M'n V8 gaat in V4 mode als ik cruise...ga je dat ook nog 's toepassen Jaap ? op 2 cilinders cruizen ? :) -klus-Been there, done that.. (of telt het niet mee als de koppakking eruit ligt tussen cilinder 1 en 2?)
@ Jaap
Ben benieuwd of klopt wat jij zegt, heb het vaker gehoord over verschil tussen de volvo s60 en v70 vanwege de rechte achterkant.
Maar het verschil tussen een golf1 en jetta2?
Kreeg/krijg nog wel eens van garagisten opmerkingen dat ik mijn rem meer zou moeten gebruiken... :D Hanteer over het algemeen een vrij zuinige rijstijl, ga het denk ik ook maar eens bijhouden bij spritmonitor.
Verdere tips: zoveel mogelijk slipstreamen, terugschakelen indien nodig (bij inhalen kan terugschakelen naar 4 economischer zijn dan de 5e versnelling)
Wat heb je voor 4 bak? Mijn (geslooptje) AAU had een AKY: Best lang, welke je ook achter een NZ terug kan vinden.Zou een AKY niet lang willen noemen: is korter dan een GX, welke redelijk standaard is voor een Polo 2 1.3.
Kreeg/krijg nog wel eens van garagisten opmerkingen dat ik mijn rem meer zou moeten gebruiken... :D
1 op 15 en 1 op 16? sorry hoor maar ik vind dat je doordraait als je dat wilt verbeteren.
Ik rij 1 tussen de 1 op 13 en 1 op 16, afhankelijk van lange of korte afstanden.
1 op 16 is zuinig voor een polo, die volgens fabrieksopgave 1 op 14,7 zou kunnen halen.
Overdrijven is ook een vak, maar dit gaat wel heel erg ver...
wil je zuinig rijden, koop een aygo of een hybride.
In der Praxis hat es sich bewährt, wenn man bergauf etwas Tempo opfert und bergab wieder schneller wird.Ergo: Bergen... waar het om gaat,.. bergen, waarbij je je remmen compleet laat uitgloeien als je al remmend naar beneden rijdt.
Ik heb het over de Eagle (is denk ik ook waar Martin het over heeft). Die zet inderdaad simpelweg je gas vast, en onderbreekt dmv een knop of het signaal van je remschakelaar.
(http://www.dynad.nl/nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Eagle_4c851b76d6b94.jpg)
http://shop.conrad.nl/auto/uitrusting/comfort-en-uitrusting/comfortinrichting-voor-autos/880086.html
Ergo: Bergen... waar het om gaat,.. bergen, waarbij je je remmen compleet laat uitgloeien als je al remmend naar beneden rijdt.
Ik kom ze (jammer genoeg?) in het dagelijks leven niet vaak tegen... en al helemaal niet met een flinke lap snelweg over zo'n berg, waar ik cruisecontrol zou willen gebruiken :)
Maar goed: Ja, je hebt gelijk: Berg op kan je beter je snelheid laten vieren.. en berg af een beetje snelheid terug winnen.. Daarna ben je toch waarschijnlijk zuiniger uit met de cruise control d'r op.
Laatst was ik bezig met m'n uitlaat en toen dacht ik dus precies hetzelfde. Ik ga m'n ogen open houden voor 'oude' plastic platen, wie weet kan ik daar zo'n plaat van maken en misschien ook wel flaps voor boven m'n achterwielen.
Gisteren heb ik wel m'n wagen tussentijds afgetankt om eens goed bij te houden hoe zuinig ik kan rijden. Ik vind het wel een sport namelijk, afgelopen dagen rijd ik al wat zuiniger. Volgens m'n berekening heb ik de laaste 250km bijna 1 op 18 gereden. Waar ik echter moeite mee heb is om 'm consistent 'vol' te tanken. Er kan namelijk best wel heel erg veel in mijn tank. Vorige maand heb ik een testje gedaan hoever ik door kon rijden op een 'lege' tank. Daaruit kwam dat ik nog zo'n 40-50km rijden inclusief snelweg @ 90km/h. Net na de afrit sloeg de motor af. Toen uit m'n jerrycan er 1 liter ingegooid ongeveer en verderop afgetankt. Er ging toen 47 liter in. WTF!
die mechanische cruise control, lijkt me wel wat, alleen ga ik daar niet aan beginnen voor er een keer grondig mee getest is. Tis toch iets wat je gasklep vast houdt he...
Werkt echt wel, wordt al jaren gebruikt....
47 liter, kan best. Is maar net waar het pistool afslaat. Je tank is ongeveer de helft groter als het aantal liters dattie kan bevatten. De rest is expansieruimte voor als t warm is. Met een beetje moeite krijg je dus makkelijk een liter of 50/55 in die tank. Alleen niet echt verstandig in de zomer. Zou t sowieso niet doen overigens, is de ophanging ervan niet voor gemaakt.
die mechanische cruise control, lijkt me wel wat, alleen ga ik daar niet aan beginnen voor er een keer grondig mee getest is. Tis toch iets wat je gasklep vast houdt he...
Ophanging niet berekend op 15kg extra ? -uitlachen-
ophanging van de tank, damn, moeilijk he, lezen? de ophanging ERVAN. Normale nederlandse zin!
