Auteur Topic: Ik heb een mooie Polo gekocht maar....  (gelezen 1442 keer)

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Gepost op: di, 24 jan 2006, 20:51:33 »
Dag forumleden,

Ik ben nieuw hier en heb sinds vandaag een polo (1.0C) uit 1986 voor een mooi prijsje op de kop weten te tikken.

Wat een wagen! echt een leuke eerste auto. Maar de motor loopt nog niet helemaal zoals het hoort, vooral als 'ie nog koud is. Hij loopt stationair onregelmatig, eenmaal op weg gaat het prima, maar zodra ik bijvoorbeeld terug wil schakelen van 2 naar 1 is hij geneigd af te slaan zodra ik ontkoppel en terugschakel naar de eerste versnelling. Dit probleem kun je wel opvangen door met wat extra gas terug te schakelen, maar dat is niet in iedere situatie even handig.
Kunnen julle mij vertellen wat ik (of een monteur) hier aan kan doen om dit te verhelpen?

Alvast bedankt

Groetjes,
Tim

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #1 Gepost op: di, 24 jan 2006, 21:14:26 »
kan je heel goed wat aan doen...

checklist...

controleer de vaccuum slangetjes deze moeten allen goed zitten bevestigd en niet broos zijn.

controleer de carburateurvoetpakking, stationair laten draaien, en dan voorzichtig tegen de carb aan drukken. als ie dan afslaat is de voetpakking aan zijn einde.

doe dit eerst maar eens.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #2 Gepost op: di, 24 jan 2006, 21:25:57 »
berendd, bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal het morgen eens gaan bekijken en uitproberen. Een kapotte voetpakking kan dus de aanstichter zijn voor de onregelmatige loop en het afslaan, als ik je goed begrijp?
Overigens, als ik terugschakel van de vierde naar de derde versnelling gaat dat zonder morren en heel soepel. Maar dat heeft misschien te maken met toerental e.d

Groetjes
Tim

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #3 Gepost op: di, 24 jan 2006, 22:16:09 »
Als het onderhoud verder onbekend is, kun je het beste alles bijlangs lopen:

- bougies-rotor-verdelerkap + afstelling(! ) evt. lekke vacuumvervroeging
- afstelling carb, voetpakking zoals al gemeld
- werking warmelucht-toevoer vanaf uitlaatspruitstuk, slang is nog aanwezig?




Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 jan 2006, 22:25:57 »
Bedankt voor je lijstje Dennis!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #5 Gepost op: wo, 25 jan 2006, 08:28:30 »
Je auto is dwarsvoetig!! (ontkoppelen, remmen en gasgeven tegelijk)..

En check even wat voor een motor er in t vooronder ligt:

Identificeer uwen motorcode

Kom je er dan niet uit, kunnen we eens kijken naar specifiekere problemen..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #6 Gepost op: wo, 25 jan 2006, 20:24:51 »
Ik zet m'n geld op de vacuumvervroeger...
Overigens, als het je eerste auto is, heb je dan ook nog maar net je rijbewijs?
In principe schakel je pas van 2 naar 1 als je stilstaat? Dan kun je ook de handrem gebruiken en een beetje gas bijgeven?  -dunno- Dat deed ik tenminste toen ik (precies) hetzelfde probleem had.
De voetpakking is mijn goede tweede gok;
Suc6! -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #7 Gepost op: wo, 25 jan 2006, 20:53:59 »
choke???
trotse mama!

Offline Meester Tim

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #8 Gepost op: wo, 25 jan 2006, 22:27:24 »
Nogmaals bedankt voor jullie (snelle) reacties! De oplossing voor het euvel zal er zeker tussen staan.

Ik heb vandaag weinig werk kunnen verrichten aan de auto maar dit is wat ik gedaan heb:
*Bougies bekeken, waren verder nog goed, alleen de randjes waren wat zwart. Getuigt dit van een slechte verbranding?
*Een goedje in de inlaatpoort gespoten wat de carburateur zou moeten reinigen. Helaas zonder resultaat. Het lijkt wel of het erger is geworden! Als ik nu terug ga van 4 naar 3 en ik geef geen gas bij, dan gaat (soms) het acculampje branden wat het signaal is voor het afslaan.

Ik heb idd nog maar net mijn rijbewijs. Maar als ik een kruispunt nader dan rem en ontkoppel ik pas laat vanwege de auto's achter mij. Ik ben dan echt niet in de mogelijkheid om gas bij te geven of aan de handrem te trekken waardoor ik het afslaan kan voorkomen. Of ben ik nou gek -dunno- ?

Waarschijnlijk kan er binnenkort iemand naar kijken, ik zal hem de punten voorleggen.

Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes,
Tim

P.s het is dezelfde motor als op het plaatje 'hydro (alu)'.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 jan 2006, 07:08:56 »
Dwarsvoetig:

Links ontkoppelen, rechts remmen en gas-geven te gelijk:

Geloof me: Geen super oplossing, maar je word creatief. Als dit probleem zich bij mijn polo'tje voordoet, dan lag het bijna altijd aan de ontsteking.
(ik zet m'n geld dus ook op 't vacuumpotje op onsteking)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 jan 2006, 12:21:08 »
is die vacuum doos makkelijk te vervangen?
dit heeft mijn aau ook last van.
ik heb al een paar dingen gedaan,temp sensor vernieuwd.
bougies,verdeler,lamda los gekoppelt.
bij de koude start loopt hij als een stoomboot.
op temp nergens geen last meer van -dunno-



XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 jan 2006, 12:29:40 »
P.s het is dezelfde motor als op het plaatje 'hydro (alu)'.

ok hydro alu, en nu vraag 2  -klus-
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 jan 2006, 13:12:57 »
Hydro 1.0 uit 1986 is motorcode HZ.

Poot dwars op pedaal doet ik al 2 winters met me classic. -dj-




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #13 Gepost op: do, 26 jan 2006, 14:58:32 »
vacuum potje is niet heel lastig te vervangen. Beetje gepiel, maar als je geen haast hebt is het zeker geen lastige klus.

Het was mijn allereerste klusje aan een polo en was volgens mij binnen een kwartier geklaard.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Ik heb een mooie Polo gekocht maar....
« Reactie #14 Gepost op: do, 26 jan 2006, 19:02:05 »
Maar goed, bekijk eerst de rest maar eens voordat je onnodig onderdelen gaat vernieuwen.

Onderdrukdoosje is ook wel te testen trouwens: door aan het slangetje te zuigen en hierbij te controleren of de onderdrukverstelling goed werkt. als je de verdelerkap + rotor verwijdert kun je het goed zien.