Auteur Topic: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan  (gelezen 18513 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #60 Gepost op: do, 25 nov 2010, 23:53:39 »
Vanochtend de boel zo goed mogelijk schoon gemaakt. De motorruimte blinkt weer (maar nu niet door de laag olie) net als de oprit :D. Onder de auto was alles besmeurd van stabisteunen tot aan een stukje van de tank! De rechter zijkant van de Polo is ook mat uitgeslagen van de olie.

Op de peilstok is geen olie te vinden, dus 1,5 liter is er zeker uit  -boehoe-

Bij het schoonmaken ben ik geen plekken van lekkage tegengekomen, dus het lijkt in ieder geval dat het via de carterontluchting naar buiten is gekomen. Verder ben ik niet gekomen vandaag, moest ook nog werken. Morgen de carterontluchting loshalen en kijken of daar een verstopping in zit.

De koelvloeistof is nog op niveau en helder, verder ook geen smurrie te bekennen onder het kleppendeksel.

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #61 Gepost op: do, 25 nov 2010, 23:57:32 »
jammer van de bende maar zo te horen niets ernstigs. -thumbsup-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #62 Gepost op: vr, 26 nov 2010, 00:02:01 »
Daar ga ik stiekem wel van uit, maar we zullen zien morgen -klus-

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #64 Gepost op: zo, 28 nov 2010, 01:06:22 »
Weet niet hoe koud t bij je is geweest maar lijkt me haast t zelfde als ik had toen

Het was uiteindelijk niet de carterontluchting die de bende veroorzaakt heeft.

Inmiddels de olie + het filter vervangen en de carterontluchting (bolletje op het blok) schoongespoeld / doorgeblazen. Vanmiddag een proefrit gemaakt en het leek allemaal goed te zijn, daarom ben ik er ook mee naar het werk gereden. Dat bleek achteraf niet zo'n goed idee, want het blokt drukt nog steeds olie eruit. Het voordeel is wel dat nu duidelijk is waar het vandaan komt: de verdeler. Een tijdje terug heb ik een andere verdeler geplaatst en heb toen ook de o-ring vernieuwd (dus dat zou goed moeten zijn). Volgende week de verdeler erafhalen en de pakking tussen kop en flens bekijken. Hopen dat het lek dan boven is.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #65 Gepost op: wo, 01 dec 2010, 16:55:10 »
De Polo lijkt weer in orde -thumbsup- Maar wat een gedoe in de kou de afgelopen dagen  -gert-

Na het loshalen en inspecteren van de verdeler bleek de olie toch niet daaruit te komen. Na het vervangen van de o-ring en het vastzetten van de verdeler met 3 ipv 2 boutjes kwam ik er tijdens een proefritje achter dat het de kleppendekselpakking was:

Dus die vervangen en nu lijkt het weer goed te gaan.

Helaas was hiermee het klussen nog niet klaar. Toen ik zaterdag naar het werk reed ben ik één keer stil komen te staan, de motor verloor vermogen en bij het ontkoppelen sloeg deze gelijk af. Omdat ik toen dacht dat het de verdeler was die olie lekte heb ik de verdelerkap van binnen schoongemaakt en daarna sloeg de motor wel weer gelijk aan.
Maar van de week ben ik na het vervangen van de kleppendekselpakking nog een rondje gaan rijden, en ben toen om de km stil komen te staan met een uitvallende motor. Eerst dacht ik aan carb-freeze, maar toen hoorde ik na een tijdje stil te staan in ene keer de benzinepomp weer aanslaan om vervolgens gelijk weer af te slaan -gert-

Thuis eerst maar eens het filter en de aanvoerleiding doorgeblazen, maar aan de bellen in de tank te horen zat daar geen verstopping in. Dan maar eens naar de pomp zelf kijken. Met Luc z'n benzinepomp-avontuur in het achterhoofd nagegaan hoe ik de pomp had aangesloten: ja hoor, via de 12V aansluiting op de bobine. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp waarom de pomp daar stuk van kan gaan de conclusie getrokken dat de pomp stuk was. Daarom gisteren een andere benzinepomp aangeschafd (ook van een motorfiets) en die vanochtend via een andere contact-geschakelde voeding aangesloten. Na het opladen van de accu sprong de motor gelijk weer aan.  -sturen-

Nu is het wachten tot de met olie volgezogen uitlaattape stopt met roken en meuren :D

Een 'sfeerpic':




Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #66 Gepost op: wo, 01 dec 2010, 17:43:00 »
Brrrr.....wel koud om jou zo bezig te zien,maar beter dat je nu weet waar het aan licht. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #67 Gepost op: wo, 01 dec 2010, 21:31:49 »
Inderdaad zeg, dat is wel bikkelen in de kou!

Maargoed een daily moet rijden, iemand anders had hem lekker laten staan en had de eerste twee maanden niet meer naar omgekeken. :) Goed bezig!
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #68 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:17:52 »
De olieproblemen zijn nog niet voorbij...

Laatst een ritje naar Groningen en Friesland gedaan bij temperaturen onder 0º, en toen drukte het blok weer olie naar buiten door de carterontluchting. Op de terugweg zelfs een paar keer olie bij moeten vullen omdat de oliedruk begon te dalen. 

Omdat ik geen zin had om in de regen onder de auto te kruipen was het idee om een extra ontluchting te maken op de kop. Dus een oude benzinepomp gepakt en deze omgebouwd:



Bij nader inzien leek me dat toch geen oplossing; waarschijnlijk wordt de olie daar net zo goed naar buiten gedrukt en heb je een extra lek-plek. Daarom besloten om het bolletje van de carterontluchting eens te bekijken omdat het zeefje nog wel eens verstopt. Op internet kwam ik een mooi voorbeeld tegen van wat voor rotzooi zich kan verzamelen in zo'n bolletje:


Na wat wrikken heb ik het oude bolletje losgekregen en het viel mee met de rotzooi. Ik had een bak met smurrie verwacht, maar eigenlijk kwam er niets tevoorschijn. (Maar of dat nou goed nieuws is...)
Er zit wel een laagje aangekoekte smurrie binnenin:


Morgen komt er een nieuw bolletje binnen bij de dealer, dan maar kijken of dit inderdaad de oorzaak was van de hoge carterdruk.

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #69 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:35:52 »
Niet waarschijnlijk, wel mogelijk gezien het weer van de afgelopen weken, dichtgevroren carter ventilatie misschien?

EDIT, was al genoemd zag ik.  doh
« Laatst bewerkt op: zo, 09 jan 2011, 16:45:21 door Martin »
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #70 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 17:05:32 »
Het gebeurt wel steeds bij winterse temperaturen, maar ik zou niet weten wat er moet bevriezen als je lange stukken snelweg rijdt. Het opvang blikje zit wel wat in de rijwind, maar vanaf de andere kant wordt continu damp (en olie :() van min. 70º toegevoerd.  -dunno-


Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #71 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 17:45:54 »
Hoe de fuck krijg jij die bolletjes los joh  -dunno-

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #72 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 17:53:00 »
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #73 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 19:39:40 »
 :)

Met hamer en beitel eerst een kiertje maken en dan loswrikken  -klus-

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
« Reactie #74 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 20:16:30 »
hmz ok en ze zijn nog wel nieuw te bestellen las ik dus dan is het idd geen probleem  -thumbsup-