In de serie 'soms zit het mee, soms zit het tegen' vandaag: "Het zit tegen".
Op zich loopt de motor al een heel stuk beter en mooier rond dan dat ie donderdag nacht deed: Lucht, lang stil gestaan, kleppen inrammelen, etc etc..
Dush vandaag wilde ik de motorkabelboom plaatsen. Starten was namelijk een kriem, en ging gepaard met veel witte / blauwe rook: Daar kan de gemiddelde rookpot met oud en nieuw nog wat van leren: Omdat gloeien en starten in je 1'tje niet echt lukt, bracht ik leven in de zaak dmv startpilot en hard rennen..
Maar goed: 1 groot probleem qua motor-kabelboom: de remlichtschakelaar. De motorkabelboom is eigenlijk de linker streng van de 2 dikke stekkers naast de zekeringkast. Daarin zitten bij een HH motor:
- dynamo
- startmotor-aansturing
- ruitenwissers
- kachelmotor
- solonoid
- remlicht schakelaar
- remvloeistof niveau
- ruitensproeierpompje
- tempvoeler dashboard
- en nog wat rommel
Bij een Diesel idem,
maar:
ontbreekt:
- remlichtschakelaar zit bij een diesel op t pedaal
extra:
- temperatuurvoeler voor voorgloeisysteem
- koelvloeistofniveauschakelaar
Dus eerst de pedalen gewisseld, incluus de rembekrachtiger.
Pedalen van later type hebben een steuntje voor de remlichtschakelaar. Ik wist, dat t pedaal bij een diesel anders is: is gelijk aan die van een G40. Dus die maar plaatsen.
Wat blijkt:
HH hoofdremcylinder +
MH rembekrachtiger +
MN rempedaal -> No Go.
rempedaal oogje zit veelste ver naar voren: als je alles vast schroeft, staat de hoofdremcylinder op vol blokkeren.
Rommel allemaal weer los, en rempedaal gewisseld voor een MH.
Wat blijkt:
HH hoofremcylinder +
MH rembekrachtiger +
MH rempedaal -> No Go.
Als je het pedaal helemaal onderin trapt, doet de rem nog steeds niets: Vrije slag tot op de bodem!
Dus:
HH hoofdremcylinder +
HH rembekrachtiger +
MH rempedaal -> GO!
Vervolgens de motorkabelboom geplaatst.
Wat blijkt?
Dynamo-aansluiting is ietsje anders: W- aansluiting is bij dynamo een constante +
Daardoor staat de auto dus direct op contact: altijd, immer & allways.
Stekkertje los gegooit (leuk, combi stekker, dus of allebei aangesloten, of geen 1), en voila, problem 1 solved.
Dan blijkt dat het voorgloeisysteem ALTIJD gloeit. Gloeiende gloeiende!
Met een extra schakelaar in het dashboard de boel omzeilt; nu gloeit de boel als ik dat zeg, en anders niet (incl controle lampje). Niet zoals het hoort, maar het werkt wel.
Gaan we rijden,. alles gaat goed,.. tot ik afrem voor een bocht.. Hey: staan de ruitenwissers op interval?
Hmm..
volgende bocht: gaan ze weer aan.. Drempel: aan..
Wat blijkt: MN motorkabelboom + HH dashboard kabelboom + rempedaal schakelaar => remmen = wissen.
Gelukkig gaan de remlichten niet branden als ik de ruiten wis,.maar als ik rem, wissen de wissers wel.. VAAG
Dat word nog 1 draadje doorknippen voor de keuring dinsdag..
Om het compleet te maken: kilometertellerkabel ligt ondertussen ook los
En Marcel zijn knipperdeknip lag nog in de watervangbak....