Auteur Topic: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ  (gelezen 6845 keer)

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Gepost op: wo, 01 sep 2010, 11:47:46 »
Ben inmiddels meer dan 2 jaar geregistreerd hier, en terwijl ik mijn witte Sedan en rode 1F GT al wel een projecttopic heb gegund vind ik het tijd dat mijn eerste auto die ook verdiend  :)

Bij dezen dan:

Mijn eerste auto en dus ook mijn eerste Polo (jaja: een goed begin is het halve werk!)

XV-17-HP

3 november 1989 op kenteken gezet, origineel NL;
Polo Coupe FOX 40 KW U9;
NZ power;
Sinds 4 september 2006 in mijn bezit, een maand voor ik mijn rijbewijs had gehaald  -sturen-;

Gekocht bij garage Homan en Rhee (vlakbij Assen) voor 1000 euro inclusief nieuwe waterpomp en distributieriem, een beslissing waar ik tot op heden nog geen spijt van heb gehad  :D
Er zat een nationale auto pas bij die een originele kilometerstand van 87.500 kilometer aangaf. Tevens een ANWB schaderapport.
De Polo heeft 2 eigenaren voor mij gehad, de eerste was een oude vrouw, die heeft er tot +/- 1999 in gereden. Daarna heeft de auto schade gehad dankzij een kop-staart botsing.
Vervolgens is de auto na reparatie terecht gekomen bij de tweede eigenaar (eigenares?), die heeft de polo als boodschappenauto gebruikt. Dat verklaarde ook de lage kilometerstand :)

De derde eigenaar: 1 of ander pauperjochie die gek is van VW en graag deze Polo wou kopen  -2cents- Ik dus.

Foto 1: Auto bij aanschaf.

Foto 2: Auto zoals die er nu bij staat.


Wat heb je er zoal aan gedaan dan? Nou:

Als daily drive gebruiken: huidige kilometerstand is volgens mij iets van 123.000. Het laatste jaar niet zoveel in gereden omdat er wat mankementen aan kwamen en toen meer in de witte Sedan gereden.

Aanpassingen interieur:

Lederen pookhoes
Lederen pookknop
Afsluitbaar dashboardkastje
GT-stuur
Hoedenplank met gaten opgezocht en audio ingebouwd

Philips cassette speler vervangen voor een Sony CD-speler
Megakick 1600 Watt versterker
JBL 6 x 9 hoedenplankspeakers 150 Watt RMS
JBL 8 Inch Subwoofer 300 Watt RMS voor een bescheiden bass
Boschmann 4 x 6 speaker voor in het dashboard
Alles netjes afgewerkt en het interieur niet verkracht  :D

Aanpassingen exterieur:
Kentekenplaten met opgelegde letters
Zwarte strips in de deurgrepen vervangen voor chromen
Nieuwe voorbumper met witte bies
Witte knipperlichten
Hella mistlampen
Dubbele Grill met Chromen bies
Nieuwe witte logo's op de achterklep
Spatlappen met Polo voor de Rally look
5 mm spoorverbreders achter

En ik heb zelf een setje VW Tarantula velgen opgeknapt (origineel geleverd op Polo GT) 
Deze velgen heb ik in de kleur van de auto gespoten: lakcode L97A, Diamantzilver Metallic
Daaromheen zijn de standaard maat banden voor licht metalen velgen gekomen, volgens de folder: 165/65 R 13

Tuning met originele VW onderdelen, op de witte knippers en spoorverbreders na  :) -thumbsup-


Zoals gezegd afgelopen jaar niet veel mee gereden:

Dit kwam door oxidatie bij het achterlicht (dankzij de matig herstelde schade), een rotte dorpel en rotte plekken aan de bestuurders deur.
Aardig goed en tevens goedkoop laten maken, spuitwerk is dus niet van het hoogste niveau  -oops- Kosten: 375 Euro
Verder nog te maken gehad met een lekke tank en lekke schokbrekers achter.

Een imitatie tank uit Duitsland besteld en voor 58 euro werd die thuis bezorgd :) Vanaf toen wist ik het zeker: Ik haat imitatie troep  -blabla- -gumuz-
Na veel moeite zat die tank er EINDELIJK onder, tankdop met slot pastte voor geen meter etc. etc.
Schokbrekers, olie geveerd van Monroe er onder  -thumbsup-

Momenteel trekt de auto naar rechts, a/s vrijdag (3 september 2010) wordt hij uitgelijnd en vanaf dan neem ik hem weer als daily in gebruik.


