Auteur Topic: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983  (gelezen 150395 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #285 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 19:14:58 »
hmm. Die o-ring nr.16 zou ik even kunnen vervangen.

Het lager deksel heeft wat speling inderdaad, maar ik denk zelf dat het asje nu al te ver ingesleten is in het huis zelf. De ontsteking die afgebeeld is, Hoe krijg je echter het asje bij een mechanische ontsteking uit het huis?
Het nokkenhulsje (de 4 nokjes die zorgen dat de punten open gaan) zit volgens mij op de as geperst. Ik kan proberen om de as mbv een pers uit het huis te persen, maar wil zeker weten dat ik niet heel de boel sloop.

Ik kan zelf wel een bronzen lagerbus draaien. Heb zelfs een handleiding liggen om er kogellagertjes in te persen...  -dj-

De contacthoek (net gemeten) is bij 1000rpm slechts 20 (!) graden.... Dat is veel te weinig. Dat zou volgens de literatuur wijzen op versleten contactpunten/ ingesleten nokkenhuls.

Tja, wat is wijsheid.. Ik zie het eerst even aan, ga aankomend weekend wel de puntjes te vervangen en dan nogmaals meten wat de contacthoek is.

« Laatst bewerkt op: ma, 07 jan 2008, 19:38:54 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #286 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 21:56:40 »
Heb hier een electronische ontsteking (bosch) liggen van een MH motor.

Ik wil deze demonteren, om te zien of/hoe de lagering er uit ziet.
Nu krijg ik de as niet zo 1-2-3 uit de behuizing.

Wat moet er gedemonteerd worden en vooral; in welke volgorde??
Moet het binnenwerk er eerst helemaal uit? Hoe komt de as los uit het huis?

ter verduidelijking;

15,12a en 10 zijn los, maar de 3 delen van 29 krijg ik niet van het asje af. -boehoe-


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #287 Gepost op: ma, 07 jan 2008, 23:03:30 »
Je kunt de hele as in 1 keer verwijderen door de pen in de as aan de nokkenaskant er uit te tikken.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #288 Gepost op: di, 08 jan 2008, 08:01:57 »
dus toch.... Die gaat er dan zo maar eens uit!

Dank -klus- -prut-

De MH behuizing die ik heb liggen is namelijk ook zo ruim als wat.. Ik heb gisteren een hele mooie handleiding gelezen om je behuizing aan te passen zodat er een kogellagertje in gefabriceerd kan worden. Dan heb ik nooit meer last van ingesleten ontstekingsassen!
Kan ik daar mooi op oefenen. Gaat het goed, dan is de puntjesonsteking waarschijnlijk genomineerd om vervangen te worden door een electronische.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #289 Gepost op: di, 08 jan 2008, 13:41:57 »
as is los van het huis. Het was even lastig om de stekker los te krijgen van het huisje, en die daarna door het gaatje naar buiten te werken ??

Nu heb ik het "lagerbusje" en de as opgemeten... Maar liefst een verschil van 0.6mm. Geen wonder dat het dan niet zo lekker loopt en vol met olie staat op een gegeven moment. Er zit wel een soort keerring, maar die werkt ook niet als er  een rabbelpassing van 0.6mm op de lagering zit.

Bij mijn sleeptuimelaar ontsteking zal het precies zo versleten zijn, gok ik. Misschien komt er een nieuw hydrostatisch lagerbusje of een kogellagertje. Dan zal het niet zo snel meer slijten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #290 Gepost op: di, 08 jan 2008, 14:07:14 »
Ik volg dit proces met grote interesse (en enig ontzag)...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #291 Gepost op: di, 08 jan 2008, 14:18:50 »
Zat gisteren in een boek van mijn huisgenoot te lezen (Minifreak)...
"how to tune the A-series Engine", over tunen van mini (en aanverwanten) motoren.

Mr. David Vizard heeft hier toevallig precies de klacht omschreven waar mijn polootje last van heeft.
 -klappen- -dj- -klappen- -prut- 

Contactpuntontstekingen hebben vaak last van slijtage op de aandrijfas van de distributor, door de belasting van de contactpunten (open,dicht, open etc.).

Maarrrrr; bij vervangingsonderdelen als contactpunten is ook een volgend probleem bekend.

Inferieure contactpunten hebben een kunststoffen lipje op de actuator-arm. Deze wordt door de nok omhoog gedrukt. Bij langere belastingen bij gelijke (hogere) toerentallen wil dit lipje nog wel eens verbuigen, waardoor je ontstekingstijdstip en contacthoek verandert. Vermogensverlies/slecht lopen zijn hier resultaat van.
Wordt de motor even stilgezet, dan wordt het lipje teruggetrokken (thermoplast) en daarna loopt de motor weer als vanouds.

