Auteur Topic: Scheuren in koets van 2F  (gelezen 3796 keer)

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Scheuren in koets van 2F
« Gepost op: di, 17 aug 2010, 22:44:08 »
Zaterdag ga ik de AAV uitbouwen en ik wil even weten waar ik scheuren kan verwachten (in de toekomst)

en gelijk zou ik graag willen weten waar ik het beste verstevigingen kan/moet aanbrengen...

Ik heb nl. flink gezocht en gegoogled... maar kan niet echt een duidelijk/samenvattend topic vinden. -dunno-

Dus ik dacht, misschien tijd voor een topic om ervaringen en foto's te plaatsen? Daar heeft dan iedereen wat aan!!  -klus- -thumbsup-

Ik weet niet of er een F.A.Q.  voor is....





Stugge verlaging en geen versteviging -gert-

Deze foto's niet heel duidelijk omdat ze behoorlijk ingezoomd zijn, maar dit zijn de steunen van de stabi en versn.bak...

De hoek van de langsdragers/kokers tegen het schutbord zijn zwakke punten
de plaatdelen onder de opening van de stuurstangen in de wielbakken...

graag ieders ervaring...
« Laatst bewerkt op: di, 17 aug 2010, 22:55:29 door martyn_86c »
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.880
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #1 Gepost op: wo, 18 aug 2010, 00:30:32 »
Bekend euvel bij stug verlaagde en/of polo's 2f met iets meer vermogen.
Is allemaal al eens besproken.

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #2 Gepost op: wo, 18 aug 2010, 00:38:48 »
Bekend euvel bij stug verlaagde en/of polo's 2f met iets meer vermogen.
Is allemaal al eens besproken.

Klopt... Wat is je punt?

Er is geen bestaand topic over... Dus niet alleen eigen belang, maar samenvattend! Ik kan er niet heel veel over vinden...
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #3 Gepost op: wo, 18 aug 2010, 09:20:34 »
Wat wil je nou eigenlijk weten dan -dunno- is toch algemeen bekend die plekken bij iedereen!
veerpootbrug voor onder en achter doet wonderen...
puntlassen van de motosteunen doorlassen doet wonderen...
subframe eronder bouwen doet wonderen...


Je vraagt ervaring in de scheuren, maar de meesten weten niet eens dat ze er zitten;)
want die zitten verstopt onder de kitlaag... soms zijn ze duidelijk zichtbaar maar dan is het vaak al te laat!


Motorsteunen goed nakijken als die blank zijn..
de draagbalken goed nakijken of er geen aandrijfas te hard tegenaan is geknalt of dat er wellicht een stoeprandje in geraakt waardoor dus de scheuren sneller toonbaarworden..

meestal komen ze scheuren pas in zicht als je de motorruimte kaal schuur.(cleaned of opnieuwd lakt)
« Laatst bewerkt op: vr, 14 jan 2011, 12:20:52 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.142
  • Geslacht: Man
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #4 Gepost op: wo, 18 aug 2010, 09:50:15 »
Ik heb ook wel eens een G40 gesloopt daarvan was zelfs de bodemplaat losgetrokken door de onderste motorsteun. Daarvan zit de felsnaad onderaan het schutboard bijna op de bodem. Kon zo naar binnen kijken.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #5 Gepost op: do, 09 dec 2010, 11:24:07 »
nog meer plaatsen!!






versteviging ertussne gelast, en overal waarkit zit is gelast!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.434
  • Geslacht: Man
  • Geert Oude Luttighuis
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #6 Gepost op: do, 09 dec 2010, 20:30:09 »
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #7 Gepost op: do, 09 dec 2010, 21:46:21 »
de lasnaden zelf wellicht? neem aan dat die ook niet het eeuwige leven hebben. Maar best vreemd dat een g40 daar al last van heeft, terwijl die toch fabriek-af erop berekend moeten zijn?

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #8 Gepost op: vr, 10 dec 2010, 00:30:25 »
volgens mij is een 2f g40 er net zo hard op berekent als een 1.0

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #9 Gepost op: vr, 10 dec 2010, 11:51:38 »
G40 is indd niks steviger!!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #10 Gepost op: vr, 10 dec 2010, 11:55:01 »
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-


de zwaktste plek zit er niet meer!! er zit een verstevingsframe onder en je hebt nu tenslotte de kreukelzone vastgelast ;)
mocht je dit niet hebben allemaal dan zal er indd ergens anders een nieuwe scheur barst of rottigheid onstaan waar de zwakke plek zit dan..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.022
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #11 Gepost op: vr, 10 dec 2010, 19:35:43 »
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-

de zwaktste plek zit er niet meer!! er zit een verstevingsframe onder en je hebt nu tenslotte de kreukelzone vastgelast ;)
mocht je dit niet hebben allemaal dan zal er indd ergens anders een nieuwe scheur barst of rottigheid onstaan waar de zwakke plek zit dan..

Liever dat de kreukelzone intakt blijft!

Anyhoe: Waarom scheurt de koets los? Doordat de klappen vanuit de wielophanging door de auto heen gaan. De energie duwt de koets omhoog, maar doordat deze niet 100% star is, buigt ze, en uit eindelijk barst ze.  Een 'ideale' koets is super stijf, en de energie verdeelt zich over de auto die zonder te buigen in z'n geheel omhoog komt.

Een Polo 1 is steviger (en stijverder?) dan een Polo 2 door:
- Hoog achterschort: tussen de achterlichten
- Kort front, en dubbel metaal onderkant
- Lager dak ( dikke C-stijl, korte A en B stijl)

De Polo 2 (coupe en steilheck) verliest stevigheid (en bied meer praktische kanten) door:
- Open tussen achterlichten
- Langere neus, waarbij het front nog wel redelijk stevig is, maar niet meer in driehoek vorm vast zit (maar eerder 'U' vorm)
- Hoger dak

Vanaf de polo's met 5 bak is er een uitneembaar plastic deel bij de langsdrager linksvoor gekomen.

De Polo 2f heeft vervolgens een nog langere neus met een 'schroefbaar' frontje,. dat vergeleken met een Polo 1 veel flexibeler is.

Scheuren van de aanhechting van de langsdragers aan de kop komen o.a. door het ontbreken van een goede dwarsversteviging in het front: De voorkant wil best torderen. Uiteindelijk krijg je scheuren waar de boel normaal 'buigt'.

De baksteun die bij een 2f graag wil afscheuren zit bij een 1 en 2 nog vast aan het front..

Hoe de naad tussen bodem en schutbord/firewall afscheurt (felsrand) bij zwaar getunede polo's,.. zal een vervolg schade zijn denk ik....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #12 Gepost op: di, 01 mrt 2011, 23:02:00 »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #13 Gepost op: di, 07 jun 2011, 09:47:17 »

motorsteunhouder afgescheurd...
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.330
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Scheuren in koets van 2F
« Reactie #14 Gepost op: di, 07 jun 2011, 16:42:01 »
Alle voorbeelden zijn polo's met veel vermogen die óf zonder enige vorm van versteviging gereden hebben of polo's die schade/aanrijding gehad hebben.
Denk als je gewoon min je veerpootbruggen en schade vrije koets hebt je je geen zorgen hoeft te maken -thumbsup-