Auteur Topic: vraag pierburg 2e3  (gelezen 658 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
vraag pierburg 2e3
« Gepost op: zo, 25 apr 2010, 20:54:51 »
vorige week viel de polo met GK elke keer uit. Helaas net alle gereedschap uit de auto gehaald om even wat te vervoeren.
Dus ANWB gebeld.

Deze heeft de contactpuntjes vervangen.
Op het oog afgesteld. Jaren ervaring.....

Daarna liep hij nog niet goed. ipv nog iets aan de contactpuntjes te doen heeft hij toen de carb opnieuw afgesteld.
stationair en co dus (gok ik).
Daarna op 1100 toeren.

Thuis gekomen maar liep nog niet echt lekker.
Contactpuntjes zelf nagelopen. 0.6  -gert-
Aangepast.

Nu loopt hij koud op 1100 toeren.
Na 30 sec op 2000 toeren.
Warm op 1500 toeren.

Stationair krijg ik echter niet lager. Schroef is tot zijn eind.
Hij valt netjes terug. en valt, indien warm, ook meteen terug tot 1500 zonder eerst lager te komen.
Auto rijdt ook verder prima.

Tja. En dan weet ik het even niet meer....
Hoe krijg ik die toeren nu stationair lager?

Iemand suggesties?
Verder is er niets veranderd.
« Laatst bewerkt op: zo, 25 apr 2010, 20:57:02 door RoelG »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #1 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 12:31:59 »
Ontstekingstijdstip afstellen?
Enne: GK en contactpuntjes?  -dunno-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #2 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 12:38:36 »
met een HK ontsteking als ik het goed heb.


Ontstekingstijdstip heeft wel een flinke invloed op het stationairtoerental, maar dat zou je ook in de rest van de prestaties moeten merken als het ontstekingstijdstip verkeerd staat.

Je hebt alleen de stationairaanslag versteld? CO staat nog op de "ANWB met ervaring" stand?

Ploft de uitlaat ook bij het stationair draaien?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #3 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 12:48:36 »
@ dennis: Inderdaad. Helaas geen gk onsteking er bij.

ontstekingstijdstip staat nog hetzelfde, maar zal het eens controleren.
Maar gaat hij dan sneller stationair lopen door een verkeerd tijdstip? En dan ook nog eens 600 toeren meer dan het laagste stationair afstelling op de carb? Lijkt mij sterk  -dunno-

Polo loopt prima. ploft niet.
CO heb ik niet aangezeten. Onduidelijk of de meneer van de ANWB dat wel heeft gedaan. Ik werd op dat moment gebeld door mijn werk.
Anders had ik de meneer met al zijn ervaring verteld dat hij van beide moest afblijven aangezien ik goed rijdend ben aangekomen.
Dus dan zou ik eerst weer opnieuw naar de contactpuntjes gaan kijken en niet blind aan schroeven gaan draaien.

maar bij verkeerd CO zou hij toch
a. zeer langzaam moeten in toeren teruglopen
b. verder moeten terugvallen dan stationair
(afhankelijk van te hoog of te laag)

Beide doet hij niet.

Denk dat ik anders maar eens de goede inlaat er op schroef (zit nu nog een hk op) en dan maar eens naar de garage rijd om em helemaal af te laten stellen.....

Stoor me er nu gewoon aan dat ik dit niet zelf opgelost krijg.
(geef mij maar zo'n mechanische van de polo 1, met handchoke  :)


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #4 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 13:45:14 »
De motor gaat zeker sneller/langzamer lopen als je de ontsteking verdraait, maar 600 toeren is wel erg veel. Daarnaast zou de motor dan ook niet zo soepel meer lopen onder (deel)last.


Als de ontsteking niet losgeweest is staat het tijdstip nog (bij benadering) gelijk.
Als de ANWB man in principe alleen de puntjes vervangen heeft moet het daar ergens niet goed meer gaan.
Als de ANWB man de CO en stationairschroef versteld heeft moet de carb weer van voor af aan afgesteld worden.

Waren de contactpuntjes de enige oorzaak van het uitvallen? Heb je geen last van valse lucht rondom de carb? Als de auto uitviel kreeg je hem wel weer aan de praat?

De ruwe manier om de carb enigzins af te stellen (als de rest goed is, geen valse lucht of lekkages):

stationairschroef draaien tot het gewenste toertal,
daarna de CO schroef verdraaien tot het toertal niet meer verder oploopt,
stationair schroef verstellen naar gewenst stationaire toerental,
CO chroef verdraaien totdat je weer het hoogste toerental hebt
Dit herhalen totdat je geen verschil meer merkt bij het verdraaien van de stelschroeven..

In jouw geval moet je ws. eerst de CO schroef indraaien totdat je het toerental weer omlaag krijgt. Dit werkte bij mijn RX-7 heel goed, die wilde stationair helemaal niet meer lopen.
Dit
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #5 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 13:50:44 »
onsteking is wel losgeweest. Is mijn voorkeur om de afstand precies goed te krijgen.
Echter wel gemarkeerd en weer precies zo teruggezet.

Probleem was hortend lopen en uitvallen bij elke keer koppeling intrappen (dus stationair).
Kreeg em dus wel (met meer moeite dan normaal) weer aan.

Contactpuntjes zoals gezegd weer opnieuw ingesteld.
Dus blijft CO over.

Kan er wel aan gaan sleutelen nu, maar loopt nu, ondanks het hoge stationair wel goed.
Dus volgens mij dan beter direct door naar de garage en opnieuw afstellen.

Met dank aan de anwb man  -boehoe-
Zal wel weer een aantal tientjes kosten.
(vorige keer 50,- voor afstellen betaald)

@ beide: bedankt voor het meedenken  -thumbsup- : ga er gewoon zelf niet uitkomen... 

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #6 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 13:56:22 »
Ok.

Wat je kan doen;

De CO schroef helemaal indraaien (tellen hoeveel slagen je de schroef indraait) en weer terug naar waar deze stond.
Stationairschroef zelfde verhaal.

Vanaf dat punt kan je wat gaan proberen om af te stellen. Als het dan slechter wordt kan je weer terug naar een rijdende auto met een te hoog stationair toerental, omdat je weet hoeveel slagen je de boel vanuit het absolute nulpunt moet uitdraaien.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #7 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 14:25:31 »
 -thumbsup-

denk er nog even over na.
Denk dat ik het toch maar gewoon goed laat afstellen. Zonde van de motor en / of verbruik voor dagelijks vervoer.
Dus woensdag of zo de inlaat vervangen en meteen naar de garage brengen.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #8 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 14:44:44 »
Leuk begin van je verjaardag?! Succes!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #9 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 14:54:15 »
mwah. was al van vorige week en maak me er niet echt druk om.
Gewoon zonde van de centen.


Meteen wel de mogelijkheid om de inlaat om te wisselen en alles goed af te stellen  :) (en daarmee een excuus om geld uit geven bij de ega)



Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: vraag pierburg 2e3
« Reactie #10 Gepost op: ma, 26 apr 2010, 23:44:56 »
vraagbaak kope denk ik

 -uitlachen-