Auteur Topic: Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87  (gelezen 17494 keer)

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Gepost op: di, 18 jul 2006, 23:05:07 »
De basis voor mijn project wat feitelijk al een tijdje bezig is, is een polo 2 coupe van 1987. Het is geen orginele Nederlander maar wel bijna, want hij is geimporteerd in 1989. Ik heb de auto vorig jaar maart gekocht, hij was door de vorige eigenaar netjes behandeld en vrijwel orgineel gelaten. Alleen de orginele GT velgen ontbraken, zo kocht ik hem:



Na aankoop, ben ik de eerste maanden vooral druk geweest met het aanpakken van zowel grotere als kleinere mankementen. Zo heb ik rondom wat kleine roestplekjes behandeld, de wiellagers vervangen. Een lekke hoofdremcilinder vervangen samen met de wielremcilinders achter, vloeistoffen ververst, enzovoort. Nu de auto technisch weer behoorlijk in orde was heb ik hem als eerste 40MM omlaag gebracht met behulp van Apex veren, en omdat ik de boel nu toch los had liggen gelijk maar nieuwe toplagers, wiellagers en schokdempers gemonteerd. Met als resultaat:



Hierna ben ik opzoek gegaan naar een setje andere velgen, en daarbij heb ik gekozen voor Steffan BCW. In de maat 7J, met toyo proxes 195/45 T1 R/S bandjes.
Omdat de oude koplampen verweerd waren heb ik er twee nieuwe van bosch ingeschroefd, dit icm met een setje Philips Nightguide lampen geeft een mooi helder lichtbeeld. Doordat ik bijna 1.90 lang ben kwam ik met mijn hoofd tegen dak van de auto aan, om dit verhelpen heb ik een setje Corrado stoelen gemonteerd. Na deze aanpassingen staat mijn auto er zo bij:



Het is nu de bedoeling om wat meer vermogen uit het Gk blokje te gaan halen. Ik ben inmiddels in het bezit van een 4-2-1 Spaghetti uitlaat, en een setje CBR 600 carburateurs. Nu was het niet mijn bedoeling om alles in een keer te gaan verbouwen. Ik wou het graag stukje bij beetje aanpakken, eerst de spaghetti monteren. Vervolgens een inlaat maken, en dan het hele zooitje maar eens aan het lopen maken. Pas wanneer ik dit allemaal voor elkaar heb ga ik denken aan het bewerken van me cilinderkop en een andere nokkenas, stap voor stap dus. Vragen en updates zullen vanzelf volgen en ik hoop hierbij gebruik te mogen maken van jullie onuitputtelijke bron van kennis.  :)
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #1 Gepost op: di, 18 jul 2006, 23:16:39 »
Goed bezig  -thumbsup-

Voor de rest lekker origineel houden hoop ik?

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #2 Gepost op: di, 18 jul 2006, 23:50:27 »
Ziet er goed uit, buitenkant lekker zo laten (op een mooie verlaging na dan).  -thumbsup-

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #3 Gepost op: do, 27 jul 2006, 18:37:23 »
Citaat
Voor de rest lekker origineel houden hoop ik?


Uiterlijk zal er niet veel meer aan wijzigen ik ben best tevreden zo,  een andere (betere) verlaging staat nog niet bovenaan m'n lijstje, maar het zal de wegligging zeker goed doen!

Tijd voor de eerste update, afgelopen week heb ik de 4-2-1 Thomas eronder geschroefd. Eerst de auto maar eens op bokjes gezet:



Oud en Nieuw:



De spaghetti bleek niet helemaal (of helemaal niet) op de wellen rohr aan te sluiten. ook zaten de spaghetti en de tussen demper niet helemaal in lijn met elkaar. Dus met een boel passen, meten, buigen en zagen heb ik het pas gemaakt.



Goed hij zit er nu dus netjes onder en is helemaal gasdicht. -love-
Toen viel er een pakketje op de mat -naughty-, dus nu de auto toch op bokken stond kon ik ook dit gaan monteren.



Eerst de bussen aan de stabi uiteinde vervangen, dit koste wel enige moeite maar is goed te doen! Ik heb het met ingebouwde veerpoot gedaan. Eerst heb ik het stalen busje waar de uiteinde van de stabilisator invalt eruit geperst met een poulie trekker, als dit busje eruit is kan je vrijgemakkelijk het rubber omhulsel eruit duwen.



Vervolgens heb ik de nieuwe busjes erin gedrukt, met behulp van een stuk draadeind, twee moeren en ringetjes kon ik de bussen inelkaar drukken. Met als resultaat:



Toen heb ik de stabilisator eronder gezet, alleen nu heb ik een probleem met het monteren van de stabiblokjes. De blokjes komen aan beide kanten zodanig dicht tegen de bocht van de stabi aan dat ik ze er niet fatsoenlijk onder kan krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien moet ik de auto eerst met de wielen op de grond zetten zodat de stabi verder uit elkaar geduwd wordt, en ik net de ruimte krijg die ik nodig heb?



Verder vroeg ik me af wat de bedoeling is van die metalen ronde ringen die je 4 foto's terug ziet, heeft dit er misschien iets mee te maken?

Dan nog een klein verzoekje; ik zag dat ik in de titel het woord project vergeten ben, is er iemand die dit kan wijzigen? Alvast bedankt! -hug-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #4 Gepost op: do, 27 jul 2006, 20:41:21 »
De Wellemsblokjes eerst monteren, daarna de draagarmen..


in het OUDE volksforum.com fotoalbum stond een foto hoe ik bij de Two-Tone destijds de querlenkers weer gemonteerd kreeg: spanketting!

Die ronde ringen zet je op de stabilisatorstang, aan de binnenkant van de wellemsblokjes: de stabi kan dan niet meer naar links of rechts verschuiven.

Op de wielen zal de boel zich wel zetten, maar breder wordt de stabi natuurlijk niet. Misschien dat t net wel lukt..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #5 Gepost op: do, 27 jul 2006, 22:22:52 »
Dus.. Ik monteer eerst de stabi met de wellemsblokjes. Hierbij laat ik de draagarmen (=Querlenker?) los. Vervolgens trek ik de veerpoten met een spanband naar elkaar toe, en zet ik de draagarmen vast. Heb ik het gesnapt of niet -wanker- .
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #6 Gepost op: vr, 28 jul 2006, 08:25:20 »
Jups. U heeft m gesnapt.

Geen gamma spanbanden he!?


Maar goed: als je de stabi los hebt, kan je beter zien of het gaat passen.

ennuh Querlenker = draagarmen
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #7 Gepost op: za, 29 jul 2006, 18:41:38 »
Nou Jaap, het is dankzij je tips/uitleg gelukt! Het viel me toch behoorlijk tegen al met al, ik had gedacht met een avondje sleutelen klaar te zijn maar dat werden er uiteindelijk drie! Het paste ook allemaal maar net, vooral het monteren van de wellemsblokje viel erg tegen. Mijn vader die me een avondje geholpen heeft, zag niet helemaal het nut in van dit alles. Maar we hadden gisteravond, toen alles klaar was nog even een proefritje gemaakt over het industrie terrein.
En toen werden we beide aangenaam verrast. De polo stuurt aanzienlijk beter, hij gaat verschrikkelijk strak door de bocht en stuurt super direct het is echt net een kart geworden. -sturen-
Nou waren de oude rubbers na 200.000 km ook behoorlijk op, maar dat het zoveel verbetering zou brengen had ik niet verwacht. Zeker een aanrader deze set.  -love-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #8 Gepost op: za, 29 jul 2006, 19:43:05 »
ik wil ook zo'n setje gaan bestellen, maar is dan aan te raden alleen die wellems blokken of ook meteen die voor inde draagarmen? of ook meteen die voor in de achteras?




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #9 Gepost op: za, 29 jul 2006, 19:56:52 »
Tja: Ligt eraan wat je wilt

Ik had de wellems vooral en alleen voor de juiste mogelijke instelling (nachlauf) na verlaging (60/60).

D'r komt wel een bak meer herrie door vanaf het onderstel. De querlenker-slapte los ik op door de standaard bolle ringen te vervangen door platte ringen (aan het stabi-uiteinde).

Met teflon lagers wordt t allemaal nog veel directer, maar ook meer herrie..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #10 Gepost op: zo, 30 jul 2006, 13:02:52 »
tja Jaap t wordt een weekend auto voor de fun en de rest staat ie droog in de garage

als ie klaar is moet ie ook nog sneller en betere remmen en beter onderstel/liefst dreieckslenker....

dus alleen wellems zou dan nu nog ff genoeg zijn toch...

sorry voor de off topic btw

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #11 Gepost op: ma, 28 aug 2006, 22:44:23 »
Zo lekker op vakantie geweest en morgen weer naar school, dus ook weer tijd om de draad op pakken met de polo.
Ik heb inmiddels wat delen verzameld:
-vdo meters, die komen uit een polo2 dus dat moet plug en play zijn.
-Stuk plaatswerk die ik op de sloop uit een classic gehakt heb.

En toen ik daar op de sloop mee bezig was raakte ik aan de praat met iemand die delen zocht voor zijn cross polo. Beetje over de cross gebabbeld en hem verteld van mijn plannen met de polo. Toen ik hem vertelde dat ik nog een cilinderkop zocht, als voorbeeld om een spruitstuk te maken zei hij dat hij er nog wel een had liggen die ik wel voor een paar weekjes mocht lenen! De dag erop bij hem langs geweest, kopje gehaald en nadat we zijn crossbak bekeken hadden bood hij mij ook nog aan om het spruitstukje eventueel met Tig af te lassen dat stond net even mooier -dj- .
Super zulke behulpzame mensen!  


En de Vdo klokjes:


Ik heb me nog niet echt verdiept in het aansluiten van deze meters maar is er mischien iemand die me kan vertellen waar ik de oliedruksensor ergens in moet draaien? En ik twijfel nog over de plek waar de meters moeten komen. Of ik zaag gewoon 3 gaten boven het kachelpaneel in m'n dashboard, of ik moet een houder op maat maken voor op het speakerrooster zoals orange polo dat gedaan heeft. Bij de eerste optie is er geen weg terug en bij de tweede ben ik m'n speaker kwijt. Mischien hebben jullie een goed idee?!
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #12 Gepost op: ma, 28 aug 2006, 23:09:39 »
heb je een middenconsole?? Anders kan je zelf een bakje maken voor onder je radiovak.. Dan staan ze ook direct goed 'gericht'

Verder goed werk.. Ik wil ook nog steeds Wellems blokjes onder mijn auto.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #13 Gepost op: vr, 08 sep 2006, 21:04:51 »
Citaat
heb je een middenconsole?? Anders kan je zelf een bakje maken voor onder je radiovak.. Dan staan ze ook direct goed 'gericht'


Ik denk dat ik gewoon drie gaten in me dashboard zaag. Klinkt idioot en er is dan geen weg terug, maar het staat wel het mooist (hoop ik). En als het echt moet kan er altijd een ''nieuw'' dashboard in van de sloop is bij een polo zo gebeurd weet ik uit ervaring -gert-.


Maar ik ben vanavond begonnen met het dichtmaken van het gat wat in m'n dorpel zit:



Hier komt dus het stuk plaatwerk in wat ik uit een classic op de sloop heb gehakt, dit heb ik al een aardig eindje op maat gemaakt:



Morgen verder, en dan op het werk dichtlassen. Ik heb helaas weinig ervaring met lassen maar ik ga het gewoon proberen, dus als ik morgen geen foto's heb zal het wel niet echt gelukt zijn :P .
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [XD-08-JR] Lhasa green Polo 2 GT Coupé '87
« Reactie #14 Gepost op: di, 12 sep 2006, 08:18:16 »
en en en en en????

Ik ben benieuwd of het een beetje gelukt is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983