Things to do:
Op korte termijn:
  • Startmotor / Dynamo / vervangen aangezien de auto slecht start soms
    (of het was iets met de inlaat, ergens in een topic gelezen  -dunno-)
  • Achterbumper met witte bies nog een keer vervangen
  • Tellerunit met toerenteller monteren (ligt al op de plank, bedankt Arjan  -thumbsup-
  • Telleromlijsting met rode rand monteren
  • 5-Bak scoren
Op lange termijn:
  • NZ-blokje die ik van Kabouter Jaap heb gekocht bewerken tot een acceptabel aantal Pk's
  • Ooit verdiend de auto nog een keer een nieuw laklaagje
  • Als deze imitatie tank is weggerot (waarschijnlijk over een paar maand) dan ga ik toch maar 400 euro uitgeven voor een originele VW tank.... -hug-


Op de foto is de auto mooier als in het echt. De auto is heeft behoorlijk vaak de wasstraat gezien of de vorige eigenaren zijn langs de bosjes gereden want er zitten heeeel veel krasjes op die nauwelijks weg te poetsen zijn.
Ook laat de blanke lak los op de zij schermen, motorkap en het dak  -boehoe-

Tot zover verhaal XV-17-HP  -klus-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #1 Gepost op: vr, 03 sep 2010, 17:13:30 »
En uitgelijnd vandaag  -thumbsup- -sturen-

Auto trekt nog wel een heel klein beetje naar links  -dunno- heb de banden al gewisseld van links naar rechts en voor naar achter maar dat helpt nix

Tevens de auto sinds lange tijd weer eens aan de onderkant op de brug gezien vandaag, lekkere rotte / gescheurde plek in de bodem naast de kriksteun  -boehoe-

24 september gaat ie naar de schadehersteller en gaan ze meteen het accuwak ook aanpakken  -klus-  -thumbsup-


Binnenkort ook de remleidingen even opnieuw in de coating zetten en de einddemper hangt er een beetje scheef onder  ?? Dus ik heb weer wat te doen..
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #2 Gepost op: za, 04 sep 2010, 02:42:05 »
Wat een verhaal..hoort nog wel foto van het interieur bij :)
Succes bij de schadehersteller
 

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #3 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 11:07:07 »
Als ik gelijk toen ik m kocht een project topic had aangemaakt was dat hele verhaal nu waarschijnlijk over 20 project topic pagina's verspreid  -nana-

Anyway: iemand nog een idee / tip om te zorgen dat mijn auto niet meer naar links trekt?

Het ligt niet aan het uitlijnen en ook niet aan de banden
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #4 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 11:10:54 »
Momenteel maar 2 interieurfoto's uit de oude doos  :) Dus bij deze Robert-Paul  -thumbsup-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #5 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 15:00:05 »
uitlijnen: hoeveel verder dan de spoorstang is er gekeken?

Zie uitlijntopic: normaal wordt alleen de sporing ingesteld, terwijl er zoveel meer mogelijk is.  Als de auto naar links of rechts trekt kan het goed in de wielbasis zitten (stabisteun bij dynamo is niet voor niets stelbaar), of dat de stabi niet lekker in het midden zit ( verschuifbaar, rotte rubbers),. staat de achteras misschien overdreven scheef etc etc etc.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #6 Gepost op: di, 07 sep 2010, 09:51:55 »
Ik had nog een foto gemaakt van het uitlijn apparaat terwijl mijn Polo er aan hing, zal daar eens op kijken voor meer extreme waarden die er niet thuishoren  -thumbsup-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #7 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 10:22:11 »
Op het verhaal van de uitlijning komen we nog een keer terug, moet die foto van het uitlijn apparaat nog steeds op de computer zetten  -hug-
Het enige wat ik daarover kan / wil zeggen is dat ik bij het monteren van de verlagingsset op mijn witte sedan erachter kwam dat er bij de montage van 2 nieuwe schokbrekers achter op deze auto 1tje "verkeerd" op zit wat dus ook nog mogelijk is  -gert-.

