Laat ik maar eens beginnen dan
Voor degene die mij nog niet kennen?
Wie is WoutzorIk heb de auto nu alweer een jaartje en heb er het 1 en ander aan veranderd/opgeknapt. Niet alleen aan de auto zelf maar ook aan de audio heb ik de nodige aandacht besteed. Voor sommigen misschien niet interessant maar voor de geïnteresseerden heb ik de stappen die ik heb ondernomen toch even bijgevoegd.
Ik hou nogal van plaatjes dus “be prepared”
The storyIk was al een tijdje opzoek naar een auto. Na gekeken te hebben naar een Golf 2 GTi en een Golf 3 zonder succes (allemaal zwaar onder de roest) ging ik toch maar naar een goeie ouwe polo snuffelen.
Deze auto kwam ik toen tegen op marktplaats:
Na een belletje zijn we naar de auto gaan kijken. Het was een regenachtige oktober dag en eenmaal aangekomen op bestemming zag de auto er van de buitenkant ook niet uit.
Het leek wel of de auto in geen maanden was gewassen, maargoed even door de vuiligheid heen kijken. De regen en vuiligheid camoufleert de deukjes en roest plekken wel in voordeel van de verkoper.
Na een korte optische inspectie vonden we een bekende roestplek bij de dorpel. De auto van m'n zus (ook een Polo Coupe had op dezelfde plek ook last van roest). Dit was ook echt de enige roestplek die we zo gauw konden vinden.
Van binnen was de auto best uitgeleefd. De bestuurders stoel zitting was de wang doorgezakt en de vloermatten hadden om het zo maar te zeggen, zijn beste tijd gehad. De eigenaar rookte ook nog eens dus er hing een wat muffe lucht in de auto. Al met al een vrij rommelige bedoeling.
Tijd voor een testrit.
Bij het starten begon de ellende al... hij wou de eerste keer niet eens starten! Bij de tweede poging hadden we meer geluk alleen was er een knarsend geluid te horen bij het loslaten van de sleutel... tandwiel van de startmotor die niet snel genoeg word teruggetrokken....
Naja, gaan met die banaan. De auto had bij halfgas weinig pit. Bij meer gas en boven de 3000 toeren kwam de polo tot leven! Iets wat ik niet echt gewend was. Normaal reed ik in de polo van moeders of in die van schwester. Die vond ik toen toch al best wel rap, maar de GT deed daar nog een schepje bovenop. Zelfs in z'n 4 en 5 voelde je nog dat de auto vooruit wou.
Op een vlak stuk asfalt voelden we wat onbalans aan de voorkant, waarschijnlijk waren de wielen niet goed uitgelijnd. Bij het bochtenwerk hoorden we bij een bocht naar rechts, linksvoor een zingende geluid komen. Dit was overigens ook niets nieuws want de auto van m'n moeder had hetzelfde euvel, een kapotte wiellager.
Al met al ontbreekte er wat aan de auto of was er iets wat niet in orde was. Even een lijstje met punten van aandacht:
- Startmotor stuk;
- Accu dood?;
- Roest dorpel;
- Linker wiellager voor kapoet;
- Beide Mistlampen/verstralers voor defect (glas en lamp kapot);
- Rechter achteruitkijkspiegel kapot (afgebroken, bungelde met plakband aan de auto);
- Banden slecht (Er bleken 3 verschillende soorten banden onder te zitten
);
- Mat achterin de kofferbak was aan de rechterkant doorweekt;
- Motor werd niet warm.
En ik ben vast nog wel wat vergeten
Na wat onderhandelen hebben we toch nog wat van de prijs af kunnen halen. Nog even een keertje goed nadenken buiten in de regen en daar was de handdruk.
VERKOCHT!!
Tijdens de terugreis is eigenlijk niet veel nieuws bij het lijstje gekomen alleen dat de motor in de file wel warm werd. In de file merkte ik ook dat het toerental niet stabiel was bij het stationair lopen. Oja, het lampje in de achterruitverwarming schakelaar deed het niet
. Ik ben in ieder geval veilig thuis gekomen
Zo stond de auto erbij de ochtend erna: