Auteur Topic: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!  (gelezen 120220 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #270 Gepost op: do, 15 jul 2010, 23:12:58 »
heb alleen geen griptang... waterpomptang ook bruikbaar? :P

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #271 Gepost op: do, 15 jul 2010, 23:14:33 »
Als je sterke handen hebt ....
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #272 Gepost op: do, 15 jul 2010, 23:37:09 »
moet de complete veerpoot eronderuit ofkan het ook met de schokkers nog aan de as? krijg van meerderen t advies om ze geheel te demonteren, omdat t anders niet zou passen?

Kan wel, moet je de hele as er onder uithalen -klus-

Maar denk dat je dan toch sneller bent om de onderste bout los te halen!
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #273 Gepost op: vr, 16 jul 2010, 02:15:24 »
yep, mar leg voor de zekerheid maar een griptang klaar.

(zo'n klein sleuteltje danwel het metaal van de schokker geeft nogal snel mee)

Check! sleutel 6 al 2x op gebroken.. Ook zo'n ho3renmaat waar je er altijd wel 1 extra van hebt liggen NOT

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #274 Gepost op: vr, 16 jul 2010, 08:21:05 »
sleutel 6 nog nooit gemold en ik heb al heeel wat setjes zo gedemonteerd en gemonteerd   -klus-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #275 Gepost op: vr, 16 jul 2010, 13:18:10 »
Ik heb/had dan ook sleutels 6 van erg goede kwaliteit  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #276 Gepost op: vr, 16 jul 2010, 18:35:54 »
Ik heb/had dan ook sleutels 6 van erg goede kwaliteit  :)
dropvergeetstaal
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #277 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 19:09:17 »
Veren ga ik nog even laten voor wat het is. Denk dat dat niet de enigste reden is waarom de auto achterover helt. de wielen aan de voorzijde hebben een andere maat dan aan de achterzijde. Op zich geen groot probleem, maar die aan de achterzijde zijn smaller dan die aan de voorzijde.

achter: 175/65/14, voorzijde 185/60/14. Dus ik ga ze binnenkort eens omwisselen van voor naar achter. Stuurt nog wat makkelijker en er zit iets maatverschil qua hoogte, dus wellicht staat de auto dan al wat meer recht. Maar de veren vervang ik binnenkort pas een keer, wil dat eigenlijk samen met iemand anders doen die er vaker mee heeft geworsteld. Voelt iemand zich geroepen?

Sub zit erin, klinkt stukken beter dan de vorige, misschien wel te goed, hij overheerst een beetje, ook wel logisch want ik heb enkel krakende 87mm in het dash zitten om de hoge en middentonen te produceren.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #278 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 19:57:12 »
mwoah..

das echt minimaal.

als je dat voelt dan ben je echt goed.

waarom dan al die moeite? iemand stuurt je gratis de spullen op. iedereen denkt mee hoe het moet (waar een vraagbaak ook had geholpen) en nu laat je het zitten omdat het in een marginaal verschil in bandenmaat zit? Als dat alles was dan heeft dat echt een onevenredig tijd en energie van jou (en de rest van het forum) gekost.

Maar goed: nogmaals: als hij echt doorhangt en jij voelt dat in rijgedrag: dan is het echt niet dit bandemaatverschil.
Neemt niet weg dat het omwisselen een goed idee is.


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #279 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 20:41:01 »
Ik zeg niet dat ik het laat zitten, ik zei dat ik t liever samen met iemand doe die er meer van weet. Heb er zowiezo niet veel tijd voor gehad. Vraagbaak heb ik er ook bij gepakt, die maakt t nog makkelijker. maar Haynes geeft een afbeelding erbij dat er een aangal delen op de schokdemper zitten die er ook af moeten om de veer eraf te krijgen. Zoals de veerschotel. Maar de vraagbaak geeft weer niet de beschrijving hoe je de achterveren vervangt, wel de voorveren. Of ben ik verkeerd aant kijken?
Wat ik wel gezien had, is dat de bouten maar met minimale kracht vastgedraait hoeven te worden?, bovenste op 20Nm en de onderste op 45 Nm. Dan zouden ze toch ook heel eenvoudig los moeten komen?