Mechanische cruise is wel vaker toegepast, ik bedoel dat specifieke kastje getest. ivm dat t echt bijna niks kost.
ophanging van de tank, damn, moeilijk he, lezen? de ophanging ERVAN. Normale nederlandse zin!
Mechanische cruise is wel vaker toegepast, ik bedoel dat specifieke kastje getest. ivm dat t echt bijna niks kost.
Met een beetje moeite krijg je dus makkelijk een liter of 50/55 in die tank. - Zou t sowieso niet doen overigens,
Correct me if I'm wrong please,
Een volle tank is gewoon te gebruiken als eikpunt. Toch ?
Alleen: Als ik m d'r in hang...
Kom er maar in, Serge... :D
Hoe vet is dat! Ga je het nog tegen de elementen beschermen of zit het zo wel goed?
dus 50/55*100= 91% afwijking, dan is het verbruik 18,3*91%= 1:16,6 toch wat verschil ;) maar nog steeds ZUINIG -hug-
@Marcel:
Vraag 1: neem aan dat de auto ook op contact moet staan?
Vraag 2: hoe houdt de startmotor weer op als de koppeling in wordt getrapt in de 'start'-fase/modus?
Inmiddels heb ik ook m'n ogen flink open staan voor stukken dun kunstof/abs plastic, met als doel om onder m'n auto te komen ('achterbumper gat') en voor schermen bij de achterwielen.
Ik ben vandaag aan het Ecomodden geweest:
Beetje plastic i.p.v. landbouwzeil...
ik ben machtig nieuwsgierig naar de algehele kosten van marcel zijn start stop systeem. Heb zelf ook al ffm tijdje zoiets in mijn hoofd.
hoeveel start motoren heb jij op voorraad??
als je accu spanningsbeveiliging maak doe je dat wel op een spanning waarmee je nog kan starten?
Eigenlijk moet je het zien als:
33.3% voor de voorkant
31,6% voor het model
35,1% voor de complete bodem
Het zal dan denk ik makkelijker zijn om een 2F aerodynamischer te krijgen dan een polo 1 of 2, en vergeet natuurlijk niet om een vlakkebodem te creëren-klus-
http://www.aerocivic.com/ :)
Even de vraag naar dit topic halen, http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11299.0.html . Zou een multipoint AAU zuiniger zijn dan een monopoint die het nu is?
Multipoint is alleen zuiniger als je ook een NZ nokkenas monteert. Anders loopt de auto sneller.
Heb hier nog een NZ nokkenas liggen eventueel. Ook een nz kabelboom, want ik wil zelf liever een 3f kabelboom hebben (makkelijker)
jelle, kap eens met dat kinderlijke wijsgedrag van je. Kijk ook eens naar jezelf ipv te wijzen naar mij...
Rijden met een goedje op de ruit vind ik ook geen goed idee.
als de staff nou ook al begint?! een beetje respect ontbreekt hier al... Kom je echt ver mee NOT!
Kant nog wal raken, sure, dan zou ik t niet zeggen... Als ik t niet bij t rechte eind heb, kun je me daarop wijzen, maar niet op zo'n kinderlijke manier als nu weer gebeurt. Sociale regels die aan de laars worden gelapt en zeer respectloos naar iemand wijzen, terwijl ze zelf nog meer onzin verkopen.
@Mark: even een ontopic-vraagje tussendoor: ben je nou met die brandstofprijzen bij jou daar ook wel eens bezig om te kijken hoe je een zo slecht mogelijk verbruik realiseert?
Dat van die ruitenwisser geloof ik graag, maar ik vind het, tsja, hoe zal ik het zeggen? Erg lelijk? Andere optie zou wel zijn om de ruitenwissers (allebei) standaard rechtop te hebben staan. Staat ook een beetje gaar, maar is wel origineel (op een bepaalde manier) -uitlachen- .
@ Gerrit; als ik het zo begrijp ben jij wel te spreken over zo'n goedje over je ruit? Werkt het echt en gaat het er niet af door de ruitenwissers? (ik ben nogal een fan van de ruitenwissersproeier)
Wie is er nu kinderlijk ?
JIJ...
Dát is kinderachtig...
kinderachtig is post verwijderen terwijl iets gewoon te bestellen is, of je aangevallen voelen terwijl het niet tot JouW gericht is..
Rutger is niet de enigste hier die kant nog wel raakt -nana-
Zoals gezegd: erg prettige ervaringen met RainX. Om het voordeel te behouden (zelfs tijdens stortbuien hoef je nauwelijks te wissen als je het goed aanbrengt) moet je het wel ongeveer iedere 3 weken herhalen. Maar dat kan dan mooi samen met een algeheel spongebath, toch?
(http://i131.photobucket.com/albums/p294/cozikitten/sexy/car_wash_girls.jpg)
Wat vandaag door mijn hoofd speelde: stoplicht rood.
Direct in zijn vrij en uitrollen of alleen voetje van het gas: welke van de twee heeft het minste brandstofverbruik?
Alleen voetje van het gas. Als je hem in zn vrij laat uitrollen moet hij stationair draaien=brandstof. Als je gas los laat hoeft hij juist niks in de spuiten=minder brandstof. Verder is het ook veiliger ook uit te laten rollen in de versnelling, omdat je niks kan als hij in zn vrij staat -thumbsup-
Mij altijd verteld: Carb motor > in de vrij, injectie motor > voet van het gas.
