De zomer kwam vroeg dit jaar dus de Zomerwielen zitten er weer onder
Het nieuws over de Polo is dat ik hem blijf houden, al zou ik hem weg doen denk ik dat ik er hoe dan ook spijt van ga krijgen.
Ik zou bijna zeggen dat ik er een andere auto bij zou kopen om de Polo als hobbykarretje te gebruiken, helaas denkt m'n portemonnee daar anders over
De wagen heeft een tijd te koop gestaan wegens omstandigheden + ik op zoek was naar een ruimere auto die dus wat praktischer zou zijn.
De Polo gebruik ik nog steeds dagelijks en heeft nu 161*** op de klok staan, laatst heb ik de auto nog een beurtje gegeven;
- Nieuwe oliefilter
- Verse olie
- Kannetje 5inone olie stabilisator toegevoegd
- remblokken even opnieuw ingevet (Piepte wat erger de laatste tijd)
Ik ben een beetje sceptisch over het toevoegen van additieven, maar ik ben zeer tevreden over de oil stabilizer van 5inone, een vriend van mij had het aangeraden voor oudere motoren: Heerlijk spul! Het is een wat dikkere substantie die je het beste iets kunt verwarmen voordat je het in de motor giet. De motor liep al wat rustiger door de verse olie, toen ik dit spul had toegevoegd liep die nog een tikkeltje netter had ik het idee + Ik heb totaal geen last meer van mayonaise (Sludge), dat vind ik zeker een voordeel. Als je daar dus last van hebt kan ik het je zeker aanraden om eens te proberen
(wel eerst even je olie + filter vernieuwen).
Tijdje geleden heb ik een compleet 1.8 RP monopoint gasklephuis kunnen bemachtigen voor een leuke prijs. Ik heb het gasklephuis helemaal uit elkaar gehaald en de metalen delen even goed schoon gemaakt d.m.v een ultrasoon reiniger. Na de schoonmaak de elektrische componenten van de originele 1.3 monopoint overgezet op het 1.8 gasklephuisje. Via duitse fora heb ik ook nog informatie kunnen opstrijken over de conversie. Deze foto kwam ik tegen: (originele RP monpoint)
Onderste 'stop': Die moet niet dicht volgens mij? Dat is de slang die naar het blauwe 'specht' componentje gaat.
Middelste 'kerbe/kerf': Dit vacuüm kanaaltje heb ik ook in gefreesd (Zit op de 1.3 monopoint ook zo)
Bovenste aansluiting: Dit is een slangetje met op het einde een vacuum potje? Die heb ik zo laten zitten.
originele AAV monopoint:
Qua elektronica heb ik de stappenmotor en de 1.3 injector overgezet. De 2 overige vacuüm aansluitingen heb ik er 1tje van afgedopt en de andere gaat zoals origineel naar de luchtfilterkast, of begeef ik mij nu op glad ijs? De gaskleppotentiometer heb ik wel gewoon laten zitten.
Eerste start: startte vrijwel direct: Stationair liep het wat onregelmatig, na het testen met remmenreiniger kwam ik erachter dat de voetpakking redelijk overleden was. Die had ik even nieuw besteld op ATP via ebay (Hier in NL doen ze alsof dat onderdeel van goud is en daar is de prijs dan ook naar).
Na het monteren van de nieuwe voetpakking en de overige onderdelen nog maar eens gestart: Liep goed, geen valse lucht maar stationair liep het nog steeds vrij hoog: Toen de voetpakking lek was viel hij zelfs afentoe uit en na het vervangen liep de wagen juist vrij hoog stationair (wel geen uitvallen meer). Het toerental schommelde tussen de 800 en de 1000 rpm en hij zakte na het gas geven nog steeds niet heel lekker terug naar stationair.. (ECU had ik trouwens gereset).
Tijdens de testrit gister merkte ik het verschil wel degelijk: de wagen pakt pittiger op na het schakelen en is iets nerveuzer geworden op het gas. Ik heb geen last van een dipje of iets in die richting. Tussen het schakelen door blijft de wagen ook niet ‘hangen’ in de toeren. Dit zijn tot nu toe de motorische veranderingen aan mijn AAV:
- 1.8 gasklephuis met 1.3 elektronica
- bewerkte inlaat
- Bewerkte egel
- G40 einddemper (Iets ruimer qua diameter, hetzelfde als mijn oude Remus)
De einddemper zal niets tot nauwelijks iets toevoegen zolang de complete uitlaatlijn nog niet veranderd is. Nu ik bovenstaande veranderingen heb doorgevoerd merk ik zeker verschil tegenover origineel. In het algemeen is het rijgedrag er al stukken op vooruit gegaan vind ik.
Heel gek: vandaag nog een stukje getuft in de Polo en nu loopt ie gewoon weer constant stationair: 900 rpm ongeveer. Hij zakt ook gewoon netjes terug na het gasgeven. Zou het kunnen zijn dat de het gasklephuis gewoon een tijdje nodig heeft om zichzelf in te leren? Heel soms blijft ie nog lichtjes haken bij 1000 rpm na het gasgeven, maar dan loopt ie gelijk ook weer terug naar 900. Valse lucht sluit ik wel uit nu, voorlopig ben ik er tevreden mee. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een andere gaskleppotentiometer kan proberen en/of stappenmotor, misschien zijn die niet meer helemaal okselfris. Blauwe temp. Sensor is trouwens ook in orde.
Volgende aanpassing wordt een 3f nokkenasje + de andere air intake (Even op ebay een aanzuigbuis set bestellen voor een E46) en dan kan ik ook eens proberen wat hij doet met open filter. (Heb ik al eens gedaan maar ik wil dit keer een fatsoenlijk ophangsysteem maken zodat de boel meebeweegt met het blok. (Thanks voor de tip trouwens ‘Lowrida’).
Als dit allemaal goed gaat kan ik uiteindelijk de bewerkte cilinderkop plaatsen inclusief spaghetti en overige uitlaatlijn.
Stapje voor stapje gaat het de goede kant op! Qua uiterlijk heb ik ook nog wat grappige plannen en nog een andere velgen set opgeknapt.
Tijdje terug van een vriend met golf 3 die nu is overgestapt op golf 5 zijn oude pionneer radio mogen overnemen: Eindelijk wat beter geluid uit die 4 mini speakers + Ik kan nu handsfree bellen via de radio.
Tips of suggesties zijn altijd welkom!
Ik zal binnekort weer eens wat foto's schieten van het hok..