud:

heldere knipperlichtglaasjes
fitting van een stadslichtlampje (sloop)
de bedrading, met stekker, afgeknipt uit de knipperlichtbehuizing (sloop)
dremel/ijzerzaag of ander snijgereedschap
soldeerbout

Neem de fitting van de Stadsverlichting en zaag/snij/frees die op zo een manier af dat je aan het middelste contact (de verende) een draad kan solderen.
Zorg ervoor dat dit ook nog mogelijk is aan het buitenste contact.

Soldeer hier de bedrading aan, sluit de fittingzijde aan op de kabelboomstekker voor het stadslicht en de andere zijde op de stekker voor het knipperlicht.
Vervang de amber glaasjes van het knipperlicht door de heldere en kijk of alles nog naar behoren werkt.

DISCLAIMER:

==> Diegene die deze "How to" volgt, vrijwaart de schrijver hiervan van alle gevolgen die hieruit voort zouden kunnen vloeien. <==
« Laatst bewerkt op: di, 20 apr 2010, 17:46:40 door Steilheck »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #22 Gepost op: di, 20 apr 2010, 17:47:12 »
En de foto met de lampjes aan (volgt).

Mmmmh, misschien wattage ook aanpassen. Knippers zijn 21 Watt en de stadslichten 4 Watt. Echter hebben de stadslampjes een reflector.
Wat(t) :) is wijsheid mbt de lichtopbrengst naar de andere weggebruikers toe?
« Laatst bewerkt op: wo, 21 apr 2010, 19:56:30 door Steilheck »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #23 Gepost op: di, 20 apr 2010, 20:32:22 »
@ Steilheck!

WAAROM??? answer: omdat het kan! Ik hoor het je nog zeggen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #24 Gepost op: di, 20 apr 2010, 21:27:32 »
Ik denk dat 21 Watt wel eens overkill kon zijn, volgens mij zijn er ook nog 6 Watt lampjes, zitten in de facelift C5, maar ik weet niet of die in de fittingen passen.
Oo=o=oO

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #25 Gepost op: wo, 21 apr 2010, 19:46:27 »
Er zijn ook 5 en 10 Watt lampjes in deze maat.  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #26 Gepost op: wo, 21 apr 2010, 19:51:42 »
Maar nog geen foto? :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #27 Gepost op: wo, 21 apr 2010, 19:52:44 »
Joh, nu je het zegt.

En foto toegevoegd. 21 Watt in de onderste  :)
« Laatst bewerkt op: wo, 21 apr 2010, 19:57:27 door Steilheck »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #28 Gepost op: do, 24 jun 2010, 23:39:48 »
even een schopje

dagrijlichten, ik vraag me af of het mogelijk is om je stadslichten te voorzien van een extra functie als dagrijlichten. Nu vallen bij mij de stadslichtjes niet zo op (3 ledjes aan elke kant) maar het lijkt me wel grappig om daar een dagrijlichtfunctie in te zetten.

Ik vind er alleen niets over. Enkel hoe je complete sets kan monteren, en daar heb ik nie zoveel an.

dagrijlichten mogen enkel aan de voorzijde branden. Weet niet of het mag om stadslichten als dagrijlichten te gebruiken, omdat dagrijlichten eigenlijk uit moeten gaan als je dimlicht voert. En stadslichten blijven branden bij dimlicht.

Iemand een idee?

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: How-to : Stadslichten in knipperlichten maken
« Reactie #29 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 16:35:37 »
Ook maar even gebruik van maken van je shop. -naughty-

Heb vorige week 2 setjes gekocht van USLights (van Volksforum), voor de Jetta en de Polo. Er zat wel een schema bij van hoe je 't moet aansluiten, maar snap er niet echt veel van.. Je moet o.a. een draad doorknippen, maar ben bang dat ik alles naar de ruk help dan. doh
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O