Mij altijd verteld: Carb motor > in de vrij, injectie motor > voet van het gas.
Volgens mij geldt dat meer voor 2-takt vs. 4-takt ivm de smering? Of haal ik nu weer iets door mekaar -dunno-
Dat is toch omdat een carburateur altijd brandstof inspuit als de motor loopt? en hoe hoger de toeren hoe hoger het brandstofverbruik. Dus stationair draaien is dan zuiniger dan afremmen op de motor.
Een injectie bepaald volgens mij of het nodig is brandstof in te spuiten en doet dat dus niet als je afremt.
Helemaal goed.
Klopt! Wat nog zuiniger is trouwens, EOC -> Engine Off Coasting. Dus de motor uit knallen zodra je 'm laat uitrollen. Nadeel is dat er soms sommige functies uit willen vallen als je dat doet (bijvoorbeeld stuurbekrachtiging) en je natuurlijk niet de auto in z'n stuurslot moet laten vallen.
''Moderne elektronica maakt mensen lui. Waarom fatsoenlijk met een auto leren omgaan, wanneer de elektronica je fouten opvangt. Waarom heb je sterke armspieren nodig, wanneer stuurbekrachtiging je helpt. Waarom leren parkeren, wanneer je parkeerhulpen hebt. Moderne auto’s prefereren is als liever porno kijken dan zelf sex hebben. Waarom zou je het zelf doen? Daar wordt je maar moe van. Je mist dan echter ook het plezier.''
Highly overrated... :D
Overigens: in Duitsland is het een belastingtechnisch verantwoorde sport om carburateurs om te bouwen naar een stationair-afslag-regeling: Elektronisch wordt bepaald of de stationairsproeier moet werken of niet (toerental geregeld) en deze 'apparaatjes' zorgen er dan voor dat je, bij uitrollen met gaslos géén benzine verstookt. Destijds leverde zo'n 'anlage' enige korting op de motorrijtuigenbelasting op (in Duitsland).
€1 en een kantelbrug? -dunno-
Ik zal er even over nadenken.....
Nèh, toch maar niet! -nana-
btw. 155/70/13 zat er op de lichtmetaaltjes, op de fox velgjes zit 145/80/13. Ik ben nu even aan het kijken voor 4 nieuwe bandjes, als ik nieuwe doe inclusief monteren ben ik zo 160 euro verder, minstens. Op MP heb ik ook twee advertenties gevonden waar ik wat mee zou kunnen. Verder stuurt de wagen weer heel anders en trekt wat heeeeeel lichtjes naar rechts -boehoe- .
ja uniroyal is zeker een goede band. Maar niet te krijgen in de maat waarin ik de eco contact had. Die gaan nu al bijna 80000 km mee dus op dat vlak mag ik niet klagen. Ook hebben ze genoeg grip, en in de regen doen ze het ook niet slecht. Maar inderdaad echt stil zijn ze niet, als je de banden spanning niet zo hoog hebt. Ik rij met 2.9 bar in die banden. Ala ibiza eco motive. Dan maken ze minder kabaal dan bij 2.1 zoals ik eerst had. En dan lijken ze ook langer mee te gaan. Grip word er wel iets minder van. Maar nog steeds beter dan de nangkang op de andere polo
Slipstreamen is 1 ding, maar te weinig afstand houden en dan op je voorligger knallen is natuurlijk erg onzuinig. (2 seconden afstand regel hanteren, en je slipstream effect is volgens mij nihil)hoezo afgesleept worden kost geen benzine :)
4500 toeren? Er zijn maanden dat ik het niet haal... Over het algemeen kom ik niet boven de 3000 toeren uit, met sportief rijden misschien 3800 -hitit-
145/80 R13 is een te hoge band
maar is dus eigenlijk beter, want klopt de teller waarschijnlijk ipv de standaart afwijking.
dus 120 km/h ziet jou polo dus nooit .
634 km gereden, 38.1 liter in de tank tot de 1e tik. Dik 1 op 16 dus, 6 liter per 100 km. Ben eigenlijk een beetje teleurgesteld, ik had beter verwacht namelijk! Wat betreft het banden verhaal weet ik nu even niet wat ik dan wél moet nemen, als 145/80 te groot is. De wagen voelt nu ook heel anders weer in het stuur, het gaat allemaal wat moeizamer. Het lijkt of er fietswielen onder zitten zegmaar welke minder gevoel geven + meer kracht uitoefenen op de stuurinrichting.
Haynes zegt:
4.5Jx13 : 135 R 13, 145 R 13 or 155/70 R 13
5.5Jx13 : 165/65 R 13 or 175/60 R 13
135/70 R 13 dus? --> bij 135 en 145 wordt de /70 er niet bij genoemd maar gezien het een verhouding is (70% van de breedte van de wielen) vind ik dat eigenlijk geen goede optie. Wat staat er in de VW boekjes? (kan die hier op het forum even niet vinden)
edit:
Verder ga ik maar eens een project topic starten, wel zo leuk denk ik. En ook heb ik eergisteren m'n antenne ingedrukt, maar drukte ik 'm wéér in het voorscherm -gert- -boehoe-, lekker handig :) .
