Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 99176 keer)

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #90 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 19:42:56 »
dus 50/55*100= 91% afwijking, dan is het verbruik 18,3*91%= 1:16,6 toch wat verschil ;) maar nog steeds ZUINIG -hug-

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #91 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 19:54:26 »
Ik heb m'n gps klaar liggen om ook met bandjes eens te gaan meten, nu met de 165/55 en daarna met de 145/80. Van het weekend ook m'n econometer binnen gekregen :). Ding is antiek, zitten twee garantiebewijzen bij inclusief het serienummer. Te grappig natuurlijk, maar ding is wel gewoon nieuwe. Ben benieuwd hoe ik 'm precies moet gaan aansluiten, maar dat zien we wel. Inmiddels heb ik ook m'n ogen flink open staan voor stukken dun kunstof/abs plastic, met als doel om onder m'n auto te komen ('achterbumper gat') en voor schermen bij de achterwielen.

Moet niet gekker worden joh -klus- . O ja, morgen proberen de Steilheck door de keuring te krijgen.





'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #92 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 20:44:07 »
dus 50/55*100= 91% afwijking, dan is het verbruik 18,3*91%= 1:16,6 toch wat verschil ;) maar nog steeds ZUINIG -hug-

 -thumbsup-

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #93 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 21:28:44 »
@Marcel:
Vraag 1: neem aan dat de auto ook op contact moet staan?
Vraag 2: hoe houdt de startmotor weer op als de koppeling in wordt getrapt in de 'start'-fase/modus?

Antwoord 1: Je start de motor normaal en zodra je 'm op de handrem zet en je koppeling los (dus ook in z'n vrij) slaat de motor af.
Antwoord 2: Zodra de motor loopt staat er +12v op de blauwe draad van je dynamo (W+) die stuurt het relias aan die de stroom verbreekt.

Wat er alleen nog niet klopt is dat de motor nu altijd start als je de koppeling in trapt, maar dat komt ook goed  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: ma, 15 aug 2011, 21:30:33 door Marcel86c »
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #94 Gepost op: di, 16 aug 2011, 12:20:36 »
mocht er meer behoefte zijn aan nieuwe vaccuummeters.. kan er wel aankomen, voor 20E per stuk (als het er meer dan 5 zijn 15E per stuk)


voorzien van slangetje en t-stuk met verlichting (kleur instelbaar) 12V 52mm

levering kan wel even duren als het er maar een paar zijn.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #95 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 01:46:07 »
Inmiddels heb ik ook m'n ogen flink open staan voor stukken dun kunstof/abs plastic, met als doel om onder m'n auto te komen ('achterbumper gat') en voor schermen bij de achterwielen.

Polystreen/polystrol (hoe je t ook wilt noemen) in verschillende diktes te krijgen, ligt volgens mij zelfs bij een aantal bouwmarkten. Niet duur en te bewerken met een stanleymes. Gezien het bij jou niets hoeft te dragen oid, kun je dat wel gebruiken, tis overigens behoorlijk licht.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #96 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 14:04:02 »
Maar kijk wel uit dat t niet gaan klapperen ( Dun plastic waar te veel speling in zit ( geen verstevigingen ) gaat door zuigende werking snel vervormen ).

Zie onderstaande voorbeeld :)  doh   Beetje plastic i.p.v. landbouwzeil... beetje verlagen.. en voila: 1 op 12,.. dat is niets beter of slechter dan normaal ( maar wel vrij continu met 120/130 op de teller de peage over :)

(VW Golf foto alert!)
« Laatst bewerkt op: wo, 17 aug 2011, 14:11:21 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #97 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 14:12:39 »
Ik ben vandaag aan het Ecomodden geweest:

Oh.. herken ik daar een 4-bak steun? Van een rooie QP?...  nice!  ohnee wacht :( Is een blauwe :(

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #98 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 14:45:23 »
Beetje plastic i.p.v. landbouwzeil...

Doelt u nou op de dakkoffer, of bedoel je dat je het windgat onder de achterbak dicht hebt gemaakt waardoor je een beter resultaat hebt bereikt?

Enneh... Op de peage kwam ik afgelopen zomer inclusief (tank/koffie/rook/hondenuitlaat)tussenstops van een half uur per 3 uur zelfs nog aan een gemiddelde van 120/130...  -naughty- -oops-  Daarbij toch nog 1:9 op LPG met het Scenic-hok.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #99 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 14:55:06 »
Ik heb dan een polo classic, en mijn verbruik nu is:

Stadsverkeer: 1 op 13
Snelweg: 1 op 17
Gemiddeld: ongeveer 1 op 15

De auto is dan ook wel flink verlaagd, onder komt er maar weinig lucht door.

Nou vroeg ik me af, zou het aanzienlijk helpen als je de PK's en koppel verhoogt aan je auto i.c.m. een lange 5-bak monteren?
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #100 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 15:04:44 »
Als je op pagina 1/2 leest staat er het een en ander over een eventuele bakwissel. De verhoudingen zijn daarbij bekeken en voor een 1.0 motor niet echt aantrekkelijk.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #101 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 15:10:07 »
maar ik heb een 1.3 Nz motor :P
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #102 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 15:16:35 »
het antwoord is niet zo simpel.

meerwaarde vijfbak / vierbak wissel is afhankelijk van

1. het verschil in overbrenging tussen beide bakken.  (het verschil met een GX is kleiner dan een GD, dan maakt het zeker verschil)
2. Je rijgedrag (rijd je liever 140 dan 100 dan kan een vijfbak meer brengen dan als je dat niet doet)
3. Je afstanden. Een vijfbak is vooral interessant als je veel snelweg rijdt.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #104 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 15:19:24 »
ik ben machtig nieuwsgierig naar de algehele kosten van marcel zijn start stop systeem. Heb zelf ook al ffm tijdje zoiets in mijn hoofd.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.