Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Harrydegrasmaaie op wo, 20 mrt 2019, 21:31:14
-
Ik heb sinds kort mijn eerste autotje, polo 2 steilheck van '84.
Rijd super lekker het is een 1.0 motortje(GL). Motor loopt hartstikke zuiver en start altijd goed, maar ik verlang naar wat meer vermogen.
Ik heb op marktplaats een AEE motor gevonden die uit een 6N1 schadeauto komt. Waaraan herken ik dat dit het juiste type is dat in mijn polo past? Ik heb al gebruik gemaakt van de zoekfunctie maar kan weinig concrete informatie te vinden.
Waar moet ik op letten?
Ik heb gelezen dat het moet gaan om de motoren met de startmotor aan de achterkant.
Hoe herken ik welke versnellingsbak aansluiting erop zit? of is dit irrelevante informatie?
Wat moet er gebeuren om dit allemaal werkend in te bouwen.
Bekabeling?
Motorsteunen?
Versnellingsbaksteunen?
Brandstofpomp?
moet er nog wat aan het frame aangepast worden?
Past een AEE op mijn bestaande 4bak(type GU)?
vragen vragen en nog eens vragen. Wie heeft de wijsheid om dit alles te beantwoorden en nog wat goeie tips kan geven?
Ben zelf nog niet heel thuis in het sleutelen maar mag graag wat leren.
-
Motorsteunen van de 86c gebruiken.
5-bak steun, schakelvingerknop en stabilisator stang voor een 5 bak gebruiken. Wanneer je de 5-bak van de 6N pakt moet je een kortere rechter aandrijfaspakken van een latere 2F , Of de flens aanpassen. Maar daar heb ik zelf nog geen er ervaring mee. En je moet een klein stukje van de bak afslijpen want de onderste bak steun past niet gelijk
Brandstofpomp compleet van een polo met motor code 3F NZ of PY gebruiken. Ik weet niet of die van een AAV polo ook voldoende is.
1.6 startmotor ook meenemen. V-snaar polie over zetten. Koelslangen aanpassen naar de jouwe, misschien grotere radiateur. Draadboom aan elkaar knopen.
-
Misschien dat het originele luchtfilter huis niet gaat passen. Dan zal je opzoek moeten gaan naar een GK of diesel luchtfilterkast. Of een universele open luchtfilter zoeken als je niets om originele looks geeft.
-
Ik ben nu ook bezig om een AEE in een polo 1F uit 1981 te hangen.
(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/A43B9913-1355-4529-8BBF-BA8B021A4570_zpslvuscbna.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/A43B9913-1355-4529-8BBF-BA8B021A4570_zpslvuscbna.jpg.html)
Dit was een 1.6AEE motor met ABU injectie met NZ luchtfilterkast met loze luchtmassameter.
(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/9F116DEB-C43F-4AA8-9111-FE6838F07E89_zpszyjljcsr.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/9F116DEB-C43F-4AA8-9111-FE6838F07E89_zpszyjljcsr.jpg.html)
-
Bedankt voor de nuttige informatie -thumbsup-
Ik heb nu een betere indicatie wat er allemaal moet gebeuren.
zijn verstevigingen aan het frame nodig als je van 39pk naar 75pk gaat? of is dit frame/onderstel hetzelfde als die van een 1.3?
mooie polo's trouwens ziet er allemaal erg goed uit ;)
-
Is niet nodig.
-
Motor vandaag opgehaald.
Ziet er allemaal erg goed uit, praktisch alles zat erbij. Ik mis alleen nog een boordcomputer.
Er zit een automatische versnellingsbak aan. Dus er moet nog een handbak gehaald worden -klus-
Welke handbak past goed bij een AEE motor?
-
Tis maar wat je wil: sprinten of cruizen. Kort is AHD (75pk), normaal is 8P en lang is ATV (G40).
Persoonlijk vind ik een 8P qua verhoudingen en lengte helemaal prima (dagelijks en circuit).
-
Als daar een automatische bak aan zit, is dit dan wel een 085-aansluiting? Dan wil ik de auto-trannie wel als je 'm wegdoet...
