Auteur Topic: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.  (gelezen 1737 keer)

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Gepost op: za, 08 mei 2010, 18:07:36 »
Hallo allen,

Ik ben mijn polo uit elkaar aan het halen en wilde mijn auto comfortabeler gaan maken op het gebied van rijgeluiden, motorgeluiden.
grote geluid doorlater is/zijn schutbord, wielkasten en deuren. (als het niet teveel werk is de hele auto :p)

als je de auto uit elkaar haalt (binnen) behalve het plafond, zie je onder de bekleding op de vloer een mat liggen met een geluidsdemper en een rubbere mat/ bitum.
Zelf zie je ook in de auto hier een daar een plakje bitum (deuren, achter de achterpanelen, bodem en tegen het schutbord binnenkant)

ik wilde die rubbere mat met het dempingsmateriaal gaan vervangen door iets wat ik erin kan plakken of leggen wat nieuwer is (dat van mij stinkt nu).

Hiervoor heb ik al wat informatie gezocht en je kunt het assortiment van merford gebruiken of het assortiment van standartplast.
Hier vind ik het grootste nadeel en daarom ook dit topic dat het allemaal te duur is.

Ik zoek dus goedkopere alternatieven voor geluidsdemping.
Even als uitgangspunt voor mij dat alle demping wat tegenwoordig in de auto gebruikt wordt uit een andere markt afkomstig is. Denk hieraan technische geluidsdemping, akoustische geluidsdemping.

wat is vereist aan dit materiaal.

Het zal waterafstotend minimaal moeten zijn (liefst water bestendig)
Het moet niet te zwaar zijn (bitum weegt 1m2 4 a 5 kg)
Het moet gemakkelijk te verwerken zijn (in de trend van knippen en leggen/plakken)
Het moet niet te duur zijn. (dacht aan €5 tot €10 per m2)

Ik zelf dacht aan bijvoorbeeld ondertapijt voor wat gebruikt wordt onder parket vloeren, of ondervloer voor tapijt.

Daarnaast wilde ik mijn verwarmingsbuizen ook gaan bedekken met demping materiaal. Als je het de eerste keer losmaakt dan zitten sommige stukken in een soort schuim.
bij mij is dit oud en brokkelt dit. ik zoek hier dus een goede vervanger voor. Dit zelfde wilde ik doen met de verwarmingsmodule zelf (die onder de plastic kap in de motorruimte zit)

Hiervoor heb ik echter nog geen enkel idee.

Voor beide gevallen zoek ik hulp, advies wat te doen, wat te gebruiken en waar te verkrijgen.
wellicht zijn er mensen die hier meer van weten of al wat mee gedaan hebben.

Mochten er overigens nog delen zijn waarvan jullie weten dat het veel rijgeluiden met zich mee brengt of doorlaat en hier wat aan te doen is hoor ik ze GRAAG.

Groet Steve
 

Offline dies2000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • domenic sanders
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #1 Gepost op: za, 08 mei 2010, 22:06:57 »
voor je verwarmingsbuizen kan je armaflex gebruiken.( is een rubber soort en in alle maten verkrijgbaar bij een gamma of een verwarmingsbedrijf )
en voor geluidsisolatie zou je bij conrad kunnen kijken ze hebben veel soorten dempingsmaterialen . -thumbsup-
IK BEN MIJN EIGEN BAAS !!! tenzij mn vrouw anders zegt

Offline Vallon

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Steve Smeets
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #2 Gepost op: za, 08 mei 2010, 23:46:52 »
hey domenic,

dat armaflex vind ik wel strak spul ga er wat mee doen  -thumbsup-

Offline sjors-corteccia

  • Non-Register lid
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Ivo
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 jul 2010, 22:00:10 »
veel goedkoper dan merford ga je het niet vinden, is goed spul en plakt ook zeer goed, audio fanaten zoals ik gebruiken het ook erg veel, en het is een voordelige oplossing. als je niet tevel gewicht wil toevoegen moet je gewoon een beetje tactisch plakken, je hoeft echt niet iedere cm vol te plakken.

merford is ook in verschillende diktes te verkrijgen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 jul 2010, 22:36:38 »
Onder de vloerbedekking kan je nog wel een paar lagen vilt (ondervloer) kwijt. Been there met de Diesel. Hielp echt enorm. Vooral schutbord bij je voeten, en deel achter het dashboard doet veel.

Verder: plaatwerk moet je ' lam '  zetten door het zwaarder te maken. Bitumen maten (welk merk dan ook) tegen de binnenkant van deur en zijpaneel haalt het blikken geluid weg.

Proofing vervolgens door openingen naar buiten af te sluiten:Er is een open verbinding vanaf het gat achter de voorbumper, waar het draadje van de knipperlicht door gaat, door de hele auto heen, tot achterin de kofferbak en weer terug naar je oren. Dicht zetten van alle gaten helpt beter/meer dan matten en bitumen bij elkaar.  Moderne auto's zitten vol met schuim, wegen een ton en zijn redelijk stil.

Aller goedkoopste alternatief: Purschuim. Dorpels, holle ruimten: vol purren. Geen idee wat het eind effect is, (water+pur + roest) maar hij word stil en stijf!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #5 Gepost op: do, 29 jul 2010, 10:38:14 »

Aller goedkoopste alternatief: Purschuim. Dorpels, holle ruimten: vol purren. Geen idee wat het eind effect is, (water+pur + roest) maar hij word stil en stijf!

Ik zou purschuim aan willen dragen voor een NoGo, ik zal dit even onderbouwen door de rekensom van Jaap wat te vereenvoudigen. (Water+Pur=Roest) er is door Alfa Romeo al eens mee geprobeerd, die waren soms binnen een jaar al verrot.

Wat trouwens ook helpt, is motorkapbekleding opscharrelen, "en monteren" -nana- heb ik bij m`n daily gedaan en dat scheelt meer dan verwacht.

Oo=o=oO

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #6 Gepost op: do, 29 jul 2010, 11:22:31 »
Wat ik vroeger deed om de resonantie van mijn vrij enorme hoeveelheid bas te reduceren was het aanbrengen van antisteenslag in de holle ruimten te spuiten.
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #7 Gepost op: do, 29 jul 2010, 21:57:05 »
Losse flodder: Watervangbak behandelen scheelt ook stukken
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline sjors-corteccia

  • Non-Register lid
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Ivo
Re: Geluidsdemping (rijgeluid/audio) metaalresonantie.
« Reactie #8 Gepost op: do, 29 jul 2010, 22:07:10 »
pur zou ik zeker niet doen bij delen waar vocht kan komen...
die antinsteenslag vind ik niet eens zo n gek idee, misschien icm met gedeeltes met bituum. hoe het dat spul, wat kost het en waar haal je het?