Auteur Topic: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag  (gelezen 11442 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #30 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 23:38:44 »
*UPDATE*

Foto's en verslag dag 2 toegevoegd.

ALLE foto's zijn nu voor iedereen bereikbaar via ->  http://www.steilheck.nl/cpg/thumbnails.php?album=159
« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 23:46:14 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #31 Gepost op: di, 14 sep 2010, 02:01:02 »
"Leuk uitje"  -hitit- en top verslag -thumbsup-

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #32 Gepost op: di, 14 sep 2010, 09:50:31 »
Jaap/Dennis: we zijn trots op jullie! Pracht verslag.  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #33 Gepost op: di, 14 sep 2010, 13:22:09 »
Mooi verslag, lekker veel tekst en lekker veel foto's -thumbsup-
En weer wat weetjes bevestigd of juist ontkracht.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #34 Gepost op: di, 14 sep 2010, 13:53:20 »
Een dikke pluim voor de foto's en verslag. -thumbsup-
er zitten best wel mooi g40'ers er tussen zoals die zwarte met pls'en. -naughty- :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #35 Gepost op: di, 14 sep 2010, 17:40:05 »
Top verslag Jaap!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #36 Gepost op: di, 14 sep 2010, 18:29:30 »
Top verslag Jaap!

Klopt t allemaal een beetje? Mijn Duitsch is niet altijd even super..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #37 Gepost op: di, 14 sep 2010, 18:52:15 »
Super verslag en damn wat gaaf zoveel 2 g40's bij elkaar -thumbsup-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #38 Gepost op: di, 14 sep 2010, 19:24:52 »
Wat we allemaal 'leerden'

- De slechte naam van de G-lader komt vooral doordat de werkplaatsen niet goed met de laders om konden gaan. Niet alleen verdwenen poetslappen tussen de verdringers, maar vaak was de diagnose verkeerd: Er was onvoldoende vermogen en dus was de G-lader kapot. Deze werd eerst gewisseld en daarna werd vaak pas het echte euvel gevonden. Meestal een probleem met de luchtmassameter. De G-lader was echter al gewisseld en de klant kreeg dat dan ook te horen. Van de 10 teruggestuurde G-laders bleken er 9 zonder problemen

- De G-lader is uitvoerig getest op Diesel motoren voor zijn zuinigheid en de bedoeling van het team was om de 220 pk turbo motor van Ford evenaren.  Bij de dieselmotoren zijn verschillende 'luchtpompen' getest, waarbij de G-lader het grootste rijplezier bracht, maar omdat de variabele turbo niet veel slechter presteerde, maar wel veel goedkoper (zou gaan) worden, is de grootschalige toepassing van de G-lader op diesel motoren niet doorgegaan.

- De G-lader op de 1e serie auto's (de 'russel' lader) vertoonde grotere speling dan de latere typen; het productie proces is zo geoptimaliseerd dat de G-40 van de 2e generatie absoluut hoogwaardiger was. Deze kreeg 2 aansluitingen zodat ze in meerdere auto typen zonder problemen kon worden toegepast; of het luchtfilter nou links of rechts zou zitten; de Uni-lader was daarom de naam. De öko-polo had daarom ook in 1988 al deze '2f' lader. Waarom kreeg de 2e serie Polo 2 G40érs dan toch een 'russel' lader? Omdat de carroseriebouwers niet wilden veranderen! In de polo 2 pastte nu eenmaal niet de nieuwe uni-lader. De latere russellader is dus technisch identiek aan de 2f lader, maar in een aangepast huis! Door interne 'strijd' tussen de ontwikkelaars werden het dus 2 verschillende G-laders, ipv de kleine aanpassingen aan de koets!

- De G-lader heeft, naast de olie-smering, géén smering nodig. Carter dampen worden enkel over de G-lader gevoerd, omdat deze er NA de g-lader niet meer bij kunnen worden gevoerd door de overdruk.

- Het onderzoeksteam heeft zelf ge-experimenteerd met een vet om enigzins versleten laders toch weer op druk te brengen. Vergelijkbaar met Kluber-vet.

- De 'restrictie' bij een 2f luchtfilter is geen restrictie op vermogen: Enige restrictie aan de aanzuigkant werd is dikke onzin afgedaan; daar zijn andere middelen voor; drosselen aan de drosselklappe zou daarbij de keuze zijn geweest. De ring in het 2f filterhuis zit er daarom waarsschijnlijk enkel als geluidsdemping

- De magneetkoppeling werd ingezet om, bij de diesel motoren, zo zuinig mogelijk te kunnen zijn; geen vermogensvraag = geen vermogenverlies door druk die niet gevraagd word. De G-lader KAN wel gewoon altijd draaien en de resonanties zijn geen probleem. Enige slip moet de G-lader wel hebben, om sterke, snelle toerental wisselingen op te kunnen vangen. De magneetkoppeling moest echter veel zwaarder worden  uitgevoerd dan een airco koppeling, doordat de poelie zoveel meer kracht moest overbrengen.

Anekdotes waren er ook voldoende: De test auto's reden circa 240 per uur (!) waarbij de deuren aan de bovenkant zover naar buiten werden gedrukt dat je er een hand door kon steken....  in 3,5 uur van Wolfsburg naar Munchen... en de chef van de afdeling probeerde een G-lader te 'slopen' door met verhoogde begrenzer tot 7500 rpm vrijwel enkel 'vol-pot' te rijden.  De G-lader hield het tot 24.000km vol. Binnen de CUP auto's werden al snel kleinere poelies gebruikt en verboden. De oplossing voor de controle op de kleinere poelie werd later weer gevonden door grotere krukaspoelie's te gebruiken.. :)  etc etc etc..



