Topic uit de sloot?
Alle Polo motoren zijn geschikt voor loodvrije benzine, vanaf de aller aller eerste, tot de aller aller laatste.
Op enkele uitzonderingen na zijn alle Polo motoren zijn geschikt voor RON91
Uitzonderingen: HB 'formel E' en GK vanwege de verhoogde compressie: Deze vereisen RON98
In Nederland is het minimum verkrijgbare octaangetal 95 ( Euro 95 ). Dit is voor alle (behalve HB en GK) motoren dus in principe méér dan voldoende.
Voor 'een keer' is het tanken van 95 bij een HB of GK niet zo'n probleem, zolang de motor maar niet zwaar belast wordt: 's zomerse hitte, volle last, afgeladen en onderin toeren rijden moet zoveel mogelijk vermeden worden. Omdat RON95 slechts 'iets' onder het getal van RON98 ligt, zal het niet direct tot schade lijden bij normaal gebruik. RON91 is voor HB en GK een NO-NO! ( In Duitsland als 'Normal' te koop ).
Hoe het met PY (G40) zit, weet ik niet zo.
EDIT:
GK dus RON98 tanken: In Nederland als SUPER 98 te koop, in Duitsland onder de noemer 'SUPER PLUS 98'
Shell V-power en andere 'premium' benzines zijn per definitie ongeschikt, tenzij wordt aangegeven dat deze met RON98 of hoger overeenkomt ( aangegeven op de zuil ) Total Excellium was RON98, maar is nu weer 95, Shell V-power is IN NEDERLAND gewoon 95, maar in Duitsland zelfs RON100. Ik meen dat BP Ultimate nog wel gewoon RON98 is?