Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 98211 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #15 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 12:25:31 »
Nou, ik doel dan bijvoorbeeld met net-geen-100 achter een hoge touringcar hangen, maar vooral ook bij inhaalmanouvres de versnelling zoeken door zo laat mogelijk naar links te gaan (binnen de veilige marges uiteraard).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #16 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 12:38:18 »
De steile achterkant van een steilheck wordt bij de Coupé gecompenseerd door het kleine spoilertje.. zou kunnen.. Maar waarom hebben ze de Prius dan zo verschikkelijk lelijk gemaakt?
(ik vermoed dat t spoilertje er vooral voor de mooi op zit, en dat ie vast wel iets effect zal hebben, maar dat de eerste gedachte NIET de airodynamica was :) )

Maar goed: Praktisch gezien zijn d'r bij de Polo best wat aanpassingen mogelijk, met fabrieks-onderdelen:

Formel E: Bolle spiegels ipv de kaasplankjes van modeljaar 1982. Dus: bolle spiegels, en wellicht de rechter weg laten.

Opliggende driehoeksruitjes: Deze ruitjes kwamen voor 't eerst bij de Coupé: Sportievere auto, hogere snelheden: windgeruis -> zal dus beter zijn voor de lijn van de auto

Bandjes: 135SR 13 is de officiële maat voor een Polo 1 en een Polo 2 met 0.9 / 1.0 blokje.

De Formel E had de bekende bril-spoiler op de achterklep. Ook de öko-polo was voorzien van deze spoiler.

De öko-polo had een klein onderlipje: niet allemaal ( verschillende studie-fasen ), maar velen wel: Waarschijnlijk gewoon een lipje uit het volkswagen magazijn. Geen CL lip, maar echt een splittertje.
( http://files.vau-max.de/images/2010/11/010-vw-polo-3f-steilheck-studie-oeko-polo-3-liter-polo-sparpolo-1.jpg )

Verder: Aan de A-stijl controleren of de rubbertjes nog aanwezig zijn :)

Ruitenwissers: Airodynamische wissers? Welke?

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #17 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 12:48:44 »
Wow, zoveel reacties had ik niet verwacht op m'n startpost! Dank hiervoor! Er wordt dus wel rekening mee gehouden hier, leuk!

Wat betreft de Kammback, die heb ik al op m'n coupé natuurlijk  -naughty-. Maar de scherpe rand zou ik verder wel over de achterkant kunnen maken met wat doe-het-zelf gedoe. Het is echt wel cool/comisch om soms de wagens op Ecmodder.com te zien. Een boat-tail zie ik bijvoorbeeld niet zitten.

Voor mij zijn er een aantal opties die ik wel zie zitten om het verbruik omlaag te krijgen. Ook in de startpost al genoemd, maar toch:
  • terug naar 145/80 bandjes (ipv 165/55)
  • vloeiende wieldoppen (zelf fabriceren? des noods door abs plastic te lassen met een soldeerbout op oude wieldoppen)
  • rijstijl aanpassen (ik rij nu nog best vlot eigenlijk)
  • achterwielen afdichten met 'iets' (bijvoorbeeld plastic of iets van zeil/doek)
  • grill aanpassen/dichtmaken (simpel in doorzichtig folie te willen bijvoorbeeld)
  • versnellingsbak veranderen naar een 5-bak (donor zoeken)
  • minimale verlaging (20mm - wil graag comfort bewaren / liever niet)
  • after-market cruisecontrol (wordt denk ik wat ingewikkelder)
  • verbruiksmeter inbouwen (zo'n ScanGuage via ODBII is duur, en of het via een verloopje werkt is de vraag)
  • aanpassen van de kont, net als bij de hybrides zoals de Prius een scherpe rand maken (ook weer een beetje knutselen :))
  • m'n auto eens wassen en beetje poetsen, gaat hij makkelijker door de lucht (ik was mijn auto (bijna) nooit)

Dingen die ik niet als optie zie:
  • rechter spiegel verwijderen (wil m'n zicht behouden)
  • (extreme) verlaging (comfort/wil gewoon off-road kunnen gaan als het ooit eens moet;))
  • radio eruit (creature comforts :) )
  • auto wassen?  -uitlachen-
  • boat-tail
  • moon-eyes, die zijn gods ganze duur (90 dollar voor 4 stalen wieldoppen)

Voorbeeld van de scherpe rand @ Prius



Ik ben ook even wezen stoeien met de Selecta Polo en Paint.NET en daar kwamen de volgende plaatjes uitrollen:

origineel (andere velgjes)


verlaagd (beetje) + antenne + dichte wieldoppen


verlaagd (beetje) + antenne + dichte wieldoppen + verkapping @ achterwielen



Genoeg gezever, wat zou het mij opleveren als ik mijn dorst naar brandstof zou verminderen? Veel!

Als de prijs van een liter euro95 op 1,60e blijft hangen en ik zo rond de 12.000 tot 14.000 km's per jaar blijf rijden, dan scheelt het mij tussen de 200 en 240 euro per jaar! Dat is een slok op een borrel in mijn ogen. Voor de geïnteresseerden heb ik ook mijn twee excel bestandjes even online gezet. De ene is het verslag van de benzinebonnetjes, de ander gaat meer over het verbruik en kosten van een potentiële auto met ook verzekeringskosten etc. er aan gekoppeld. Echter rekent het wel prettig voor mij (ik ken de weg in de chaos). Heb je opmerkingen of vragen over de .xls files mag je ze noemen.

*tankbeurten*
*kosten gebruik* (denk ik de meest interessante)

Ik ga denk ik ook zelf een spritmonitor.de profiel bijhouden, wel zo makkelijk.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #18 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 13:05:59 »
Ja kan ook beginnen met een simpel tape rolletje: Foto's 1 2 3

De spoiler van de oko polo zorgt er ook voor dat de daklijn in een bepaalde hoek(dacht 12 graden optimaal was) afloopt, het is geen verlenging van het dak(misschien dat ik het verkeerd zie?pica)

Nog wat plaatjes van de aerodynamica van de opel calibra toegepast op een vw: 1 2 3


Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #19 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 13:13:57 »
Die tape mods, zoiets bedoel ik ja!
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #20 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 13:36:18 »
Check die originele VW wieldoppen op de öko-polo! :) Wow. Vrijwel glad, vrijwel helemaal dicht!
I-DEE-AAAL!

5 bak zou ik niet doen; Als het al scheelt ( 5 bak is zwaarder!! ),. dan verdien je het niet binnen een jaar terug..

Wat heb je voor 4 bak? Mijn (geslooptje) AAU had een AKY: Best lang, welke je ook achter een NZ terug kan vinden.
Bij een 2F heb je al een veel gunstiger neusje,. waarbij je de naden tussen bumper, grill en koplampen eens kunt afplakken.

Comfort -> 40 mm verlaging is echt geen verschrikking hoor :)
Radio -> Radio d'r in, Bass speaker d'r uit.
Wassen -> Nooit een slecht plan
Banden -> Waarom geen 135érs?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #21 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 13:42:02 »
Geen idee wat voor bak ik aan m'n AAU heb hangen, het heeft 4 verzetten dat is alles wat ik weet. Ik ga eens kijken. Met sticker/tape tuning is in dit opzicht niets mis in ieder geval merk ik al. Wat betreft de radio heb ik enkel een simpele radio van de conrad en speakers voorin. Bass is niets voor mij.

Banden heb ik nog liggen, 2 setjes van 145-ers :-) .

@ wieldoppen, goed idee
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #22 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 13:55:04 »
Pieter had volgens mij ooit eens een setje te koop.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #23 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 14:02:33 »
Wat heb je voor 4 bak? Mijn (geslooptje) AAU had een AKY: Best lang, welke je ook achter een NZ terug kan vinden.
Zou een AKY niet lang willen noemen: is korter dan een GX, welke redelijk standaard is voor een Polo 2 1.3.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #24 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 14:07:48 »
Het gaat hier bij om een '92-er AAU heren -naughty-.


* btracing gaat even buiten onder kap kijken wat voor bak er in 't vooronder van z'n Jetsons-mobile ligt.

AKY bak volgens sticker én onder motorkap zag ik het bevestigd.

Volgens http://www.polo86c.nl/info/versnellingen.shtml geeft mij dat de volgende verhoudingen:

1e versnelling: 3,46
2e versnelling: 1,96
3e versnelling: 1,25
4e versnelling: 0,89
eind: 4,267

Ga ik het eventueel vergelijken met andere bakken dan kunnen de zijn er verschillende verhoudingen onderling:
  
          4e | 5e | eind
8P: 0,89 | 0,74 | 4,06
AYZ: 0,89 | 0,74 | 4,27
AEB: 0,89 | 0,74 | 4,27
AHZ: 1,1 | 0,85 | 4,27
8S: 1,1 | 0,85 | 3,33
AHD: 1,1 | 0,85 | 4,06

Hierbij zie je dat de 8P, AYZ en AEB de langste bakken zijn, de 4e versnelling is daarbij even lang als bij mij in de AKY. De AHZ, 8S en AHD bakken zouden daarentegen niet heel erg veel verschil geven ten op zichten van de AKY (0,89 om 0,85).


