Auteur Topic: Motorkeuze  (gelezen 5592 keer)

Offline vwspecials

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Gepost op: zo, 05 dec 2004, 19:55:09 »
ik ben van plan om men polo 1 wat meer pit te geven maar ben aan het twijfelen op welke basis ik best iets kan bouwen,
ik had gedacht aan een G40 of anders iets op basis van een 1600.
het is de bedoeling dat die best snel en vlot is zowel op de baan als voor de sprint maar hij zou ook lange afstanden te baas moeten kunnen zodat ik nog steeds naar treffens kan bv 400km van huis weg.

wie weet hier raad mee en weet wat de beste oplossing is, alvast bedankt he
old VW's never die ,they just get lower and faster

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorkeuze
« Reactie #1 Gepost op: zo, 05 dec 2004, 20:00:40 »
1.4 abd onderblok (seat ibiza 93 tot 95  en golf 3 )
mechanische kop er op (sleeptuimelaar om in de stijl te blijven van de polo 1 ) 286 of scherpere nokkenas ,kop goed bewerkt ,weber of dellorto of solex configuratie ,spaghetty spruitstuken een goede uitlaat zonder tegendruk .geloof me er blijft weinig naast je staan als je dit combineert met een ahd versnellings bak
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline vwspecials

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Reactie #2 Gepost op: zo, 05 dec 2004, 20:16:37 »
1.4 abd onderblok (seat ibiza 93 tot 95  en golf 3 )
mechanische kop er op (sleeptuimelaar om in de stijl te blijven van de polo 1 ) 286 of scherpere nokkenas ,kop goed bewerkt ,weber of dellorto of solex configuratie ,spaghetty spruitstuken een goede uitlaat zonder tegendruk .geloof me er blijft weinig naast je staan als je dit combineert met een ahd versnellings bak

is een 1.4 dan beter dan een 1.6
old VW's never die ,they just get lower and faster

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Motorkeuze
« Reactie #3 Gepost op: zo, 05 dec 2004, 22:32:54 »
in sommige opzichten wel ja.

1600 blokken (AEE en ABU) hebben 'af fabriek' al weinig marge.

Zuigertjes zijn erg plat, en hebben daardoor de neiging te gaan kantelen. (ABU in het bijzonder).
Niet dat 't slechte blokken zijn, helemaal niet. Maar als je wilt vlammen EN het spul heel wilt houden.. dan liever het 1.4 ABD blokje. Komt ook het meest in de buurt van de echte polo blokjes: alleen de aansluiting van de waterpijp is 'echt' anders.
ABD is daarbij een stuk(je) goedkoper, en veel meer voorkomend.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vwspecials

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Reactie #4 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 05:10:38 »
en kun je uit zo'n 1.4 dezelfde prestaties krijgen dan een 1.6 of G40 dan of is dit ook een stuk moeilijker
old VW's never die ,they just get lower and faster

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorkeuze
« Reactie #5 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 07:23:29 »
beter zelfs dan een g40
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Reactie #6 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 08:29:10 »
bij een flink bewerkte kop is de basis een standaard sleeptuimelaarkop van een HK/HK/GK?? Of zijn er meerdere mogelijkheden?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Motorkeuze
« Reactie #7 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 08:35:40 »
standaard G40 = 115 pk
goed bewerkt ongeblazen 1.4'tje -> 100pk per liter

Maar 'prestaties' zijn erg afhankelijk van wat je wilt. Een G40 heeft een heel ander karakter dan een ongeblazen motor. Een turbo blok idem.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vwspecials

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Reactie #8 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 15:11:56 »
wat ik wil is dat hij zeer snel is van 0 naar 100 maar ook vooral voor de sprint, een goede acceleratie tijdens het rijden vind ik ook heel belangrijk, ben het beu dat die mensen met hun spoilerbakken in men  

 -moon-  komen hangen en me treiteren met men 1100tje

en waarom kiezen er vele voor een 1600 als een 1400 meer mogelijkheden bied of beter is?
old VW's never die ,they just get lower and faster

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Motorkeuze
« Reactie #9 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 15:53:30 »
Velen kiezen er voor een 1600.. omdat daar met minder moeite meer inzit.. immer die 200 cc merk je echt wel.


Met m'n 1.4'tje zijn spoilerbakken zijn alleen maar lastig.... op m'n voorbumper.

Maar als je 1.1'tje te traag is.. dan is een 1.3'tje met een korte bak misschien de oplossing?!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorkeuze
« Reactie #10 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 18:00:09 »
kan me een 1.1 herrinneren  -naughty-  -naughty-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline vwspecials

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Motorkeuze
« Reactie #11 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 20:42:54 »
ja dat wel en met een 1.1 of een 1.3 zal ook wel wat te doen zijn maar wil echt wel wat meer en zwaarder nu.

ben juist naar een motor revisie bedrijf geweest die ook wel motoren kan tunen en zij zouden voor de 1.6 gaan omdat hiermee wel wat meer power op te bouwen valt dus mss dan toch kiezen voor de 1.6? ? ?

lees hier ook dat erbij zijn die carburators nemen van een moto, wat zijn hier de voor en nadelen van??

mss dat ik wel veel vraag aan jullie of ni gemakkelijk ben maar het kost me best wat geld he een motor maken, niet dat dat een probleem is maar dan zou ik het graag ineens goed doen en niet dat ik na een paar maanden zeg van had ik maar.... gedaan
old VW's never die ,they just get lower and faster

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorkeuze
« Reactie #12 Gepost op: ma, 06 dec 2004, 22:49:05 »
1.6 kan zolang je maar een aee blok neemt ,motorfiets carbs hebben het voordeel van geen carburateur gat en dat ze het mengsel over het hele toeren gebied perfect verdelen ,enigste nadeel het korte gaspendaal
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Motorkeuze
« Reactie #13 Gepost op: di, 07 dec 2004, 01:14:57 »
Stilstaan of vliegen -naughty-:

Maar inderdaad 1.6 is altijd mogelijk, echter met genoeg tijd en geld. Het past niet bepaald kant en klaar in een 86c, zeker niet als je ook het injectiegedeelte wilt gaan gebruiken. Carbs maken het wel iéts eenvoudiger maar niet veel... (denkend aan Sjon...)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorkeuze
« Reactie #14 Gepost op: di, 07 dec 2004, 13:04:40 »
maar dat was een kwestie van carbs ,schoonmaken ,ontsteking juist zettenn ,en hij gaat een een groene steilheck voor bij  -naughty-  -naughty-  -naughty-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .