Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 98204 keer)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Gepost op: di, 09 aug 2011, 21:44:33 »
   - Introductie -

Afgelopen dagen ben ik flink in de weer geweest met m'n benzinebonnetjes, dit houd ik al een tijdje bij en laatst heb ik weer heel veel ingevoerd in m'n spreadsheet. Hieruit is gekomen dat ik nu een gemiddeld verbruik heb van 1 op 15,24 (6,6L/100km) met m'n grijze coupé en dat m'n vriendin met d'r steilheck het nog beter doet met een verbruik van 1 op 16,17 (6,2L/100km). Beide zijn '92-er AAU-tjes, 1.05 monopoint achter 4-bak. M'n vriendin zit zo zelfs onder het in de Autoweek Carbase opgegeven gemiddelde van 6,5 liter p/100km. Allemaal leuk en aardig, maar misschien kan dat nog wel beter!


Polo 2F 1.05 Bluemotion?

Al eerder heb ik mij geïnteresseerd in het 'hypermilen' en 'ecomodden', maar vandaag werd ik er weer eens goed bij bepaald door het volgende artikel op Autoblog.nl. Daarnaast kan ik het misschien toch niet helemaal hebben dat m'n vriendin zuiniger heeft gereden (daar gelaten dat ze misschien eens een bonnetje is vergeten...)  -dunno-.


   - Wat is hypermilen / ecomodden? -

Hypermilen: het proberen te bereiken van een zo hoog mogelijke brandstof efficiëntie door het aanpassen van zowel het voertuig als ook de rijtechnieken.

Ecomodden: het aanpassen van de wagen met tot doel een lager brandstofverbruik, o.a. aerodynamische aanpassingen vallen hier onder.

(vrij vertaald door mij  :))



   - Verbruiksgegevens Polo 2F 1.05 AAU -

Verbruikgegevens Polo 2f AAU 1.05 @ Euro 91 (liters per 100km) (bron: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,4049.msg35940.html#msg35940)

4-bak @ 90 km/h: 5.5
4-bak @ 120 km/h: 7.3
4-bak @ stadsverkeer: 7.3

5-bak @ 90 km/h: 5.3
5-bak @ 120 km/h: 7.1
5-bak @ stadsverkeer: 7.6

note: de AAV is op een 5 bak bij 90km/h zuiniger met en opgegeven verbruik van 5.2/100km, verder is de AAU de zuinigste in alle andere situaties.

Via spritmonitor.de zijn er twee die een flink laag verbruik halen over veel tankbeurten heen, 5,35 en 5,57 liter per 100km, ofwel 1 op 18,6.


   - Mogelijkheden? -

Als ik het zo bekijk is er  winst te behalen in het verbruik, als eerste al door m'n voet. Maar denk ik ook door er een 5-bak achter te hangen. Daarnaast zijn er heel veel opties te lezen op de site van www.ecomodder.com, zoals aerodynamische mods of bijvoorbeeld smallere bandjes eronder zetten.

link: http://ecomodder.com/forum/fuel-economy-mpg-modifications.php

Hierin komt ook de optie naar voren (als 1e) van de ScanGuage om actief het verbruik bij te houden via de ODBII poort, iets wat volgens mij ook bij de Polo moet kunnen (zij het via een verloopje waarmee ik ook m'n ODBII scanner aan sluit).

Mogelijke modificaties:
- smalle wieltjes er weer onder knallen 145/80/13 ipv 165/55/13 wat er nu onder zit
- 5 versnellingsbak scoren
- verbruiksmeter (zou het werken?)
- cruisecontrol (is dat aan te sluiten?)

Heeft een van jullie hier wel eens over nagedacht of zich er ook actief mee beziggehouden? Mij lijkt het in ieder geval wel iets leuks om te proberen, daarnaast hecht ik ook niet zo heel erg veel waarde aan de looks van m'n wagen (tot op zekere hoogte).

handige links:
www.ecomodder.com
www.gassavers.org
www.spritmonitor.de
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermiling

[excuses voor het mogelijk onsamenhangende verhaal]
« Laatst bewerkt op: di, 09 aug 2011, 23:02:17 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #1 Gepost op: di, 09 aug 2011, 23:07:32 »
Leuk plan, was ook mijn bedoeling (daarom een tijd terug al aangemeld op het ecomodder forum)

Begin eerst met simpele dingen,

* verwijder rechter spiegel
* Maak alle grill delen aan de voorkant dicht, auto krijgt wel genoeg koeling(en anders deels verwijderen in de zomer)
* smalle bandjes voor de rolweerstand
* luchtstroom onder de auto en turbulentie, zie de opel calibra hieronder
* dichte wielen, dure mooncaps of goedkope pizza bakplaten
* en natuurlijk rijstijl aanpassen, goed gebruik van je voeten is beter dan een cruise controll

Veel succes -thumbsup-, misschien dat ik het ooit ook ga proberen -klus-



Ps. tegenwoordig hebben alle nieuwe auto's flapjes voor de voor en achterbanden om de lucht weg te slaan
« Laatst bewerkt op: di, 09 aug 2011, 23:09:40 door Rapido »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #2 Gepost op: di, 09 aug 2011, 23:18:27 »
Respect, heb het net met veel bewondering gelezen.  -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #3 Gepost op: di, 09 aug 2011, 23:53:07 »
Grappig, Ik heb net vanavond mijn gril dicht geplakt om te kijken of een dichte gril voldoende koeling geeft.

Ik heb ook een AAU en rij 1:15, maar wel met veel oponthoud onderweg. Daarbij ben ik ook niet de rustigste rijder en heb te hoge banden eronder liggen.

Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #4 Gepost op: di, 09 aug 2011, 23:57:05 »
:)
Hey.. dat is mijn terrein he? Zuinig rijden!

Met mijn AAU'tje ( 2f Steilheck ) deed ik ook flink mijn best, maar heb lang niet het onderste uit de kan gehaald.

Op spritmonitor actief (en eerlijk) je verbruik bijhouden is de eerste stap: bewust zijn.
Daarnaast zijn ook daad bruikbare hints te vinden over je rijgedrag,.  de belangrijkste is niet je gaspedaal, maar je rempedaal! Zodra je remt, gaat immers alle bewegingsenergie verloren.

Anyways:
- Neem een steilheck :) (lagere luchtweerstand dan Coupe of Classic)
- Verlaag m maximaal (voor zover voor jou comfortabel)
- Rechterspiegel eraf, bandjes op hogere druk, antenne inschuiven en radio overboord.
- Al het overbodige gewicht uit de auto.

Door verlagen haal je niet alleen de luchtstroom onder je auto beperkt, maar verhoog je ook je bochtensnelheid, waardoor je minder hard hoeft te remmen.
Rij standaard ongeveer 10 kilometer lager dan de toegestane maximumsnelheid: Heb je geen last van bumperklevers voor je, kan je goed anticiperen op het overige verkeer (voldoende afstand om vrijwel NIET te hoeven remmen),.. etc etc.

De meest voor de hand liggende zaken kan je zelf zo verzinnen, maar de grootste winst zit m volgens mij vooral in je rijgedrag. Je verbruik direct aflezen hoeft niet per-cé nuttig te zijn: Als je sub-optimaal optrekt ( te snel, maar ook: te langzaam ) stijgt je verbruik alsnog: Heel voorzichtig gasgeven geeft niet per definitie een lager verbruik. Je kunt vaak beter vlot optrekken en doorschakelen om vervolgens met een constante snelheid (cruise-control) te rijden, dan veelste langzaam optrekken,. en je eind cruise snelheid veel later bereiken: Rijden op koppel is goed, maar je rijdt soms al snel onder het toerental van je optimale koppel..

ah wacht:
http://www.spritmonitor.de/de/benzin_sparen_rico_klein.html

Pas de allerlaatste stap is het optimaliseren van de auto zelf: de rest is alleen gebruik-gerelateerd...

PS: Mijn 2f:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/128340.html

6.2 gehaald met ingeschoven antenne, banden op 3 bar, en econometer... zelfs een tankje van 6,02 gehaald.. maar het is het gemiddelde verbruik wat telt..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #5 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 00:02:22 »
M'n V8 gaat in V4 mode als ik cruise...ga je dat ook nog 's toepassen Jaap ? op 2 cilinders cruizen ?  :)  -klus-

Ochja mijn ex 2F versus de rest : http://www.spritmonitor.de/en/user/Mark1.html
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 00:05:34 door Mark »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #6 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 00:04:50 »
M'n V8 gaat in V4 mode als ik cruise...ga je dat ook nog 's toepassen Jaap ? op 2 cilinders cruizen ?  :)  -klus-
Been there, done that..  (of telt het niet mee als de koppakking eruit ligt tussen cilinder 1 en 2?)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #7 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 00:05:54 »
 :)

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #8 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 00:08:02 »
@ Jaap

Ben benieuwd of klopt wat jij zegt, heb het vaker gehoord over verschil tussen de volvo s60 en v70 vanwege de rechte achterkant.

Maar het verschil tussen een golf1 en jetta2?


Misschien eens draadjes plakken op alle modellen?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #9 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 00:18:29 »
Toevallig vandaag getankt en dagtellerstand onthouden (dat lukt me meer niet dan wel) + tankbonnetje:
626,6 km / 37,75 ltr = 1op16,59 (dus ook 6,02)
2f sedan 1.3 AAV, standaard hoogte, 175-60-13 met 2,1 bar (3 weken terug bij apk gecheckd),
antenne kan niet omlaag (is geen originele), met rechterbuitenspiegel (ik wil niet zonder),
ben meer van 't doorrijden (10 km/u harder dan toegestaan is redelijk standaard bij mij) en een
glazen 'action' schuifdak wat bovenop 't dak ligt (lijkt mij niet bevorderlijk voor de luchtweerstand)
Deze tank heb ik gecombineerd gereden, zoals men dat zegt: lange afstanden cruizen, maar ook korte stukjes.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #10 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 09:47:14 »
@ Jaap
Ben benieuwd of klopt wat jij zegt, heb het vaker gehoord over verschil tussen de volvo s60 en v70 vanwege de rechte achterkant.

Maar het verschil tussen een golf1 en jetta2?

De Cw waarde van een steilheck schijnt beter te zijn dan van een Coupe.

Derby2: Cw-waarde 0,40
Steilheck2: Cw-waarde: 0,39

Cw waarde van een Coupé wordt vaak niet opgegeven, of voor het gemak 0,39 gegeven ( waarde van de steilheck ).

De Polo 1f had een Cw van 0,42 ( Coupé vorm en ongunstige voorkant)

De Bleumotion modellen van de Polo: Langere achterspoiler voor rechtere achterkant.. De Lupo 3L: Langere, aangepaste achterklep, voor langere, rechtere achterkant.
öko-polo: steilheck.


5 bak versus 4? Niet nodig. maximaal 90 op de snelweg (tegen de 100 op de teller) is acceptabel qua snelheid in verhouding tot het extra benodigde vermogen.
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 09:48:46 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #11 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 10:52:13 »
Volgens mij gaat het bij de polo en lupo niet zo zeer om de rechte achterkant, maar meer om de kammback te vergroten. De daken van zowel de polo als de lupo lopen lichtelijk af als ik de zijkant bekijk, dus een goede spoiler werkt op alle modellen. Er zijn vele modellen met een vergelijkbare spoiler, bijvoorbeeld de honda civic.

Hmmz, zal dit ook betekenen dat een polo coupe zonder de kleine achterspoiler meer brandstof verbruikt dan met dat kleine lipje ??

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #12 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 11:16:12 »
Kreeg/krijg nog wel eens van garagisten opmerkingen dat ik mijn rem meer zou moeten gebruiken... :D  Hanteer over het algemeen een vrij zuinige rijstijl, ga het denk ik ook maar eens bijhouden bij spritmonitor.

Verdere tips: zoveel mogelijk slipstreamen, terugschakelen indien nodig (bij inhalen kan terugschakelen naar 4 economischer zijn dan de 5e versnelling)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #13 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 11:23:49 »
Een lange versnellingsbak (de overbrenging is belangrijk, niet zozeer het aantal versnellingen, een lange 4 bak kan zuiniger zijn dan een korte 5 bak, maar voor polo's is een lange 5 bak het beste) helpt in mijn ervaring wel iets, en een econometer helpt je realiseren hoe (on)zuinig je rijdt.

Universele cruisecontrol setjes zijn verkrijgbaar en zouden zonder problemen moeten passen. En een cruisecontrol kan zich langer concentreren dan een gemiddelde bestuurder, maar helaas niet anticiperen. (behalve in een paar moderne auto's) De polo Formel E was toch geleverd met Start Stop Anlage (SSA)? Dit zou kunnen helpen bij veel start-stop verkeer en verkeerslichten.

Smalle bandjes (145 of zelfs 135 breed zijn beide op polo's geleverd volgens mij) maar ook het bandenmerk en type helpen, mijn nankang bandjes van 165 breed zijn niets onzuiniger dan mijn oude viking bandjes van 145 breed. Denk ook vooral om je bandenspanning, deze mag zeker niet te laag zijn.

Motorisch gezien zou een hogere compressie helpen (zo hoog mogelijk voor de gekozen brandstof), in theorie zou een multipoint injectie, zeker als deze sequentieel is, of het liefst direct ingespoten, zuiniger moeten zijn dan monopissers, maar andere variabelen spelen hier erg in mee, zoals het motormanagement en de nokkenas.

Het gewicht maakt veel uit voor optrekken, en dus variabele snelheden, op constante snelheden veel minder.

Even polo-specifiek. Voor de steilheck waren er toch afdekkingen over de achterwielen verkrijgbaar van votex ofzo? Is de 2 aerodynamischer dan de 2f? Zijn opliggende driehoeksruitjes aerodynamischer dan de inliggende? Is een steilheck met achterspoiler aerodynamischer dan een zonder? Zouden aerodynamische ruitenwissers helpen, en zijn die uitwisselbaar met de standaard ruitenwissers?

Edit: De rijstijl is het belangrijkst, en de staat van onderhoud is ook van groot belang, hou ook de binnenkant van de motor, inlaat en uitlaat schoon voor het beste resultaat.
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 11:25:48 door PoloDennis »
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #14 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 11:27:51 »
Kreeg/krijg nog wel eens van garagisten opmerkingen dat ik mijn rem meer zou moeten gebruiken... :D  Hanteer over het algemeen een vrij zuinige rijstijl, ga het denk ik ook maar eens bijhouden bij spritmonitor.

Verdere tips: zoveel mogelijk slipstreamen, terugschakelen indien nodig (bij inhalen kan terugschakelen naar 4 economischer zijn dan de 5e versnelling)

Slipstreamen is 1 ding, maar te weinig afstand houden en dan op je voorligger knallen is natuurlijk erg onzuinig. (2 seconden afstand regel hanteren, en je slipstream effect is volgens mij nihil)
Pimp my Polo