-
Volgens mij gaat het dan niet passen. Is geen 085 aansluiting. Vroeger ook wel eens naar gezocht maar de 1,6 Automaat uit de 6N ging toen niet lukken.
Maar nu ik een foto van internet pluk denk ik er wel anders over. Dit is hem toch?
link naar onderdelenlijn (https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/motorcode/aee/onderdeel/motor/onderdeelid/5843046/)
-
Ja zo ziet die bak er wel uit.
Hoe kan ik checken dat het een 085 aansluiting is?
Zal ik het morgen eens nakijken
Het is wel het type met de startmotor aan de achterkant.
-
Net even de montage punten aan de motor vergeleken met een handbak van 6n1.
Die zijn gelijk aan die van de automaatbak die er nu aanzit.
-
Die zijn ook niet allemaal gelijk de handbakken van een 6n dacht ik.
-
alle 6n bakken zijn zelfde zit alleen verschil in 190 of 200 mm kopeling
in de Ibiza en polo 6k modelen zijn wel verschil in blok denk aan starmotor voor of achter
-
Vanmiddag bak eraf gesleuteld.
Hier wat foto's van de bak en motor.
Gaat hier een 085 bak op passen? Wiel aan de motor heeft een diameter van 24,5cm
https://ibb.co/TgPfSkY
https://ibb.co/kHMbyTw
-
Starterkrans ding moet er af. Ni moet je er een vliegwiel met koppelingsset op monteren. Neem gelijk die van je oude blok. Is een stuk lichter dan die van de 1600.
-
Ik weet niet of de automaat startmotor daar dan ook op past.
-
Mooi om te horen dat een handbak er dus wel oppast :)
Dan kan ik opzoek naar de resterende onderdelen.
Vliegwiel van de GL meenemen had ik al ingedachten, maar koppeling van GL gaat toch niet passen?
-
Als ik ervoor zou kiezen om motorfiets carburateurs te monteren. Ben ik dan nog steeds een andere brandstofpomp en/of boordcomputer nodig?
Of kan ik er niet zomaar motor carbs op zetten? -dunno-
Sorry ben nog vrij amateuristisch in het sleutelwerk
-
Motorfietscarb's maakt 't verhaaltje ietsje anders:
Max. 0,15 bar brandstofdruk. Dat is heel weinig: bij teveel druk stromen ze over en 't rijdt dan als een natte krant.
Kan dmv of de juiste brandstofpomp (geen retour nodig) of extra brandstofdrukregelaar ertussen richting carb's en de rest richting retour.
Ecu kan overboord incl. injectiekabelboom. Benodigdheden: hydrostotor ontsteking met centrifigaal vervroeging motorcode HZ, NZ,
bij voorkeur MH. Incl. bijbehorend ontstekingskabelboompje om toe te voegen aan je huidige kabelboom.
(Huidige sleeptuimelaar ontsteking met contactpuntjes past niet op een AEE)
-
En dan kun je er nog prima dagelijks mee rijden?
Ik gebruik de auto nu dagelijks om naar werk te gaan. En dat wil ik ook graag zo houden :)
Ik heb gelezen dat die van de honda cbr(na '95 omdat deze carbs beter waren?), merk Keihin en 40mm goed werken op een AEE. Iemand ervaring mee, of betere ideeen?
Motorfiets carburateurs lijkt mij makkelijker ombouwen dan de rest van de auto klaarmaken voor injectie.
Kan ik met alleen motorcarbs meer vermogen verwachten of komt er dan nog meer bij kijken? Ik snap dat je met alleen motorcarbs niet meteen het maximale eruit haalt, maar iets meer vermogen is altijd mooi meegenomen.
-
Dagelijks kan prima. Jaren gedaan, -15 of 30+, maakt niet uit: choke erop en 't loopt.
Vanaf 36mm, zonder verdere tuning werkt gewoon.
Ieder z'n ding: de een vind carb's eng, omdat ze geen ervaring met afstellen hebben ofzo (als je 't weet, is 't simpel),
de ander heeft een hekel aan de hoeveelheid draden van een injectie (zoals mij, maar ook hierbij zal hetzelfde gelden:
als je 't weet, is 't simpel).
Is geen originele motor uit dezelfde periode, dus aanpaswerk is er altijd, zowel met injectie als met carb's.
Alleen carb's brengt niet zoveel, paar pony's erbij, meer niet.
-
Met de AEE ga je sowieso al genieten van het koppel, vermogen wordt dan vanzelf minder belangrijk...
-
Dan ga ik voor motorfiets carburateurs -thumbsup-
Heb nu ook handchoke en dat bevalt mij prima
Koppel is al een grote verbetering ten opzichte van mijn 1.05 motortje :)
-
Aanstaande zaterdag maar weer eens naar de sloop voor onderdelen.
Ik heb nu een kaal AEE blok wil het volgende gaan zoeken.
MH ontsteking met cdi. of anders ontsteking van HZ of NZ
8P bak met baksteunen en schakelstang. (schakelpotje? heb nu 4bak namelijk) ben ik met een 8P bak alsnog nog een kortere rechter aandrijf as nodig? of geld dit alleen voor een 6n bak?
Koppeling die op mijn AEE past? gaat elke die bij een 8P bak zit passen?
Mis ik nog dingen? of wat nog meer handig is om te zoeken? Ik hoor het graag van jullie :)
Ik ga bij garage Niks langs vorige keer dat ik daar was stonden er 3 polo 2f coupes. En een aantal golfjes 2.
Heb ook al een adresje die mijn kop wel wil flowen, uitlaatspruitstuk wil bouwen en inlaatspruitstuk voor carbs -thumbsup-
-
Alleen bovenste baksteun, omdat die van een 5-bak anders is dan van een 4-bak (achterste baksteun is hetzelfde)
Schakelmechanisme = potje + stang, dat is min of meer 1 geheel.
Polo's vanaf +/- 1986 zijn voorbereid voor 5-bak, ongeacht welke bak erin gebouwd is:
schakelmechanisme + stabilisatorstang.
Aandrijfaslengtes zijn allemaal gelijk t/m 1992, daarna de bakcodes beginnend met CE* hebben 1 andere flens en aandrijfas.
Vliegwiel 6N heeft andere offset: vliegwiel, koppeling en startmotor moeten alle 3 of van 6N of alle 3 van 86c.
Vliegwiel 86c is lichter, maar je hebt wel een dunne startmotor nodig dan => late 2f.
-
Wat Sjon zegt...
-
Top info sjon! heb hier als leek erg veel aan -thumbsup-
nog 1 kort vraagje ;p
Wat maakt een late 2f, een late 2f? vanaf bouwjaar ......?
-
Per wanneer er dunne startmotoren gebruikt werden is mij niet duidelijk.
-
heb al vaker gelezen van het schakelmechanisme aanpassen voor 5 bak maar bij mijn polo van 1981 heb ik daar niks aan moeten veranderen iig
-
Al enige tijd geleden. sinds ik wat van me heb laten horen.
Ik heb nu bijna alles klaar om de AEE in te bouwen. Is al het een en ander vervangen(koppelingsset, distributieriemset, waterpomp, krukastandwiel, schakelaskeerring, 190mm vliegwiel geplaatst, nieuwe brandstofpomp. en kan nog wel even doorgaan)
Wilde vandaag de distributieriem kappen monteren past het allemaal voor geen meter. Kap steekt te ver uit waardoor die tegen de v-snaar poelie aanloopt en zelfs de v-snaar er tegen aan loopt. de kappen zaten al vol met scheuren en gebarsten boutgaatjes. Dus ik probeerde de kappen voorzichtig te bewerken met een stanley mes. Je raad het al. Flats! zo langs de (nieuwe)distributieriem en een snee in een van de tandjes *godver de godver* -boehoe- dus meteen maar weer een nieuwe besteld.
Iemand hier ook last van gehad van kappen die aanlopen? gewoon een setje van de sloop halen en weer proberen?
Zonder kappen is ook wel gaaf -naughty-
Iemand ervaringen mee?
-
Ik heb de kappen bewerkt. Liep daarna nog iets aan maar dat slijt wel weg.