@ Jorp het luie varken dat geen andere topics door wil lezen om reeds geposte info tot zich te nemen
Serge heeft gelijk dat de kleppen de beperkende factor zijn. Binnen grenzen wil ik daar aan toevoegen.
Ik rijd zelf met 40 mm Keihins met een Spottuning bewerkte ABD hydro kop. Gaat als een beest. Vergeet namelijk niet dat de gaskleppen (die ronde kantelschijven) met het asje nog van je effectieve diameter af gaan.
Verder is ook het profiel (de flow) van de inlaat kanalen bepalend voor de vulling: niet alleen de venturi van de carbs.
Als je er maar voor zorgt dat je van 40 mm "vloeiend" overgaat naar de klepdiameter is er niets aan de hand: de gasstroom accelereert dan prima in het aanzuigkanaal en vult de verbrandingskamer uitstekend.
Je vraag hydro of sleep: ik zou lekker voor een hydro gaan. Zelden zit je in het toerengebied waar je het verschil echt merkt (tenzij je bergrennen rijdt ofzo). Je kunt altijd nog vaste stoters in je hydro zetten met vulplaatjes, dan toer je ongeveer net zo hoog als een sleep. Vergeet niet dat je in NL continu in de file terecht komt en dan wil je ook nog een beetje "driveability" hebben.
Verder: je kunt theoretiseren wat je wilt. Op een gegeven moment moet je het gewoon een keer proberen. Bestel een kop bij Spottuning en ga ermee rijden. Veranderen kan altijd nog als het niet bevalt.
Mijn ervaring: het enige dat niet zal bevallen is dat je altijd MEER power wilt zodra je begint met opvoeren. Mijn ABD is echt wel snel, maar ik merk het niet meer zo totdat ik mij af en toe realiseer dat ik een veel dikkere nieuwere auto eruit trek (zelfs wanneer ze het proberen).
Suc6, groet, Jan.