@ Gert: Wekerom is dan wel geen metropool, maar d'r zitten wel een stuk of 5 (!) bedrijven die iets met auto's doen, en dus iets met auto in de naam hebben..
@Alfred: Natrium gevuld: Kunnen beter tegen hitte: geleiden de warmte sneller weg
Inlaatkleppen worden niet zo warm. Uitlaatkleppen wel
Holle drijfstang: smering van pistonpen, en wellicht sproeit ie ook de onderkant van de zuiger met olie (koeling!).
Of coating van de kleppen verstandig is: geen idee. Lijkt me niet. Slijpen en polijsten: ja. Van coaten worden ze alleen maar dikker (steel), maar dat is denk ik niet nodig, want de klepgeleiders zul je toch wel vervangen?
Klep moet 1) afsluiten 2) openen en 3) warmte afvoeren
1) door juiste maatvoering, zetels randen perfect pas en goede zuigerveren
2) openen: nokkenas: timing en lift, diameter klep, door 'gladheid' stroming niet verhinderen, maar vooral: niet vol met koolaanslag raken. Door kleppen te polijsten krijg je minder hecht mogelijkheid van kool.
3) via klepzitting en via klepsteel