Auteur Topic: Zekering rollen  (gelezen 2159 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Zekering rollen
« Gepost op: wo, 09 jun 2010, 09:21:20 »

Voorkomende problemen
Massa of spanningsproblemen zijn vaak de boosdoener bij elektrische problemen.

Massapunten schoonmaken (loshalen, opschuren vastzetten, eventueel massakabels vervangen) is stap 1. Zekering rollen is stap 2.

Alle polo's zijn voorzien van staafzekeringen (DIN plug). Af-fabriek zijn deze
porcelijnen of plastic staafjes voorzien van koperen contacten, welke in de koperen veerklemmen worden gezet. Tegenwoordig zijn de vervangingszekeringen veelal van ijzer (goedkoper).

De contacten willen (zeker van koper) oxideren, met een verhoogde overgangsweerstand als gevolg. Soms komt er helemaal geen stroom meer door. Gevolg: Een niet werkend elektrisch onderdeel: Geen radio, claxon, haperende verlichting of eigenwijze ruitenwissers..


Het rollen


- Kapje van de zekeringkast halen
- Met de hand/vinger de zekeringen draaien in de veerklemmen/houders


En dan?


Is het elektrische probleem nu ineens verholpen, of treedt er een duidelijke verbetering op? Zorg er dan voor dat de noodoplossing permanent wordt!

- Spuit de zekeringkast rijkelijk in met WD40 of contactspray.
- Haal de zekeringen 1 voor 1 uit de klemmen (let op de volgorde!!) en schuur de contactpuntjes fijntjes op
- Controleer ook de contactvlakken van de veerklemmen, en schuur eventueel op.
- Vervang eventueel te sterk gecorrodeerde zekeringen

Succes :)




Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Zekering rollen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 09:43:47 »
misschien gelijk een tip erbij, als je de motorkap toch open hebt:

ffkes je accupolen controleren op corosie, en eventueel afschuren. Zorgt ook weer voor beter contact. Plus door even de stroom eraf te halen, reset je de computer (enkel injectie modellen)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Zekering rollen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 09:53:14 »

Toevoeging:

Om kortsluiting te voorkomen, is het verstandig bij werken aan de elektrische installatie van de auto altijd de accu los te koppelen. Om tijdens het loskoppelen van de accu kortsluiting te vermijden, haal je hierbij altijd eerste de Massa kabel los, en daarna pas de (+). Terug vastzettten: Eerst de (+) en als laatste de massa kabel weer vast.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Zekering rollen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 10:46:03 »
zolang je met de plus niets raakt van het chassis (kortsluiting dus) kan er op zich niets gebeuren, maar het is idd veiliger om eerst de massa los te halen

reden: + en - is eigenlijk verkeerd om volgens de natuurkunde. De electronen stromen van - naar + maar zoals wij gewend zijn, is de standaard.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Zekering rollen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 12:33:29 »
beter zeg je dat niet... gewoon aanleren eerst de min los te halen , kan er niks gebeuren! Als je eerst de plus los haalt kun je bijv met je steeksleutel al dicht bij de kas komen...

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Zekering rollen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 12:56:01 »
je hebt gelijk hoor  -hug-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Zekering rollen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 14:30:16 »
zolang je met de plus niets raakt van het chassis (kortsluiting dus) kan er op zich niets gebeuren, maar het is idd veiliger om eerst de massa los te halen

Hoe nutteloos?!
Zolang je geen ongeluk krijgt, hoef je je gordel niet om.

je hebt gelijk hoor  -hug-

Alsof ik daar ooit aan zou twijfelen: Ik heb altijd gelijk,.. toch?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Zekering rollen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 14:47:12 »
Multimetert tegen onderste en bovenste klempootje in zekeringenkast: checkdercheck.
Ook al zien ze er op zicht nog zo netjes uit, kunnen ze toch nog kapot zijn deze zekeringen......

Ik heb altijd gelijk,.. toch?
-uitlachen- Nee.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Zekering rollen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 15:28:14 »
Multimetert tegen onderste en bovenste klempootje in zekeringenkast: checkdercheck.
Ook al zien ze er op zicht nog zo netjes uit, kunnen ze toch nog kapot zijn deze zekeringen......

zeer goede tip! was ik zelf even vergeten -thumbsup-

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Zekering rollen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 09 jun 2010, 15:56:10 »
Hoe nutteloos?!
Zolang je geen ongeluk krijgt, hoef je je gordel niet om.


ZO duidelijk  :) -thumbsup-