In dit topic vertel ik welke invloed de
diameter en
vorm van de eindpijp van de uitlaat
van mijn Polo heeft op het uitlaatgeluid (de eindpijp is het laatste stuk van de uitlaat - de laatste ± 30 cm van einddemper naar de uitstroomopening).
Enkele maanden geleden heb ik een op maat gemaakte rvs Simons uitlaat laten monteren, waarbij de middendemper is komen te vervallen (zie topic
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6800.msg228903.html#msg228903).
1. rechte ± 50mm rvs eindpijpDe eerste weken heb ik gereden met een simpele rechte ± 50mm diameter RVS-pijp, geschoven OM het laatset stuk van de einddemper. Een lekker sportief geluid zou je kunnen zeggen. Maar de 'brom' v/a ± 3000 rpm op lange afstanden was best rumoerig en vermoeiend. En je hoorde de auto op stille avonden/nachten al van verre aankomen - ook bij lage toeren/snelheid.
2. géén eindpijpEnkele weken geleden viel die pijp er op de A10 spontaan - rinkel de kinkel - af (was ook maar met een puntlasje vastgezet). Rustig rijdend was het geluid daarna als hierboven. Maar met enig gasgeven een lawaai als was het een BRL !
3. S-vormige ± 40mm rvs pijpGarageman heeft toen een S-vormige RVS-pijp van ± 40mm gemonteerd, IN het laatste stuk van de einddemper. Wat een rust... geluid buiten en binnen vergelijkbaar met de originele uitlaat. Bij elke snelhied hoor je binnen nauwelijks of geen uitlaatgeluid. Auto moest vanwege ander akkefietje nog even op testbank => geen meetbare verandering in prestaties.
4. Eindpijp van VW R32Bij wijze van experiment heb ik er nu een eindpijp van een VW R32 opgezet. Ziet er fraai uit. Eerste geluidsindruk is dat het tussen (1) en (3) in zit. 'k Ga er maar eens een paar weken mee rijden. Als het me toch te rumoerig is, ga ik terug naar optie (3).