Bij de mythbusters (mythprutsters) hebben ze een test gedaan, vanaf welke 'kleefafstand' je minder gaat verbruiken, daaruit bleek dat je echt heel dicht achter je voorganger moest rijden om voordeel te merken.
Niet helemaal heb ik het idee. Als ik met 120 op de klok kroewze op de autosnelweg haal ik ie-de-reen in. met 80 op de klok ditto.
Ik kan het eens testen met de navigatie d'r bij,..
De beste "ecomod" om mee te beginnen is volgens mij je rechtervoet :)
Ik wel best wel mensen helpen kappen van polyester te maken, glas genoeg hier en hars kan ik ook nog wel regelen.
(ik ben 7jr polyesterbewerker geweest oa mallenbouwen, vacuüm processen en spuittechniek)
ik rij met mijn 82 steilheck met 1w motor met GEC bak er achter met 145/75 banden een gemidelde van 1 op 27 als ik niet boven 120 kom op snelweg ik rijd bijna alleen snelweg
ik rij met mijn 82 steilheck met 1w motor met GEC bak er achter met 145/75 banden een gemidelde van 1 op 27 als ik niet boven 120 kom op snelweg ik rijd bijna alleen snelweg
GEC bestaat niet, mijn gok: zal wel een een CEG zijn, das gewoon de opvolger van de 8P (met dezelfde verhoudingen).ja die bedoel had ff te snel getypt
(http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2008/10/12/128683120404339250.jpg)ja gewoon rustig rijden en op tijd van het gas bij stoplichten een zo het nieuwe rijden zeg maar
1 op 27? Teh fuck! Ik moet even bijkomen, bijna van m'n stoel gevallen. Dat tikt wel aan dan, zeker zoals bij jou met een belastingvrije 2. Zou mij, met 13.000 km per jaar, met zo'n verbruik in een 2F diesel al bijna 400 euro per jaar opleveren. Dang! Doe je netjes! Heb je er nog speciale truckjes voor? Behalve dan zo'n lange bak en het snelweg rijden, is je manier van rijden ook aangepast?
de 1W is niet moderner dan de MN, ze zijn in essentie hetzelfde, de 1W heeft alleen een iets langere slag, verder zijn ze vrijwel identiek.
Als ik het goed begrijp is een goede 5 bak voor achter mijn hz een ahd?-off-
Serieus tjoening voor het gunstige verbruik whaha -thumbsup-
Staat overigens ook in de folder van de 1F GT.. een tekst met: "Aerodynamische voorspoiler ten behoeve van een gunstiger verbruik" of iets dergelijks :D
Ja en? Dat haal ik bij lange na niet!
Bij een moderne Airco uit helpt iets maar ook daar scheelt het vrijwel niets.
Mwa volgens de boordcomputer van de Golf 6 maakt airco aan/uit toch zeker zo'n 0,2 liter per 100 km verschil
ik zeg ook. Maakt weinig verschil. Omdat je dan met je ramen los gaat rijden.per tank beutrt 7 euro ,ik tank eens in de 2 weken optimaal.dus dat is dan 26x7=182 euro per jaar .ik zou het er voor doen
En als het 0.5l op 100 km verschil maakt. Is dat een verschil van 1 op 200 sorry. Dat noem ik klein. Scheelt op een tank dan zon 7 euro max.
Ben voor mijn Mini nu op zoek naar winterbanden. Winterbanden zijn zachter? Levert me dat dan ook per definitie een hoger verbruik op? Zijn er ook ervaringen met winterbanden en het verbruik?
Als dat een hoger verbruik oplevert, wacht ik zo lang mogelijk met het monteren van de banden.
per tank beutrt 7 euro ,ik tank eens in de 2 weken optimaal.dus dat is dan 26x7=182 euro per jaar .ik zou het er voor doen
Heb geen klagen met de witte steilheck 1 op 17.5 km, 700 km op een tank vol. -uitlachen- standaard NZ motor met 8P bak.
Is dit op 175/50r13? en dus met de 0,91 factor afwijking?
Doe nu op deze maat banden 390km met de wijzer nu net uit de "halve tank" streep, waarschijnlijk een 1:16,5 tankbeurtje.
Is dit op 175/50r13? en dus met de 0,91 factor afwijking?
Doe nu op deze maat banden 390km met de wijzer nu net uit de "halve tank" streep, waarschijnlijk een 1:16,5 tankbeurtje.
Citaat:
Hallo Geert,
vielen Dank für Deine eMail über Spritmonitor.
Mein VW Polo 86C hat einen ganz normalen 3F Motor, ich habe an dem Motor und auch sonst NIX an dem Auto verändert, es hat absoluten Originalzustand.
Trotzdem möchte ich ein wenig erklären wie ich zu diesen tollen Verbrauchswerten komme.
Wie man an der Tankhistorie sehen kann benutze ich den 16 Jahre alten Polo als Alltagsauto; ich fahre IMMER sehr passiv, schalte IMMER schnell in den nächsten Gang, ich vermeide IMMER eine Drehzahl übere 3500 U/min., ich kontrolliere jede Woche in allen Reifen den Luftdruck, ich fahre immer mit einem leeren und aufgeräumten Kofferraum, ich fahre immer nur die vorgegebene Geschwindigkeiten (30 / 50 / 60 / 70 und 110 km/h auf den Autobahnen).
