Auteur Topic: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen  (gelezen 4044 keer)

Offline neosterrr

  • Tom Vos
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Gepost op: zo, 08 aug 2010, 20:44:42 »
 -welkom-
Dit is mijn eerste how-to!

In deze how-to kun je lezen hoe je de verlichting van je cockpit unit moet vervangen.

Benodigdheden:

Kruiskop schroevendraaier
4x ± 20cm elektriciteits kabel (gestript)  (of iets anders lang en dun)
Tangetje o.i.d.


De foto`s die hieronder gebruikt worden zijn van mijn Polo 86c Fox, het kan dus zijn dat er in andere polo`s anders te werk gegaan moet worden, kijk dus even goed!


De cockpit unit

Dit is de cockpit unit en in mijn geval werken de 2 ledjes niet meer die de unit verlichten

Stuurkappen verwijderen

Omdat we later de unit uit het dashboard willen halen, moeten we eerste de stuurkappen weghalen.
Neem hiervoor de kruiskop schroevendraaier en haal de 3 schroeven los die je aan de onderkant kunt vinden.

De cockpit unit loshalen

De cockpit unit zit met een appart systeempje vast. Aan de voorkant van de unit vind je aan beide zijkanten 2 kleine gaatjes.


Aan de zijkant van de unit zitten de klemmen die je hieronder op de foto ziet staan. Als je met de gestripte elektriciteitsdraad in de gaatjes steekt, duw je het opzij zodat je de unit naar voren kan trekken. Als dit met alle 4 de gaatjes gelukt is,(kan een beetje gerammel nodig zijn), dan kun je de teller naar voren halen.


De stekker aan de achterkant

Nu is de unit als het goed is los van het dashboard, let wel op, de unit zit dus nog vast aan de stekker aan de achterkant.
Deze stekker kom je wel bij, maar het is een beetje gepriegel. Hierboven een foto van hoe de stekker eruit ziet als je de unit los hebt en eruit hebt gehaald.
De km kabel(links) zit verder niet vast, deze glijdt er vanzelf uit als je de unit naar je toe trekt

De lampjes

De lampjes zitten aan de achterkant van de unit. Als deze niet met de hand losgaan kun je ze met een tangetje o.i.d. linksom losdraaien (± kwartslag).


Als je het witte kapje loshaald waarin de lampjes zaten/zitten, zie je een groen stuk plastic. Dit geeft het licht in je unit een groene kleur. Ik stap over naar blauw(ga blauwe leds inbouwen) dus ik verwijder het groene stuk plastic.

Vervolgens zet je de nieuwe lampjes erin en zet je alles weer terug in elkaar. It`s as easy as that! -thumbsup-
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en op of aanmerkingen zijn altijd welkom, net als bedankjes!

p.s. zo zien de lampjes eruit:


Neosterrr



Binnenkort!
How-To: Verlagingsset Inbouwen Polo 86c Fox
How-To: Ledjes inbouwen in cockpit en interrieur Polo 86c Fox

« Laatst bewerkt op: zo, 08 aug 2010, 23:10:19 door neosterrr »
Po-low :D

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 08 aug 2010, 20:49:35 »
Duidelijke how-to -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 08 aug 2010, 22:17:54 »
offtopic: ben trouwens wel benieuwd naar de howto van de verlagingsset monteren, omdat ik mijn voorkant nog niet af heb.

kleine tip voor de pinnetjes, soms werkt t niet zoals de beschrijving en duw je de klemmetjes alleen maar vaster. Dan moet je de rechtse even induwen vanuit de radioruimte en dan kun je m zo rustig loswiebelen (links komt dan vanzelf mee)

Heb t tot nu toe bij 3 polos gemerkt dat pinnetjes steken averechts werkte.

Lampjes kun je ook losdraaien met een kleine platte schroevendraaier (zit een sleufje voor) Ook voor je nieuwe, dan blijven ze heel ;)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #3 Gepost op: ma, 09 aug 2010, 17:26:00 »
Je moet wel verdomd losse pols hebben om die zwarte stekker los te kunnen krijgen.
dat is bij een 2 makkelijker.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #4 Gepost op: ma, 09 aug 2010, 18:12:01 »
Toevoeging: via radiogat is de rechterklem van 't cockpitje bereikbaar,
als je die los hebt dan wil de linker soms heel gemakkelijk...... -uitlachen- als je mazzel hebt

Heb ook welles gehad dat die klem half los zat (gesmolten plastic was los),
met geen mogelijkheid los te krijgen om de normale manier:
met beleid een platte schroevendraaier tussen cockpitje & dashboard
en dan dashboard (is redelijk soepel plastic) naar buiten duwen.
Is redelijke 'botte bijl' manier, maar werkt wel.

Zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome -thumbsup-

Je moet wel verdomd losse pols hebben om die zwarte stekker los te kunnen krijgen.
dat is bij een 2 makkelijker.
Bovenkant flink eind naar voren kantelen => dan kun je gewoon bij die stekker.

Ik vind een 2f cockpitje relaxter dan die van een Polo 2,
want dan moet je eerst de kmtellerkabel losklikken => das pas een gewurm om daar bij te komen:
klein handje & dun armpje is dan wel handig  -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #5 Gepost op: ma, 09 aug 2010, 22:07:42 »
Toevoeging: via radiogat is de rechterklem van 't cockpitje bereikbaar,
als je die los hebt dan wil de linker soms heel gemakkelijk...... -uitlachen- als je mazzel hebt

had ik ook al vermeld:

Citaat
kleine tip voor de pinnetjes, soms werkt t niet zoals de beschrijving en duw je de klemmetjes alleen maar vaster. Dan moet je de rechtse even induwen vanuit de radioruimte en dan kun je m zo rustig loswiebelen (links komt dan vanzelf mee)

Offline Hermes

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #6 Gepost op: vr, 10 dec 2010, 18:09:59 »
Hier heb ik veel aan ,
bedankt man!!

Offline sjors-corteccia

  • Non-Register lid
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Ivo
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #7 Gepost op: vr, 17 dec 2010, 18:10:15 »
wat voor keuze heb je aan ledjes? ook qua sterkte? en waar haal je die?

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #8 Gepost op: vr, 17 dec 2010, 18:35:26 »
Als je je dashboard netjes wilt houden zou ik de zijkantjes afplakkenmet iets. Die metalen klemmetjes kunnen lekker krassen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #9 Gepost op: vr, 17 dec 2010, 18:38:04 »
Oja, nog een leuke tip. Je kunt je digitale klokje ook aanpassen. Nu heb je een groen scherm met zwarte cijfers. Als je het klokje uit elkaar pulkt en het schermpje goed bekijkt zie je dat er op het schermpje een hard folietje zit. Met een stanley afbreek mesje trek je dat folietje eraf draai hem om en je zult zien dat je dan een zwart scherm krijgt en groene cijfers.



Dit was mijn coupe tellerunit.
« Laatst bewerkt op: vr, 17 dec 2010, 20:30:53 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #10 Gepost op: vr, 17 dec 2010, 20:13:38 »
grappig detai jorp.

maar achter het schermpje zit ook een led/lampje om het klokje te verlichten. Dit kun je ook vervangen, bijvoorbeeld als je een ander kleurtje wilt zoals blauw of rood.

Offline VWPolo94

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #11 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 16:46:29 »
Kijk hier hebben we wat aan, maar ik ben er dus al een tijdje mee bezig en ik denk dat het bij mij dus de verkeerde kant is opgegaan met die steekdingetjes. Met andere woorden, ik krijg maar 1 kant los, nog wel de radiokant(geloof ik).

Is er misschien iemand waar ik langs kan rijden, die het tegen betaling doet? Bij mij is het dashboard verlichting kapot, dat wil ik dus vervangen...

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #12 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 18:13:18 »
als je de radiokant los hebt is het een kwestie van wiebelen en bewegen, komt ie ook aan de andere kant los ;) Zo moeilijk is het echt niet.
Kan wel dat je stuur nog in de weg zit.

ohja, dan juist geen pinnetjes gebruiken, die maken t soms juist moeilijker om m los te krijgen.

Offline VWPolo94

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #13 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 22:19:10 »
Dan ga ik dat van het weekend nog eens proberen. Ik had het ook enige tijd opgegeven, misschien gaat het nu ineens wel....

Offline Bas Oppelaar

  • Non-Register lid
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
Re: How-To: Verlichting Cockpit unit vervangen
« Reactie #14 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 23:03:02 »
@ Jorp ff  -off- ik heb nog niet gekeken bij mezelf , maar zie bij jou een paar golf/ibiza schakelaars zitten
Is dit zo 1 op 1 over te zetten qua passing van de 3 boutjes waar de schakelaar vast mee zit , of moet er nog een hoop verbouwd worden , mijn schakelaars zijn helemaal grijs verkleurd , en heb toevallig nog een setje golf schakelaars liggen any input would be appreciated  -thumbsup-