Scherp van Sjon, maar nu ben ik wel even de kluts kwijt, is de 8S bak dan de aller langste bak die er op de polo geleverd werd? En moet er dan gekeken worden naar de eind overbrenging of moet er vermenigvuldigd worden (in beide gevallen heeft de 8S bak de laagste waarde)? ([8P] 0,74 * 4,06 = 3,0044 |  [8S] 0,85 * 3,33 = 2,8305)

Maar goed, om het low budget te houden is het denken aan de versnellingsbak misschien nog maar niet aan de orde.
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 14:51:22 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #25 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 14:40:24 »
Psst: je vergeet de eindoverbrengingen

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #26 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 14:42:40 »
even voor de duidelijkheid. het randje / spoilertje achterop maakt zeker verschil (alhoewel klein)

Juist dat vermindert het verschil tussen een coupe en steilheck.

reden. Door het randje laat de lucht eerder los van het chassis.
Lucht 'kleeft' namelijk en dat levert weerstand op.
Eerder loslaten levert dus minder weerstand op.
Bij mijn spoilertje voor de polo 1 (F) zat zelfs een verklaring van kamei hoeveel vermindering dit opleverde wat betreft de luchtweerstand  :)
Het loont uds zeker. Genoeg om de aanschaf te verantwoorden. Zeer waarschijnlijk niet.

Daarbij zouden enige aanpassingen waarschijnlijk niet misstaan.
In beginsel is een grotere al beter.
Ook mogelijk: bultjes er op a la de latere bmw koplampen. Hier echter niet om geluid tegen te gaan maar om de luchtstroom te verstoren. Hierdoor krijgt de lucht geen kans meer om te 'kleven'. Andere optie is een iets opstaand randje om de licht nog meer weg te duwen. Maar of dit nit meer weerstand oplevert als dat het 'kleving' tegengaat...... geen idee....
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 15:41:16 door RoelG »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #27 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 15:09:35 »
8S is de allller langste bak die geleverd werd: hangt achter de motor met motorcode PY. (mompelt iets over koppel en veel vermogen)

http://www.buggyboys.be/nl/tech_snelheid.htm

Ik blijf erbij dat, zolang je als max snelheid 90 p/u aanhoudt, je qua zuinigheid pas goed bezig bent. En als je je daaraan houdt, een 5 bak jammer van het geld en de moeite is.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #28 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 15:25:30 »
De kosten van een 5 bak heb je er inderdaad niet snel uit, daar moet je heel veel kilometers voor maken, en in stadsverkeer is hij nog onzuiniger ook vanwege het extra gewicht. Zoals Sjon al zei, de eindoverbrenging moet je meenemen, hoogste versnelling x eindoverbrenging geeft het juiste getal.

Een AAU met 8S bak lijkt me moeilijk te rijden, voor die overbrenging zal je denk ik koppel tekort komen.

Zoals Jaap zegt, langzamer rijden. Ik doe dat ook als ik brandstof wil besparen, en 90 in plaats van 120 maakt een heel verschil.

Een dure verbruiksmeter hoeft niet, een econometer kan gewoon een vacuummeter zijn, ik heb er zelf een ingebouwd, en deze geeft natuurlijk geen exacte waarden, maar geeft wel duidelijk aan of je zuiniger rijd dan anders of niet.

Al het andere dan langzamer rijden is waarschijnlijk procenten tot promillen werk, per stuk zal je het niet zo merken, maar alles samen kan wel een verschil maken.

Een ander ideetje is een NZ nokkenas (of HZ, zijn die niet gelijk?), deze is nog ietje tammer dan een AAU nokkenas, maar voor verbruik waarschijnlijk niet meer dan een promille verschil.
Pimp my Polo

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #29 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 16:21:06 »
1 op 15 en 1 op 16? sorry hoor maar ik vind dat je doordraait als je dat wilt verbeteren.
Ik rij 1 tussen de 1 op 13 en 1 op 16, afhankelijk van lange of korte afstanden.
1 op 16 is zuinig voor een polo, die volgens fabrieksopgave 1 op 14,7 zou kunnen halen.
Overdrijven is ook een vak, maar dit gaat wel heel erg ver...

wil je zuinig rijden, koop een aygo of een hybride.