Auteur Topic: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983  (gelezen 150401 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #375 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 08:33:44 »
zoooooooooooooo,

gisteren een leuke verrassing! -gert- -wanker-

De golf GT volgeladen met polo 1f velgen voor Edwin (VW-Edje). Vriendin achter het stuur geplakt, mijn eigen steilheck 10km verderop geparkeerd ivm 'nieuwe betaald parkeren' zone -gumuz-..

Zitten we net 25km op de A7 (ter hoogte van Marum) hoor ik ineens een harde tik/korte sis.. Ik vraag aan mijn vriendin; Wa's da?  "O, een steentje?".
Nix aan de hand, dus lekker doortuffen -sturen-. Na een minuut of wat zegt ze; de auto trekt naar links.... Dus, eraf, op de vluchtstrook; en ja hoor!! EEN LEKKE VOORBAND!
Die stink*pen van Rijkswaterstaat zijn waarschijnlijk iets te nonchalant geweest met het opruimen van ongevalrestanten, want er zat een flink stuk glas in mijn band.

Nou ja; ik had nog 5 velgen bij mij :P, dus ik dacht, gaat vast goed!

Nu blijkt dat de vorige eigenaar ipv een thuiskomertje (15") een 13" wiel in de bak had gelegd (4"breed), die dus met geen mogelijkheid om mijn luxe remklauw (voor EN achter ) past.... Dus; sta je daar met 9 velgen+banden, maar verder rijden;  HO MAAR!!

Uiteindelijk ben ik in de auto van kennissen (die dichtbij woonden) 60km heen (+terug) gereden om een andere 15 inch velg bij mijn ouders op te halen en die onder de golf te schroeven....

Sjongejongejonge..

Daarna kwam ik ook nog eens bij Almere ruim 45 minuten in de file te staan, omdat Rijkswaterstaat daar WEL aan het opruimen was..

 :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #376 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 09:17:10 »
Thuiskomer is sowieso al niks, maar als ie dan niet eens past............

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #377 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 09:39:49 »
inderdaad.. Ik heb die 13 inch velg altijd aangezien voor een thuiskomer.

Het vervelende is dat de reservewielbak gemaakt is voor een thuiskomer. Als ik daar een normale 15inch velg in leg, dan steekt deze zo ver uit. toch maar op zoek naar een thuiskomertje voor in de achterbak.



Een updeet voor de polo;

Er zit nu een zgan einddemper onder, waar ik een verchroomd pijpje van +/- 45mm rond aan gelast heb. Subtiel en toch een kleine knipoog naar de Blérpijp-petjesbende! De originele einddemper had een gat onder het eindpijpje en pruttelde daar nogal door (+apk afkeur).
Ook is de achterbak weer eens volledig uitgemest. Kan toch verdomd veel in zo'n steilheckje!

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #378 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 09:55:09 »
Zijn er ook 15" thuiskomertjes?

Ik ga vanavond ook maar even controleren hoe het reservewiel erbij ligt... (waarschijnlijk horizontaal  ;) )

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #379 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 10:34:35 »
Ik weet het niet. Er hoort een thuiskomertje in te liggen, dat kan natuurlijk ook een 14 inch wieltje zijn. Eerst ligt er een luxe 15inch 6,5 breed aluminium reservewiel, maar dat ziet er niet uit. De kofferbak vloermat wordt ruim 2,5inch de hoogte in geduwd :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #380 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 10:51:10 »
Alsof de duivel er mee speelt... Super bedankt martijn voor de wieltjes  -thumbsup-. Je had de ontstekingen ook al gevonden zag ik, hoop dat het is wat je zocht, moet er nog een paar hebben ergens mocht je nog meer nodig hebben. Wel erg frustrerend negen velgen en niet een die er past :(

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #381 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 11:10:33 »
ontstekingkjes gevonden; precies wat ik zocht!

Ben om 16:15 van huis gegaan in Groningen, en was om 22:30 in Delft. Leuk= anders :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #382 Gepost op: ma, 03 mrt 2008, 12:33:02 »
Zijn er ook 15" thuiskomertjes?

Ik ga vanavond ook maar even controleren hoe het reservewiel erbij ligt... (waarschijnlijk horizontaal  ;) )

Yup! iig in de golf 2. en 3.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #383 Gepost op: za, 08 mrt 2008, 23:22:54 »
Vage klachten leveren vage omschrijvingen en nog veel vagere antwoorden, maar ik durf het toch;


Ik heb sinds kort bij warme motor (koelwater op temp.) een raar huilend/jankend geluid bij een toerental nét boven stationair (zeg 1100-1200).
Het klinkt als een zwaar lopend lager... Ook bij constant toerental, langzaam rijden, komt het geluid zo nu en dan opzetten.

Ik kan onder de kap niet goed plaatsen waar het vandaan komt, omdat het niet continu te horen is. Vooral bij een stoplicht hoor ik zo nu en dan het vervelende geluid. Het wordt langzaam ook erger, dus goed is het niet..

