Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 99366 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #645 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 09:10:27 »
 doh

Ik heb zo'n ding in de ToekToek zitten.. maar door (ehmz. tja, waardoor eigenlijk?) onbekende redenen is de wijzer van de schaal af geschoven. Dus de wijzer beweegt wel, maar staat altijd in het groene gedeelte, of staat 'off-scale' als 't echt groen moet zijn.

Heb m al jaaaren in bezit, en heeft destijds in de 2f goed dienst gedaan. Wel OP het dashboard monteren in het zicht. In het radio-vakje van de ToekToek (waar die nu zit) heeft ie geen nut.  
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #646 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 09:13:57 »
Gedachtegang: een econometer werkt op basis van vacuum... Een turbodrukmeter ook...

Zou je een turbodrukmeter kunnen gebruiken als econometer? -dunno-

http://www.youtube.com/watch?v=KpXf1EC6opg

Je moet geén turbo druk meter hebben, maar een ' G-lader ' metertje. Zie filmpje.  Van 0 tot + 1,5 bar

Maar of de schaal voldoende is? (denk t wel trouwens want op 0,5 bar onderdruk (t.o.v. atmosferische druk) rijdt den G zonder 't gaspedaal te vloeren).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #647 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 09:34:04 »
Ik heb 'r een van Autometer (met schaal in PSI, maar ze hebben ze tegenwoordig ook met schaal in BAR)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #648 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 13:24:06 »
Mooi woord, pochen, hoor ik niet zo vaak meer

[jingle]het woord, dat je niet zo vaak hoort... Pochen![/jingle]
« Laatst bewerkt op: do, 22 nov 2012, 12:55:10 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #649 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 13:24:56 »
Als het goed is komen de metertjes mijn kant op, whaha. Luc, ik hou er eentje voor je apart, 10-tje?

Het werkt verder echt makkelijk hoor, zo'n metertje. Heb de mijne nog niet in het EcoHok2 gebouwd, dat komt nog. In het 1e hok werkt het erg rustgevend in ieder geval. Niet continu vol gas en rustig de vaart erin houden.
« Laatst bewerkt op: wo, 21 nov 2012, 13:27:01 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #650 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 13:27:46 »
@Jaap: G-lader werkt op onderdruk? Ik dacht juist dat je de druk van een G-lader ook met een turbodruk-meter kon aflezen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #651 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 13:54:13 »
@Jaap: G-lader werkt op onderdruk? Ik dacht juist dat je de druk van een G-lader ook met een turbodruk-meter kon aflezen? -dunno-

Nee,. onder en overdruk

In het gasklephuis zitten 2 kleppen:
1 gasklep
1 retourklep.
De gasklep is gewoon een gasklep zoals elke andere gasklep.

De retourklep laat de lucht die vanuit de G-lader naar de gasklep wordt geduwt weer retourlopen naar de G-lader (retour).

Bij normaal gebruik staat de retourklep gewoon open, waardoor er dus geen sprake is van drukvulling: De druk boven de gasklep is 'atmosferisch' want de retourklep zorgt voor een openverbinding tussen gasklep en luchtfilter.
Een normale onderdruk econometer doet dan dus gewoon normale onderdrukken weergeven.

ECHTER:
Als je meer dan 2/3 gas geeft, sluit de retourklep.
Er is geen sprake meer van een vrije omloop, noch van atmosferische druk. Nee, nu wordt alle lucht die door de G-lader wordt geleverd ook daadwerkelijk de motor ingeperst.

Normale econometer krijgt nu stress. Waar 0 onderdruk bij de econometer normaal betekend dat de gasklep volledig open staat:


gaat er nu (bij meer dan 2/3 gaspedaalstand dus) overdruk in het inlaatsysteem heersen..Dus de wijzer wil voorbij het palletje..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #652 Gepost op: wo, 21 nov 2012, 16:41:39 »
Zou het niet beter kunnen uitleggen  -thumbsup-

Als ik voorzichtig met het gaspedaal om ga - lees: niet verder intrap dan 1/2 - 2/3, dan blijft de wijzer van m'n boostmeter in het gele = onderdruk (VAC) gebied. Btw: A/F-meter geeft dan (bij warme motor) 'stoich' weer (=optimale verbranding) en brandstofdruk in injectierail = ± 2,2 bar.

Gaspedaal méér dan 2/3 ingetrapt: boostmeter gaat naar witte overdruk (PRESURE) gebied - bij mij tot max.net boven de 10 psi (=0,7bar). A/F-meter geeft dan 'Rich' weer en brandstofdruk = ± 3 bar.

Dus voor ultieme zuinigheid: blokje onder je gaspedaal zodat ie niet verder dan 2/3 ingetrapt kan worden  :)

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #653 Gepost op: di, 27 nov 2012, 22:03:52 »
Wat vinden jullie hier van?  -nana-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #654 Gepost op: di, 27 nov 2012, 22:20:55 »
Met een G40,.. toe maar. Zusje zeker? :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #655 Gepost op: di, 27 nov 2012, 22:24:17 »
Die snapt nog steeds niet hoe ik het voor elkaar kreeg.  -naughty-
Is wel de Genesis trouwens (motor met een klein trucje erin).
Gewoon drie weken woonwerk verkeer op een tankbeurt!
En dat red ik met de wintersloep (ontbijttafel) echt niet  -boehoe-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #656 Gepost op: di, 27 nov 2012, 22:37:14 »
 dat is wel netjes vind ik, heb zelf een coupe met een NZ en 4 bak erachter ik kon net 1 op 15 halen vind ik wel netjes want zo rustig rij ik ook weer niet.
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #657 Gepost op: di, 27 nov 2012, 23:05:22 »
En het moet nog wel zuiniger kunnen, ik heb bijvoorbeeld geen idee wat de bandenspanning op dat moment was.  -dunno-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #658 Gepost op: di, 27 nov 2012, 23:19:47 »
Netjes 1 op 15,4!
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #659 Gepost op: zo, 10 mrt 2013, 18:11:19 »
Volgens het Autovisie jaarboek 1994 moet een G40  98 octaan hebben,maar hij doet het dus ook goed op euro 95.