Auteur Topic: Ontluchten Koelvloeistofsysteem  (gelezen 2422 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Gepost op: vr, 30 apr 2010, 18:07:42 »
How To gevraagd: Koelsysteem ontluchten

Sinds recente vernieuwing waterpomp last van te hoog oplopende temperatuur.

Bij constante snelheid tot 90 km/u zijn temperatuur van KVS en olie 90ºC.
Echter bij hogere snelheden lopen de temperaturen op (KVS-> 110º, olie->115º) (en de oliedruk een beetje terug, van 2,5 bar naar 1,8 bar).

Beide koelvloeistoftempsensors en de olie tempsensor zijn minder dan een jaar oud, gechecked en in orde.
Gelet op het min of meer gezamenlijk op- en aflopen van de olie- en KVS metertjes, en de realistische waarden,  kunnen we aannemen dat die metertjes in orde zijn.
Olie- en filter zijn de dag na de waterpompwissel vernieuwd (Kroon Emperol 10W40).
Visueel en/of door reuk geen spoor van olie of KVS-lekkage waarneembaar, dus geen lekke koppakking.
Voorzover ik kan waarnemen (voelen, luisteren) functioneren de thermostaat en de koelfan normaal.

Mijn vermoeden is nu dat er lucht in het koelsysteem zit. Dus wil ik dat ontluchten.

Twee bijdragen van Martijn geven aan dat je dat moet doen door eerst bij te vullen, dan dopje/plug bij kachel terugplaatsen en dan pas de motor te laten draaien.
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7028.msg226001.html#msg226001
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1212.msg43634.html#msg43634

Min of meer vergelijkbaar is wat PoloDennis beschrijft in het 'stickie topic' "Temperatuur loopt hoog op" in de rubriek 'Techniek'.
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1256.msg46256.html#msg46256

Echter:

Uit de beschrijvingen van Dennis  maak ik op dat je de motor juist moet laten draaien met een 'ontluchtingsnippeltje' opengedraaid .
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5509.msg188475.html#msg188475

En Sjon heeft het over een 'wit kraantje' dat je pas NA het laten draaien van de motor moet openzetten.
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,881.msg37714.html#msg37714

Hoe moet dat KVS-ontluchten nou precies (bij een 2F G40)?, M.a.w. How To?

De stappen van Martijn?
1. Dopje van de kachelmotor draaien (onder plastic parafankap)
2. Systeem vullen, totdat er koelwater uit de kachelmotor komt.
3. Dopje terugdraaien
4. Motor starten
5. Verwarming op Heet draaien en de blower vol aan zetten.
6. Na een minuutje of 5 motor uit
7. Voorzichtig kijken of koelwaterniveau gezakt is.
8. Zo ja: bijvullen;  zo niet: niets meer aan doen.

Of toch een beetje anders?
« Laatst bewerkt op: vr, 30 apr 2010, 18:10:19 door KoenG40 »

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #1 Gepost op: vr, 30 apr 2010, 18:54:36 »
puntje 5 zou ik voor of na 1 doen. Anders is je circuit gesloten als je kachel op koud staat.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline wobster

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • kevin vrijsen
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #2 Gepost op: vr, 30 apr 2010, 20:26:33 »
ik doe het altijd zo

1 bijvullen tot max
2 onderste radiatorslang paar keer inknijpen
3 blower op warm
4 auto starten
5 kijken naar niveau eventueel bijvullen
6 ontluchting van kachelmotor losdraaien
7 ontluchting even open laten staan 20s ofzo
8 ontluchting terug dicht
9 controle niveau
10 dop erop en warm laten draaien

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #3 Gepost op: vr, 30 apr 2010, 21:44:26 »
ik had er bij mijn g40 ook last van na vervangen thermostaat! kreeg hem ook niet ontlucht, toen heb ik de kachel op warm gezet,auto uitgelaten, kraantje open en het koelvloeistofvat losgemaakt en hoog gehouden!  net zolang bijgevuld totdat het vloeiend bij de kachelkraan uit kwam, toen dicht en nu is hij perfect! netjes 90 graden!

