Afgelopen zaterdag 1/5 heb ik (op advies van Garageman) bij koude motor en de verwarming vol open 355 ml
Justice Bros Radiator Cool in het koelsysteem gegoten. Motor gestart en half uurtje rustig over de ring A10 rondgereden. KVS netjes 90º, olie 85-90º, oliedruk 3,0 - 3,5 bar bij 2000-2500 rpm. Dat lijkt me OK, want volgens JHIMZ (p. 31) moet druk bij 80º en 2000rpm minimaal 2,0 bar zijn.
Zondagochtend via A2/A12 naar Groessen gereden. Eerste stuk als hierboven. Tussen Driebergen en aansluiting A50 hele stukken constant 120/130 gereden. KVS 95º, olietemp 110º, oliedruk 2,5 - 3,0 bar.
Zondagmiddag bij afgekoelde motor KVS-peil bekeken. Stond precies op minimum. Kachelkraantje opengedraaid, verwarming op vol en toen ± 200 ml KVS bijgevuld (en paar maal in onderste radiateurslang geknepen - geen idee waar het goed voor is, maar het maakte indruk op de omstanders
). Motor gestart en na 20 seconden weer uitgezet, want toen borrelde er KVS uit het kachelkraantje.
Later die middag 2 x 25 km over binnenwegen (50/60/80 km) gereden. 's Avonds met flinke gang weer terug naar A'dam. Temp en drukwaarden helemaal normaal, zelfs nog iets lager dan 's ochtends, ook bij langere tijd 120-130km/u.
Probleem opgelost! Vooral door het ontluchten en bijvullen van ruim een 0,355+0,2 = ruim een halve liter (koel)vloeistof, denk ik.
Dank voor alle tips en suggesties
Zekerheidshalve de werking van de twee-snelheden-ventilator getest. Stekker lostrekken van thermoschakelaar, contactjes doorverbinden: lage en hoge snelheid OK!
Binnenkort plaats ik nog een how-to-video waarin
Ventilatorman dit simpele klusje demonstreert
.
De KVS en de toevoeging zijn volgens verpakking giftig zoniet dodelijk. Tip van Serge - met mond op expansievaatje blazen - heb ik daarom maar niet gedaan...