Und IMMER wenn ich in mein Polo steige NEHME ich mir ZEIT; ich habe es NIEMALS eilig, weil ich IMMER früh genug zu meinem Ziel los fahre....
Ich hoffe, dass erklärt meine immer so niedrigen Verbrauchswerte.
Viele Grüße aus Düsseldorf
Michael
5,57 liter/100 km ==> 1 op 17,95 (met een 3F!)
Mijn vier belangrijke punten (naast de rechtervoetcontrole):Dus de meeste winst maak je echt met nadenken en niet met karton of plastic. -ja-
Mijn vertrektijd heb ik, in de ochtend, een kwartier vervroegd om tijdens mijn woon-werkverkeer rustiger te kunnen rijden en minder verkeershinder te hebben.
Bij vertrek start ik de motor pas als ik er helemaal klaar voor ben.
Verder vooruit kijken/denken om verkeerssituaties in te schatten.
Ken je standaard ritten! Dus je kent je stoplichten en hun faselengte en reageer op de situatie.
edit: ik rijdt nu zelfs meer km per woon-werkrit omdat ik een route heb waar je maar 80 km/h mag. Is langer maar wel economischer. :)
Imo maakt de configuratie van je auto niet uit als je maar 1 factor tegelijk aanpakt en voor en na metingen doet.
Hoe zit dat met de rubber delen in de motorcarbs, bijv. mlotterafdichtrubbers, membranen van gasschuif, aansluitrubbers van carb naar spruitstuk?
Dat gaat niet aangevreten worden door de bio-ethanol?? Ook maar eens een (lek)test doen met een setje incomplete carb en bioethanol
Gevonden op de Keihin (http://www.keihin-us.com/am/about/warning.php) website:
Keihin carburetors are designed to be used with normal pump gasoline. Fuels, which contain alcohol with higher than 10% content may damage parts in the carburetors. This may prevent the carburetor from functioning properly.
withstupid Ik snap je volkomen hoor! Ze zeggen wel dat tot 10% het probleemloos kan -ja- Dat is eigenlijk de verborgen informatie.
Officieel mag je ook niet -off- reageren maar ook dat doen we -thumbsup- Net als met je wijzer voorbij de rode indicatie op je toerenteller. :)
"may" , dat is indekken :) Officieel mag je een strijkijzer ook niet gebruiken om koffie warm te houden, maar 't kan wel :):)
Q. How corrosive is ethanol to fuel system parts and how have you addressed this problem?
A. Ethanol is somewhat corrosive to certain rubber and cork materials found in older cars with carburetors. But new cars built in the past ten years are made with new materials that are unaffected by ethanol, since it is now found in over 30% of the gasoline we buy. Look at my page on making your own E85. Of, if you start with an old car, take the carbuerator apart and soak various parts in some white lighting for a few days. Look for signs of deterioration and replace what you have to.
Ethanol may also eat the coating inside most older gas tanks, so a separate plastic cross-link polyethylene tank is recommended (but not necessary). I just put my alcohol in a standard gas tank and then clean the fuel filter occasionally. If you make your own E85, and your car is listed as a flexible fuel vehicle (2 million American cars per year are now made this way) then you have no worries.
Yep, maar bedoel meer dat je eigenlijk geen afzonderlijke econometer nodig hebt als je een toerenteller (of goede oren) hebt?! Simpelweg je toeren zo laag mogelijk houden?
Op basis van rijden met constante snelheid wel, maar versnellen vanuit het onderste toerengebied is niet bepaald ideaal. <knip>
Ik lees nou al een paar keer dat men bakcode 8P als 'lang' bestempeld:valt wel mee is net zo lang als de 8p ,geen aparte aandrijfassen of steunen nodig hoor -nana-
is gewoon geleverd achter 1.3 55pk gebakjes, zowel polo 2 als 2f,
in mijn ogen een normale (geen lange) => G40-bak, das een lange bak -thumbsup-
Het ziet er nog een beetje kneuterig uit en moet nog wat gefinetuned worden, maar het werkt wel.dus als ik het allemaal goed bekijk zou je de koppelingsschakelaar ook kunnen vervangen door een remlicht schakelaar op het pendaal van de koppeling (altijd de zelfde slag,tov de hevel op de bak ,met de automatische kabel) en er een relais voor in de plek zetten nukun je dus alle relais in een doosje of contact doos plaatsen en er een kabelboompje uit laten komen welke je met de aansluitingen verbind en alles onder je dash verwerken ,zodat de relais en kabelschoentjes niet in pekelvocht hangen .
Als je nu de auto op de handrem zet en je hebt de koppeling los dan valt de motor uit.
Zodra je de koppeling intrapt start de motor weer.
Ik heb een schakeling gebouwd dmv 3 relais's, een wisselschakelaar en een diode.
De voorwaarden voor het afslaan zijn:
- De motor moet lopen (dynamo D+)
- Koppeling niet bediend (wisselschakelaar), dus in z'n vrij.
- Handrem aangetroken (handremschakelaar)
De voorwaarden voor het starten zijn:
- De motor moet niet lopen
- Koppeling bediend
Wat ik nog wil veranderen:
- Er moet een schakelaar tussen komen zodat het systeem kan worden uitgeschakeld.
- Lage accuspanning beveiliging.
- Temperatuur gestuurd, systeem uitgeschakeld bij koude motor.
- Iets verzinnen dat het systeem bij het starten niet werkt. ( Nu start de motor zodra je de koppeling intrapt)
- Alles netjes inbouwen
Hier onder mijn schema:
aargh.gif aargh.gif aargh.gif aargh.gif aargh.gifauw dat doet pijn.......
Ik heb dezelfde, voor 17.50 via marktplaats. Dang!
Als mensen er eentje willen, ik kan ze best halen. Correct is voor mij redelijk in de buurt!
Ik wil er denk ik wel ééntje hebben! -ja- Hoe aan te sluiten? -dunno-volgens mij op je vacuüm -dunno-
Pfff, voordat je die € 120 eruit bespaard hebt? -gert- Zijn het dan tenminste winterbandjes? -dunno-
Voor wat betreft het vacuum voor de econometer: ook mogelijk icm diesel? -dunno-
Ik vind 30 euro per band anders spotgoedkoop, het zijn geen winterbanden though. Daar doe ik (voorlopig) nog niet aan en met deze bandjes kan ik de komende tijd zeker door. Of het op een diesel werkt durf ik niet te zeggen, misschien zit er rondom het inlaatspruitstuk ergens een vacuumslangetje?30,- aargh.gif voor staal betaal ik 8,- en lm 10,- per wiel balanceren loodjes en nieuw ventiel.
het gaat hier om de band zelf :)doh -gaap2- tis nog vroeg....... -hug-
@ bandjes discussie, snapt niemand nu dat ik 30 euro per band inclusief alles heb betaald? Ik blijf erbij dat ik super goedkoop gloed nieuwe banden eronder heb zitten.jawel het -2cents- is gevallen :D
Ze gaan er zo onder, dan post ik wat foto's op z'n spillebeentjes :D.
diesel + econometer = no go.
Géén gasklep, dus géén 'veranderend vacuum dat iets over het verbruik zegt'.
No-go on the econometer voor mij dan dus, heb ook al een alternatief op 't oog.
Weet je wat gewoon zuinig rijden is,zorgen dat je een auto van de baas krijgt. :)Dat heet goedkoop rijden -thumbsup-
Gisteravond de grille even dichtgeplakt met zwarte ducttape. Niet heel netjes (wel netjes het VW-logo vrijgelaten), maar wel dicht. Ben benieuwd of het iets oplevert... :)
Geheugensteun/inspiratieblok voor de onderzijde:
(http://img467.imageshack.us/img467/7367/dsc8680jpgmp7.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v415/steb/Bergpolo-1.jpg)
Vandaag een nieuw persoonlijk record gevestigt:nog steeds met dat ouwe torretje van mij ??
1:20,7
Vandaag naar Slagharen geweest met het gezin.
Was 248 km heen en weer, denk 190 km snelweg, de rest binnendoor, met op de heenweg een kleine file.
Cruisecontrol op 100 op de snelweg en gaan.
Bij thuiskomst 12 liter getankt.
Gister de Porsche hoepels gewisseld voor de 135ers en de gril bekleed met plakplastic.
NICE!
93'er AAU 1.05 hè? Wow! Er is hoop. Heb je er een 5-bak achter hangen? Welke cruise control heb jij, dat 'eagle' ding?
4-bak, Benjamin... doh
:).. Rij momenteel in een Golf 2 met een NZ motor.. niet zwaar aan het eco-modden, maar gewoon rustig rijden (= 115/ af en toe eens 125 op de snelweg)
Verder: bandjes op spanning en gewoon gaan :).. gemiddeld over de afgelopen 1000 KM = 1 op 13.4 .. kan slechter, kan beter
De andere NZ, Polo Coupe, is weer klaar (uitlijning en 155/70 winterbandjes eronder) dus daar gaan we straks weer een zuinigheidstest mee doen :)
Ik hoefde bij mijn Jetta met NZ niet veel moeite te doen om 1:15 te halen. Moet dus beter kunnen met die Golf :)
Die afstand al gedeclareerd Roel? 40k km / 24 maal 8 werkuren :)
(...) mijn polo rijdt elke dag circa 40 000 km (...)Maar Roel, je woont en werkt toch niet op de evenaar? :)
Maar Roel, je woont en werkt toch niet op de evenaar? :)
Ter hoogte van Nederland (± 52º NB) is de omtrek van de aarde en dus het dagelijks reisje van jouw auto slechts een kleine 25.000 kilometer (althans volgens iemand op het wetenschapsforum (http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s=6e3e8d6663dac84da64d00e496f294d4&showtopic=81335&view=findpost&p=401614))
Bij een 2F zit achter de grill een plastic plaatje die je kan (de)monteren. Vraag me nu dan af waarvoor dat dan wel niet is.
Daarnaast zou toch de defroster slang in de winter de motor snel op temperatuur moeten brengen?
lol, iedereen opeens z'n gril dichtmaken :DNee hoor -koffiedrinken-
De ramair sluit je dan aan op je luchtfilterbak, neem aan wel voor je luchtfilter. Of sluit je 'm op de originele 'tuut' aan?
een hz moet zonder problemen 1 op 16 kunnen halen .
Net zoals bij vrijwel elke moderne personenauto.
Ik had kreeg ondanks alle pogingen het verbruik niet minder dan 1 op 14 bij de Van......
Goed bezig JJ, meten = weten en is de eerste stap! 1500 toeren stationair is niet helemaal zoals het hoort nee, ook als de motor goed warm is? Wat betreft het Audi rijden, denk ook aan de wegenbelasting hè -nana-. Maar goed, je basislijn is gezet. Probeer je huidige tank eens wat rustiger te rijden, minder gehaast. Beetje uitrollen etc. etc.
Koude weer heeft invloed, dat wel. Maar 2000 toeren is ook niet goei. Misschien staat je motor wel erg rijk? Ik weet ff niet hoe de NZ z'n stationair regelt, ook met een stappenmotortje op de inlaat? Misschien de evil blauwe temp sensor kaduuk?
1500 stationair lijkt me een beetje hoog...
Heb nu +- een km 480km gereden op een volle tank met de GT. (hoeveel liter? 35?)
Koude weer heeft invloed, dat wel. Maar 2000 toeren is ook niet goei. Misschien staat je motor wel erg rijk? Ik weet ff niet hoe de NZ z'n stationair regelt, ook met een stappenmotortje op de inlaat? Misschien de evil blauwe temp sensor kaduuk?
Stationair gaat gewoon met een stelschroef achterop het gasklephuis.
Hoeveel toeren doet ie koud stationair?
Een polo heeft volgens mij een 42L tank!dacht dat de polo 2 een iets kleinere tank had? Dan heb ik 1:11 gereden wat ik eerlijk gezegt ook vrij slecht vind... eigenlijk nooit boven de 3000 toeren of snel optrekken...
Ik kon met mn Nz , volle tank meer dan 550km tuffen.
Vroege Polo 2 t/m pak-hem-beet 1986 hebben 36 liter tank:
vanaf +/- 1986 kregen ze 42 liter tank.
Maar wat heeft de inhoud van je tank te maken met je brandstofverbruik? -dunno-
Brandstofverbruik = aantal gereden km gedeeld door aantal getankte liters.
Met snelheidsindicatie M =>max 130 km/u, harder mag je tóch niet :)
Vroege Polo 2 t/m pak-hem-beet 1986 hebben 36 liter tank:
vanaf +/- 1986 kregen ze 42 liter tank.
Maar wat heeft de inhoud van je tank te maken met je brandstofverbruik? -dunno-
Brandstofverbruik = aantal gereden km gedeeld door aantal getankte liters.
Simpelste manier van bijhouden is de bonnetjes bewaren en bij elke tankbeurt de kilometerstand op de bon schrijven.-uitlachen- In theorie ook mijn methode, maar meestal is de praktijk anders:
koen wat stookt zo'n g40 eigenlijk op, wat rijd jij met een volle 42l tank?Van 1:13 (Wilma) tot 1:15 (ikke) - we rijden doorgaans redelijk rustig en vrij veel langere afstanden (>70 km per rit)
maar ja dan rij je ook voor sjaak met ECO achterop. -sturen-
Welke eco bakjes rijden jullie dan? :)Ik was je buurman op de meeting in Eemnes :)
Ik was je buurman op de meeting in Eemnes :)
Je kunt proberen of Benno zijn steilheck (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10972.0.html) nog wil verkopen. Volgens het kenteken (76lkb3) heeft hij hem nog steeds. Ik had toen interesse, maar op een gegeven moment kreeg ik geen reactie meer.
Alles onder de 1 op 15 zie ik nu als onwenselijk, ik wil niemand tegen het zere been stoten hoor -nana-.
Vandaag was het bij mij ook huilen aan de pomp... € 122... -hitit-
Voor die centen kan ik hier 150 ltr benzine kopen... = één-en-een-kwart tankvulling voor m'n daily...
..en daar krijg ik met het winters-woon-werk-verkeer maar 600 á 700 km voor terug :)
Met onze fox uit 2007 (3 cylinder 1.0) rijden wij met een volle tank E10 ongeveer een 70 km méér dan een tank met gewone euro 95.
Terwijl ik bij zowel mijn classic als mijn Van zo goed als geen verschil merktte kwa verbruik.........
Voor het eerst mijn verbruik gemeten, en daar werd ik niet zo blij van..
1 : 11,89 -gert-
Dan kan ik net zo goed een dikke Audi gaan rijden ipv van dit 1.3tje :)
Zouden een bewerkte inlaat en andere nokkenas veel invloed hebben op het verbruik?
Of zou het blok niet goed zijn afgesteld? draaid altijd 1500 toeren stationair. -dunno- Lijkt me ook niet helemaal goed, maar hij rijd wel goed verder...
Ja korte ritjes zijn echt killing voor het verbruik :(, maar nette verbetering hoor! Houden zo.
Als ik een econometer plaats en er loopt na een paar uur benzine door mijn vacuumleiding Kan dat kwaad?
Dat buisje op mijn koolstoffilter (om die vacuumleiding aan te sluiten) is afgebroken.
Gisteren voor het eerst afstand gereden met de Coupe. -sturen-
187km en ik kon 10.01liter tanken..
Wow das wel erg zuinig.. kan het nog niet echt geloven. -dunno-
Wordt vervolgd.