Heb wel ffkes de kapjes van de topmoeren al af gehad, was toch in de kofferbak bezig. Leek alsof er locktite op was gesmeert, iig er zat wat wittig spul gekwast rondom de bouten. Hopelijk ist geen locktite, want dan krijg ik ze niet zomaar los denk ik. Heb trouwens de benodigde sleutels niet bij de hand. Sleutel 6 hebben we niet, en lijkt me niet handig om een goedkope variant daarvan te gaan aanschaffen, lijkt me weggegooit geld.

Hij hangt door, dat is direct te zien, zowiezo staan de lampen op het laagst mogelijke en nog was het maar net goedgekeurd. Nogmaals ik voel het niet, het is optisch zo. Tevens zakt de auto best wel in als je er achter een duw op geeft. Komt wel netjes terug op met 1 slag, maar thats it. Blijf toch het idee houden dat het niet alleen de veren zijn, omdat ik de zuigers van de schokdempers niet meer zie. Dit was bij mijn vorige ook zo, hing gewoon op de bumpstops. Ik heb t idee dat het precies hetzelfde is bij deze...

Nogmaals, ik ga die veren wel vervangen, maar dit weekend had ik er gewoon geen tijd voor. Heb wel de tijd genomen om de boel goed te bekijken waar de bouten zitten en hoe die eruit zien (roest e.d.) Lijkt erop alsof de onderste bouten nog goed zijn, zagen er niet roestig uit, maar je weet maar nooit natuurlijk.
Nieuwe bouten heb ik wel liggen, sterkte 8.8, M10 en dan 12cm in plaats van de gemelde 10cm. beter te lang dan te kort. En als ze te lang zijn en niet passen, dan kan de zaag er wel een stukje afhalen voor ik ze in elkaar draai.

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #280 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 20:46:20 »
Denk niet dat het daar in zit in je banden je maakt het probleem dan alleen maar groter, voor banden zijn 60 en achter 65 wissel dat om en dan krijg je het dus nog erger. maar suc6 ermee
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #281 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 20:50:07 »
60 of 65 ja als dat het enigste verschil zou zijn had je idd gelijk

Maar het zit m in dat achter 175/65/14 zit en voor 185/60/14. Dus de voorste zijn iets groter. Scheeld niet veel, weet ook wel dat het niet de hoofdreden is. Maar ook gezien de breedte is het beter om smallere bandjes voor te hebben dan achter. Ziet overigens ook nogal vreemd uit van een afstandje.

Volgend weekend heb ik hopelijk wat tijd. Kan het allemaal tegelijk, eerst bandjes omwisselen en dan de veren vervangen.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #282 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 21:23:29 »
Ik ga me er maar even mee bemoeien :)

De tijd die je wel hebt genomen, namelijk het wisselen van de banden van voor naar achteren en vice versa.......

Had je per zijde 5 minuten extra gekost om de achterste veren te wisselen, ECHT -hug-

Je maakt van een mug een olifant, zal ik maar zeggen. Sleutel 6 kan ook met de bahco -dunno- en verder gewoon sleutel 14 geloof ik.
De onderste bout losdraaien en de gehele poot verwisselen, veertje eraf en de nieuwe erop en vervolgens in omgekeerde volgorde weer vastzetten.

Je mag het bij mij thuis oefenen, alleen is de afstand een probleem denk ik. Dus succes komend weekend -thumbsup-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #283 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 21:43:23 »
heb de wieltjes nog niet gewisseld ;) Doe ik volgend weekend dus tegelijk met de veren.  -klus-

Bahco, niet eens aan gedacht, die ligt zelfs in de auto  doh Net zoals 2 rollen tape, 1 rol isolatietape een kniptang en een stuk of 5 schroevendraaiers. Bijna op alles voorbereid dus. Nu nog een goeie doppensleutelset en steek + ringsleutelset en ik ben op alles voorbereid, op onderdelen na dan.  withstupid

Wel een voordeel, nu is mijn kofferruimte wel weer netjes schoon. Versterker zit ook op de kist geschroeft, en me krik kon er precies naast.

Offline P.K.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 835
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #284 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 21:45:54 »
Achter hangt ie door zeg je, maar zit er miss iets aan de voorkant verkeerd? -dunno-
Veren achter vervangen is peanuts, kan t blind wel.

Post anders eens ff een ploatie van de zijkant, kunnen wij t ook zien....