Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Aron Faro op za, 14 sep 2019, 09:44:59
-
Allemaal na een ontstekingsmodule wissel.
Eerst liep ie goed maar op stationair 3 poten. Nu continu, er valt nie meer mee te riiden.
Geen valse lucht of massa problemen. Iemand..?
Kan dit door die module komen? Bobine wellicht?
Bougies
Bougiekabels
Rotor, verdelen ed al vervangen.
-
Net even verder gekeken
Hij vonkt wel, dus het is iets met mengsel denk ik. Als ik de injector van cilinder 2 eraf haalt gebeurt er niets ( blijft op 3 poten lopen) Stop ik die terug, en pak ik dan injector 3 weg, dan blijft ie ook op 3 poten lopen.
Maar pak ik ze er alle 2 uit dan verandert de motorloop en valt ie uit.
Dus of enkel injector 2 of injector 3 eruit is 3 cilinders, maar zodra ze er alle 2 uitzijn dan loopt ie op 2 poten,
Ook opvallend: als ik de LMM eruit trek, dan loopt ie vrij "normaal" stationair ( maar nog wel op 3 poten), maar gas geven gaat niet.
Als ik die terug stop loopt ie nog beroerder....
Iemand......? ):
Aron
-
Al getest:
Bougie kabels
Bobine
Verdeler
Blauwe temp sensor
Massa
Valse lucht
Nog te proberen:
Injectoren?
Brandstof filtertje (pomp is net nieuw) filter is nog geen 2 jaar oud.
Onstekingsmodule, maar dat lijkt me enorm stug.
-
Heb je geen lekke koppakking?
-
Die sluit ik (voorlopig) uit. Koppakking is net 9 maanden oud. Hij liep voorheen goed. Toen is de ontstekings module gesneuveld en heb ik m vervangen. Toen liep die goed, alleen liep die op 3.5 poten stationair, en reed ie kut tot 2000 toeren, en gisteren op de snelweg ging ie langzaam aan op 3 poten lopen. Geen olie verbruik, kvs alleen door de radiateur, nieuwe op de plank. Dus de koppakking zal goed zijn.
-
Voor mijn gevoel doe je nogal veel aannames, en gaat daar dan ook op schakelen, ik durf geen suggesties meer te doen.
-
Idd.
-
Helaas
-
Geven de injectoren nog wel voldoende brandstof door?
-
Injectoren wilde ik vandaag ff testen, hier kom ik dus nog op terug.
Timing gisteren ook even snel gecheckt, die klopt ook.
-
--
-
Hoe is de vorige bobine gesneuveld? En hoe heb je dat vastgesteld? Zitten de bougie kabels wel in de goede volgorde?
-
Hoi vincent, de vorige bobine is niet gesneuveld. Deze onderdelen waren allemaal oud en dus preventief vervangen, ik heb al die onderdeeltjes gehouden en hierdoor heb ik een leuke verzameling met goede onderdelen om te troubleshooten.
Bougie kabels zitten inderdaad op de goede volgorde.
Aron
-
Hoe is de vorige bobine gesneuveld? En hoe heb je dat vastgesteld? Zitten de bougie kabels wel in de goede volgorde?
Ik bedoelde ontstekingsmodule in plaats van bobine
-
Hoi vincent. De oude module is ineens stuk gegaan. Ik heb hem thuis weggezet. En toen ik savonds weer wilde rijden heeft ie nog 20 seconden getufferd en toen is de auto uitgevallen. De oude module is echt stuk, als ik deze omwissel dan start ie niet.
Ik heb de ontstekingsmodule net even gewisseld voor n splinternieuwe en de problemen blijven.
Dus het is sowieso niet de module
-
Van de week maar eens een compressie test doen
-
er staat 0.0 Bar op cilinder 2. kop gaat er wéer van af
-
hmmmm, koppakking doorgebrand tussen Cil. 2 en 3 en alle andere ringen zien er ook slecht uit.
nieuwe pakking erop en de boel laten vlakken.
de vorige koppakking was overigens niet tussen de cilinders maar bij de koelkanalen kapot gegaan. zou dit door kwaliteit kunnen komen?
is een dealer koppakking sterk aangeraden of is een gemiddelde victor reinz ook voldoende?
