Auteur Topic: 1.6 Diesel  (gelezen 1352 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
1.6 Diesel
« Gepost op: di, 30 dec 2014, 10:26:17 »
Van Diesel heb ik de ballen verstand, maar ik heb een 1W blok liggen die ik eventueel in een 2 steilheckje wil bouwen. Omdat de huidige Daily ook een 1W is weet ik hoe ongelooflijk traag die dingen zijn. Omdat mijn kennis vrij bepertk is weet ik niet wat er mogelijk is. Op het internet heb ik al turbo ombouwen gezien, maar dat zou betekenen dat ik extra moet investeren en ik vraag me af of ik dat met mijn bepertke kennis voor elkaar krijg. Ik begrijp de werking van een Dieselpomp dan ook niet echt goed en hoe een turbo dan kan bijdragen aan een betere vullinggraad. Diesel injecteer je immers rechtstreeks in het blok. Laad je dan alleen extra lucht? En hoe zorg je voor de juiste verhouding?

Andere optie is: een 1.6 onderblok pakken (heb ik liggen, nieuw in doos) en daar de dieseldelen op overzetten. Het slagvolume wordt groter, maar ik kan niet helemaal de effecten daar van overzien bij een diesel. En zal een pomp altijd zorgen voor de juiste verhouding?

Ik kan nergens echt leuk leesvoer vinden, omdat er weinig 'getuned' wordt aan 1W blokken.

Het gaat mij om iets meer koppel. De huidige topsnelheid kan ik zeer goed mee leven.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #1 Gepost op: di, 30 dec 2014, 10:53:37 »
Ff wat cijfers erbij gepakt:
1W 1.4 diesel = boring 75mm, slag 79,1mm, compressie 22,5:1
ABD 1.4 = boring 75mm, slag 78,7mm,  compressie 9,2:1
AEX 1.4 = boring 76,5mm, slag 75,6mm, compressie 10,2:1
ABU 1.6 = boring 76,5mm, slag 86,9mm, compressie 9,3:1
AEA/AEE 1.6 = boring 76,5mm, slag 86,9mm, compressie 9,8:1

Als je een dieselkop op een 1.6 onderblok monteerd, zit je met de compressieverhouding.
Vlakke 1W kop op een 1.6 is wel een stapje in de goeie richting qua compressie.
Maar stel dat 't wel toevallig de juiste compressie is, dan vraag ik me af of 't heel blijft.
(ik vermoed dat de benzine-zuigers wegfikken => gesmede zuigers nodig)

Grappig: ABD slag is korter als 1W

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #2 Gepost op: di, 30 dec 2014, 11:09:56 »
Wat meer diesel geven kun je proberen. weet niet of dat makkelijk kan met deze pomp. meestal kwestie van zegel verwijderen en klein stukje in of uitschroeven.
Verder zou je er hoge druk verstuivers in kunnen zetten.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #3 Gepost op: di, 30 dec 2014, 11:35:47 »
Tunen van de 1W begint met het goed op tijd zetten van de pomp. Die staat meestal maar zo'n beetje lala afgesteld. Goede, schone verstuivers zijn een behoorlijke pré, maar ook met bestaande 'versleten' verstuivers werkt het afstellen van de pomp soms van dramatisch naar 'niet heul verschrikkelijk sloom'.

Ik heb een G40 lader op de Diesel geknoopt, en vervolgens eigenlijk alleen de opbrengst vergroot, immers, geen gasklep en G-lader = vast op krukas: continu een grotere luchtstroom = redelijk vaste verhouding lucht/brandstof.
Dieseltjes werken anders dan bij benzine met een luchtoverschot (wat je te arm lopen bij benzine noemt). Dus een turbo of compressor erop knopen levert vooral nog meer lucht, en dat kan je compenseren door er meer brandstof in te laten spuiten.

Bij een échte turbo-diesel zit er een druk-geregelde brandstof pomp op: Gewoon 't zelfde pompje, maar als de luchtdruk toeneemt, gaat de regelaar verder open.

Normaal, bij een non-turbo zit er een regeling in de pomp die op basis van toerental en 'gas'pedaal-stand tot een bepaalde hoeveelheid inspuiting geeft.

Maar, begin eerst bij het afstellen van de timing. Een diesel loopt eigenlijk altijd wel, hoe slecht de pomp ook staat. Als je m optimaal goed zet, dan loopt de motor in z'n gehele bereik veel beter. Mijn 1.3 MN wilde eerst nog maar amper de 110 km/h halen, maar met een beetje draaien veranderde dat zomaar in 130+ km/h.  De 1.4 1W met G40 lader liep uiteindelijk ruim 160+, met ongeveer 75 pk, en verder vrij ongemodificeerd.

1.6 dieselblok bouwen: zoek naar zuigers van een 1.6 Golf blok, en kijk of dat past (qua boring, slag en pistonpen) als dat past, dan kan het.. Goochelen met 1.6 benzine zuigers: vergeet het.  Vergis je ook niet in de trillingen en kracht van een dieseltje. De 1.3 diesel had al een gesmede krukas, de 1.4 kreeg daar nog olie-sproeiers bij ook. Een 1.6 benzine onderblok + diesel zuigers + benzine krukas kan, maar misschien dat je dan toch beter voor een 3 cilinder lupo blok kunt gaan ( of een 1.4 TDI uit een 6N )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #4 Gepost op: di, 30 dec 2014, 12:49:40 »
@Jaap: dus als ik een turbo aan mijn 1W knoop, moet ik eigenlijk ook over op een andere dieselpomp? -dunno-

Bij een échte turbo-diesel zit er een druk-geregelde brandstof pomp op: Gewoon 't zelfde pompje, maar als de luchtdruk toeneemt, gaat de regelaar verder open.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #5 Gepost op: wo, 31 dec 2014, 07:24:24 »
@Jaap: dus als ik een turbo aan mijn 1W knoop, moet ik eigenlijk ook over op een andere dieselpomp? -dunno-


Om het maximale te halen uit den turbo: Jup.

Stationair draait de turbo niet zo hard, geen druk = overschot lucht zo klein mogelijk zetten ( veel diesel = net niet roken tijdens stationair/laag toerental
hogere toeren: turbo spoelt op, maar pomp geeft diesel voor 'atmosferische' diesel. Luchtoverschot neemt toe, roken neemt af.

Je kunt  m ook zeer rijk zetten, en dan rookt ie altijd als er géén turbo druk is, of op een andere manier de pomp aanpassen  (governor!)
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php/topic,24323.0.html?PHPSESSID=39c0f9470947a111a2504a86c654ae15
(voor een governor-mod heb je niet eens een turbo nodig :-) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #6 Gepost op: wo, 31 dec 2014, 15:38:43 »
Check, dat laatste vroeg ik me ook al af.

Wat voor effect hebben dergelijke aanpassingen (governor, turbo, 1.6 onderblok (indien mogelijk)) op de de timing van de pomp. Ik heb een meter ervoor (ooit gebruikt om een 1.7 SDI af te stellen) met een beetje gelukt past die ook op de 1W pomp. Of is het dan gewoon een kwestie van trial and error en net zo lang verdraaien en testrijden tot je de beste set up hebt?

3L en 1.4 TDI past zijn ook voorovergekantelde blokjes en dus compatibel voor 085 bakken? Die optie had ik geheel uitgesloten eigenlijk.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 1.6 Diesel
« Reactie #7 Gepost op: do, 01 jan 2015, 11:36:13 »
Achter een 3L bak hangt een 085 bak deze is wel te monteren in een polo met kleine aanpassingen. je moet alleen de dynamo/motorsteun zelf fabriceren.
Derby 1F 1981 in aanbouw.