Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Dickiedik op ma, 27 feb 2012, 15:31:16

Titel: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op ma, 27 feb 2012, 15:31:16
Ha Polo vrienden,

Onlangs heb ik een Polo G40 gekocht. Een geweldige auto! -thumbsup- Na een 1.0, een normale 1.3 en een 1.3 GT werd het tijd voor wat snellers. Nu heeft de G40 alleen een raar dingetje, en wel dit:

Ik heb nu aan aantal keer bij een bocht naar links gehad dat het olielampje gaat branden en het alarmpje af gaat. Nu zou je zeggen: te weinig olie in 't carter, maar die staat tot iets over de max zelfs op de peilstok. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Olie en oliefilter zijn recentelijk door de vorige eigenaar vervangen, dus die kunnen niet vuil zijn of iets dergelijks. Misschien de oliepomp niet helemaal jofel meer? Hopelijk heeft iemand enig idee. Wellicht is het een typisch G40 dingetje. Zit er nu over te denken om en nog maar wat extra olie bij te gooien, maar dat gooit 'ie er dan misschien gewoon weer uit, of niet? Weet niet of dat kwaad kan? Ik neem de bocht niet extreem hard, gewoon 'iets boven normaal'. (Er zit geen oliedrukmeter in.)

De oliepomp zit links, dus in een linkerbocht 'hapt deze lucht', met als gevolg dat het olielampje brandt, dat snap ik. Maar dat hoort toch eigenlijk niet, als er olie genoeg in zit? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Er gaan sowieso schotten in het carter komen, want de Polo gaat binnenkort ook de Nordschleife op, is de bedoeling -thumbsup-

Bedankt!
Gr, Dick
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 27 feb 2012, 15:54:07
Heb je de zoekfunctie ook gebruikt? Het lampje geeft geen info over het oliepeil, maar over de oliedruk... Het zou dus zo kunnen zijn dat je oliepomp soms onvoldoende druk kan leveren...
Waarschijnlijker is het dat de draad van sensor naar lampje in linkerbochten op een of andere manier contact maakt met massa.

Maar als je blok in de soep draait vanwege onvoldoende oliedruk moet je niet zeggen dat ik zei dat het maar een draadje was... :D q
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Jaap op ma, 27 feb 2012, 16:16:00
Extra olie erin gooien gaat meer kwaad dan goed doen!

Olie moet gewoon op peil zijn: Tussen het onderste en bovenste streepje op de stok: Als het niveau daar tussen staat, dan mag het lampje niet gaan branden.

- Wat voor kwaliteit olie gebruik je? ( viscositeit, merk/type )
- Wanneer is de olie voor t laatst ververst?
- Is het soms na een sportief stukje rijden dat 't lampje gaat knipperen?

Normaliter is het vaak een elektrisch probleem ipv een daadwerkelijk oliedruk te kort.. maar wat Geert zegt: Don't blame us!
Voldoende oliedruk is bij alle motoren, en zeker bij de G40, van levensbelang voor het motorblok. Bij een te lage oliedruk kunnen de krukas en drijfstanglagers er binnen een minuut helemaal uitliggen ( met totaal-los schade aan je motor )... en de G-lader is ook olie-gesmeerd, dus naja: Je snapt m.

Bij twijfel: Plaats een oliedrukmeter. Van VDO zijn er betrouwbare drukmeters te koop,.. maar deze zijn niet heel goedkoop. (druk tot 10 bar, spoed M10x1). Je zult echter van een VDO metertje veel langer plezier hebben dan van een goedkoop Equiss prutsdingetje.

Overigens:

Bij een verlaagde polo, waarmee je NET ff wat harder de bocht door hoekt,.. is het helemaal niet raar dat de olie even lucht pakt... de olie klotst zo de hoek in, de pomp pakt lucht,.. zoemertje gaat,. en voor je het weet, ben je de bocht door, en is er weer oliedruk... Niets is ons vreemd. Zoek maar eens op klots schot :)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: KoenG40 op ma, 27 feb 2012, 17:13:08
Ook: klutsschot (aan elkaar geschreven) en slingerschot.

Eigen ervaring: met olie die - al dan niet vanwege hoge temperatuur t.g.v. sportieve rijstijl - te dun is gaat bij stevig hoeken naar links i.d.d. pieper af en lampje branden.

P.s.: Ik kan je zo gauw niet vinden in het topic waarin je jezelf en je auto kunt Voorstellen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/board,29.0.html) :)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: abje op ma, 27 feb 2012, 20:38:01
mijn olie lampje had ook keuren , alleen ging de mijne branden als hij stationair draaide met een warme motor.
olie ververst ( geen idee wat er in zat en hoe oud het was ) en sinds dien geen last meer 
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 27 feb 2012, 20:48:34
Zou bij mij wel ervoor zorgen dat ik mijn oliepomp zou verdenken van slijtage. Warme motor = dunne olie. Bij stationair is de oliedruk minimaal, maar zou die wel nog goed/hoog genoeg moeten zijn...
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: abje op ma, 27 feb 2012, 20:58:48
Zou bij mij wel ervoor zorgen dat ik mijn oliepomp zou verdenken van slijtage. Warme motor = dunne olie. Bij stationair is de oliedruk minimaal, maar zou die wel nog goed/hoog genoeg moeten zijn...

heb ik aan lopen denken gerrit , maar snap niet waarom het dan nu met nieuwe goede olie over is  -dunno-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 27 feb 2012, 21:02:20
Olie met iets meer viscositeit misschien, maar in principe mag bij een verkeerde olie de druk nog niet meteen wegvallen tot onder het minimum natuurlijk. Geen reden om de boel meteen open te schroeven, maar zou voor mij wel een reden zijn om bij een eventuele ingreep in de toekomst de oliepomp mee te nemen in de planning.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: abje op ma, 27 feb 2012, 21:21:40
Olie met iets meer viscositeit misschien, maar in principe mag bij een verkeerde olie de druk nog niet meteen wegvallen tot onder het minimum natuurlijk. Geen reden om de boel meteen open te schroeven, maar zou voor mij wel een reden zijn om bij een eventuele ingreep in de toekomst de oliepomp mee te nemen in de planning.

oke duidelijk verhaal  -thumbsup-

eind van het jaar staat er weer onderhoudt in de planning bij mr heuvel en zal dit er op het lijstje bij zetten
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op ma, 27 feb 2012, 22:12:17
of je pomp versleten is kun je vrij snel testen als je iemand weet die gewoon zo'n externe inschroef meter heeft(een beetje goede garage heeft zo'n ding wel volgens mij)
En de oliedruk bij een polo g40 moet volgens mijn programma 2 bar zijn bij 2000toeren. En als hij dat dus niet haalt kun je er wel van uit gaan dat er iets aan de hand is. Maar het kan soms ook zijn dat je al aardig versleten lagers ergens in je blok hebt waardoor je druk verlies hebt(heb ik met een renault al eens gehad)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op di, 28 feb 2012, 15:20:16
Minimaal 2 bar @ 2000 tpm is de juiste waarde inderdaad (bij warme motor).

Wat voor olie is er in gegaan?
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op do, 01 mrt 2012, 22:29:42
Binnenkort komt er sowieso maar gewoon zo'n klotsschot/slingerschot in 't carter -klus- 'T risico op schade is mij iets te groot. Blijf het wel gek vinden dat 'ie al zo snel een oliedrukwaarschuwing geef. Zo bijzonder hard neem ik die bochten (nog) niet. Maar goed... Met welke olie rijden andere G40 rijders eigenlijk? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Ik gooi er nu 15W40 in denk ik, dat wordt voorgeschreven.

P.s.: Ik kan je zo gauw niet vinden in het topic waarin je jezelf en je auto kunt Voorstellen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/board,29.0.html) :)

Mijn excuses, je hebt gelijk -thumbsup- Niet zo netjes, zomaar binnenkomen vallen met allerlei vragen...
Zal binnenkort eens een fatsoenlijk 'voorstel' verhaaltje maken, komt goed!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: mk1-madness op do, 01 mrt 2012, 23:15:56
 -thumbsup- Dickie.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: KoenG40 op vr, 02 mrt 2012, 09:26:14
(...)
Met welke olie rijden andere G40 rijders eigenlijk? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Ik gooi er nu 15W40 in denk ik, dat wordt voorgeschreven.
(...)

Heb na revisie weer Kroon Emperol 10W40 (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/uhc8eGlLLF5J/)

Heb tijd geleden ook Castrol Edge 10W60 erin gehad, maar die is volgens Garageman en Revisieman veel te duur én gezien mijn doorgaans burgerlijke rijstijl echt niet zinvol.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op zo, 11 mrt 2012, 17:24:18
Afgelopen weekend weer een ritje met de Polo gemaakt. Op een gegeven moment nam ik een uitvoegbocht op de snelweg, en redelijk lange 90 gradenbocht, met redelijke snelheid. Prompt gaat het oliealarm weer af. Maar dit keer was het een bocht naar rechts! Daarbij wordt de olie dus naar links geslingerd, regelrecht de oliepom in zou je zeggen. Of zie ik dat verkeerd? Het alarm bleef ook na de bocht aan, dus ik heb 'm na een aantal seconden even op de vluchtstrook stil gezet. Naar een minuutje of wat weer gestart, klepjes waren even iets te horen, licht getik, wat na rustig verder rijden weer verdween.

Wat leer dit mij? Waarschijnlijk toch echt iets aan de hand met de oliepomp? Of dat de olie die er in gedaan is echt niet goed is? Tijd in elk geval om filter en olie te gaan verwisselen. Waar het het alarmpje nou eigenlijk voor, voor de oliedruk of het oliepeil?
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: martijn op zo, 11 mrt 2012, 18:46:21
oliedruk.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op di, 13 mrt 2012, 13:30:37
Daarbij wordt de olie dus naar links geslingerd, regelrecht de oliepom in zou je zeggen. Of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je idd verkeerd  :)
Aanzuigbuis in carter zit rechts (bijrijderskant). Dus bij afrit van snelweg gaat de olie de verkeerde kant op.
Is er niet met de peilstok geknoeid (te lang exemplaar erin)?
Of filter in aanzuigbuis deels verstopt?
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op wo, 25 apr 2012, 11:04:02
Ben ik weer... -thumbsup-

Schotje zit inmiddels in het carter gelast. Op de manier zoals het hier gedaan is, http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1491.45.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1491.45.html) TOP overigens dat die plaatjes geplaatst zijn! Eerste tekenen lijken goed te zijn, paar keer een bocht redelijk stevig genomen en nog geen brandend lampje gezien.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker van mijn zaak, en ben ik eens goed gaan zoeken. Er blijkt zowaar bij verschillende duitse firma's nog een 'fabriek-af' aangepast carter te koop te zijn, zie bijvoorbeeld hier: http://www.sgt-motorsport.de/g-lader-technik/g40-tuningteile/p1315_g40-aluminium-oelwanne-sgt.html (http://www.sgt-motorsport.de/g-lader-technik/g40-tuningteile/p1315_g40-aluminium-oelwanne-sgt.html)
Maar wat helemaal mooi is, is het originele VW Motorsport carter, deze dus: http://www.polotreff.de/forum/a/115991-img00049-jpg.html (http://www.polotreff.de/forum/a/115991-img00049-jpg.html)
Heeft iemand enig idee of die nog ergens te krijgen is? Er stond er onlangs één op Ebay zag ik, maar die is voor m'n neus verkocht.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180812003517 (http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180812003517)

Over een week of twee krijgt de G40 zijn circuitdoop op de Nordschleife, en ik wil dan eigenlijk zeker zijn van m'n zaak.
Voordat de boel in een lange bocht toch alsnog zonder olie komt te staan. Dat moeten we niet hebben -boehoe-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 25 apr 2012, 14:17:55
G-laderseite en polomagazin stond tijdje terug nog zo,n motorsport carter te koop.. was wel erg prijzig
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op wo, 02 mei 2012, 11:19:41
Van de week wat testritjes gemaakt met de Polo, maar het probleem is met het klotsschot/slingerschot niet verholpen. Heb sterk het idee dat het niets uitmaakt. Dus zit het probleem waarschijnlijk ergens anders. Wat kan nog meer de reden zijn van een brandend oliedruklampje in een bocht? Iemand hier enig idee?

Het is in elk geval geen electronisch probleem, want laatst tikte de kleppen hoorbaar nadat het olie lampje had gebrand in een bocht. Motor toen snel uitgezet en na even wachten weer gestart, toen verdween de tik wel weer. Het lijkt er op dat 'ie toch serieus olie tekort komt in een bocht en dat het geen storende sensor is o.i.d.
Bedankt voor het meedenken!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 02 mei 2012, 11:21:50
Lijkt me dan dus een oliepomp met te weinig opbrengst (ingesleten? Te dunne olie?)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: btracing op wo, 02 mei 2012, 13:01:31
Ja, al eens olie + filter vervangen? Misschien dat je oliefilter beetje verstopt zit? Of idd je pomp niet meer lekker.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: JTG op wo, 02 mei 2012, 13:30:05
als je dan toch veel op het circuit rijdt waarom dan geen drysump -dunno-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 02 mei 2012, 13:56:22
weet jij wat een compeet dry sump systeem kost? ;)  kan goed duurder zijn dan de gehele polo!!

Zit er wel de juiste olie in die G40?

edit, excuses ik zag pagina 1 15w40 staan,. dat is eigenlijk niet de juiste olie!!
en dat met een wellicht versleten  oliepomp kan de oorzaak zijn voor het lampje..
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: JTG op wo, 02 mei 2012, 14:22:09
ja ik weet wat dat kost -thumbsup- gaat er ook niet om of jij dat wil betalen maar voor hem misschien een uitkomst -naughty-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 02 mei 2012, 14:40:45
ik wil dat gerust betalen da,s het punt niet ;) maar voor dit soort zaken lijkt me die prijs niet rendabel...
Voor zoiets heb je sponsors nodig of de loterij -klus-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Jaap op wo, 02 mei 2012, 17:30:56
15W40 vervangen voor 10W60 Castrol Edge ( duur spul ); waarschijnlijk krijg je er ook alleen last van bij een bocht als de motor ( en dus ook de olie ) al lekker warm zijn?

Als je op de Nordschleife wilt gaan rijden, doe dat dan vooral alleen met een auto die je op de normale openbare weg al voor 100% vertrouwd. Stel de ringdoop liever even uit,..

PS: DutchPowerTrading heeft die olie meestal op voorraad en is iets goedkoper dan de brezan om de hoek.

10W40 zou goed genoeg moeten zijn, daar niet van, maar 'W60' is bij warme motor (of net iets heter) toch net even wat dikker. Kan je véél ellende besparen. 
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op do, 03 mei 2012, 14:04:46
Oliekoelert doet ook wonderen.
Maar het zou niet nodig moeten zijn. Toch enige slijtage aan pomp / lagerschalen?

Heb er zelf ook eentje met vergelijkbaar probleem.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Sjors op do, 03 mei 2012, 14:18:11
ik heb die olie nog staan ergens in de schuur hier,
toen gekocht voor een g40 maar nooit gebruikt

stuur anders maar een prive berichtje,

weet niet meer wat het koste, moet ik ff de berichten met jorp nalezen
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op zo, 06 mei 2012, 13:15:37
Heb er zelf ook eentje met vergelijkbaar probleem.

En wat ga jij er aan doen dan denk je? De oorzaak al kunnen vinden?

Ik ga bij die van mij de oliepomp maar eens na laten kijken. Wellicht dat die versleten is ja. Dat lijkt me het meest waarschijnlijk. Kan dat alleen nog niet helemaal linken aan het feit dat het probleem alleen in een bocht optreed. Waarom zou je pas in een bocht merken dat je pomp versleten is? Omdat 'ie dan net wat minder olie krijgt? Dan ga je weer meer aan een carterprobleem denken. Het carter moet er voor zorgen dat de pomp ten alle tijden voldoende olie krijgt.

Kan me overigens niet voorstellen dat andere olie, met andere specs, het probleem zou oplossen. Misschien zou het wat minder snel zou optreden, maar in een net wat langere bocht kom je dan alsnog olie te kort volgens mij. Alhoewel het vast geen kwaad zou kunnen om er 10w60 in te hebben, want dat is voor die g-lader blokjes toch beter dan normale 15w40 begrijp ik.

Goed, ik hou jullie op de hoogte -thumbsup-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: beertjeg40 op zo, 06 mei 2012, 19:04:39
ik had er altyd 5w40 in maar als de motor goed warm was of bij snelle bochten olielamp branden! 10w40 er in en klaar was het..
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op ma, 07 mei 2012, 01:08:19
ik heb zelf in mijn andere autos ook castrol edge 10w60 gedaan. En mijn peugeot turbo rookte soms nogal(klepsteelrubbers gaar) Maar met die castrol edge was dat probleem ook wel ongeveer weg. En bij andere auto's ook gewoon een iets hogere oliedruk bij warme motor omdat de olie wat minder dun is volgens mij. En bij die oudere motoren is dat helemaal niet erg, want dan is het spul allemaal wat meer ingesleten.

Alleen als je geen korting krijgt kost 5 liter castrol edge wel bijna 100 euro.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op ma, 07 mei 2012, 13:14:41
Kan wel goedkoper.
Dutch Power Trading bijvoorbeeld, via de post.
Heb wel flinke prijsverschillen gezien bij verschillende winkels. Hier in Groningen is het iets van 65 euro bij de AVA, en 95 bij de Brezan (500m verderop).
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op ma, 07 mei 2012, 18:27:24
ik betaalde zelf ook maar iets van 55-60 euro voor 5 liter, maar dat is met korting(en dat vergeet je dus echt niet bij zo'n bedrag)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: JTG op ma, 07 mei 2012, 18:31:50
http://www.olietekoop.nl/olie/viscositeit/10W-60
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op za, 19 mei 2012, 18:49:01
dat is wel een hele dure site vind ik.

Ik zie nu pas dat op pagina 2 castrol edge 5 liter voor 62.95 staat. Dat is nog wel een nette prijs
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op vr, 08 jun 2012, 11:35:15
Heeft even geduurd, maar we zijn weer wat verder.
Er zijn extra schotten in het carter gelast, een beetje op de VW Motorsport manier.

Plaatje bij het praatje:

Eerst een schot er in gezet zoals hier gedaan:

(http://img716.imageshack.us/img716/3774/pb110008.jpg)

Werkte toch niet, olielampje ging nog steeds branden in snelle bochten.

Nu extra schotten er in gelast:

(http://img521.imageshack.us/img521/5089/img3695m.jpg)

Beetje afgekeken van 't VW Motorsport carter:

(http://img811.imageshack.us/img811/3497/vwpolog40alulwanneorgin.png)

Vanav proefrijden, ben erg benieuwd. In eerste instantie gaat er gewoon 10W40 in.
Hoop eigenlijk dat dat voldoende is. 10W60 is vrij prijzig en het lijkt me dat de oliepomp het wat zwaarder heeft.
We'll see!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op za, 09 jun 2012, 17:21:03
ik denk dat je aan dat schot tussen het diep en het ondiep deel van het carter beter nog een omgebogen randje had kunnen maken. Nu kan de olie er nog vrij simpel overheen slaan. Met een omgebogen randje van 1cm ofzo vang je dat volgens mij al heel goed op.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op vr, 29 jun 2012, 16:42:46
Even een update voor de geïnteresseerden:

In de rechterbochten is het probleem nu opgelost. Die kan ik op hoge snelheid nemen, zonder dat er iets gaat branden of zoemen. De bochten naar links daarentegen geven nog steeds problemen. De olie wordt dan naar de plek in het carter geslingerd waar nu nog geen schot zit, omdat daat geen ruimte voor is. Daar loopt de aanzuigbuis van de oliepomp en de ketting aandrijving enzo. Daar is dus geen ruimte! Grrr....

Wat er nu gedaan wordt: eerst maar eens een oliedrukmeter en olietemperatuurmeter er in, kan ik in elk geval fatsoenlijk zien hoe veel graden de olie wordt e.d. Daarbij maar eens kijken of er e.v.t. nog ruimte is voor een klein schotje aan de linkerkant van het carter (de 'diepe' kant), ben alleen bang van niet. Dan eerst maar weer gewoon 10W-40 er in, en kijken wat de meters doen. Ben bijv. benieuwd hoe warm de olie wordt. Verder heb ik inmiddels binnen: 5 ltr. Castrol Edge 10W-60, en een windage tray, hier besteld:
http://www.epytec.de/Motorentechnik/VW-Audi/VW-Polo-G40-NZ-3F-Schottblech-Oelhobel.html
(Blij mee! Heeft alleen wel ook een 'gat' aan de linkerkant, kan ook niet anders, maar wie weet helpt het).

Mocht het allemaal niet helpen, dan bestel ik maar dit diepere 4,5 ltr. carter van SGT, is alleen wel een prijzig geintje:
http://www.sgt-motorsport.de/g-lader-technik/g40-tuningteile/p1315_g40-aluminium-oelwanne-sgt.html
Is misschien wel te combineren met een Polo 6N oliepomp, die schijnt te passen en een wat langere aanzuigbuis te hebben.
Zo blijven we lekker bezig! -klus-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op wo, 25 jul 2012, 09:55:39
Even een update voor wat betreft de G40.

De windage tray is er met wat moeite tussen gekregen, hier en daar beetje buigen en slijpen, maar toen paste 'ie. Tegelijk ook een oliedruk- en olietemperatuurmeter er in laten zetten. Toen maar eens een stukje gaan rijden, met gewoon nog 10W40 erin, eens kijken wat de meters aangaven. Koude motor --> ±3 bar, is prima. Stukje snelweg gaan rijden, auto wordt warm, olie gaat naar zo'n 90, 95 graden, is ook prima. Oliedruk? 1,2 ±bar... $%^&*!!  Is te laag! Goed, eerst maar eens naar huis rijden, zien we dan wel weer verder. Na een kilometer of 30: PIEP, PIEP, PIEP!!! ^&*((*&^% Oliedruk weg..... Snel motor uit en aan de kant gezet. Oliepeilstok gekeken, geen olie te zien.... Hmmm, dat 's niet goed. Had gelukkig olie bij me, dus half litertje erbij gegooid, tot aan de max ong. Weer verder rijden maar weer. Net voordat ik thuis ben: PIEP, PIEP, PIEP! Snel weer stil gezet, olie peilen, stond tot halverwege ong. Ietsje erbij gegooid en de laatste paar honderd meter gereden.

Ben nu 'n beetje de wanhoop nabij. Heb er nog geen olie uitgehaald, maar als ik nu kijk staat 'ie ver boven de max, zeker een cm. Heel vaag... 'K ga nu in elk geval deze olie er uit halen, Castrol 10W60 er in gooien, en hopen dat 'ie dan in elk geval wat meer druk heeft. Vraag me nu alleen heel erg af of hij nu de olie verbrandt heeft (er zit ook best wat roet aanslag bij de uitlaat) of dat die drukmelding ergens anders vandaag kwam. Heb helaas niet goed kunnen zien of de meter ook terug viel tegelijk met de piep, maar dacht in m'n ooghoeken te zien van wel. Gezien het niveau bij de eerste melding op de peilstok lijkt me het dat de druk ook wel echt was was, en dat het geen sensor foutje is.

Heb nog wel wat vraagjes aan de experts hier :)
Wat kan een te lage olie druk veroorzaken, buiten een te laag oliepeil? Versleten lagers, lijkt me niet toch? Gammele oliepomp misschien? Versleten zuigerveren?
Het zou dus kunnen dat de G40 olie verbruikt. Als dat een halve liter in een half uur is moet je daar wel wat van merken toch, blauwe rook o.i.d.?
Wat zou uiteindelijk de reden kunnen zijn dat 'k na een kilometer of 30 zonder olie kom te staan (hij lekt trouwens niet)? Dat probleem was er voorheen niet, en het enige wat er veranderd is in tussentijd is die windage tray en die twee meters.

Goed, een heel verhaal, maar misschien heeft er iemand ervaring mee.
Van de week gaat de 10W60 erin, 'k zal laten weten wat dat doet.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: btracing op wo, 25 jul 2012, 10:40:55
Wat is de huidige kilometerstand van de wagen? Geen lekkende koppakking? (lekt niet zeg je) Wanneer voor het laatst olie + filter vervangen? Compressie gemeten? Hoewel je bij flink verbruik ook een flink rookgordijn mag verwachten  :).
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op wo, 25 jul 2012, 23:34:03
bij zo'n olievebruik zou je echt wel blauw rook zien lijkt mij. Maar misschien iets met je glader? geen idee hoeveel olie er eerst kan ophopen in je intercooler systeem voor je echt rook ziet.

En verder kunnen versleten lagers heel goed voor een lage oliedruk zorgen, hoe meer ze versleten zijn hoe makkelijker de olie er tussen weg kan stromen. En dat betekent dus automatisch minder tegen druk en dus een lagere druk op de meter.(mijn clio viel terug naar bijna 0 bar op de standaard meter, en daar lag 1 drijfstang lager uit)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op do, 09 aug 2012, 10:45:40
Vraagje: weet iemand hier een garage o.i.d. met G40 ervaring? Mooiste is in omgeving Gouda, maar dat is geen must.
Ben op zoek naar iemand die me verder kan helpen hiermee. De windage-tray gaat er weer tussen uit, en dan is het tijd om het blokje eens goed na te laten kijken op versleten lagers, zuigerveren, de g-lader, enz. Mijn eigen kennis en materiaal is daar niet toereikend voor.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: rekordc op do, 09 aug 2012, 10:51:30
Garagemannetje van KoenG40 in Amsterdam misschien?
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Sjon op do, 09 aug 2012, 11:04:49
Probleem gevonden toch? => Oliepomp geeft voor 't mooie net te weinig.

Beun-methode: oliepomp uitbouwen, tandwielen eruit en behuizing iets afvlakken.
Zullen sommige mij voor gek (niet genoeg om op te sluiten  :P ) verklaren, maar 't 1.3tje in me classic
heeft 3 jaar rondgereden (zal +/- 15.000km totaal zijn) met 3 a 4 bar oliedruk bij warme motor -dj-
En onze Jan (polo1000) heb ik ook nog niet horen klagen -klus-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op zo, 12 aug 2012, 17:54:14
Zo, na wat sleutel uurtjes ben ik weer wat verder.
Carterpan er af gehaald, wat voor mij als amateur al een hele uitdaging was :) Altijd leuk om te ontdekken dat je voor de laatste twee boutjes de beschermkap van het vliegwiel weg moet halen, en dat er dan een sleufje in het vliegwiel zit! Over 'aha-erlebnis' gesproken... -uitlachen- Als je dat niet weet gaat 't je niet lukken.

Maar goed, carter er af dus. Windage-tray er tussenuit geknipt. Geen idee hoe ze die er fatsoenlijk tussen gekregen hebben, maar ik kreeg 'm er in elk geval niet fatsoenlijk tussenuit. Met de kniptang wel gelukt dus uiteindelijk. Maar nu komt het:

Afvlakken van de oliepomp lijkt me goed plan. Maar hoe werkt dat precies? Ik heb nu het aanzuig gedeelte van de oliepomp er afgekregen. Maar het lijkt me niet dat daar en stukje vanaf moet toch? Misschien de andere kant? Daar hebben de tandwielen iets ruimte. De pomp zelf krijg ik nog niet los. Van de week nog even naar kijken, dat wordt weer een hele nieuwe uitdaging, want volgens mij moet de kap van de distributieriem dan los. En de snaren van de g-lader lopen daar ook weer over een poulie.

Al met al heb ik eigenlijk twee vraagjes aan de experts hier:
Wat houdt het afvlakken van de behuizing van de oliepomp in?
En hoe krijg ik de oliepomp los? Ik heb een boek van Haynes hier liggen van de polo, dus met wat vertaalwerk kom ik er wel denk ik, maar misschien heeft iemand handige tips.  ;)

Dank!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Lewis-coupe op zo, 12 aug 2012, 18:20:16
als je toch alles los gaat halen waarom monteer je dan niet direct zo,n oliepomp van Meyle(of een ander merk) met meer opbrengst?

afvlakken is leuk voor effe maar daarna kan je weer alles los gaan draaien -gert-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: KoenG40 op zo, 12 aug 2012, 21:42:07
(...)
oliepomp van Meyle (...)met meer opbrengst?
(...)

onderaan op pagina 3 dat ie (ook) voor de G40 is (http://opc.meyle.com/opc/productDetails/previewPdf?salesOrderItemKey=&paging=true&previewTemplate=MeyleDruck.xsl&quantity=1.00&productKey=0144_113+011+0013)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op di, 14 aug 2012, 14:01:17
als je toch alles los gaat halen waarom monteer je dan niet direct zo,n oliepomp van Meyle(of een ander merk) met meer opbrengst?

'T kost wat meer, maar je hebt wel een punt. Lijkt me bij nader inzien ook het verstandigst. Ben trouwens wel benieuwd of iemand nog eens kan uitleggen wat er dan precies afgevlakt moet worden aan de oliepomp, want nieuwsgierig ben ik altijd -thumbsup- (kan het nergens vinden)

Is er trouwens iemand bekend met dit type pomp?
http://www.ebay.de/itm/Olpumpe-VW-G40-PY-Polo-G-Lader-/360278405736?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item53e2443268#ht_500wt_1180
Die heeft nog dat extra aanzuigbuisje onderaan, wat verrekte handig is bij dat bochten probleem. Sterker nog, is het geen goed idee om zo'n versterkte Meyle pomp te nemen, en dan onderaan nog een soort t-stukje te fabrieken, wat een klein eindje naar links en rechts het carter in loopt. Dan zuigt 'ie in principe makkelijker olie aan, en valt 'ie minder snel droog...
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op di, 14 aug 2012, 14:44:10
lijkt wel een slang thule, net alsof ze gedacht hebben dan kun je nog een slang er aan zetten die je op de plek kan leggen waar je denkt dat hij het best kan.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op wo, 15 aug 2012, 13:31:40
Denk haast dat plastic bochtje gewoon een stofkapje is wat je voor montage moet verwijderen.

T-stukje is volgens mij geen oplossing, als een kant dan in lucht komt te hangen dan wordt er alsnog lucht aangezogen: weg oliedruk.

Oliepomp demonteren:
- v-snaren + distributieriem er af
- v-snaar poelie + achterste distributiekap er af
- aluminium deksel met krukaskeerring er af
- carterpan er af

En dan zie je verder wel wat er los moet  :)
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Erik39 op wo, 28 nov 2012, 18:02:48
Kan een gewone 1.3 zonder problemen met  5W40  olie ? 
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op vr, 01 feb 2013, 13:37:43
Eventjes dit topic afstoffen, kuch kuch... ;)

Onlangs weer eens verder gegaan met de Polo. Binnenkort volgt een uitgebreide update.
Voor nu heb ik een dringende vraag aan de andere G40 bezitters:

Zouden jullie eens de lengte van de oliepeilstok op willen meten?
Heb het idee dat die van de G40 een andere lengte heeft dan de normale '93 polo.

Dank alvast!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: paarsegenesis op vr, 01 feb 2013, 14:18:47
Ik kan nu even niet meten, maar zo  te zien in VAGCAT heb je gelijk:

(13) 030115611E
oil dipstick
/ HZ,2G,NZ,3F, AAU,1W,ACM
 

Dan zou deze voor PY zijn:

(13) 030115611F

Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op vr, 01 feb 2013, 15:06:39
Maar als het goed is, is de lengte gelijk:

http://www.polotreff.de/forum/t/223521
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op vr, 01 feb 2013, 18:11:21
als het weer morgen redelijk is kan ik wel even 1 van de 2 meten. Moet toch even checken of hij nu nog droog is van binnen.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op za, 02 feb 2013, 14:56:45
Maar als het goed is, is de lengte gelijk:
http://www.polotreff.de/forum/t/223521

Mijn Duits is niet geweldig, maar dat begrijp ik er ook uit inderdaad.
De G40 heeft wel degelijk een andere peilstok, maar het verschil zit 'm dan aan het eind, bij het peilstukje. Maar dat is bij een G40 dus juist kórter als ik het goed begrijp?! Daar gaat dus wat minder olie in dan in het standaard 1.3 blok...

Bij mij zit de 030 115 611 F er in. Wie weet wat er in de laatste reactie gezegd wordt over de motoren met code PY?
Er staat iets over het pijpje van de oliepeilstok volgens mij. Dank!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: patrick86c op za, 02 feb 2013, 19:10:49
Zoals jij het gelezen hebt,zo begrijp ik het ook uit het duits verhaaltje.
Dus het komt er opneer dat de G40 olie niveau anders wordt weergegeven i.v.m lader.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op do, 14 feb 2013, 22:44:51
Zo, hierbij de beloofde update :)

De Meyle pomp is er dus gekomen. Gloedjenieuwe pomp aangeschaft, en aan het sleutelen gegaan. Ben zelf niet heel ervaren, maar met hulp van een bevriende garagehouder en een werkplaatshandboek kom je een heel eind -klus-. Al bleek een oliepompwissel nog wel een iets lastiger klusje te zijn dan ik dacht.

De pomp binnengekregen:

(http://img811.imageshack.us/img811/7808/20121010182750.jpg)

Enfin, de vereiste onderelen losgemaakt en uiteindelijk de pomp losgemaakt. Voordat ik deze losdraaide, viel me iets op:

(http://img822.imageshack.us/img822/9494/20121020122204.jpg)

Dat is NIET goed! -boehoe-

(http://img5.imageshack.us/img5/5674/20121020125025.jpg)

Daarbij waren de vsnaren ook wel aan vervanging toe. Even overwogen om er een multieriem op te zetten. Maar de lader schijjnt daar nogal klappen van te krijgen, dus uiteindelijk maar niet gedaan. Voor de duidelijkheid, onderste twee zijn oud, bovenste twee nieuw:

(http://img692.imageshack.us/img692/3273/20121110085637.jpg)

Tussendoor nog met m'n stomme kop de krusaspoelie uit m'n handen laten vallen. Resultaat:

(http://img827.imageshack.us/img827/884/20121110095822.jpg)

Fotootje van de nieuwe pomp:

(http://img109.imageshack.us/img109/8879/20121103105358.jpg)

Goed, stiekum hoopte ik dat de nieuwe Meylepomp het hele bochten probleem op zou lossen, maar helaas....... De oliedruk is wel helemaal top nu. Bij zo'n 100 graden hou ik bij 2.000 toeren nog zo'n 3 bar aan druk. Dat is prima. Daar zal de 10W60 ook z'n steentje aan bijdragen. Maar het drukprobleem in de bócht is nog steeds niet opgelost. -dunno-

Feit is en blijft dat 'ie in de bocht lucht aanzuigt. De oliedruk valt weg, bij snelheden boven de 100 km per uur, uitvoegbochten op de snelweg e.d. Rotondes zijn geen probleem, gek genoeg. De druk zakt dan wel een eind weg, maar tot nu toe nog niet helemaal weg.

Anyhow, weet nu niet precies meer wat te doen. Enige mogelijkheid leek mij nog dat de oliepeilstok verkeerd zou zijn, omdat ik ontdekte dat er dus twee verschillende zijn. Vandaar mijn bovenstaande vraag, maar die is dus ook goed. Wat ik nu ga doen is een carterpannetje aanschaffen, en kijken of er een betere oplossing te fiksen is voor de klotsschotten, misschien iets scharnierend, zodat de olie niet weg kan, maar wel terug. Zoiets dus:

(http://img221.imageshack.us/img221/391/oilpan002.jpg)

En ik wil zelf een spatplaat gaan tekenen, voor tussen het blok en het carter. Eentje die heel nauw aansluit op de krukas en de ketting van de oliepomp. Want de plaat die overal op internet aangeboden wordt is waardeloos...

Al met al een heel verhaal. Tips, trucs, medeleven, alles is welkom! -thumbsup-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: mk1-madness op do, 14 feb 2013, 23:57:51
Ik weet niets uit ervaring maar moet wel eens oplossingsgericht denken.
Ik had een ingeving maar daarbij rijst wel een vraag: Hoeveel ruimte zit er tussen de onderkant van de pomp en de carterpan?
Er zit een randje aan de pomp waar een klemring omheen kan. Als er een geperforeerde korte buis aan zou zitten die aan de onderkant 3mm vrij is van de bodem lijkt me dat dat gedeelte altijd een hoeveelheid reserve olie zit. De hoeveelheid die tussen klotsschotten zit moet zich over een veel groter oppervlakte verdelen en dus zal het nivo ook lager zijn.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Lewis-coupe op vr, 15 feb 2013, 06:16:53
een multiriem geeft de lader geen klappen, een getande riem wel ;)

(http://www.maxrpm.de/bilder/produkte/gross/DGS-183_Aluminium-OElwanne-mit-OElschotten-und-Kuehlrippen-alle-VW-Polo-86c-G40_b3.jpg)
(http://www.maxrpm.de/bilder/produkte/gross/DGS-00182_Aluminium-OElwanne-mit-OElschotten-und-Kuehlrippen-G60-16V_b2.jpg)
voorbeeldfoto,s  -thumbsup-

wel maf trouwens dat die pomp-aansluting zomaar gebroken is!!
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op vr, 15 feb 2013, 12:47:45
wat je nog kan doen aan het klotsschot is er ook nog een plaat bovenop maken. Dan maak je op de voorkant tot het midden 1 die iets hoger ligt als die van de achterkant tot het midden, en beide aflopende naar het midden. Dan krijg je dus wel een kier waar de olie zo door terug lopen kan maar het kan bijna niet omhoog. Maar je moet dan wel een uitsparing voor je oliepomp en je peilstok er in maken, anders word het niks natuurlijk. Jij zegt namelijk dat het probleem komt bij hoge snelheid in bochten. En dat is vaak ook waar je veel zijwaartse g krijgt en vaak ook best langdurig omdat een snelle bocht vaak vrij lang en niet enorm scherp is. En in die bochten kan die olie best wel eens over je schotten heen gedrukt worden.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Victor-J op zo, 03 nov 2013, 15:30:09
Even oude koeien uit de sloot halen. Is dit nog goed gekomen? Ik heb zelf op Zandvoort van t weekend hetzelfde probleem ondervonden. Constant begon de oliedrukmeter-zoemer af te gaan. Achteraf was ik ook flink wat olie kwijt, maar de oorzaak daar van ben ik nog niet achter.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dennis op ma, 04 nov 2013, 11:37:30
Als de zoemer constant af gaat dan zal dat zeker met het olieverlies te maken hebben. Niet mee rijden!
Al in de intercooler gekeken of daar olie in zit?

Ik heb het zelf bij 1 bocht in de buurt van Groningen, combinatie rechts-links achter elkaar. Daar gaat zoemer bijna altijd even aan.  -sturen-
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Victor-J op ma, 04 nov 2013, 15:39:25
Als de zoemer constant af gaat dan zal dat zeker met het olieverlies te maken hebben. Niet mee rijden!
Al in de intercooler gekeken of daar olie in zit?

Ik heb het zelf bij 1 bocht in de buurt van Groningen, combinatie rechts-links achter elkaar. Daar gaat zoemer bijna altijd even aan.  -sturen-

Hoe kan ik de intercooler goed checken of daar olie in zit?
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: bobrosco op ma, 04 nov 2013, 17:01:11
Als de zoemer constant af gaat dan zal dat zeker met het olieverlies te maken hebben. Niet mee rijden!
Al in de intercooler gekeken of daar olie in zit?

Ik heb het zelf bij 1 bocht in de buurt van Groningen, combinatie rechts-links achter elkaar. Daar gaat zoemer bijna altijd even aan.  -sturen-

Dat ken ik, wil op een grote rotonde waar je flink hard overheen gaat ook nog wel eens gebeuren als je dan rechtdoor wil.

Hoe kan ik de intercooler goed checken of daar olie in zit?
Gewoon de slang er af halen en kijken of er olie onderin staat. Desnoods intercooler er even voorweg sleutelen, dat is ook zo klaar. En dan kun je hem ook even scheef houden om te kijken hoeveel er in zit.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Victor-J op do, 07 nov 2013, 00:54:18
Als ik het zo een beetje gelezen heb op verschillende fora schijnt het olie zoemer probleem een kwaaltje te zijn van de G40. Dat hij het steeds erger ging doen is puur te hangen aan het feit dat ik olie kwijt ben geraakt. Om de 'titel' maar even aan te passen van mijn onderwerp, deze is nu; het olieverlies. Heb al een aantal check-punten waar ik naar wil gaan kijken.
Titel: Re: Olielampje Polo G40 bij (linker)bocht
Bericht door: Dickiedik op do, 07 nov 2013, 15:05:06
Heb je gemaild Victor... -thumbsup-