-
Heb nooit problemen gehad met de Reinz koppakking
-
Ik ook niet... vorige keer ook de kop laten vlakken?
-
ik heb meestal febi koppakkingen, geen problemen mee, victor reinz idem
koppie vlakken is een must dus
-
dank voor de vele snelle reacties. :)
De gebruikte pakking was een Reinz en de kop was inderdaad gevlakt. maar gaat nu voor de zekerheid weer even langs een vlakker.
Toch vreemd dat de koppakking er binnen 9 maanden uitligt. Ik rijd dan wel errug snel met 't wagentje maar heb m juist na de koppakking wissel extra lief behandeld -boehoe- alsin 20 / 25 minuten warm rijden voor gek doen en fatsoenlijk af laten koelen voor uitzetten enzo.
zou dit door de verbranding kunnen komen? dat deze te heet is omdat ie wellicht te arm loopt? of fikt dan eerder de klep weg?
-
Kopbouten op de juiste volgorde en moment vastgezet?
-
En nieuwe kopbouten (rekbouten) gebruikt?
-
Nappertje en gekke gerrit, ik heb inderdaad nieuwe kopbouten gebruikt. En met de juiste specificaties vast gezet! Dit waren inderdaad rekbouten.
Vandaag nieuwe spulletjes halen en vanavond of van t weekend de boel weer in elkaar :)
-
Wie weet hoe vaak die kop al eens gevlakt is in het verleden, waardoor compressie minimaal verhoogd is tov de fabrieksspecificaties wellicht en waardoor ook alles iets warmer word en iets meer slijtage oploopt?
-
Ja, of de on-vlakte zit in het blok-vlak...
-
GG
het Blok was netjes nagekeken en schoongemaakt en dergelijke. En dit keer uiteraard ook weer.
Hanf,
De vorige keer hebben we vastgesteld dat de koppakking nog origineel was. dus de kop is waarschijnlijk niet eerder gevlakt. maar nu wel. -naughty-
ik ben wel door de vlakker erop gewezen, dat (uiteraard....) hitte ervoor kan zorgen dat een koppakking kapot gaat. -gert- Nou ben ik de afgelopen dagen enorm veel water verloren door een kuislekke radiateur. Ik heb voor mn gevoel steeds optijd bijgevuld maar wellicht dus niet. maar dit lijkt mij de meest logische oorzaak.
gelukkig heb ik de radiateur al op de plank en ligt er zo goed als in, ik hoop dat ie morgen weer kan rijden.
-
Yes koelproblemen zorgen voor oververhitting en dat vind de koppakking niet zo lekker. Fixen die radiateur dus!
-
jepppp, goede les voor de volgende keer: Bij hoge nood niet wachten op autodoc, gewoon halen bij de lokale onderdelenboer -thumbsup-
-
Goed, de polo rijd weer :) en zoals van ouds! geen problemen met stationair loop en dergelijke -sturen-
De koppakking is weer vers, nieuwe radiateur en kvs. en olie en filtertje uiteraard. éen positief punt: doordat ik zoveel water lekte, en dus ook zoveel moest bijvullen is mijn koelvloeistof systeem mooi geflushed. het water is voor het eerst in tijden weer helder rood -naughty-
Dank voor de hulp iedereen! -hug-
-
-thumbsup-
-
Is het bijvullen van water steeds gedaan bij koude motor? Een 'heet' blok vullen met koude vloeistof kan behoorlijke spanningen opleveren, waardoor kop en blok kortstondig ongelijk krimpen en er dus behoorlijk krachten op de pakking kunnen komen.
-
Hoi, er zal vast eens bij een warme motor gevuld zijn... maar ik heb hem voornamelijk gevuld voor de rit :)
Vooralsnog heb ik nog geen druppel hoeven toevoegen gelukkig, maar alsnog bedankt voor de info ! Altijd goed om te wetrn.