Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 98209 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #30 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 16:24:09 »
Kreeg/krijg nog wel eens van garagisten opmerkingen dat ik mijn rem meer zou moeten gebruiken... :D  

Zegt Garageman ook: met dat 'nieuwe rijden' gaan je remmen roesten en vervuilt de motor op den duur...

Dus dan maar flink doortrappen op hoge snelheid => weliswaar wat hoger verbruik per kilometer maar wél gedurende kortere tijd,
moet je eens zien hoe zuinig je dán rijdt! -uitlachen-  -gert-

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #31 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 16:36:33 »
1 op 15 en 1 op 16? sorry hoor maar ik vind dat je doordraait als je dat wilt verbeteren.
Ik rij 1 tussen de 1 op 13 en 1 op 16, afhankelijk van lange of korte afstanden.
1 op 16 is zuinig voor een polo, die volgens fabrieksopgave 1 op 14,7 zou kunnen halen.
Overdrijven is ook een vak, maar dit gaat wel heel erg ver...

wil je zuinig rijden, koop een aygo of een hybride.

Rutger, ik snap jouw opmerking wel hoor maar het moet gewoon beter kunnen. Ik trek nu ook vaak zat nog even lekker door en trap 'm soms op z'n staart. Maar als ik zie dat het blijkbaar nog beter zou kunnen en het mij geld kan schelen dan ben ik er echt wel voor in. Volgens m'n vriendin ben ik een vlotte rijder in ieder geval  -sturen-  -naughty-. De fabrieksopgave qua verbruik zijn daarnaast ook met RON91 gemeten, met 95 zou dat dus beter kunnen denk ik.

@ Jaap en de rest: wat betreft de versnellingsbakken is het denk ik niet handig om om te gaan gooien. Snelheid en beheersing van het gaspedaal zijn belangrijker denk ik. Een econometer die werkt op vacuüm ga ik denk ik maar eens proberen, op marktplaats heb ik er 2 (eigenlijk 3) gevonden. Simpel en denk ik wel doeltreffend. Verder zit ik te denken om binnenkort maar eens het plakband tevoorschijn te toveren :) en een paar lange ritjes te maken. Wie weet!

'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #32 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 16:39:09 »
@The_Maxx,

Wat wil je hier mee bereiken? Of mogen we een polo alleen maar aanpassen/tunen waardoor ons verbruik verdubbelt ipv halveert?

Ik heb mijn tank bonnetjes er ook even bij gepakt(schrijf er altijd de dagteller stand op) en wat mij opviel is dat sinds mijn achterspoiler mijn verbruik met 0,5-1km de liter is verbeterd -thumbsup-.

Tijdje geleden had top gear ook weer een projectje: Sipster

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #33 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 16:52:58 »
Leuk project van Top Gear! 84 MPG is 2.8 liter per 100km --> 1 op 35!

Wat betreft wieldoppen ben ik al zover dat ze nieuw nog te koop zijn @ Classic Parts Center. Maar in V&A heb ik er al 2 gespot bij Hanf, dus dan hoef ik er nog maar 2 te vinden ergens anders :).

« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 16:54:59 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #34 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 17:26:04 »
Voor wat betreft cruisecontrol:
Most fuel economy conscious drivers know that using cruise control will burn more gas in most situations compared to a smart right foot. The problem is that cruise reacts to inclines & descents in exactly the WRONG way for best efficiency.[bron: ecomodder.com]

Zelf ben ik een groot fan van de CC, maar bovenstaande snijdt wel hout. Je kunt dan ook beter wachten met gasgeven/accelereren tot net óver het heuveltje in plaats van versnellen óp de heuvel.
Ik heb zelf wel nog zo'n mechanische CC, daarmee zet je eigenlijk alleen de gashendel vast, dat zou dan juist weer wel economischer moeten kunnen zijn, toch?

Heb vandaag de 2F voor het eerst volgetankt, ga maar eens een accountje aanmaken op spritmonitor... Doelstelling: 1:18? -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #35 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 18:42:23 »
combi tussen cruise control en een goeie rechtervoet biedt dan de uitkomst geert. Je kunt een cruize op dat soort momenten namelijk uitzetten.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #36 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 18:55:05 »
Als je 'm bij ieder heuveltje uit gaat zetten werkt-ie absoluut contra-produktief...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #37 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 18:58:22 »
Joh, ik speel race spelletjes ook altijd met het toetsenbord. Gaat best  :)
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #38 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 19:09:54 »
EHmz. Heuvels.. Welke Heuvels? En versnellen op een berg met cruise control? Versnellen??? Dat doet de CruizeControl toch juist niet?

