Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 98204 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #60 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:33:52 »
Laatst was ik bezig met m'n uitlaat en toen dacht ik dus precies hetzelfde. Ik ga m'n ogen open houden voor 'oude' plastic platen, wie weet kan ik daar zo'n plaat van maken en misschien ook wel flaps voor boven m'n achterwielen.

Gisteren heb ik wel m'n wagen tussentijds afgetankt om eens goed bij te houden hoe zuinig ik kan rijden. Ik vind het wel een sport namelijk, afgelopen dagen rijd ik al wat zuiniger. Volgens m'n berekening heb ik de laaste 250km bijna 1 op 18 gereden. Waar ik echter moeite mee heb is om 'm consistent 'vol' te tanken. Er kan namelijk best wel heel erg veel in mijn tank. Vorige maand heb ik een testje gedaan hoever ik door kon rijden op een 'lege' tank. Daaruit kwam dat ik nog zo'n 40-50km rijden inclusief snelweg @ 90km/h. Net na de afrit sloeg de motor af. Toen uit m'n jerrycan er 1 liter ingegooid ongeveer en verderop afgetankt. Er ging toen 47 liter in. WTF!

47 liter, kan best. Is maar net waar het pistool afslaat. Je tank is ongeveer de helft groter als het aantal liters dattie kan bevatten. De rest is expansieruimte voor als t warm is. Met een beetje moeite krijg je dus makkelijk een liter of 50/55 in die tank. Alleen niet echt verstandig in de zomer. Zou t sowieso niet doen overigens, is de ophanging ervan niet voor gemaakt.

die mechanische cruise control, lijkt me wel wat, alleen ga ik daar niet aan beginnen voor er een keer grondig mee getest is. Tis toch iets wat je gasklep vast houdt he...

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #61 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:41:22 »
die mechanische cruise control, lijkt me wel wat, alleen ga ik daar niet aan beginnen voor er een keer grondig mee getest is. Tis toch iets wat je gasklep vast houdt he...

Werkt echt wel, wordt al jaren gebruikt....
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #62 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:44:01 »
Werkt echt wel, wordt al jaren gebruikt....

Op auto's én motorfietsen. -ja-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #63 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:45:03 »
47 liter, kan best. Is maar net waar het pistool afslaat. Je tank is ongeveer de helft groter als het aantal liters dattie kan bevatten. De rest is expansieruimte voor als t warm is. Met een beetje moeite krijg je dus makkelijk een liter of 50/55 in die tank. Alleen niet echt verstandig in de zomer. Zou t sowieso niet doen overigens, is de ophanging ervan niet voor gemaakt.

die mechanische cruise control, lijkt me wel wat, alleen ga ik daar niet aan beginnen voor er een keer grondig mee getest is. Tis toch iets wat je gasklep vast houdt he...

Ophanging niet berekend op 15kg extra ?  -uitlachen-

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #64 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:52:39 »
Ophanging niet berekend op 15kg extra ?  -uitlachen-


grrr dan hoeven er ook geen 2 mensen achterin gaan zitten  -dunno-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #65 Gepost op: do, 11 aug 2011, 19:59:27 »
ophanging van de tank, damn, moeilijk he, lezen? de ophanging ERVAN. Normale nederlandse zin!

Mechanische cruise is wel vaker toegepast, ik bedoel dat specifieke kastje getest. ivm dat t echt bijna niks kost.


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #66 Gepost op: do, 11 aug 2011, 20:09:01 »
Ik heb al jaren gereden met de Eagle. In de Passerati zelfs zonder dat ik de electrische afslag had gemonteerd aan de remschakelaar (dan reed ik met mijn vinger op de knop; niet echt verantwoord, maar zoveel vertrouwen heb ik inmiddels wel in dat kastje, dankzij de ervaringen). Het ding stamt ook al uit de jaren 70, dus reken maar dat er veel ervarings-km's mee zijn over de hele wereld.
Ik kan je ook vertellen dat Marco Bakker niet over zo'n apparaatje beschikte destijds... :D

Ze zijn inderdaad niet duur, maar toch nog 3x duurder dan wat ik er destijds voor heb betaald toen ik er 2 heb ingekocht.  -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #67 Gepost op: do, 11 aug 2011, 20:12:54 »
ophanging van de tank, damn, moeilijk he, lezen? de ophanging ERVAN. Normale nederlandse zin!

Ja, ophanging van de tank inderdaad....
Moeilijk he, lezen en ff tot 10 tellen....

Die ophanging is echt wel berekend af fabriek op meer dan die tank kan bevatten.
Daarbij heb ik in 11 jaar op dit forum nog nooit één geval voorbij zien komen waarbij
de ophanging van de tank het begeven heeft.
Óók niet toen ikzelf met 90km/h een volledige koprol maakte met een steilheck...

Tevens heeft de tank beluchting dus, het expansie verhaal is in mindere mate van belang.
Is het verstandig je tank nokkie nokkie vol te gooien ? Nee...want dan loop je kans dat het juist
de beluchting uitkomt, da's onveilig en een verspilling ( wat je nu juist probeert te voorkomen met zuunig rijden ).


Citaat
Mechanische cruise is wel vaker toegepast, ik bedoel dat specifieke kastje getest. ivm dat t echt bijna niks kost.

Dat kastje was al in gebruik toen ik zelf nog een koter was.........
« Laatst bewerkt op: do, 11 aug 2011, 20:15:08 door Mark »

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #68 Gepost op: do, 11 aug 2011, 20:13:59 »
ophanging van de tank, damn, moeilijk he, lezen? de ophanging ERVAN. Normale nederlandse zin!

