Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138181 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Gepost op: wo, 11 jan 2006, 20:24:19 »
Mijn vragen zijn: waarom, hoe en wat zijn de verschillen enz.

Wat heb je allemaal nodig enzo, waar moet je op letten als je ze koop.

Welke cilinderkop kan je het beste er voor gebruiken sleep of hydro.



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Charles

  • Non-Register lid
  • Berichten: 204
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #1 Gepost op: do, 12 jan 2006, 22:02:22 »
alstu

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #2 Gepost op: do, 12 jan 2006, 23:50:22 »
Nu moet ik zeker alles gaan samenvatten om dat Jorp te lui is een topic door te lezen... -gert-  :)

Motor        : standaard HK -> heeft af fabriek 55pk/5400tpm en 96Nm/3300tpm
Nokkenas   : HH  (229in 227uit)
Ontsteking : conventioneel/contactpunten ( brouwsel van sloopdelen, vacuumvervroeging verwijderd.  )                  
Carbs        : CBR6002F (34mm's)
Spruitstuk  : Staal + 38mm brandstofslang ( manufactured by PRM special products  -klus- :) )



Resultaat





Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #3 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 00:11:31 »
let op punten :

1 de max doorlaat van de carbs moet over een komen met de max diameter van je inlaat klep

2 bouwjaar carbs van na 93 ivm vlotternaalden .voor 93 hebben messing vlotternaalden en die zijn ruk ,na 93 zijn van rubber en werken prima.

3 merk persoonlijk keihin aangezien deze fijner werken

4 vlotterhoek (naad van floter deksel)onder een hoek van 20 graden tov de doorlaat van de carbs


oftewel je kunt ze het beste van een cbr hebben
aankoopsprijs varieert van 15 euro tot 150 euro op ebay duitsland .
gaskabel ,neem die van een zzr en buig het stalen bochtje richting de 90 graden (ivm motorkap)
zorg dat de originele aanzuig rubbers erbij zitten voor aansluiten op de inlaat inlaat traject van de pijpen een 5 tot 7 cm lengte maken ,zorg voor afdoende ondersteuning van de carbs zodat deze niet op je startmotor liggen vonken te trekken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #4 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 00:14:02 »
sproeier bezetting (36mm)voor 1.3 is 135 tot 140
1.4 150 tot160 1.6 170 tot 180
grotere carb levert meer problemen met fijn afstelling over het toeren gebied .te klein zal ie te vroeg op max doorlaat staan .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #5 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 12:20:50 »
Nice, welke kop kun je daar het beste voor gebruiken?

Hydro heeft grotere kleppen toch? Maar sleep kan meer toeren maken en heeft standaard een scherpere nokkenas. Neem bijv. GK
En als je een scherpere nokkenas wilt monteren tot hoever zou je kunnen gaan met hydro en sleep!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #6 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 12:49:04 »
@ Jorp het luie varken dat geen andere topics door wil lezen om reeds geposte info tot zich te nemen  -moon-

Serge heeft gelijk dat de kleppen de beperkende factor zijn. Binnen grenzen wil ik daar aan toevoegen.

Ik rijd zelf met 40 mm Keihins met een Spottuning bewerkte ABD hydro kop. Gaat als een beest. Vergeet namelijk niet dat de gaskleppen (die ronde kantelschijven) met het asje nog van je effectieve diameter af gaan.

Verder is ook het profiel (de  flow) van de inlaat kanalen bepalend voor de vulling: niet alleen de venturi van de carbs.

Als je er maar voor zorgt dat je van 40 mm "vloeiend" overgaat naar de klepdiameter is er niets aan de hand: de gasstroom accelereert dan prima in het aanzuigkanaal en vult de verbrandingskamer uitstekend.

Je vraag hydro of sleep: ik zou lekker voor een hydro gaan. Zelden zit je in het toerengebied waar je het verschil echt merkt (tenzij je bergrennen rijdt ofzo). Je kunt altijd nog vaste stoters in je hydro zetten met vulplaatjes, dan toer je ongeveer net zo hoog als een sleep. Vergeet niet dat je in NL continu in de file terecht komt en dan wil je ook nog een beetje "driveability" hebben.

Verder: je kunt theoretiseren wat je wilt. Op een gegeven moment moet je het gewoon een keer proberen. Bestel een kop bij Spottuning en ga ermee rijden. Veranderen kan altijd nog als het niet bevalt.