 -nana-

Maar serieus: met een CC heb je 2 keuzes om lekker te rijden: net iets sneller dan de rest (linkerbaan) of iets langzamer ( rechterbaan ).. als je voor de langzamere optie kiest.. ben je 2x zuiniger uit: en relaxed voor je eigen energie verbruik.. en een lagere snelheid = altijd zuinigerder.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #39 Gepost op: wo, 10 aug 2011, 19:14:02 »
Ja, Jaap, je 90 km/h-argument is inmiddels wel duidelijk (en snijdt hout) -ja- :D

Cc versnelt de auto indd niet, maar de omwentelingen wel om de auto op dezelfde snelheid te houden (lees: gas bij, brandstof bij)...
Dat mechanische ding van mij houdt alleen de gasklepstand constant, dus heuvelop vermindert de auto wel vaart, maar hoeveelheid gas/brandstof blijft dan wel gelijk?

Of conform tip 7 van je eigen link:
7. Bergauf beschleunigen und bergab bremsen vermeiden

Jeder hat wohl schon erlebt, eine Talfahrt kann das Bremssystem bis über die Belastungsgrenze erhitzen. Diese Wärmemenge steht natürlich nicht zum Nulltarif zur Verfügung. Zu der üblichen kinetischen Energie kommt am Berg noch die potentielle Energie. So kann an einem steilen vereisten Berg bereits 1km/h Abfahrtsgeschwindigkeit zu schnell sein. Ich kann dann nicht mehr anhalten. Umgekehrt ist es natürlich zunächst mal effektiv, wenn ich im hohen Gang mit viel Gas eine Steigung angehe. Allerdings ist man meist versucht, einen kürzeren Gang zu wählen und diesen weit auszufahren, um möglichst schnell auf sein Reisetempo zu kommen. Wie bei den Bremsen oben ist das tödlich für die Energiebilanz. Am besten versucht man vorher oder hinterher zu beschleunigen oder abzubremsen, um den Berg mit dem passenden Tempo zu bewältigen. In der Praxis hat es sich bewährt, wenn man bergauf etwas Tempo opfert und bergab wieder schneller wird.
« Laatst bewerkt op: wo, 10 aug 2011, 19:43:42 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #40 Gepost op: do, 11 aug 2011, 09:23:57 »
Citaat
In der Praxis hat es sich bewährt, wenn man bergauf etwas Tempo opfert und bergab wieder schneller wird.
Ergo: Bergen... waar het om gaat,.. bergen, waarbij je je remmen compleet laat uitgloeien als je al remmend naar beneden rijdt.

Ik kom ze (jammer genoeg?) in het dagelijks leven niet vaak tegen... en al helemaal niet met een flinke lap snelweg over zo'n berg, waar ik cruisecontrol zou willen gebruiken :)
Maar goed: Ja, je hebt gelijk: Berg op kan je beter je snelheid laten vieren.. en berg af een beetje snelheid terug winnen..  Daarna ben je toch waarschijnlijk zuiniger uit met de cruise control d'r op.

Mechanische CruiseControl zeg je trouwens? een Magic Speed 50 van WAECO? De meest simpele CC's werken toch nog met gasklep bij stelling om snelheid constant te houden? Of zet jij echt gewoon je gas vast?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #41 Gepost op: do, 11 aug 2011, 10:26:33 »
Layla had in haar Sierra zo'n basic ding, was een kabel naar je gasklep die moest spannen. Raakte je de rem aan dan was het klik en de kabel was ontspannen. Werkte volgens mij niet op druk maar op de remlichtschakelaar.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #42 Gepost op: do, 11 aug 2011, 10:28:18 »
Magic Speed 50 van WAECO is 'dè' simpele cruisecontrol, welke met een klein (vacuum?) motortje de gaskabel aanspant of laat vieren.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #43 Gepost op: do, 11 aug 2011, 10:40:36 »
Ik heb het over de Eagle (is denk ik ook waar Martin het over heeft). Die zet inderdaad simpelweg je gas vast, en onderbreekt dmv een knop of het signaal van je remschakelaar.



http://shop.conrad.nl/auto/uitrusting/comfort-en-uitrusting/comfortinrichting-voor-autos/880086.html

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #44 Gepost op: do, 11 aug 2011, 10:44:39 »
Yup die was het volgens mij.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -