Auteur Topic: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983  (gelezen 150377 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #270 Gepost op: do, 13 dec 2007, 07:50:16 »
 -off- Wat staan die spiegeltjes in kleur toch lekker op dit karretje?!  -off-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #271 Gepost op: do, 13 dec 2007, 09:36:44 »
stuk buis (30*2) ; 2 stukken afgezaagd van 20mm en 30mm.

stukje stafmateriaal (rond 5mm) ; 3 gelijke stukjes van 37mm afgezaagd

de 3 staafjes heb ik tussen de twee buisdelen gelast(zie foto)


Aan het einde van de beide buisdelen heb ik een kunststoffen afdekdop geplaatst (om beschadiging te voorkomen) en daarna met een boor17 een gat geboord in het korte buisdeel.

Je moet echter wel de beschikking hebben tot een handpers oid. Anders moet je ook nog een hefboom systeempje gaan maken om op de kop te bouten.

Ik heb dus de kop+tool onder de pers geplaatst en voorzichtig de klepveren ingedrukt, zodat ik de spietjes met een magneetje kon verwijderen tussen de 3 staafjes door!

P.s. kijk eens op deze site; is heel handig als je je vraagbaak niet bij de hand hebt.
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/benzinemotoren.html

« Laatst bewerkt op: do, 13 dec 2007, 09:41:43 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #272 Gepost op: do, 13 dec 2007, 09:49:49 »
-off- Wat staan die spiegeltjes in kleur toch lekker op dit karretje?!  -off-

ehh, dit is toch hardstikke ONTOPIC? 't zijn de spiegels van de KH-38-FS -thumbsup-
Heb je goed gedaan! Ze zijn inmiddels wel weer aan een respray toe, maar het maakt het zwart/wit kleurenspel wel net effe iets beter.
« Laatst bewerkt op: do, 13 dec 2007, 09:54:04 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #273 Gepost op: zo, 06 jan 2008, 20:30:16 »
ik heb een beetje hulp nodig.

De polo heeft mij vandaag van Groningen naar Delft gebracht.
Niet helemaal zonder problemen.. :(

Na ongeveer een half uur rijden, bij Heerenveen, begon de auto bij 110 iets te stotteren. Heel lichtjes inhouden, maar niet dramatisch.
Op de rotonde bij Joure (terug naar 50) wilde de auto echt niet meer trekken; leek op 3 poten te lopen. Hoog in toeren (koppeling in+gasgeven) geen probleem, maar optrekken naar 110-120 was echt een drama.
Eenmaal 110 km/h bereikt; zelfde verhaal. Heel lichtjes inhouden/stotteren, maar nauwelijks merkbaar, maar wel hoorbaar aan de motor!

Ik heb de auto stilgezet, en de bougies bekeken. Cilinder 2 had een natte bougies, de andere bruinig.
verdelerkap schoongemaakt, rotor lichtjes opgeschuurd en de ontsteking ingespoten met WD40.
Alles was weer normaal;  trekkracht, geluid OK, geen stotteren/inhouden, maar na 50km weer precies hetzelfde.
Bij 110-120 lichtjes inhouden, ga ik dan eenmaal van het gas en laat me afremmen op de motor naar lagere snelheden, dan wil de auto niet meer doortrekken en lijkt op 3 pitten te lopen.

Heeft iemand een idee?

Ik denk zelf aan de ontsteking (puntjes/condensator) of verdelerkap/bougiekabels..
Vind het alleen zo raar dat het na stilzetten weer ok is, maar dan 50km later weer opduikt. Ook al sta ik maar 30seconden stil, het is dan weer een half uurtje in orde -dunno-
De afgelopen weken heeft de auto prima gelopen, maar heb ik nooit meer dan 30-40 km achter elkaar afgelegd.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #274 Gepost op: zo, 06 jan 2008, 20:38:40 »
je kunt een inwendige breuk in de natte bougie hebben verwissel deze met een andere cylinder en kijk of ie het daar ook doet
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #275 Gepost op: zo, 06 jan 2008, 20:42:55 »
OK, zal ik morgen even doen.
Ik heb nog wel een setje bougies liggen (nieuw) die druk ik er even in.
 Maar kan dat ook verklaren waarom hij dat pas na 40-50 km rijden doet? Bougies zijn net 1000km oud, maar kunnen net zo goed kapot zijn.