Mijn ervaring: het enige dat niet zal bevallen is dat je altijd MEER power wilt zodra je begint met opvoeren. Mijn ABD is echt wel snel, maar ik merk het niet meer zo totdat ik mij af en toe realiseer dat ik een veel dikkere nieuwere auto eruit trek (zelfs wanneer ze het proberen).

Suc6, groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #7 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 13:12:07 »
-hug-  Gaat mij meer om een topic te hebben waarin zo veel mogelijk info staat over motorfiets carburateurs. Niet omdat ik een te lui varken ben om 23 pagina's door te lezen. Maargoed

Weer het volgende: Men gaat zoeken op ebay

Trefwoorden:Vergaser, CBR, keihin, fireblade.

Nu kom je de volgende advertenties tegen:

ZXR 6-7-900
ZXR 750 H2
CBR-900 RR Fireblade SC-33
CBR 600 MODEL PC 31
CBR 600 (Kellerfund)
CBR 900 Fireblade Vergaserbatterie SC28
CBR 900 Sc33 Sc 33 Sc28
Honda CBR 600 F

Wat houdt dat SC31 bijv in? Aantal mm?

De een is weer prijziger dan de ander, nou weet ik dat Sjon en Mark allebei CBR600 carburateurs hebben en dat 34mm genoeg is voor een standaard 1300 motortje. Er is ergens een heel verhaal geschreven over het aantal mm van de carb dat geschikt is voor elk blok.



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #8 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 13:40:14 »
Jorpestein: weet ik toch -prut- was maar een geintje.

Wat gaat het nou worden?

4 dubbele weber valstromers 80 mm (met verchroomde kelken door de motorkap omhoog stekend) met acceleratiepomp en aanhangwagen met benzine tank?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #9 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 14:19:42 »
I know Jan, En wat het wordt? Ik heb wel een aantal plannen voor het jaar 2006. Dat zijn geld overhouden nog meer spullen de deur uit, Derby + polo 1 voorlopig houden en Rode coupe de deur uit en als dagelijks vervoer een inca kopen! Ik had gewoon te veel ideeen zonder er echt wat vanaf te weten. Nu wil ik me eerst op 1 ding consentreren en heel veel informatie verzamelen.



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #10 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 14:41:10 »
is dit niet iets, ok is 26 mm maar bijv. voor op 1100??

marktplaats

of is de graden hoek niet goed?




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #11 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 14:58:42 »
Wat houdt dat SC31 bijv in? Aantal mm?

SCxx is modelcode van Honda.
De injectie die ik ga gebruiken komt bijv. van een SC50.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #12 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 15:04:48 »
Wat houdt dat SC31 bijv in? Aantal mm?

De een is weer prijziger dan de ander, nou weet ik dat Sjon en Mark allebei CBR600 carburateurs hebben en dat 34mm genoeg is voor een standaard 1300 motortje. Er is ergens een heel verhaal geschreven over het aantal mm van de carb dat geschikt is voor elk blok.

Ik heb voor m'n 1.6 de cbr900 (38mm)
en voor (toekomstige  -naughty- ) 1.3 de cbr600 (34 of 36 mm....zou ik ff  moeten nameten)

Dat 'SC' of 'PC' slaat volgens mij op 't type/model fiets.

Zoektermen: vergaserbatterie, vergaseranlage, vergaserbank,
Keihin, cbr600/900/1100 blabla

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #13 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 15:13:19 »
Voor geinteresseerden: ik heb nog 2 sets Keihin 40 mm batterij tekoop.

Een set met rubberen kelken: Euro 125,-

Een set zonder rubberen kelken: Euro 100,-

Foto is van de set waar ik nu mee rondrijd: sets die ik heb liggen zien er vergelijkbaar uit.

Wanneer er interesse is, dan kan ik ze meenemen naar de Polomeet op de 22ste.

Je kunt het bewijs dat het als een speer gaat zien tijdens de Polomeet: ik rijd er zelf ook mee rond.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #14 Gepost op: vr, 13 jan 2006, 15:15:09 »
En nog eentje voor de liefhebbers (ondersteboven met de erbij behorende maar reeds verkochte airbox).

Groet, Jan.



"It isn't done until it's overdone"