Dit alles dus zonder de motor te laten lopen!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #4 Gepost op: za, 01 mei 2010, 10:59:03 »
tussen het vullen en het wachten op KVS zonder lucht uit de kachelkraan houdt ik de motor rond de 2500rpm, stationair maakt de waterpomp weinig toeren. Nu is er meer vloeistofstroming en zal de lucht er ook wat makkelijker uit gaan (scheelt ook een tijdje wachten)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #5 Gepost op: za, 01 mei 2010, 15:20:04 »
Dank voor jullie tips uit de praktijk. -thumbsup-

Heb twee liter koelvloeistof gekocht en ga er morgen mee aan de slag.

Probeer dan ook de werking van de koelventilator, thermoschakelaar en thermostaat volgens het boekje te controleren.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #6 Gepost op: zo, 02 mei 2010, 22:27:55 »
doe het zelfs zonder lopende motor .,tijdens het afvullen al het witte kraantje op het kachelhuis 2 slagen los . kachel op stand tosti zetten .
koelvloesistof afvullen tot dat er niks meer borrelt of nazakt .dan ga je het expansie reservoir mbv blazen onder druk zetten (dus letterlijk je mond op het expansie reservoir ),met uit je rechter ooghoek kun je zien of er koelvloeistof onder het kraantje vandaan komt , zo ja dicht draaien en klaar is je polo .is altijd beter dan met draaiende motor aangezien je anders hele fijne luchtbellen in je cirquit blijft houden ,welke zich naderhand ophopen in je kachel radiateur
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #7 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 18:30:34 »
Afgelopen zaterdag 1/5 heb ik (op advies van Garageman) bij koude motor en de verwarming vol open 355 ml Justice Bros Radiator Cool in het koelsysteem gegoten. Motor gestart en half uurtje rustig over de ring A10 rondgereden. KVS netjes 90º, olie 85-90º, oliedruk 3,0 - 3,5 bar bij 2000-2500 rpm. Dat lijkt me OK, want volgens JHIMZ (p. 31) moet druk bij 80º en 2000rpm minimaal 2,0 bar zijn.

Zondagochtend via A2/A12 naar Groessen gereden. Eerste stuk als hierboven. Tussen Driebergen en aansluiting A50 hele stukken constant 120/130 gereden. KVS  95º, olietemp 110º, oliedruk 2,5 - 3,0 bar.

Zondagmiddag bij afgekoelde motor KVS-peil bekeken. Stond precies op minimum. Kachelkraantje opengedraaid, verwarming op vol en toen ± 200 ml KVS bijgevuld (en paar maal in onderste radiateurslang geknepen - geen idee waar het goed voor is, maar het maakte indruk op de omstanders  :) ). Motor gestart en na 20 seconden weer uitgezet, want toen borrelde er KVS uit  het  kachelkraantje.

Later die middag 2 x 25 km over binnenwegen (50/60/80 km) gereden. 's Avonds met flinke gang weer terug naar A'dam. Temp en drukwaarden helemaal normaal, zelfs nog iets lager dan 's ochtends, ook bij langere tijd 120-130km/u.

Probleem opgelost! Vooral door het ontluchten en bijvullen van ruim een 0,355+0,2 = ruim een halve liter (koel)vloeistof, denk ik.

Dank voor alle tips en suggesties  -thumbsup-

Zekerheidshalve de werking van de twee-snelheden-ventilator getest. Stekker lostrekken van thermoschakelaar, contactjes doorverbinden: lage en hoge snelheid OK!
Binnenkort plaats ik nog een how-to-video waarin Ventilatorman dit simpele klusje demonstreert  :).

De KVS en de toevoeging zijn volgens verpakking giftig zoniet dodelijk. Tip van Serge - met mond op expansievaatje blazen - heb ik daarom maar niet gedaan...
« Laatst bewerkt op: ma, 03 mei 2010, 21:46:17 door KoenG40 »

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #8 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 21:40:45 »
je  moet het ook niet er uit zuigen he! -uitlachen-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontluchten Koelvloeistofsysteem
« Reactie #9 Gepost op: ma, 03 mei 2010, 21:45:38 »
je  moet het ook niet er uit zuigen he! -uitlachen-
joh