Heb alleen net mijn motorkap ontgrendelinghendel ( -gert- -gert-) kapot getrokken; binnenkabel is afgebroken.. Weer een klusje dus.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #276 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 09:19:14 »
Bobine; Kan die er voor zorgen dat de motor op 3 pitten gaat lopen?

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #277 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 10:37:51 »
Neuh, niet echt. Bobine kan wel voor 'ellendige' loop zorgen, maar meestal doet ie 't wel, of helemaal niet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #278 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 12:27:16 »
Dacht ik ook al....

Eerst maar eens de motorkap open zien te meubelen.. Wordt ook nog een leuk klusje. -wanker-


Onstekingshuisje begint nu ook al lawaai te maken. Misschien dat de lagering daarvan ook niet zo heel best meer is. Onsteking gaat er maar even helemaal af, schoonmaken, contactpuntjes inspecteren en condensator vervangen. Verdelerkap/rotor zijn nog geen 1000km oud, bougiekabels weet ik niet hoe oud ze zijn.

Kan alles wel gaan vervangen, maar dat vind ik ook een beetje teveel van het goede. Probeer eerst een duidelijke oorzaak te vinden voor de brakke motorloop na een km of 50..
Ook start de auto ineens heel slecht. -gert-



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #279 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 13:14:00 »
Lagering onstekingshuis-as versleten? Nok(ken) op as versleten?
Alleen cylinder 2 'nat' : kabel of bougie?

Bobine doet het wel of doet het niet: dat heb ik vrijdag nog ondervonden. De bobine van de G40 vond het nodig om er ineens mee op te houden.
Doorgemeten: secundaire spoel had geen weerstand meer.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #280 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 13:14:12 »
Bougiekabels zijn in ieder geval in 'mijn tijd' vernieuwd...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #281 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 16:24:59 »
@Dennis; Ik zat ook maar wat te denken over de bobine. Vond het zo raar dat de motor het wel goed doet, maar na een half uur rijden niet meer. Onderweg controleerde ik de bougie van cilinder2 en deze was nat. Nadien niet meer gecontroleerd.

@Gerrit; dank voor de info, is altijd handig om te weten. Ik probeer nu een boekje bij te houden, waarbij ik alle vervangen delen noteer samen met de kilometerstand.

Bougiekabels ook even verwisselt met kabels die ik ooit van een sloper had gehaald. -klus- en dat veranderde helemaal niets aan de motorloop.
Bougies er uit gehaald en verwisselt met een ander setje BP6ES NGK's. Hierdoor veranderde er ook niets.

Toen maar de ontsteking gedemonteerd en alles schoongemaakt. contactpunten verwijderd en ietwat bijgebogen. De puntjes raakten elkaar voor ongeveer 30%, omdat de voet niet recht onder de "hamer" stond.
Het ergste was dat de hele ontsteking doordrenkt was van olie. Asje zal flink ingesleten zijn op het (bronzen?) lager dat in het huis zit.
Heb het eerst maar weer gemonteerd, na een flinke schoonmaakbeurt. Contactpuntafstand afgesteld met voelermaatje en verdelerkapcontactjes beetje opgeschuurd.

Ook zat de primaire kabel (bobine-->verdeler) losjes. Deze werkt zichzelf los van de verdelerkap, doordat het rubber  niet goed past. Nieuwe gehaald, gemonteerd.

De motor loopt weer prima!  Weet iemand of deze ontstekingshuisjes te reviseren zijn? Ik zou er wel een nieuw lagerbronzen busje in willen zetten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #282 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 17:27:21 »
wat moet de contacthoek zijn voor een HK motor?

Heb een dwell angle meter geleend, wil daar morgen o.a. even de contacthoek mee controleren.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #283 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 18:12:54 »
Volgens meneer Olving 47 graden (+/-3graden)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #284 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 18:17:04 »
Bronzen busje in het huis zelf bedoel je?
Zijn niet los te krijgen, maar kan vast wel zelf gemaakt worden :)

O-ring nummer 16 zou wel eens kunnen helpen tegen de olielekkage. (16A zit er bij een HK niet op)
Eventueel lagerdeksel nummer 12A  (à 16 euro).