Auteur Topic: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?  (gelezen 2399 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 14:23:41 »
Heb natuurlijk maar een standaard AAV, hoor veel van doe die weg en zet er een PY ofwel g40 blok in. Kan natuurlijk wel, maar die blokken zijn best prijzig en ik vermoed dat ik dat op mijn leeftijd niet verzekerd krijg (kreeg een waarschuwing daarvoor bij het orienteren op verzekering van je kunt geen autos met hoog vermogen verzekerd krijgen)

Nou bestaan er ook 3f motoren, dat iets tussen die 2 in ligt qua vermogen. En nog leuk te tunen.

Mijn vraag is nou, wat kan ik het beste doen

mijn eigen aav tunen (bewerkte 3f kop, ecu, spruitstuk en de hele mikmak erop, 4-2-1 uitlaat)
een complete 3f erin, weer tunen (kop bewerken, andere chip?, 4-2-1 uitlaat e.d.)
of een PY blok erin compleet, enkel kop bewerken en een 4-2-1 uitlaat, want een g40 wil ik niet teveel aan rommelen.

Hele stomme: AAV onderblok met een kop van een 1.05 en een 3f nokkenas, 4-2-1 uitlaat en de kop bewerken, dit bedacht ik me omdat een 1.05 een multi point injectie heeft. Uiteraart ook ecu en de hele mikmak aanpassen.

Ik heb er nu nog geen geld voor, maar ik wil graag weten wat ik het beste en makkelijkste kan doen. Wat kan ik op die manier uit een blok halen en wat kost het? En heeft het "tunen" veel zin, of niet? en zijn de opties die ik geef eigenlijk wel mogelijk?
Dan is het voor mij wat makkelijker om te beslissen en te gaan sparen.

ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 16:58:10 »
een 1.0 heeft geen multipoint, een 1.3 NZ wel.


Beste en makkelijkste zijn 2 dingen die niet samengaan :)

Gebruik de search maar, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden! Een AAV met +2ton gaan tunen lijkt mij niet heel slim, pak dan een reserveblok met weinig km's, een NZ'tje of 3F'je.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 17:01:14 »
men gaat naar de sloop,je zoekt daar een golf of polo met NZ.
haal daar de hele inlaatspruitstuk met injectie troep eraf en plaats dat op je AAV.
kabelboompje ff laten aanpassen en gaan met die banaan -naughty- :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 17:12:45 »
Dan heb je nog 55 pk.

Je kunt ook wat verder kijken dan polo blokken. Je kunt ze ook van een Golf 3, ibiza, lupo, arosa, polo 6N(2), cordoba. Als het maar een smallblok is waar jou bak achter past en de startmotor aan de achterkant zit (makkelijk kenmerk). Een 1600 ABU golf/polo/ibiza motor heeft al standaard 75 PK en is niet veel anders dan een 1300 AAV. Neem een ABU met een niet al te hoge km stand ABUtjes hebben last van kantelende zuigers. De 1600 AEE/AEA hebben daar minder last van. Ook leuk lijkt me een 1400 16V. Ook zijn daar kwaaltjes aan. De 100PK 1400 16V is weer beter.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 18:00:17 »
hmm, ik vond op marktplaats een complete kop voor een 1.0 motor, maar daar zat een multipoint injectie op, daar ging ik dus vanuit? Tevens een paddo op de ontsteking.
Dan vraag ik me af wat voor kop dat is, gelijk ff een bod uitbrengen ;)

Ik gooi liever geen motoren erin die normaal niet in een polo geleverd zijn. omdat ik bang ben dat ik daarmee lastigheden krijg met de rdw keuring. En het scheeld ombouwwerk (niet passende motorsteunen e.d.)

@jorp, waarom een 1.6 met 75pk gebruiken als een 3f blok uit een polo met 1.3 ook 75pk levert? 1.6 lijkt mij meer te verbruiken, maar dat kan ik grandioos mis hebben.

Heb t liefst ook gelijk een andere bak eronder, (5bak natuurlijk) want de huidige is niet optimaal.

ps, als ik een aav zou tunen, pak ik dat reserveblok (wat ik dus eerst zou reviseren) wat ik nog heb liggen.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 18:41:29 »
Omdat een 3F niet zo makkelijk te vinden is. En een 1600 op elke sloop wel ligt.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline BestwelBouke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Bouke Jonker
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 18:49:59 »
en wat dacht je dan van een 3f oid met motorcarbs? ben je ook gelijk van de injectie ellende af. wat jorp zegt zal ook een goede optie zijn. draaiend gedeelte van 3f heb ik nog wel te koop voor niet te veel mocht je interesse hebben. maar een 1.6je uit een golf 3 werkt ook prima. py (g40) is natuurlijk ook leuk, en wat jij zegt met de verzekerings kwestie. als jij een py in je polo'tje gooit staat jou polo op kenteken nog steeds als aav. oftewel je betaalt nog steeds even veel aan verzekering wel kan dat problemen geven bij politie controle of technisch onderzoek als je een ongeluk veroorzaak of veel harder rijd dan jou polo zou moeten kunnen oid. behalve als jij de auto bij de rdw laat omkeuren maar dan loopt alles zo hoog in de kosten dat je net zo goed een g40 kan kopen  -gert- en dan gaat ook idd je premie omhoog.

er is hier op het forum al heel veel geschreven over motoren en goede combinatie's ik zou zeggen veel lezen en ondertussen lekker geld gaan sparen en dan kom je vanzelf wel uit op iets dat voor jou geschikt is.
Ge zeit precies 180° gedraaid in u doen en denken.

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 19:35:20 »
hmm, tis dat ik de ruimte er niet voor heb. Maar ik zie in de ad dattie niet aanslaat. Computer ligt open en bloot zonder bescherming, lijkt me niet handig (parafan ontbreekt)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 19:44:08 »
Leuke uitdaging om hem rijdend naar huis te krijgen. Zo heb ik eens een AAV mee naar huis genomen die niet wou aanslaan, krat vol AAV delen mee en rijdend naar huis gaan!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 19:47:16 »
`t lijkt me dat je zo`n ding zo weer aan de praat hebt, ff een ontsteking mee. dan heb je al 90% kans dat ie op eigen kracht mee naar huis kan.
Oo=o=oO

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:11:50 »
domme vraag, past een NZ kop op een 3F onderblok? Zo ja, wat is hier dan weer mee uit te halen? Kan beiden voor niet veel geld vinden. (complete kop en onderblok bedoel ik dan he, inc inlaatrpruitstuk en gasklephuis)

Is een ontsteking van een NZ vervangbaar voor een ander type ontsteking bijvoorbeeld van een 3F, zodat er geen digijet maar digifant op kan?

Heb op t forum al gezocht. Vind wel dat veel nz met 3f plug en play is, maar niet echt antwoord op deze 2 vragen.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:21:35 »
Tis compleet NZ injectie met ontsteking of compleet 3F injectie met ontsteking. Delen van NZ en 3F uitwisselen is niet handig. Ik zou het gewoon bij 1 systeem houden. Weet je dat het gewoon goed werkt. NZ is goed te vinden en voor niet te veel geld. NZ kop past op een 3F onderblok. Ik heb een 3F kop op een 1.0 AAU blok gezet en daar weer een complete NZ injectie/ontsteking op gezet. Dat ding rijdt zeer goed. Niet snel of zo maar gewoon goed.

Als ik jou was zou ik gewoon het AAV blok houden en daar een NZ injectie/ontsteking op zetten. Heb je gewoon 55PK en geen problemen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:28:07 »
een aav heeft toch ook maar 55pk? dan schiet ik er niets mee op. Maar een NZ kop met ontsteking en injectie op een 3f onderblok kan dus wel? Dat was mijn vraag voornamelijk.
Ontsteking dus gewoon laten zoals het is?

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #14 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:46:09 »
Zou ik doen idd.

NZ kop bewerken en 4-2-1 spagettie andere nokkenas want die van een NZ is de traagste van de smallblocken.

Er is genoeg te vinden over een 1300 blokkie maken. Volgens mij heb ik zelf ook eens wat gevraagd hier en een leuke combi gekregen. Iets met GK zuigers ook.
Derby 1F 1981 in aanbouw.