- Introductie -Afgelopen dagen ben ik flink in de weer geweest met m'n benzinebonnetjes, dit houd ik al een tijdje bij en laatst heb ik weer heel veel ingevoerd in m'n spreadsheet. Hieruit is gekomen dat ik nu een gemiddeld verbruik heb van 1 op 15,24 (6,6L/100km) met m'n grijze coupé en dat m'n vriendin met d'r steilheck het nog beter doet met een verbruik van 1 op 16,17 (6,2L/100km). Beide zijn '92-er AAU-tjes, 1.05 monopoint achter 4-bak. M'n vriendin zit zo zelfs onder het in de Autoweek Carbase opgegeven gemiddelde van 6,5 liter p/100km. Allemaal leuk en aardig, maar misschien kan dat nog wel beter!
Polo 2F 1.05 Bluemotion? Al eerder heb ik mij geïnteresseerd in het 'hypermilen' en 'ecomodden', maar vandaag werd ik er weer eens goed bij bepaald door het volgende
artikel op Autoblog.nl. Daarnaast kan ik het misschien toch niet helemaal hebben dat m'n vriendin zuiniger heeft gereden (daar gelaten dat ze misschien eens een bonnetje is vergeten...)
.
- Wat is hypermilen / ecomodden? -Hypermilen: het proberen te bereiken van een zo hoog mogelijke brandstof efficiëntie door het aanpassen van zowel het voertuig als ook de rijtechnieken.
Ecomodden: het aanpassen van de wagen met tot doel een lager brandstofverbruik, o.a. aerodynamische aanpassingen vallen hier onder.
(vrij vertaald door mij ) - Verbruiksgegevens Polo 2F 1.05 AAU -Verbruikgegevens Polo 2f AAU 1.05 @ Euro 91 (liters per 100km) (bron:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,4049.msg35940.html#msg35940)
4-bak @ 90 km/h: 5.5
4-bak @ 120 km/h: 7.3
4-bak @ stadsverkeer: 7.3
5-bak @ 90 km/h: 5.3
5-bak @ 120 km/h: 7.1
5-bak @ stadsverkeer: 7.6
note: de AAV is op een 5 bak bij 90km/h zuiniger met en opgegeven verbruik van 5.2/100km, verder is de AAU de zuinigste in alle andere situaties.
Via
spritmonitor.de zijn er twee die een flink laag verbruik halen over veel tankbeurten heen, 5,35 en 5,57 liter per 100km, ofwel 1 op 18,6.
- Mogelijkheden? -Als ik het zo bekijk is er winst te behalen in het verbruik, als eerste al door m'n voet. Maar denk ik ook door er een 5-bak achter te hangen. Daarnaast zijn er heel veel opties te lezen op de site van
www.ecomodder.com, zoals aerodynamische mods of bijvoorbeeld smallere bandjes eronder zetten.
link:
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy-mpg-modifications.phpHierin komt ook de optie naar voren (als 1e) van de ScanGuage om actief het verbruik bij te houden via de ODBII poort, iets wat volgens mij ook bij de Polo moet kunnen (zij het via een verloopje waarmee ik ook m'n ODBII scanner aan sluit).
Mogelijke modificaties:
- smalle wieltjes er weer onder knallen 145/80/13 ipv 165/55/13 wat er nu onder zit
- 5 versnellingsbak scoren
- verbruiksmeter (zou het werken?)
- cruisecontrol (is dat aan te sluiten?)
Heeft een van jullie hier wel eens over nagedacht of zich er ook actief mee beziggehouden? Mij lijkt het in ieder geval wel iets leuks om te proberen, daarnaast hecht ik ook niet zo heel erg veel waarde aan de looks van m'n wagen (tot op zekere hoogte).
handige links:
www.ecomodder.comwww.gassavers.orgwww.spritmonitor.dehttp://en.wikipedia.org/wiki/Hypermiling[excuses voor het mogelijk onsamenhangende verhaal]