@Martijn: nou, heel graag!
Morgen ga ik met Garageman beginnen met reinigen gasklephuis en luchtschuiver. Hij vroeg zich al af of het beter zou zijn een 'nieuwe' tweedehands te nemen... Laten we via de mail even verder afspreken over betaling en levering.
@ allen die die willen lezen: diagnose-verslag
Diagnose bij VAG-dealer A-Point Weesp
Gebruikte apparatuur: VAS 5051 (zie bv.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_obd-tools.html )
Aktie 1: test 004.01 = gebeurtenisgeheugen afvragenResultaat: 2 Storingen herkend
1) code 00522 - 030
Voeler koelvloeistoftemparatuur G62
Unterberechung/Kurzschlussnach plus
zie ook:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00522.html2) code 00519 - 003
Sensor spruitstuk G71
Geen signaal
zie ook:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00519.htmlMeer codes en uitleg staan op
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.htmlDeze 2 fouten hadden denk ik ook gevonden kunnen worden door een LED-tester aan te sluiten op de knippercodeuitgang van de diagnosestekker (Zie Garagewerkboek).
Dan zouden we gezien hebben de storingscodes:
1) 2312 (sensor koelvloeistoftemparatuur)
2) 2222 (MAP-sensor in regeleenheid / sensor absolute inlaatdruk)
(Heb inmiddels beschikking over een Midlock Fault Code Reader om zulke foutcodes uit te lezen)
Beide foutmeldingen zijn verklaarbaar: recent defecte koelvloestoftempsensor gehad en een lek in luchtslang tussen G-lader en intercooler. Beiden vervangen/gerepareerd.
Aktie 2: foutcodes gewistAktie 3: ontsteking en CO afgesteld volgens instructies Garagewerkboek Ontsteking moest iets vroeger gezet en stationair toerental en CO-percentage m.b.v. stelschroef aangepast (wat rijker mengsel).
Aktie 4: nogmaals test 004.01 = gebeurtenisgeheugen afvragenResultaat: geen fouten gevonden ( = knippercode 4444)
Rit terug naar huis (Weesp->Amsterdam) prima verlopen.
Morgenochtend een echte koude start maken (gaat vast goed!) en dan aanvang maken met reinigen gasklephuis en luchtschuif.
Wordt vervolgd...