Mechanische cruise is wel vaker toegepast, ik bedoel dat specifieke kastje getest. ivm dat t echt bijna niks kost.



Ik weet niet hoor....maar heb JIJ wel eens gekeken hoe een tank opgehangen is? en heb je enig idee van sterkteberekeningen?

De tank hangt namelijk niet alleen aan de auto dmv die strip...

Sorry voor de  -off-
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #69 Gepost op: do, 11 aug 2011, 20:15:08 »
@geert: ah kijk, zo'n ervaring bedoelde ik dus ;) En werkt de snelheidsinstelling ervan ook goed? of enkel om de boel op 1 snelheid te zetten. Lijkt me niet dat deze gas bijgeeft bij bergop, toch?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #70 Gepost op: do, 11 aug 2011, 20:21:00 »
Alle waar naar zijn geld, Rutger. Het is wel een gepiel met een klein stel-staafje om 'm netjes op spanning te zetten, en met de kabel onder spanning kun je theoretisch ook nog opdraaien om te versnellen (handmatig dus), maar daar is het staafje eigenlijk niet geschikt voor (te klein, te weinig grip, je moet je teveel focussen om nog veilig te kunnen rijden, zeker met een Cc aan).

Het is dus niet iets voor afstanden van 2 km, want die heb je ongeveer nodig om de juiste stand vast te zetten, maar daarna is het wel handig/grappig/rustgevend voor je rechterbeen. Gaat de weg echter omhoog, dan gaat de snelheid iets inzakken, en niet het toerental omhoog zoals bij electronische systemen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #71 Gepost op: do, 11 aug 2011, 21:01:11 »
Met een beetje moeite krijg je dus makkelijk een liter of 50/55 in die tank. - Zou t sowieso niet doen overigens,

Holy Duck! 55 liter? Dat is wel creapy veel! Ik neem aan dat je dit uit je dikke duim zuigt, mede ook omdat je 't zelf niet zo doet..  of dat je ervaring hebt met compleet andere auto's.. 55 liter in een 43 liter tank? Ik heb wel eens wat extra liters in een 36 liter tank gekregen (misschien wel zo'n 10 procent meer).. maar de ontluchting,. die stelt echt niet veel meer voor dan een stuk tuinslang en wat dunne aquarium slangetjes..  daar krijg je echt geen 12 pakken melk extra in!

Anyways: Het is wel een punt: Hoe top ik mijn tank elke keer weer precies t zelfde af? Ik heb jaren ervaring met ultiem voldruppelen, en ik ben er achter hoe je het voor elkaar krijgt:




Niet!*
 

Je weet pas echt wat je verbruikt, als je een heel aantal tanks achterelkaar middelt.. In het razende enthousiasme kan je wel vaker je halfvolle tank volgooien, maar je gaat echt niet kunnen meten of je maatregelen effect hebben: Ja, je zult verschillen zien, maar tenzij je veel geduld hebt en in jezelf gelooft, zal je heus wel een keer, volgens de berekeningen, een tank onzuiniger hebben gereden, dan in werkelijkheid het geval was: Meetonzekerheid.



*naja: nee? Mwaoh. De volgende tip alleen gebruiken als je toch onderweg bent, tijd overhebt, en geen wachtende mensen achter je:
Je kunt m ook vol tanken, zo vol, dat ie nét niet overstroomt. Ik gebruik mijn Shakira heupen, tegen de auto, tijdens het tanken om de auto wat te schudden, zodat vrijwel alle  lucht uit de tank kan ontsnappen. Je kunt ook ff schudden met je handen aan het regengootje..  Dan even wachten tot de luchtbellen uit zijn geklotst, weer bij vullen, wachten etc.  Tanken van een volle tank duurt dan, via deze methode ongeveer 2 a 3 keer zo lang: Het aftoppen kost mij minimaal net zo veel tijd als het normale volgooien tot de afslag. Zoals ik al zei: alleen doen als je al onderweg bent, omdat het uitzetten van de brandstof door opwarmen tot overstromen leidt. En uitkijken dat je niet per ongeluk morst ( want dat is zonde).  
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #72 Gepost op: do, 11 aug 2011, 21:06:34 »
Ook is het verstandig om het aftanken voor verbruiksmeting bij de zelfde tankstations te doen. In zweden had ik vaak last dat de auto schuin stond waardoor de tankmeter na tanken aan het begin of einde stond op het dikke witte streepje.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #73 Gepost op: do, 11 aug 2011, 21:24:31 »
Correct me if I'm wrong please,

Een volle tank is gewoon te gebruiken als eikpunt. Toch ?

Ik bedoel:

Stel je gaat een week op vakantie. ( met Rapido's opmerking in het achterhoofd )

Je tankt bij je eigen tankstation vol.
Je gaat op reis, houdt je tankbeurten netjes bij. Maakt niet uit wel/niet volgetankt.

Thuis tank je weer vol zoals je gewent bent.
Tel alle getankte liters van tussenliggende periode op.
Totaal km's = km stand bij voltanken bij aankomst thuis - km stand vertrek

Bereken je verbruik.

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #74 Gepost op: do, 11 aug 2011, 21:34:36 »
Klopt, zo doe ik het altijd.

Ook als ik ergens anders tank dan dan neem ik het verbruik tussen de tankbeurten bij "mijn eigen" tankstation.