Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: DJsjonk op di, 25 jan 2005, 19:11:48
-
Afgelopen weekend weer meegemaakt (coupe Maikel)
Grote asmoer wilde niet los, zelfs niet luchtsleutel op hoogste stand.
2 oude stalen wielbouten erin draaien.
Daar een stuk staal tussen, in mijn geval: schuifdeurrail (over bouten heen schuiven, kan ie geen kant op)
Mega-kruisleutel (dop 30 vereist) ondersteunen met bokje.
En dan gewoon simpelweg erop gaan staan (scheelt weer rugklachten)
Wel uitkijken dat je niet op je plaat gaat.........
*edit Dop 30 zijn ipv 32*
foto:
-
dat kan ook idd .best wel slim
-
Ik doe het met een enorme buis, maar bij een polo slipt het wiel dan meestal gewoon door. (bij de Jetta niet)
Ook wel handig trouwens, als je in je eentje de aandrijfassen los wilt halen, een wielbout erin, assteunje eronder, dan draait de as ook niet mee.
-
Check, been there, done that.
Enorme buis, handrem erop, in versnelling en NOG rolde de auto liever dan dat die moer los ging..
Als je met z'n 2-en bent: 1tje op de rem laten trappen :)
-
Het is dop 30 toch?
-
Als je met z'n 2-en bent: 1tje op de rem laten trappen :)
...of een lat tussen stoelframe en rempedaal -thumbsup-
-
Het is dop 30 toch?
naar mijn weten wel.. misschien dat dop 32 net niet overschiet?
misschien dat sjon mistikte?
-
Euhhhhh......das waar ook......tis eigenlijk doppie 30.
Maar 32 past ook hoor, schiet er echt niet overheen.
-
Ken het, had een elektrische luchtratel! Heb hem er minstens 1 a 2 minuten op moeten laten ratelen en toen ineens!!! -klus-
-
Deze mag verplaatst worden naar F.A.Q.
-
-thumbsup-
-
ik doe het als volgt:
wagen op ze wielen laten staan ( dus als je weet dat de assen los moeten, dit als allereerste doen )
iemand in laten stappen, handrem erop, in versnelling en poot o pde rem..
dan neme men gewoon het 1/2duims proxon rateltje :P, kort verlengstukkie, dop 30 en een stuk uitlaatbuis van zowat 1-1.5meter..
dat is de manier wat ik altijd doe..
wel moet je dan een velg hebben waar je geen centerdoppie in hebt zitten..
als je het vergeten bent om eerst te doen, gewoon iemand met de poot op de rem laten staan en dan hetzelfde als bovenstaand.. 9 van de 10 keer lukt dat ook..
at is dus mijn ervaring..
-
Of even de lokale kwik-(not?)-fit of garage vragen om de pleumatische slagmoersleutel erop te zetten (dop 30), vervolgens weer kort aan te laten draaien en dan naar huis. Moet het wagentje wel in staat zijn te rijden natuurlijk :)
-
Grote asmoer wilde niet los, zelfs niet luchtsleutel op hoogste stand.
heeft ie toch geprobeerd?
-
Grotere/betere luchtsleutel bij een garage zal wel meer invloed hebben, denk ik ja.
Leuk dat je deze topic omhoog gooit:
toevallig nou ook zo'n geintje met een asmoer van Thomas z'n coupe.
Met bovenstaande methode + 65 kg springend op kruissleutel nog niet los willen he....grrrr.
-
ff een dag in de WD40 laten soppen ,werkt goed die sjit -klus-
-
Met bovenstaande methode + 65 kg springend op kruissleutel nog niet los willen he....grrrr.
meer eten...
probleem nog niet tegengekomen met de King Tony sleutel...+95kg -nana-
-
met z'n 2-en niet los willen ??
1 in auto met voet op rem.
1 met dop 30 verlengen met 1,5m (buis,pijp,whatever) en dan heb je hem echt wel los hoor
tip : degene die het minste weegt moet de rem intrappen :D
-
beetje vaak dezelfde tips..
Buis 1,5m
kruissleutel of dop 30 met verlengstuk..
Ik sluit me bij Barry aan;
dag van te voren inspuiten met IMAL of WD40, dat blijft lekker doorbruisen.
Volgende dag hoef je een stuk minder moeite te doen -prut-
-
wd 40 of imal komt niet op de draad (deze zit afgeklemd door de klemracht van vast draaien ) eerder ff vast draaien en dan losdraaien werkt beter
-
Ik zet hem in de versnelling en op de handrem.. Dan met een dop erop en mijn verlengstuk van mijn krik en hopla ding is los nooit problemen gehad.
-
ik haak me in bij serge
ff vast daarna los helpt vaak mits het niet vast gerot zit
-
Ik gebruikte altijd mijn vader, werkte ook perfect! -klus-
-
eeeeehhhhhhhhhh als hulpstuk ,verlengstuk of vraagbaak :D
-
ik denk als dop 30... -naughty-
-
Meestal even vantevoren langs de kwikfit, die hebben hem zo los. Zijn ze toch nog ergens goed voor.
-
Tuurlijk: dan weer vastdraaien en naar huis rijden :P
-
Of langs de dealer (woon ik tegen over) die draaien ook de boel zo voor je los en weer handvast.
Rekordc
-
Geinig, was laatst toevallig ook bezig met die verdraaide moeren :D.
Ben ook eens lekker bezig geweest met de slagmoersleutel, maar helaas die dingen zitten goed vast.
Toen heb ik tegen mijn principes in maar de momentsleutel gepakt, omdat deze toch wat langer is en ik niet zo van de pijpjes op sleutel techniek ben. ;)
En gewoon iemand keihard op de rem laten staan, ging perfect.
Heb nu ook een power bar gekocht, lange 1/2 sleutel met een knie bovenop, geloof dat ie 60cm lang is, met handvat ideaal gereedschap om moeren los te halen, niet draaien is wel afbreken. -ja-
-
moet op het werk al oppassen met m6 en m8 met ordinair handgereedschap , voor je het weet is het knap en draait de bout opeens wel heel losjes vast ,met m8 in alu is het oppassen dat ik het draad niet mooi vlak maak :D
-
Vooral die lekker harde bouten doen het goed. 10.9 of 12.9 :D.
Die dingen zijn net boren als je ze te vast aandraait -naughty-
-
heb het gisteren ook losgekregen maar moest de moer warmmaken met een brander. Ze stond weel erorm vast na 34 jaar -klus-
-
Ja als je een acetyleenbrander in de buurt hebt kun je bouten ook goed loskrijgen.
Wel uitkijken dat je niet al het vet uit je wiellager stookt -uitlachen-.
Of iets anders in de fik zet :P
-
Of iets anders in de fik zet :P
grommbrllrrff.
-
grommbrllrrff.
Heb je last van -gumuz-?
Of ervaring met het fenomeen :D
-
nee jaap had opeens een witte hal in veenendaal ,na de opmerking he er lekt benzine tegen marcel .............