Hier dan eindelijk verslag van m’n ombouwprojectje...
M'n vriendin heeft sinds een jaar of drie een Polo 1f uit 1981 in bezit. De auto heeft niet veel onderhoud gehad. De vorige eigenaar heeft de auto verlaagd, heeft er Mattig 13" velgen en 175/50R13 Yokohama banden ondergezet, heeft een Sebring sportdemper gemonteerd, heeft er een cockpit met toerenteller ingezet, houten sportstuurtje erin en heeft de auto van buiten blauw gespoten. Verder was de auto nog origineel.
Juli 2004
Er zaten inmiddels flinke gaten in de bodem, de Polo remde slecht, kwam bijna niet vooruit en de koppeling was ook nog eens af. Hij was geschorst omdat ie zo toch niet door de APK zou komen. Tijd voor actie! Van Michiel had ik de rode Polo 2 Coupe met MH motor gekocht om als donor te dienen. Maar even later zag ik op ebay een 75 pk blok uit een Polo 2 GT te koop in Oost Duitsland voor erg weinig. Ik heb de verkoper gemaild dat ik zeker moest weten dat het een 75 pk blok was en niet de 55pk die ook wel in de GT ligt. Ja het was absoluut de 75 pk en de kabelboom zat er bij en een 4-bak. Even erheen gecrosst met m’n eigen Polo Coupe 1.3 ’88 (gelijk maar even weekendje Berlijn/Tsjechie gedaan) en ja hoor, t bleek wel gewoon een MH blok. KUT!! Maar goed, was niet duur, dus inladen maar achter in de Coupe. Thuis blok en bak wat schoongemaakt en ik bekeek de bakcode: 8P!! Een 5-bak!! Kijk dat is dan weer een meevaller! Dus moest die MH met de 5-bak er maar in.
Nu kon het beginnen! Ik had nog nooit een motor uit- of ingebouwd, maar ja, gewoon je handen en je koppie gebruiken! De 1f in de schuur gezet en de 900cc eruit getakeld.
900cc HA
Vervolgens de oude remcilinder vervangen voor die met bekrachtiger uit de rode Coupe, evenals de remklauwen, -schijven, -slangen en -leidingen. Wat een verschil!!
De MH met 5-bak erin gelepeld en de ontstekingsmodule uit de rode Coupe overgezet. De enkele downpipe uit de rode Coupe eraan, geen middendemper, alleen de Sebring einddemper. Het blokje klonk goed maar liep nog niet erg regelmatig.
Onderdrukdoos op de ontsteking was lek, deze vervangen, ontsteking afgesteld op gevoel, evenals CO en stationair en uiteindelijk liep ie prima! Na een aantal proefritjes en nog wat dingen afstellen en afwerken reed ie eindelijk es echt lekker!
Maar ja, dan rijdt ie super, remt ie geweldig, maar mag ie (officieel) niet op de weg! Dus gelijk maar doorgezet en de Polo APK-klaar gemaakt. Er zaten 2 grote gaten links- en rechtsvoor in de bodem en dorpels plus nog een vlak voor de achterasbevestiging. Van binnen kaalgestript, deuren en spatborden eraf en de flex erin.
Het dak van de rode Coupe af geflext, dit kon mooi dienen als plaatwerk om de gaten mee dicht te lassen! De kieren vervolgens aangesmeerd met vezelplamuur, afgeschuurd, de dorpels gegrondverfd en de bodem getectileerd. Klaar! Inmiddels is ie APK-goedgekeurd en nu raggen maar!
Wat ik er verder nog aan doen wil:
- roestplekken aan de carrosserie aanpakken
- 5-bak stabilisatorstang eronder
- velgen laten richten en spuiten
- opnieuw uitlijnen
- Binnenschermen in de wielkassen
- nieuwe koppeling (deze houdt het niet erg lang meer)
- bling bling chromen bumpers met de Polo1 grill
- Interieur moet nog aangepakt worden
- Sneller motorblok: complete GK of een GK onderblok en carb met MH kop en 3f nokker (dus: wie helpt mij hieraan?)
- Opmerkingen of verdere suggesties zijn uiteraard welkom!