Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Steilheck op do, 16 jul 2015, 18:18:52

Titel: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Steilheck op do, 16 jul 2015, 18:18:52
Wie heeft ervaring met een standaard motortje met motorcode GL met een 5 bak 8P?

Werkt dat en hoe bevalt dat?
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 16 jul 2015, 23:03:29
Ik heb een 8P achter de 1100 HB in mijn Derby. Met LPG en 465000km zal er hooguit nog zo'n 40PK in de kroeg zijn blijven hangen, maar goed, een Derby1 is ook lichter dan een Polo2. In lage toeren weer optrekken is wel eens lastig, dan merk je dat je moet terugschakelen, maar verder gaat het prima. 80 in 5 is goed te doen (lekker rustig). Wil ik dan door naar 100 of 120, dan moet ik toch echt eerst terug naar 4. De 5e is echt pure overdrive.
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: EMP op vr, 17 jul 2015, 07:44:47
tot en met de 4de versnelling zijn de overbreng verhoudingen toch gelijk aan een 4bak?  -dunno-

-> jup  -ja- http://polo86c.nl/info/versnellingen.shtml (http://polo86c.nl/info/versnellingen.shtml)
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 17 jul 2015, 08:24:23
Eindoverbrenging is ook anders.
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Sjon op vr, 17 jul 2015, 08:25:11
tot en met de 4de versnelling zijn de overbreng verhoudingen toch gelijk aan een 4bak?  -dunno-

-> jup  -ja- http://polo86c.nl/info/versnellingen.shtml (http://polo86c.nl/info/versnellingen.shtml)

Verhoudingen onderling tussen de versnellingen wel, maar eindoverbrenging 8P is trager,
dus 1 t/m 4 zijn iets langer als van een GU.
In de sletka staat 8N als 5-bak voor motorcode GL, die is net iets korter als een 8P.
(heb ik nog nooit gezien trouwens, GL met 5-bak af-fabriek: schijnbaar laatste jaar wel als optie geweest ofzo)
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: EMP op vr, 17 jul 2015, 09:05:15
ik zie het ja  doh -oops-
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Steilheck op vr, 17 jul 2015, 09:12:11
Mijn conclusie:

Rijd ik veel lokaal zonder langere 70/80 km/u stukken zou het niet zuiniger zijn vanwege extra gewicht vijfbak?
Voor een kampeer/reis steilheck is het goed te doen?

Dank voor de info heren. Met als speciale vermelding GG met zijn praktische ervaring  -thumbsup-




 
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: polo1948 op za, 18 jul 2015, 18:48:48
Heb zelf met mijn Steilheck en GL motor bijna een jaar gereden met een 8p bak.
Het beviel mij zeer goed, van de eerste tot en met de vierde versnelling merkte ik weinig verschil met de oude 4bak, maar in de 5 en een snelheid van 100 km per uur zakte het
toerental met bijna 1000 toeren, op de grote weg liep hij een stuk zuiniger.
Inmiddels heb ik mijn GL gewisseld met een NZ motor en de 8p bak er gewoon weer aangeknoopt, toch weer meer pk,s en een verbruik van 1 op 14.
Titel: Re: Standaard GL met 8P vijfbak
Bericht door: Steilheck op za, 18 jul 2015, 19:51:48
Thanks.  -thumbsup-