Hoog tijd voor een update
Sinds de zomer van dit jaar is de Polo terug rijdend. Hij is gekeurd voor dagelijks gebruik, waardoor ik hem af en toe ook kan gebruiken om naar het werk te rijden. Qua kosten is dit niet veel meer dan een oldtimer-keuring en zo ben ik gerust. Het karretje snort als nooit tevoren. Een radio heb ik er (nog) niet in zitten, maar wie heeft een radio nodig terwijl je aan het genieten bent van het rijden met een oldtimerke als een Polo 1F
De Polo heb ik onder handen laten nemen door Dolf, een welgekende Volkswagen-fanaat en sleutelaar uit de buurt. Hij werkt vnl. met luchtgekoelde VW's, maar ik merkte de laatste tijd ook meer T3's, Jetta's en Golfkes op. Steevast heeft hij meerdere Kevers en busjes in zijn voortuin/oprit staan, waarmee je hem regelmatig ziet rijden. Het is een streling voor het oog, al is het ook gevaarlijk wanneer je ervoor rijdt met de auto, want die kleurige VW's leiden me steeds af van mijn oog op de weg
Samen met zijn zoon heeft hij aan de Polo gesleuteld, in overleg met mij met wat er diende te gebeuren. Uiteraard was de prioriteit dat de Polo moest starten, rijden, remmen en dat hij dit zou blijven doen. Daarnaast wilde ik ook dat de Polo wat veiliger aanvoelde, zodat ik mee kan met het verkeer.
Er is veel werk aan gebeurd; dit heeft me een aardige duit gekost, maar nu ben ik verzekerd van rijplezier met mn Polo "dans son jus".
Hoofoorzaak dat hij niet startte was deze keer geen stroomverlies, maar wel... een deels gebroken bougiekabel van de bobine! De set bougiekabels en bougies zijn vervangen. Daarnaast is er nog heel wat gecontroleerd en aangepakt, zowel w.b. mechaniek (motor) als wielen (stangen, stofkappen, enz). Dit laatste om de wegligging te verbeteren en/of veilig te maken. Ook is er gewerkt aan de koppeling, en nog vanalles links en rechts. Vergeef me ik ben niet meer zo actief bezig geweest met de auto, dus ken niet alle termen en onderdelen meer bij naam. Toen ik destijds meer met de Polo's bezig was, en ook enkele donor-Polo's uit elkaar haalde, kende ik er, als complete leek, meer van. Sinds de geboorte van mijn eerstgeboren zoon Ferre, 5 jaar geleden en ook owv de financiële situatie toendertijd, had ik me niet veel meer bezig gehouden met de Polo. Af en toe nog wel, toen hij wel nog reed
Ik heb toen met momenten veel steun gekregen van veel kennissen en vrienden, zoals Kurt, Raymon, Sjon, Geert, Koen enz. (!), maar jammer genoeg is het nu alweer heel lang geleden dat we elkaar nog zagen op treffens of samenkomsten. Die verdomde Corona toch hé. Ik mis jullie wel !
Momenteel wordt de Polo geregeld van stal gehaald, meestal om samen met de zoon een toerke te doen. Hij is ook helemaal verliefd op de Polo en (h)erkend de passie van zijn vader voor dit prachtige karretje
Deze week heb ik ook tijd gemaakt om te beginnen aan de stock aan onderdelen die ik heb liggen. Ik heb via via 3 grote kratten gratis op de kop getikt. Deze 200x52x95 kratten heb ik gevuld met de grote onderdelen, die tot voor kort, al 5 jaar, in een vochtig gedeelte van de garage lagen. Nu heb ik deze daarin gestockeerd en in het droge/warme gedeelte geplaatst. Nu ben ik nog op zoek naar (betaalbare) opbergboxen/stapelbakken om al de kleine en minder kleine onderdelen te stockeren. Die liggen nog te wachten in een niet-zo-ordelijk opbergsysteem van een vochtige kast en open bakken. Ik heb eigenlijk van alles nog wat reserve, dus zou, bij wijze van spreken, een kale Polo helemaal kunnen opmaken
Maar ik hou graag van alle (of de meeste) onderdelen een reserve-onderdeel. Misschien vind ik nog wat dubbele onderdelen die weg mogen, maar het meeste is al verkocht, geruild of weg gegeven.
Momenteel speelt wel het idee om er terug de chromen bumpers op te plaatsen; die mis ik toch wel een beetje. Een achterbumper heb ik al gevonden. Voor de voorste bumper ben ik nog aant onderhandelen en afwachten
Wie nog 4 hoekjes op overschot heeft, mag het mij ook laten weten
In de hoop dat er snel weer open grenzen komen, of dat we terug naar Karossen & Koffie mogen, of dat we elkaar eens treffen op een Polo-treffen of een oldtimer-meeting in de buurt of verder weg, ben ik nu al tevree dat ik kan bollen met mijn Polo'ke
Wat ik nog graag wil doen, bij tijd en wijle: kleine(re) onderdelen tegoei stockeren/inventariseren. Chromen bumpers erop. Rechter portier beter doen (aan)sluiten, want nu moet ik die met verduivelde krachten toegooien en dat lijkt me niet zo goed. En eens goed poetsen