Heb laatst meer getankt omdat ik de benzinemeter niet meer vertrouwde had 869km gereden en zat net onder het 1/4 streepje.Knap veel voor een 40/45 liter tank. :)
Meter is goed, er ging 54,7 liter in :D
@Zoeff, vertel eens wat meer over de rit. Was het soms berg af vanuit Limburg richting Rotterdam ofzo? Welke snelheid hield je aan? Vertel vertel. Wat voor motor zit er in het vooronder? 4-bak of 5-bak? Je snapt 'm wel hè?
Eens kijken of er straks nog wat geld over is om de 5-bak van FromTheVlait los te weken bij Sjon waar ik net naast pieste -hug- :).Huh wat? Heb ik wat gemist? Of in ieder geval: ik weet van niks -dunno-
Kwam ook deze site tegen, vast wel bekend. Maar toch: http://www.polobladers.com/MotorenKennbuchstaben.htmAls ik die lijst & tabel goed begrijp heb ik dus een 2G motor met AKY versnellingsbak? Of mogelijkerwijs een NZ motor met AKY versnellingsbak?
En wat voor wielen heb je er onder zitten? dit kan namelijk nog voor een leuke tellerafwijking zorgen :)
Nou moet ik zeggen dat een Polo met een NZ motor opzich wel zuinig kan rijden. 1 op 16 moet in principe wel te doen zijn, nou lukte mij dat ook nooit op 1 of andere manier..
Die polo verkopers o.a. op marktplaats die beweren 1 op 20 te halen moet je dus met een korreltje zout nemen.Roep dat niet te hard,het kan volgens mij best.
For those that haven't yet seen it, they take a late 90's XK8 circa 80k (miles) on the clock and Edd puts it on a spectrum analyser clocking up about 1% carbon monoxide (not bad) and a whopping 540 ppm in hydrocarbons.
Then he wheels out this machine which looks like an air con topper upper, which forces highly refined fuel through the engine under pressure. It uses separate solutions for both the pre and post combustion chambers. The actual fuel tank is disconnected so it purely runs on the refined mixtures for about an hour. The object of the exercise is to dramatically drive out the carbon deposits that have built up over the years.
At its conclusion Edd bangs it back on the analyser and records a 50% reduction in CO and hydrocarbons of a mere 76 ppm. He mentions that it's a fairly new process that should cost about £70 at a garage.
Haha ja je kunt ook je hobby ervan maken, door optijd terug schakelen niet zo lang remmen enz enz soms is het mij ook gelukt maar is ook weer leuk je auto tot 5000rpm te laten brullen !Of daarboven met een stelletje zuigers. :)
Of daarboven met een stelletje zuigers. :)
Roep dat niet te hard,het kan volgens mij best.
90 km/u op teller? Dan wordt je ingehaald door vrachtwagens -gert-
withstupid-uitlachen-
Ik ga al harder als ik sta te wachten bij een stoplicht.
withstupid-uitlachen- Tijd voor een nieuwe tellerbak?
Ik ga al harder als ik sta te wachten bij een stoplicht.
Vanmorgen op 't werk aangekomen: 701 km op dagteller en brandstofmetertje halverwege rooie vlak.
Vanmiddag stap ik in een soort van sauna en na 't starten & wegrijden: ruim voor 't rooie vlak.
Hmzz.....nice to know: heeft de binnentemperatuur invloed op 't metertje -dunno-
Onderweg getankt: 704,6 km / 42,22 ltr = 1op16,69
Geen persoonlijk record (ben ik ook helemaal niet mee bezig), maar dat de dagteller
de 700km voorbij gaat, is bij mij een zeldzaamheid.
(note: excl. banden-afwijking => G40 bandenmaatje)
Is dit met de coupe?:)
http://tinyurl.com/testjerijstijl
Ik moet RON 98 tanken, is wel ff zoeken , niet alle pompen verkopen dat nog -boehoe-
hij heb er 5! (http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-overige/m615812210-striker-econometer-5-stuks.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)
(...) Kan je meteen pochen dat je een turbo hebt(...)
Gedachtegang: een econometer werkt op basis van vacuum... Een turbodrukmeter ook...
Zou je een turbodrukmeter kunnen gebruiken als econometer? -dunno-
Mooi woord, pochen, hoor ik niet zo vaak meer
@Jaap: G-lader werkt op onderdruk? Ik dacht juist dat je de druk van een G-lader ook met een turbodruk-meter kon aflezen? -dunno-
Zomaar even een luchtballonnetje oplaten. Zou een AER (0.999 multipoint injectie) motor uit de Polo 6n, Ibiza 6k, Lupo en Arosa op de 5 bak passen? Inclusief kabelboom zou dat ervoor zorgen dat de er dan ook OBD2 ondersteuning is in een 86c :) .
AAU is prima met OBD uit te lezen hoor :)
Kwam nog een leuk filmpje tegen voor al jullie "ik-monteer-'n-sportfilter-want-meer-powerrrrr" (http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI)-freaks You know who you are... ;)Linksteler! -nana-
Dus? Busted! (http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI&feature=player_detailpage)
Daarom maken ze (o.a. bij K&N) toch ook sport-inlegfilters die een betere lucht "doorlatendheid" hebben.klopt, en die hebben wel een heel klein beetje effect maar echt merkbaar is dat normaal niet. Maar een voordeel daarvan is dat je ze wel zelf kan schoonmaken en vaak doen mensen dat dan wat vaker dan het vervangen van hun normale filter.