Wat een genot om te lezen -thumbsup-
zo volg ik ook de ontwikkelingen van roettele met de G65 en nieuwe verdringer.. -klus-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #39 Gepost op: di, 14 sep 2010, 20:01:40 »
Toch bizar dat verhaal van die 'type 2 en 2f' lader.

De eerste serie van 500 stuks hadden een ' Rüssel-lader '.  Deze waren nog niet zo ' super ' kwaliteit; de machines om de G-lader te gieten en frezen waren nog niet helemaal uit-ontwikkeld. De laders zijn prima, maar het kon beter. De eerste generatie is 3 delig: 2 helften en 1 aanzuigstukje.



De 2e serie G-laders zijn ' allom bekend als ' de 2f lader. Deze lader noemde het team de ' uni-lader ' : Universeel inzetbaar in verschillende opstellingen. Door de 2 ingangen was het mogelijk om het luchtfilter links of rechts te plaatsen en een eventuele retour juist aan de andere kant te monteren. Dat is dan ook de reden dat de oko-polo uit 1988 voorzien is van zo'n Uni-lader.



Maar nu de anekdote: Waarom hadden de 2e serie van circa 1500 stuks dan toch een ' Rüssel-lader'? ( 2 delig: met in de 2 helften verwerkt aanzuigstukje ). Nou,. dat lag dus puur aan de 'ontwikkel' afdeling: De koets (slangen, slotplaat) zou moeten worden aangepast aan de andere aansluitingen van de G-lader. Een 2f lader past namelijk wel op de motor, maar niet in de koets: Het hapje in de slotplaat bied geen ruimte hiervoor en de Y-vormige slang moest ook aangepast naar 2 losse slangen.
" Wij hebben genoeg aangepast, passen jullie 't ontwerp maar aan ": Met andere woorden; de 2e generatie Rüssel-laders zijn gewoon 2f-laders, met een ander huisje. De kwaliteit is gelijk. Bij het ontwikkel team staat de 2e Russellader daarom bekend als ' zwitter ' : Duits voor tussenin-twijfelaar.



De eerste 500 Polo GT G40'ers werden allen van een eerste type lader voorzien. De 2e serie zou met een eerste serie of zwitter zijn uitgevoerd. Als er een Polo 2 onder garantie of bij reparatie een nieuwe lader kreeg, dan was dit altijd de ' zwitter ' lader. Een Polo van de eerste 500 met een zwitter-lader heeft dus niet zijn eerste G-lader meer.

Later is zoals bekend het blikje in de slotplaat aangepast en kwam er ook een slang vanaf het luchtfilterhuis naar de G-lader: Deze is bij een 2 ook net iets anders als bij de 2f.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline P.K.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 835
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #40 Gepost op: di, 14 sep 2010, 20:07:57 »

Geweldige info & schitterend verslag!  -thumbsup-


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #41 Gepost op: di, 14 sep 2010, 21:28:17 »
Klopt t allemaal een beetje? Mijn Duitsch is niet altijd even super..

Zekers, weinig aan toe te voegen.
Bij de vorige reactie stond ik op het punt van naar huis gaan op m'n werk.
Hier nog wat meer tekst van mijn kant:

Het mooiste van het hele weekend was wat mij betreft wel de invulling de zaterdagavond met de uitleg en gesprekken met de toenmalige ontwikkelaars van de G-lader en de toepassingen ervan. Zelden zo aandachtig zitten te luisteren!
Het museum was hiervoor exclusief voor bezoekers van het treffen geopend waarbij ook de studiemodellen met G-lader van binnen en buiten bekeken konden worden.
Ook bij een aantal waarvan ik dat nog niet wist.
Zo werd in 1984 al een proto van de G60 motor in het IRVW3-studiemodel ingebouwd:



Nog een aantal weetjes uit het kringgesprek:
- de G-lader zou hét concept van de toekomst worden. Er was ook interesse van andere merken. Onder andere van het merk met de ster.
Helaas ging op dat moment de doorontwikkeling van de turbo ook snel en werd deze door de grotere aantallen en grotere ontwikkelteams bij firma's als Garret al gauw goedkoper.
 
- rond het uitkomen van de eerste G40's was er meer uitval van turbo's dan van g-laders!

- van de G45-lader is maar een handje vol gebouwd. Men was dan ook zeer verbaasd dat er daarvan toch 1 in NL verblijft, en er een tijdje terug 1 op ebay.de opdook.

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #42 Gepost op: di, 14 sep 2010, 23:24:25 »
Crap, daar had ik ook bij willen zijn. -boehoe-

Maar jullie verslag maakt een hoop goed, dank daarvoor! -thumbsup-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #43 Gepost op: di, 14 sep 2010, 23:49:06 »
Crap, daar had ik ook bij willen zijn. -boehoe-

Scheelt: Was een beperkt en select gezelschap: alleen op uitnodiging voor eigenaren van een originele Polo 2 GT G40: Dennis dus. Marcel en Ik waren 'Introducées' (want tja:met de Giesel val ik blijkbaar wel onder de gedoog-idioten-regeling, maar echt d'r bij horen: Nope).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #44 Gepost op: wo, 15 sep 2010, 22:30:41 »
en douwe niet aanwezig ?

voor de rest lekker smullen zo'n verhaal
je hebt laagvliegers en modelvliegers .