nee jullie snappen dus niks van vering, geeft niks leg ik wel uit . lineaire vering zoals luchtvering werkt prima voor huis tuin en keuken gebruik,totdat je de grenzen op zoekt .
door de lineaire werking zal de auto ondanks stabilisator stangen meer body roll hebben .
progressieve vering heeft een parabolische werking (grofweg gezegd)hierdoor is het begin sopele maar wordt de tegendruk van de veer veelvuldig sterker ten op zichte van de indrukking dit heb je dus niet met lineare vering deze vering blijft in de zelfde mate stugger worden met de indrukking ( torsie veren ,luchtbalgen , gelijk gewonden spiraalveren )
progressieve vering (ongelijk gewonden spiraalveren, bladveren )zorgen dus voor meer stabiliteit en dus betere wegligging tijdens bochten en remmen .zelfs schroefsetjes zijn progressief of lineair te verkrijgen (ligt aan de veer keuze )
waarom bussen en vrachtautyo's met lucht vering rondrijden , heeft voor bussen te maken dat dit soepeler is en dus comfortanbeler voor de passagiers (en wat dacht je van in en uitstappen ,kwak dat ding tegen de bodem en voila ).
bij vracht autos's idem ivm de lading . en het maakt het af en aankoppelen van opleggers een stuk makkelijker (kwestie van rijhoogte aanpassen )en schoef het king pinneteje maar in de schotel (en ja dat doe ik bijna dagelijks)