@Jaap: G-lader werkt op onderdruk? Ik dacht juist dat je de druk van een G-lader ook met een turbodruk-meter kon aflezen?
Nee,. onder en overdruk
In het gasklephuis zitten 2 kleppen:
1 gasklep
1 retourklep.
De gasklep is gewoon een gasklep zoals elke andere gasklep.
De retourklep laat de lucht die vanuit de G-lader naar de gasklep wordt geduwt weer retourlopen naar de G-lader (retour).
Bij normaal gebruik staat de retourklep gewoon open, waardoor er dus geen sprake is van drukvulling: De druk boven de gasklep is 'atmosferisch' want de retourklep zorgt voor een openverbinding tussen gasklep en luchtfilter.
Een normale onderdruk econometer doet dan dus gewoon normale onderdrukken weergeven.
ECHTER:
Als je meer dan 2/3 gas geeft, sluit de retourklep.
Er is geen sprake meer van een vrije omloop, noch van atmosferische druk. Nee, nu wordt alle lucht die door de G-lader wordt geleverd ook daadwerkelijk de motor ingeperst.
Normale econometer krijgt nu stress. Waar 0 onderdruk bij de econometer normaal betekend dat de gasklep volledig open staat:
gaat er nu (bij meer dan 2/3 gaspedaalstand dus) overdruk in het inlaatsysteem heersen..Dus de wijzer wil voorbij het palletje..