Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Polo2F op ma, 27 apr 2009, 20:08:58
-
hallo
Ik vroeg me nou toch wel eens af hoe je die wellemsblokken nou zelf kan maken. Wat ik nu al zag in een project topic dat je ene werkstof S als plastic moet nemen , maar ver ? wat is de beste aanpak , 2 rechthoekige blokjes , en dan de gaten voor de bouten uit boren , en de sleuf van de stabilisatorstang uitvijlen ? En wat zijn de maten voor die blokjes ?
en o ja , weet iemand waar dat te krijgen is , dat werkstof S?
groeten jacco
-
Bij elk willekeurig bedrijf waar ze veel met kunststof werken. Kubra bijvoorbeeld.
Wat je allemaal nodig hebt zie je in de bijgevoegde ad. Als je geen freesbank hebt zou ik ze lekker bestellen.
Maatvoering is vrij te bepalen adhv je originele rubbers.
http://cgi.ebay.de/Stabihalterung-Stabihalter-G40-Polo-86l-Stabi-Fox-GT_W0QQitemZ270380242868QQihZ017QQcategoryZ73680QQtcZphotoQQcmdZViewItem
-
Bij elk willekeurig bedrijf waar ze veel met kunststof werken. Kubra bijvoorbeeld.
Wat je allemaal nodig hebt zie je in de bijgevoegde ad. Als je geen freesbank hebt zou ik ze lekker bestellen.
Maatvoering is vrij te bepalen adhv je originele rubbers.
http://cgi.ebay.de/Stabihalterung-Stabihalter-G40-Polo-86l-Stabi-Fox-GT_W0QQitemZ270380242868QQihZ017QQcategoryZ73680QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Voor dat geld zou ik zelf niet eens beginnen....heb een prijsvoorstel gedaan. FF afwachten nu..
-
Ik heb op mijn werk: ertacetal C. Zijn hier ook wellemsblokken van de maken?
High mechanical strength, stiffness and hardness
Excellent resilience
Good creep resistance
High impact strength, even at low temperatures
Very good dimensional stability (low water absorption)
Good sliding properties and wear resistance
Excellent machinability
Good electrical insulating and dielectric properties
Physiologically inert (most grades are suitable for food contact)
Not self-extinguishing
-
ertacetal C wordt ook wel POM genoemd, een Teflon-achtige.
Prima geschikt om Wellemsblokken van te maken, het is zelfsmerend, wordt heel veel gebruikt in lagertoepassingen/glijvlakken etc.
-
Ga ik even kijken of ik ze zelf kan gaan maken. Draai en frees banken zat op me werk. Kan iemand de maten voor me opnemen van de wellems blokken?
Als die gene het hier dan post hebben er meerdere wat aan.
1 ding wat ik me nog afvraag. Als ik zo'n rechthoekig blok heb, boor ik dan eerst de stabi gat eruit of na het doormidden zagen?
-
Als je de blokken freest: Eerst blokjes op maat frezen, daarna tegen elkaar drukken in de machineklem, daarna op maat boren/frezen.
-
Ga ik even kijken of ik ze zelf kan gaan maken. Draai en frees banken zat op me werk. Kan iemand de maten voor me opnemen van de wellems blokken?
Als die gene het hier dan post hebben er meerdere wat aan.
1 ding wat ik me nog afvraag. Als ik zo'n rechthoekig blok heb, boor ik dan eerst de stabi gat eruit of na het doormidden zagen?
Zat laatst oude foto's te bekijken en vond daar ook een kladje bij met alle maten (geloof dat Vincent die ooit gemaakt heeft, kan me vergissen)
Hoop dat je er wat mee kan
-
Ik heb de maten ooit ook opgenomen en doorgespeeld aan Koen, die heeft vervolgens ook zelf een setje gemaakt...
-
Als ik het zo bekijk is 1 zo'n half blokje 20mm dik, boven het halve gat is het 12 mm. dus gat is 8mm diep 2x8=16mm dus kom 2 mm te kort. Zal dan toch eerst het gat gemaakt zijn en daarna de blokken doormidden gezaagd zijn? Dus met een zaagsnede van 2mm.
-
Lijkt mij in ieder geval beter klembaar op die manier? -dunno-
-
Leek mij ook al ja!
-
Nou, wie er dan ook een paar gaat maken en dan eventueel een paar zakcenten wil verdienen; ik wil dr ook wel een paar!
-thumbsup-
-
hmm, lijkt mij juist het idee dat je het niet klemt, maar als lager beschouwd; Dus de passing van het wellemsblok niet meer dan 0,1-0,2mm laat verschillen van de dikte van de stabi?
Aangezien dit opgemeten is van een 'echt' Wellemsblok zal 't wel goed zijn -thumbsup-
-
Nou, wie er dan ook een paar gaat maken en dan eventueel een paar zakcenten wil verdienen; ik wil dr ook wel een paar!
-thumbsup-
moet diegene maar even een prijsje maken ik denk dat er genoeg afname zal zijn :P
-
Ik mag helaas niet beunen op mijn werk, ik ga gewoon stiekem een setje proberen te maken. Misschien is het wel zo simpel dat ik er meerdere maken.
-
Ik mag helaas niet beunen op mijn werk, ik ga gewoon stiekem een setje proberen te maken. Misschien is het wel zo simpel dat ik er meerdere maken.
-notworthy-
-
-klappen-
laat maar weten wat een setje bij je gaat kosten -thumbsup-
-
Sorry dudes, het wordt toch kopen, ik ben afhankelijk van mijn collega's. Het zijn staven van 80mm rond, die op de freesbank vierkant gemaakt moeten worden. Hier gaat veel tijd inzitten en aangezien je niet op het werk mag beunen gaat dit te veel opvallen.
-
Ik zal het kladje eens op de tekenkamer laten zien en kijken wat wij ermee kunnen. De prijs moet ik me ff goed in verdiepen.
-
Het is echt simpel, als ik het kan...
Het meeste werk zit verhoudingsgewijs in die ronde klemblokjes.
Per kant:
De kunststof blokken is een kwestie van netjes 2 stukjes kunststof zagen, en per 2 tegen elkaar klemmen en dan doorboren.
Of je zaagt 1 grote blok, boort daar de gaten in en zaagt hem dan middendoor.
Let erop dat je een hol pijpje voorziet in het gat waar de bout doorheen gaat.
Volgplaatje is te simpel om uit te leggen (een plaatje met 2 gaten erin)
De klemblokjes heb ik wat afwijkend gemaakt; een vierkant plaatje gezaagd uit een dikke stalen strip (8 of 10mm)
In het midden een gat erin boren (diameter gelijk aan de stabislisatorstang) en 2 gaten in de zijkant door en door boren.
Vervolgens het hele blokje doorzagen en klaar is klara.
Dus mijn klemblokjes zijn niet rond...
Eigenlijk heb je al genoeg aan een zaag en een kolomboormachine.
Maar op een freesbank werkt het wel netter en fijner.
-
Als het materiaal hard kunstof is is het goed genoeg? Ik weet niet hoe dat "spul" op de zaak heet nl. (polyurethaan ofzo?)
De blokken zelf monteer je om de stabi heen op de originele plek toch?
Waar zijn die klemblokken (halve maantjes) voor dan?
Let erop dat je een hol pijpje voorziet in het gat waar de bout doorheen gaat.
Je zegt dit om het kunstof niet onder spanning te zetten ivm de bewegings vrijheid van de stabi?
Als ik een mooie tekening lever dan kan ik ze ook laten maken op een 100ste mm. Maar de prijs?
Het lijkt me dat er hier wel wat geďnterreseerden zijn......toch?
-
Als het materiaal hard kunstof is is het goed genoeg? Ik weet niet hoe dat "spul" op de zaak heet nl. (polyurethaan ofzo?)
De blokken zelf monteer je om de stabi heen op de originele plek toch?
Waar zijn die klemblokken (halve maantjes) voor dan?
Je zegt dit om het kunstof niet onder spanning te zetten ivm de bewegings vrijheid van de stabi?
Als ik een mooie tekening lever dan kan ik ze ook laten maken op een 100ste mm. Maar de prijs?
Het lijkt me dat er hier wel wat geďnterreseerden zijn......toch?
Materiaal is Werkstoff S (HMPE), HIER (http://www.perlaplast-kunststofshop.nl/technische-kunststoffen-plaat-staf-en-holstaf/hmpe-ofwel-werkstoff-s.html) te bestellen oa.
Moet zeggen dat €65,- absoluut geen gekke prijs is, dus wat ze in Dld rekenen.
Maar wat Koen ook zegt; zelf maken is ook zeer goed te doen áls je de juiste gereedschappen hebt -klus-
-
-thumbsup-, materiaal genoeg op de zaak, ik zal mijn best eens doen. De maantjes zijn ervoor om de stabi te centreren zag ik op vw-forum toevallig.
-
Het lijkt me dat er hier wel wat geďnterreseerden zijn......toch?
+1
-
-thumbsup-
-
Plaatmateriaal van 20 dik is aanwezig, ijzer genoeg dus deze week eens een setje maken. Foto's volgen.
-
-thumbsup-
-
Plaatmateriaal van 20 dik is aanwezig, ijzer genoeg dus deze week eens een setje maken. Foto's volgen.
ga je ook een prijsje maken voor wie zo'n setje lust?
-
Heb ze toen ook zelf laten maken voor de cupframes.
Denk aan de alu busjes die in de blokken komen.
De sterkte van de bouten, deze moeten best sterk zijn.
Die halve maantjes moet wel sterk staal zijn, is maar een beetje draad wat erin komt, en je wilt het toch vast hebben zitten....
-
Bedankt voor de adviezen!
-
Het begin is er:
Plaat 20mm dik
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HMWQ8FM4-D.jpg)
Stroken gezaagd 40mm breed
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDZJSYFV-D.jpg)
Blokken gezaagd 90mm lang
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWLQY4VB-D.jpg)
Geklemd met 2mm vulplaatjes om 18mm te boren
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QRTZFQ83-D.jpg)
De eerste gaten zitten erin!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SYAXID7P-D.jpg)
:)
-
Goed bezig Ron! -thumbsup-
Maar wit ..... -nana-
-
-thanks- -fu-
-
Goed bezig man!
Ziet er goed uit -thumbsup-
-
-thanks- De halve maantjes moet ik nog ff in verdiepen, word wel staal waarschijnlijk maar zwart gespoten met de industrielak die we hier hebben.
-
Goed bezig Ronnie -thumbsup-
Persoonlijk had ik een iets andere volgorde qua fabricage gedaan:
1. Blokken zagen
2. Op maat frezen indien gewenst
3. Bevestigingsgaten boren
4. Dmv aluminium bussen de 2 blokken ten opzichte van elkaar uitlijnen en inklemmen
5. Gat voor de stabi boren
Wil niet zeggen dat dit een verkeerde volgorde is, maar zo zou ik te werk gaan -thumbsup-
-
-thanks- De halve maantjes moet ik nog ff in verdiepen, word wel staal waarschijnlijk maar zwart gespoten met de industrielak die we hier hebben.
Stuk rond 40mm (of 36 als je dat hebt liggen)
-Gat boren/uitdraaien (18mm)
-Buitenkant op maat draaien (36 mm)
-Afsteken op maat
-Ruimte voor boutkop infrezen
-4.2 boren tbv M5, dus gelijk na het boren even tappen
-Ring door midden zagen
-Bovenste helft van de ring op boren naar 5mm tbv M5 bout
Klaar -klus-
-
Ik heb ook getwijfeld maar omdat ik de grootste problemen zag met de grote gaten ivm de plaatjes en de gootte van de boor dit geprobeerd en het ging goed. De blokken zijn met de zelfde instelling gezaagd en geboord. Wel heb ik de setjes gemerkt zodat ik daar geen verschillen in krijg. Morgen maar eens kijken of ik materiaal kan vinden voor de busjes. Nu ik er over nadenk, zijn die busjes 40mm of 42 mm lang? Gok de laatste maar weet iemand het?
Edit: Klinkt heel makkelijk maar ik heb geen ervaring met de draaibank of het bewerken van.......
-
Ik snap de functie van de vulplaatjes tijdens het boren niet echt...in gemonteerde stand krijg je dus nu een afstand van 2 mm tussen beide blokken. Ik snap dat de stabi dan goed geklemd wordt, maar is dat wel de bedoeling? Ik zou de blokken juist koud tegen elkaar monteren tijdens het boren, zodat bij gemonteerde toestand de 2 blokken goed contactoppervlak met elkaar hebben en de stabi nog wel kan roteren in de blokken. Blokken slijten als het goed is zeer weinig door de goede eigenschappen van het materiaal.
Wat de lengte van de buisjes betreft die door de blokken heen lopen: dikte van blokken in gemonteerde toestand -1 á 2 mm
-
Ik snap de functie van de vulplaatjes tijdens het boren niet echt...in gemonteerde stand krijg je dus nu een afstand van 2 mm tussen beide blokken. Ik snap dat de stabi dan goed geklemd wordt, maar is dat wel de bedoeling? Ik zou de blokken juist koud tegen elkaar monteren tijdens het boren, zodat bij gemonteerde toestand de 2 blokken goed contactoppervlak met elkaar hebben en de stabi nog wel kan roteren in de blokken. Blokken slijten als het goed is zeer weinig door de goede eigenschappen van het materiaal.
Wat de lengte van de buisjes betreft die door de blokken heen lopen: dikte van blokken in gemonteerde toestand -1 á 2 mm
precies mijn gedachte:
volgens mij dus niet:
volgens mij sluit het origineel nauw maar klemt het niet.
anders ga je veel te veel kracht zetten op de blokken. Bedoeling is tenslotte dat de stabi juist WEL kan bewegen.
Dus: volgens mij ook de gebruikelijke weg:
blokken zagen, klemmen en dan boren.
Juist om de breedte van de zaagsnede niet te krijgen.
correct me if i'm wrong....
zal morgen eens in mijn auto kijken.
Daar ligt, als ik het mij goed herinner, nog een gloednieuw setje.
Zal dan eens met de schuifmaat in de weer gaan. Als het goed is is de diameter van het gat in alle richtingen gelijk......
trouwens als het zo is natuurlijk geen punt. Kwestie van opnieuw boren...(maar dan zonder het metaal er tussen)
@mk1: hoe heb je trouwens de maten genomen? had je een voorbeeldsetje bij de hand?
-
Ik heb op voor mij tafel nu een losse stabi met gemonteerde blokken (echter zonder bouten erdoor of plaatjes aan de buitenkant van de blokken). -gert- Wat je allemaal niet in je schuur hebt liggen ....
Op het oog zit er 1 mm tussen de helften van de blokken
Pijpjes zijn zoals ze nu zitten 1 1/2 mm korter dan de blokken
-
ik denk dat die 1 mm weg is als je het aandraait. vuil lak enz....
de buisjes zouden idd, op mijn boeren verstand, iets korter moeten zijn.
Je moet tenslotte geen speling krijgen op het plastic.
Het is er volgens mij vooral voor om twee blokken niet ten opzichte van elkaar te laten 'werken' en om het geheel nog net iets steviger te maken.
-
Er zitten bij mij ook aan een kant van de blokken wat verdiepingen/moeten agv het aandraaien/bevestigen.
-
Zat laatst oude foto's te bekijken en vond daar ook een kladje bij met alle maten (geloof dat Vincent die ooit gemaakt heeft, kan me vergissen)
Hoop dat je er wat mee kan
Gaat lekker met jullie, als je dit topic leest -dunno-
De lengte van de busjes staat er alleen niet op.
Op het oog zit er 1 mm tussen de helften van de blokken
Pijpjes zijn zoals ze nu zitten 1 1/2 mm korter dan de blokken
Dan zijn ze dus langer dan 40mm.
Iemand nog opmerkingen?
-
op basis van het plaatje zou idd 2 mm ruimte er tussen moeten zitten.
kijk straks even in het handschoenenvakje -thumbsup-
-
-hug- -thumbsup-
-
Setje dat ik hier op mn bureau heb liggen zit die 2 mm niet in; koud op elkaar --> rond gat van 18mm
-
hmm.... dus ik hoef het niet meer na te kijken?
-
hmm.... dus ik hoef het niet meer na te kijken?
Dubbel check is nooit verkeerd
-
Heb jij zo'n setje met busjes Jaap? Is het materiaal ook 20mm dik?
-
ik heb een ander setje (zwart) met één busje.
Het busje is beduidend korter dan de blokken.
het gat is bij mij zo te zien ook gewoon rond -dunno-
-
Ik heb ze ook zelf gemaakt, afgelopen zomer, heb eerst de blokjes op maat gezaagd, daarna, de gaten geboord, en toen doormidden gezaagd, sluit erg mooi aan allemaal maar " klemt" niet
-
ik heb een ander setje (zwart) met één busje.
Het busje is beduidend korter dan de blokken.
het gat is bij mij zo te zien ook gewoon rond -dunno-
Waar zit dat ene busje dan?
Hoe dik zijn jouw blokken roel?
Ik heb ze ook zelf gemaakt, afgelopen zomer, heb eerst de blokjes op maat gezaagd, daarna, de gaten geboord, en toen doormidden gezaagd, sluit erg mooi aan allemaal maar " klemt" niet
Waar heb jij de maten vandaan? Hoe dik zijn jouw blokken? Heb je ook busjes gebruikt?
-
ik heb geen busjes gebruikt en de maantjes moet ik me nog steeds eens in " verdiepen" factor tijd speelt een rol in deze, ik heb de maten hier van het forum, van hetzelfde briefje dat ik hier ook zag.
-
Waar zit dat ene busje dan?
Hoe dik zijn jouw blokken roel?
Waar heb jij de maten vandaan? Hoe dik zijn jouw blokken? Heb je ook busjes gebruikt?
in het voorste boutgat.
is de ebay versie. die heeft maar een busje :)
dikte? geen idee. zal het morgen eens opmeten. nu naar bed. lange dag geweest
-
had een setje zwarte maar daar zaten echter wel twee busjes in -dunno-
-
Als ik het nu goed begrijp is de schets van de eerste versie, met 1 busje lijkt een vaag setje te zijn :), met twee busjes de verbeterde versie.
Volgens de produktbeschrijving van de G-ladersite zijn de bouten M8x60 10.9, ik heb m8x70 10.9 besteld naar aanleiding van een ander topic. Aan te draaien met 40nm. Montage geschied met een ingevette stabi op de plek van de blokken.
Kan iemand met een verbeterde versie de busjes proberen op te meten?
-
Hoe staat het er mee? -dunno-
-
Het tweede setje maak ik voor jou, eerst ff een auto kopen vanavond, gisteren ook druk. Morgen proberen tijd te maken om de details af te werken. Heeft er iemand nog antwoord op de vraag hoe lang en dik de busjes zijn? Binnendiameter lijkt me 8,5 mm ivm de M8 bouten. Rvs strip kan ik knippen uit een plaat 2mm of zagen van strip 4mm, wat is de originele dikte? (oude of nieuwe versie?)
-
Weet wel dat de mijne niet heel erg dik waren, houdt met 2 mm echt wel op.
-
Weet wel dat de mijne niet heel erg dik waren, houdt met 2 mm echt wel op.
Die van mij zijn 5 mm dik
-
op gevoel: 2 mm was het niet.
4 komt meer in de buurt (afgelopen weekeinde nog onder de auto gelegen)
-
ik heb het over de buisjes? de plaatjes waarschijnlijk wel een mm of 5...
-
Heerlijke miscommunicatie :)
Maar ik snap wat jullie bedoelen. Dan ga ik de plaatjes uit de strip 40/4 halen en de buisjes mogen dus dunwandig zijn zoals deze foto van Arno bevestigd. Zo te zien zijn ze net zo hoog als de blokken maar ik vermoed dat er bij dit setje geen ruimte tussen de blokken zit. Misschien dan toch het gat nog een keer boren maar dan zonder vulplaatjes.
-
Het valt volgens mij best wel tegen om ze na te maken he.... :)
-
Doe het liever in 1 keer goed maar als je halverwege word geconfronteerd met verschillende versies en blijkbaar heeft niemand een setje liggen zodat ik gelijk de goede maten heb. Als het eerste setje klaar is (of twee) dan kan ik een keer een serie maken. Nu is het nog engeneering ;) -koffiedrinken-
-
heb een setje oude liggen dus zonder busjes...
-
Dezelfde als de schets dus?
-
pcies :)
-
Weet wel dat de mijne niet heel erg dik waren, houdt met 2 mm echt wel op.
Wel een nieuw setje gehad dus.........
-
die ik nu heb is een gebruikt eerste setje wellems, die op de Derby waren een setje zwarte nieuwe idd :)
-
-thumbsup-
-
Wil het allemaal een beetje lukken?
Krijg binnekort de schokbrekers binnen, dan wil ik ook gelijk de blokjes monteren! -naughty-
-
Ik beloof niks........doe mijn best.
-
Ik doe ook mijn best.... om geduldig te zijn :P
-
Zat net even de tekening te bekijken, maar volgens mij staat er iets op dat niet helemaal klopt...hartafstand van de gaten staat 56 aan gegeven.
Als ik dan even een snelle rekensom maak:
56 mm + 2x4 mm (afstand hart van 't gat tot buitenkant gat) + 2x7mm (zijkant gat tot zijkant blokje) = 78 mm
Dan kom ik nog niet op 90 mm uit...
Iets in mij zegt dat deze 56 mm niet klopt
-
Dat moet de maat van de originele bevestiging zijn. Goed opgemerkt! -hug-
Edit: Van het gat tot de buitenkant is idd de afstand gelijk dus in theorie moet het dan 68 zijn.
Heeft iemand de juiste maat?
-
vanavond pas weer thuis. dan kan ik meten.
maat kan wel kloppen natuurlijk.
Nergens staat dat de afstand aan de andere zijde ook 7 mm is tot het gat.
maar goed:
Assumption is the mother of all f***ups
-
Als ik het plaatje goed bekijk van een nieuw setje lijkt het iig wel zo. (pag. 3)
-
welke maat moet je precies weten??
-
Ik meet hier bij het setje op mijn bureau: 65-66 mm, is een aftermarket setje...niet echt recht blijkbaar. Ik ga zo even bij de Derby meten -klus-
-
laat me raden: 56 moet zijn 65......
echt zo'n boekhoudersfoutje. lekkere typo (of eigenlijk write-o)
-
Het is 66 -thumbsup-
-
Heb maar even wat tekeningen gemaakt...hoop dat alle problemen nu zo de wereld uit zijn (rond de Wellems-blokken dan)
Oja, tekenprogramma had niet echt zin om diameter-tekentje te plaatsen...staat nu een 'n' voor in de plaats...
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_blok.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_RVS_plaat.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_Buisje.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_halve_maan_boutkop.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_halve_maan_draad.jpg)
-
he bah Jaap toch :)
-
Aaaaaaaaaaah, Jaapio. Superkabouter! De definitieve maten, ik twijfel nu nergens meer aan. Nu nog ff weg vanavond, oeps ......ik hoor al gemopper. -blabla- :D
Ps. Heb ik ff geluk dat ik de grote gaten eerst geboord heb :) Die maat klopte gelukkig wel -thanks-
Alleen nog een keer boren maar dan zonder de vulplaatjes.
-
Zelf ook al even bezig geweest. Ben maar even begonnen aan de halve maantjes. Moet alleen nog even zagen en dan zijn ze klaar (setje dat niet roest) -klus-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/2012-03-22_15_40_02a.jpg)
-
Ben niet snel jaloers maar.......................mooi man -thumbsup-
Volgende cursus moet maar draaien en frezen worden.........
-
dat is zeker mooi wanneer je met mooi spul mooi spul kan maken :)
-
ik wou dat ik de machines en kennis had om zelf zulke dingen te maken. Maarja ik denk niet dat ze het hier leuk vinden als ik een draaibank en freesbank ga kopen. En als helemaal niet als ik die dan ook nog veel ga gebruiken, of ze willen dat ik de stroomrekening ga betalen.
Dus ik kijk voorlopig maar even toe hoe anderen mooie dingen maken.
-
Nu nog ff weg vanavond, oeps ......ik hoor al gemopper. -blabla- :D
(http://images.sodahead.com/polls/001589401/c7628bb1598924cd662509809b07869b_answer_2_xlarge.gif)
-nana-
-
Heb maar even wat tekeningen gemaakt...hoop dat alle problemen nu zo de wereld uit zijn (rond de Wellems-blokken dan)
Oja, tekenprogramma had niet echt zin om diameter-tekentje te plaatsen...staat nu een 'n' voor in de plaats...
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Wellems_blok.jpg)
Mierenneuken doe je zo:
Tekening is niet helemaal correct. De 20mm randafstand is niet helemaal correct, beter is het aan te geven dat de afstand naar beide kanten gelijk is. Nu geef je voor de tegenovergestelde blokjes de eventuele tolerantie aan verschillende zijdes.
Als je snapt wat ik nu bedoel ben je ook een mierennneukert eerste klas.
-nana-
-
Als iedereen zo precies werkt als Jaap en ik heb je geen tolerantie, dus als je wilt pincetswaffelen dat is naast het BMW forum (zie elders). -nana-
-
tsss.....
[zeikmodus aan]
Dit raakt kant noch wal.
er is altijd tolerantie.
Punt is dat jij vindt dat de tolerantie die jij acceptabel vindt meer dan precies genoeg is voor dit doeleinde....
Of is een micron afwijking nog te veel......?
[/zeikmodus uit]
Maar euh. lijkt me meer dan prima zo
(zo lang er geen ruis is tussen zender en ontvanger volstaat ook een mondelinge overdracht. Het is niet de vorm die telt, als het maar oplevert wat je er van had verwacht)
-thumbsup-
en euh: heb geen BMW dus naar het BMW forum ga ik niet. Jullie begonnen met pincetswaffelen, niet ik -nana-
-
:) Ik geef gewoon toe dat ik een kleine heb.......... -nana-
-
ach. zwaar 'behangen' kun je alsnog pincetswaffelen.
Doet alleen zeer waarschijnlijk pijn.
(niet dat dit met minder formaat anders is lijkt me zo.... -gert- )
-
uitlachen2
Ff weer ontopic: ik ga gewoon mijn best doen zo dicht mogelijk bij de aangegeven maten te komen -thumbsup-
-
-thumbsup-
-
Ff de plaatjes gezaagd en de gaten geboord........
-
Klinkt goed... dumdiedum... -nana-
-
Bouten binnen en de buis besteld -gaap2- -dots-
-
1 set klaar! -gaap2- Gaat dit weekend naar Lowrider, als de feedback goed is...............volgen er foto's. :)
-
-klappen- -goodjob-
-
Na lang wachten vandaag eeeeiiindelijk (-nana-) de wellems blokjes van mk1-madness binnen gekregen!
Duurde ff voor ik de met duckttape verpakte doos open had, maar daar kwam het volgende setje uit:
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/wellems(1).jpg)
Tijdens montage liep ik wel tegen een probleempje aan bij de bestuurderszijde. Doordat er aan die kant van de stabilisatorstang een knik zit paste het rvs-vastzet-blokje niet goed.
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/wellems(2).jpg)
Daar heb ik aan 1 kant wat uit moeten frezen zodat de bocht half in het blokje kon vallen.. En aan de kant van de balk heb ik het blokje wat schuin af laten lopen anders zat deze te klem. (helaas geen foto van)
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/wellems(3).jpg)
Na montage:
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/wellems(4).jpg)
(http://www.garagekoen.nl/occasions/1991_vw_polo/div/wellems(5).jpg)
Ik kom net van de uitlijner af, helaas had deze vandaag geen tijd, dus morgen na 14:00 weten we meer! Ik ben benieuwd hoe het weg gedrag na het uitlijnen is. Nu rijd ie als een natte krant in een karrespoor! :P
Maar al met al ziet het setje er goed uit! -thumbsup- -thumbsup-
-
-thumbsup-
Goed werk -thumbsup-
-
vastzet blokje moet veel dunner{er zijn zelfs dikkere stabi,s}.... voor de rest ziet het er in ieder geval goed uit zo -klus-
-
Mijn setje. Alleen de ringen moet ik nog even afmaken. Heb ook al een setje ringen thuis liggen inmiddels, voor een ander setje dat ik nog had liggen.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/2012-04-11_16_01_37a.jpg)
-
dat zeg ik GAMMA :) -thumbsup- -thumbsup-
-
Ik had van mk1-madness al doorgekregen dat ik die vastzet blokjes zelf nog wat aan moest passen. (ivm mijn ongeduld :D)
Zal het ff aankijken, anders maak ik ze idd nog rond. De kans zit er nu in dat als ze te veel bewegen dat de hoeken in het teflon gaan slijten?? -dunno-
-
Maken lijkt me niet het probleem, maar waar toveren jullie het kunststof vandaan -dunno-
-
Maken lijkt me niet het probleem, maar waar toveren jullie het kunststof vandaan -dunno-
O.a. te verkrijgen bij Perlaplast.nl (of in een rommelbak op t werk...)
-
ik pakte materiaal op school, en die viste het bij lasaulec weg volgens mij -dunno-
leuk om te zien dat er meer mensen zich er aan wagen -thumbsup-
rijd zelf nu bijna 2 jaar op mijn eigenbeun setje. ziet er niet uit, maar werkt perfect -nana-
-
Kunstof ook gewoon op de zaak gekocht en kan ik dus doorverkopen voor de liefhebbers. Speciale bouten en strippen ook. De maantjes/blokjes is een ander verhaal.
-
je moet gewoon een ronde buis kopen ergens met die maten en dan een hoop van die rondjes slijpen en daarna doormidden zagen -thumbsup-
-
De polo is nu uitgelijnt en stuurt snaarstrak!! whoohoo -thumbsup-
-
je moet gewoon een ronde buis kopen ergens met die maten en dan een hoop van die rondjes slijpen en daarna doormidden zagen -thumbsup-
Moeten? Dat is makkelijk praten. De maten van de originele zijn geen standaard maten. Je lijkt ze goed te kunnen maken. Kan jij ze in rvs leveren dan? Maak eens een prijsje want ik ben lang bezig geweest. Zonder freesbank e.d. is het al een aardige klus geweest.
-
vanuit deze hoek ook wel interesse voor een set.
-
Ik zal vanavond ff rekenen wat alles afzonderlijk moet kosten.
-
Het was gewoon een tip!
de maten staan gewoon online op polotreff... ook hoe je die ringen op de juiste manier maakt.
We kunnen ze in zowat elke kleur maken die je wilt,, groen, zwart, wit, grijs... rvs of alu
Gr
-
-thumbsup-
Ik weet ook wel hoe ik ze moet maken, het ontbreekt me alleen aan kennis om het te doen. De maten staan gewoon in dit topic, leuk dat je het ff gelezen hebt voordat je opmerkingen hebt :)
Heb je al een prijsje voor de klemringen/maantjes dan? (wel ff via pb graag)
-
Het maken is ook niet moeilijk ;)
Het zit hem in de produktie om dat goed snel en goedkoop te doen zodat er wat winst valt te behalen..
Ik heb geen prijs voor jouw helaas, wij maken die dingen op bestelling en het liefst meerdere tegelijk -klus- {niet alleen halve maantjes}
-
Als ik ze bestel krijg ik pas een prijs? Normaal is toch eerst een prijs -dunno-
-
-blabla-
Als mensen mij mailen weten ze direct een prijs, ik ga toch niet voor jouw een prijs maken voor wa halve maantjes -gert-
elke ijzerhandel heeft die maten, dus effe goed zoeken ;)
-
-dunno-
-
Ik merk dat ik weer een aantal pb krijg over zelf wellems maken: op pagina 7 staat een bruikbare tekening maar let op de tekst onder de tekening.
-
maw, je maakt ze dus zelf niet (meer)?
-
De tijd ontbreekt me domweg, ik probeer (als ik niet voor een ander aan het werk ben) elke minuut in de mk1 te stoppen.
-
top, no problemo :) succes met de MK1 -thumbsup-
-
Toch nog bedankt voor de sets die je toen wel gemaakt hebt, bevallen nog steeds erg goed.
-
-thumbsup-
-
Ik heb nog kunststof liggen, iemand interesse? Info genoeg in dit topic om ze te boren. 4 blokken voor €12,50 met verzenden.
-
ja die lust ik wel
-
Oke, 1 setje voor Henri. Heb er nog wel 1, misschien 2. 4 bouten speciaal voor de stabiblokken krijg je erbij. Zal kijken of er nog buisjes zijn.
-
Zit ik al een tijdje om te zeuren bij je Ron -thumbsup-
-
Oh ja, wist niet meer wie, sorry. Is dan wel een doe het zelf setje. Zonder klemblokjes.
-
Euhm, vertel?? -dunno-
-
platen ontbreken, zelf boren vh kunststof en zelf klemblokjes regelen.
-
Nog iemand een setje kunstof met busjes en bouten?