Laat dat bij mij nou net het geval zijn. OOk is mijn contacthoek enorm anders dan ideaal --> die contactpunten gaan dus zsm vervangen worden door nieuwe!
Contactpuntjes horen bij een sleeptuimelaar, vind ik, dus die laat ik er ook lekker op zitten.  -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #292 Gepost op: di, 08 jan 2008, 14:54:39 »
Gek genoeg zijn ook de contactpuntjes "in mijn tijd" vernieuwd, en zóveel kilometers/draaiuren zal-ie sindsdien ook niet gemaakt hebben?!  -dunno-
Misschien tussentijds nog weer gewisseld voor 'tweedehands' puntjes?  -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #293 Gepost op: di, 08 jan 2008, 15:15:06 »
ligt aan de constructie van de puntjes.. Dat kunststoffen stukje wordt flexibeler na verloop van tijd.
De contacten raakten elkaar ook niet goed; de arm kwam voor meer dan de helft naast het contactvlak van de voet terecht..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #294 Gepost op: di, 08 jan 2008, 17:01:52 »
puntjes vervangen! opening op ongeveer 0.4mm gezet, kon voelermaat niet meer vinden. einde van schroevendraaier was ook ongeveer 0.4mm :P

*stationairloop is veel rustiger (geen onrustige toerenteller meer)
**dwell angle is 40graden (goed genoeg, aangezien asje v. ontsteking ingesleten is.. tov. 47+/-4)
Ik verwacht ook geen problemen meer op lange afstanden, mits er niet teveel olie langs het asje lekt.

Kan ik rustig een huisje aan gaan passen, zodat er betere lagertjes in kunnen!
Over een week of 6 kan ik op de dyno, dan wil ik de motor mbv een motortester nog beter afstellen. CO/dynamische voorontsteking etc. is nog nooit gemeten. Ook ligt er een downpipe met lambda klaar= kan ik die ook uitlezen om te kijken of 't mengsel ook OK is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #295 Gepost op: di, 08 jan 2008, 19:31:13 »
voor montage ff waterproof 600 tussen de punten doortrekken ,anders branden de punten in
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #296 Gepost op: di, 08 jan 2008, 19:38:13 »
Ik had je tip gelezen in een recent topic!  -prut-

Natuurlijk dacht ik er aan toen ik de sleutel omdraaide om de motor te starten. Heb de puntjes maar weer gedemonteerd -gert- om er toch nog even een schuurpapiertje door te halen!

Goede tip trouwens!  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #297 Gepost op: di, 08 jan 2008, 19:53:27 »
ouwe sleutelaar zegt; graag gedaan  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #298 Gepost op: zo, 13 jan 2008, 14:25:01 »
Weet iemand de diameter van een spaghettispruitstuk geschikt voor een 86C?
Diameter van de 4 pijpen en van de centrale pijp (dus waar je je middendemper op schroeft) zou ik graag willen weten.


UPdate;

de 1.3 HK is voorzien van vacuumvervroeging op de ontsteking :P
Na een paar weken zoeken naar geschikte onderdelen heb ik het maar eens geprobeerd en aangesloten. Ik was niet tevreden over de motorloop bij statische vervroeging.

Resultaat;
*makkelijkere koude start
**rustigere stationairloop (800tpm)
**geen geplof meer tijdens afremmen op de motor

Ik ben nu al tevreden, terwijl de installatie nog maar op 3 cilinders aangesloten is.
mbv terugslagventielen op 2 cilinders heb ik er voor gezorgd dat de cilinders niet van elkaar kunnen 'snoepen', dwz luchtstroom vanuit de inlaatrunner is niet mogelijk.

Mbv luxe Festo pneumatiek slang/koppelingen/y-stukjes heb ik de vacuumleidingen op de ontsteking en rembekrachtiger aangesloten!
De ontsteking stond eerst op 5 graden voor BDP afgesteld, maar toen wilde de motor niet echt lekker doortrekken bovenin toeren + slechtere prestaties onderin  -dunno-
Na een uurtje spelen met de ontsteking (eerder en later) heb ik hem op ongeveer 7 graden afgesteld en nu gaat ie als de brandweer. Mooi oppakken vanuit onderen en doortrekken tot in het rode toerengebied. -klus-
Nu een beetje oppassen dat de motor bovenin niet TE veel voorontsteekt, moet eigenlijk eens een keer gaan sparen voor een setje meters (EGT en AFR...) om het mengsel in de gaten te houden.
« Laatst bewerkt op: zo, 13 jan 2008, 20:58:02 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [KH-38-FS] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #299 Gepost op: zo, 13 jan 2008, 21:02:29 »
Goed bezig, mien jong! Blij om te zien dat de witte schicht bij jou terecht is gekomen?!  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!