Ik dacht zelf aan de waterpomp, maar ik moet zeggen dat het niet heel duidelijk dáár vandaan komt...
Zijn er ervaringsdeskundigen die zeggen van; Kijk hier ook eens naar, zou dat het niet zijn? en ga zo maar door...

Hoe zit het met een oliepomp? Hoofdlagers krukas?
Ik heb geen zin om zomaar onderdelen te gaan vervangen, omdat het toch een oud HK blok is.. Ik knap liever een GK of 3F blok op, dan nog een hoop geld in een oude HK te stoppen:)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #384 Gepost op: za, 08 mrt 2008, 23:33:57 »
Tijd om te pijpen....  :D
Neem een pijpje ijzer of iets anders metaalachtigs van een centimeter of 50 lang en 10 mm doorsnee of iets in die buurt (dus geen steigerpijp)
Zet het ene eind van dit staafje staafje op de waterpomp bij lopende motor en luister met je oor op het andere eind gedrukt of je het daar sterk hoort.
Zet hem ook eens op je dynamo, die lagers willen ook nog wel eens de geest geven. Als het onderdeel goed is hoor je een soort ruis, als het gromt zoemt of piept is zachtjes naar de ....... aan het gaan (zelf in te vullen)
Je kunt ook een  stehtoscoop kopen of maken, maar dis de low budget fast "n easy scrapheap challenge methode. 

 -thumbsup-

Veel luisterplezier
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #385 Gepost op: zo, 09 mrt 2008, 09:56:40 »
goede optie dat luisteren. Ik heb zelf ook een rotte dynamo, maakt ook een irritant geluid. Misschien kan je dat checken. Het geluid wordt bij mij erger als ik de verlichting aanzet. Het is alleen net boven stationair aanwezig, daarna overstemt de motor het geluid.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #386 Gepost op: zo, 09 mrt 2008, 11:44:07 »
metje hoofd in het motorruim duiken en goed luisteren  -klus-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #387 Gepost op: zo, 09 mrt 2008, 11:57:53 »
ben met een lange schroevendraaier ben ik al aan de slag geweest, maar dat levert nog niets op..

Het lijkt echt uit de cilinderkop (of daaronder) te komen.
Als ik onder de auto lig, met draaiende motor -nana-, is het geluid juist weer minder aanwezig.

De dynamo is uitgesloten, die is vrij nieuw en daar hoor ik het niet vandaan komen. Ook met een lange schroevendraaier tegen 't oor lijkt het daar niet vandaan te komen.
Ontstekingslager/waterpomp blijven dan nog over (van buiten het blok), anders is het iets in het blok.
Mijn druklager is wel heel erg dringend aan vervangen toe, dus daar moet ik ook nog eens aan het  ' pijpen '  -wtf-

Ik ga nog een keer met een holle pijp aan de slag, dat versterkt het geluid natuurlijk beter ( goede tip!!). Als iemand vermoedens heeft waar een jankend/huilend geluid vandaan kan komen, hoor ik het nog steeds graag.
Alvast dank voor de snelle reacties! Samen weet je toch altijd meer...

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #388 Gepost op: ma, 10 mrt 2008, 10:37:07 »
Updee';

De auto lekt behoorlijk wat olie bij de oliepomp, achter de krukaspoulie..
Kortom, het HK blokje heeft waarschijnlijk een versleten keerring, of kaduuke pakking bij de oliepompbehuizing.
Het gejoel, gehuil, A.K.A. irritant K*tgeluid is daarmee nog niet achterhaald.

De waterpomp is ook 'aan vervanging toe' en het druklager van de bak is ook op sterven na dood.  -boehoe-
Dat betekent eigenlijk dat ik best wat centjes moet investeren in een oud blok, dat ook een ietwat versleten klepseals heeft en een versleten ontsteking.

Ik zit er over te dubben om er (tijdelijk) een NZ-motor in te lepelen, met mijn 3f nokkenstok. Ik heb een optie op een blok (NZ) + bak, die uit een schadepolo komt en net onderhoud gehad heeft.
Al het onderhoud aan het HK'tje gaat veel tijd kosten, en is misschien ook makkelijker te doen als het blok uit de auto is.

On the other hand; een oude sleeptuimelaar in ere (houden en) herstellen is een veel nobelere taak. Het blok is zeker niet verrot. Bij de koppakkingswissel van een half jaar geleden heb ik de cylinders opgemeten/geinspecteerd. Deze waren nog in prima staat.


heb nog 4 dagen om een keuze te maken; wil je me beinvloeden; Go your gang -wtf-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ KH-38-FS ] Polo 2 C Steilheck 1983
« Reactie #389 Gepost op: ma, 10 mrt 2008, 10:45:11 »
NZ tijdelijk erin en op je gemakje de HK in ere herstellen.

Ik bewaar mijn HK ook => komt ooit weer terug in 't theater -love-