Verder updates:
Weinig spannends :)

KM-stand 130.080, nieuwe zijstrip gemonteerd  -thumbsup-  -thumbsup- Thnx to Marcel (maxxy)  -thumbsup-

Verder deze week eens gekeken wanneer ik voor het laatst de olie had ververst, naar mijn idee was dit bij KM-stand 112.500 ergens.. Bleek dit dus al bij 102.500 te zijn gebeurd  -oops-
Na bijna 28.000 km er niks aan gedaan te hebben staat er vrijdag dus groot onderhoud op het programma  -thumbsup-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #8 Gepost op: di, 15 mrt 2011, 13:12:40 »
 :) Nu met foto van een beeldige zijstrip

Verder:

Nieuwe oliefilter
Nieuwe olie
Nieuwe brandstoffilter
Nieuwe bougies (NGK)

Verdelerkap + rotor binnenkort nog even en dan hebben we het helemaal weer gehad :)
nieuwe KM-tellerkabel is nog onderweg
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #9 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 08:56:26 »
Weer een jaartje legaal rijden..  -thumbsup- (afgelopen vrijdag afgekeurd & goedgekeurd.. en dat was niet eens een 1 april grap haha)


Wat moest er gebeuren?



- Stadslichtje
- Kentekenverlichtinglampje
- Remleidingen voor even schoonkrabben + wat coating
- Wiellager rechtsachter
- Uitlaat middendemper + ophangrubber..



(keurmeester reed mijn auto vast op de brug omdat de uitlaatrubber van de middendemper gebroken was en mijn uitlaat dus veel te laag hing  -uitlachen-)
Conclusie: 4 kolomsbrug + een laaghangende uitlaat = middendemper rechterhand, linkerschouder...    :)

Gelukkig had ik nog een wiellager en een uitlaat liggen, zo zie je maar weer: de beste raad is voorraad  -thumbsup-


Verder ben ik bang dat XV17HP het geen jaren meer vol gaat houden  -boehoe-... kriksteunen beginnen te rotten + dorpels zijn ook in aardige staat van ontbinding aan het raken  -boehoe-

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #10 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 09:06:33 »
(...) de beste raad is voorraad  -thumbsup- (...)
Die ga ik onthouden!

Wel jammer dat roest&rot toeslaan. Echt niks aan te doen?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #11 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 09:10:16 »
Roest = onder de plastic dorpelkap zeker?  Geen zichtwerk, misschien is de (vervolg)schade nu nog enigzins te beperken?


Gefeli met de APK in ieder geval!!


EDIT : gespot op het Julianaplein te Groningen vanochtend om 9.35 in de verlaagde witte sedan!
« Laatst bewerkt op: ma, 04 apr 2011, 11:24:04 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #12 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 11:46:57 »
haha dat kan zeker kloppen, ben idd met de witte sedan naar Groningen getuft  -thumbsup- zit nu achter een computer bij de uni :).. moest even aan een opdracht voor school werken. Maargoed een polo forum blijft ook zeker interessant hehe  -thumbsup-

Of er veel roest zit onder de dorpelkappen weet ik eigenlijk niet, ik was vrijdag bij de keuring en toen zag ik m voor het eerst sinds een half jaar weer van de onderkant, en het begon redelijk dun te worden daar waar die plastic kap begint, dus zal inderdaad wel deels onder die plastic kap zitten ja (tenminste daar ben ik wel bang voor).

Op de vraag of daar "echt niks aan te doen is". Jazeker is daar wat aan te doen :).. alles is te redden zeg ik dan maar weer, maar aangezien deze grijze auto mij vorig jaar al 600nogwat euro aan laswerk heeft gekost:

1) zijkant / achterlicht lassen en spuiten aangezien er lekkage zat bij het achterlicht in verband met een in 2001 redelijk slecht herstelde schade..
2) Accuwakje laten verhelpen
3) Dorpel bestuurderskant viel een gat in onder de deurrubber
4) Kriksteun voor (of net daarnaast eigenlijk) waar de remleidingen langslopen, daar viel een gat in.. heb ik ook laten bijwerken maar nu begint ie daarnaast weg te rotten :S (waarschijnlijk vocht van binnenuit)

Conclusie: ik vond het dus redelijk schrikbarend hoe die er momenteel bij stond :S Nou valt het allemaal nog redelijk mee maar er zal wel iets aan moeten gebeuren, want anders dan heb ik straks net zulke gaten als in die (ex) rode steilheck van Ghop haha

1 dezer dagen maar even wat undercoating / RX10 op knooien
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #13 Gepost op: do, 14 apr 2011, 11:27:38 »
Zo.. even zomerbanden gemonteerd :)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ XV-17-HP] Diamantzilver Polo 2 Coupe NZ
« Reactie #14 Gepost op: do, 14 apr 2011, 12:48:23 »
Beetje hoogtevrees, maar mooi  -thumbsup-