Auteur Topic: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?  (gelezen 2886 keer)

Offline ZNIV

  • L86C-0211
  • Non-Register lid
  • Berichten: 220
  • Vincent Wildvank
Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Gepost op: do, 13 jun 2013, 18:38:19 »
ik ben van plan om mijn Polo (eindelijk) dichter bij moeder aarde te brengen. Waarom? Nou, het een ander is een beetje versleten...dit is waarneembaar door hoorbaar niet compleet vastzittende delen (versleten rubbers gok ik) als ik met een open raampje rustig over een )(*)(*&&^% weg rijd.

Het plan is om de allom bekende kneiterharde 60-40 set (veren + dempers) te monteren. Dit inclusief toplagers en wellemsblokken. Als ik dan toch de boel los heb liggen wil ik het ook meteen goed doen. Daar komt mijn vraag dan: wat is verstandig om allemaal nog mee te vervangen? Ik zie op maxrpm oa deze set:
http://www.maxrpm.de/Racingkit-2-for-Polo-86C-The-original
Deze set omvat dus de wellemsblokken, achteras rubbers en 'Racing Transverse control arm bearing, outsite. It replace the original bearing' wat dit ook maar moge zijn. Er staat inderdaad racing bij, maar het gaat bij mij om mijn daily.

Wat ben ik van plan met de auto zal een van de vragen die wedergesteld wordt natuurlijk. Ik wil graag dat mijn onderstel tiptop in orde is, maar niet overdreven (voorbeeld, ik hoef geen 'race draagarmen' of cupframe). Is de set die ik hierboven post dan overdreven of wel aan te raden?

en nog een vraag, ik wil ook een veerpootbrug (vooraan en boven op de veerpoten) monteren. Er zijn verstelbare en vast. Wat zijn de verschillen in de praktijk? zit er ook nog verschil in alu en stalen veerpootbruggen (uiteraard, maar is dit een merkbaar verschil)?
Polo 2f GT '91

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 12:34:00 »
Voordeel van een verstelbare veerpootbrug is dat je die eigenlijk altijd wel pas krijgt en een vast wil soms nog wel vervelend doen met monteren. En ik zou zelf niet die achteras set er bij doen denk ik, lijkt me nogal extreem hard spul en dat geeft een nog stuggere ophanging, maar dus ook meer klappen in de auto.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 13:32:42 »
racingkit is een goede set voor als je van een stugge auto houdt, verwacht echter wel een hoop trillingen.

anders gewoon nieuwe/nette originele rubbers plaatsen

veerpootbrug vooraan boven zul je weinig van merken, vooraan onder (tussen de draagarmen zul je een stuk meer van merken.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline ZNIV

  • L86C-0211
  • Non-Register lid
  • Berichten: 220
  • Vincent Wildvank
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 14:25:40 »
Ik ben me ervan bewust dat het comfort behoorlijk wordt opgeheven door deze verlagingset. Zo ook door het toepassen van rubbers. Echter, dat is voor mij niet zon probleem. Ik vraag me af of voor daily gebruik (welke toch wel als redelijk sportief betiteld mag worden  :)) de rubber voor de achteras en aan de voorkant niet wat overdreven zijn, ze zijn immers niet echt goedkoop.

Ik weet ook dat een veerpootbrug aan de onderkant nog beter is dan aan de bovenkant, misschien dat ik die er ook wel meteen onder maak. Maar die veerpootbrug aan de bovenkant wil ik ook wel graag, zal toch wel wat helpen en ik heb de boel toch los liggen dan  -thumbsup-. Punt is dat ik op het moment goedkoop aan een vaste kan komen en ik me daar toch mijn vraagtekens bij heb, zoals bobrosco aangaf, met monteren. Aan de andere kant, een verstelbare moet je zoals de naam als zegt, stellen. Dus tja, wat is wijsheid?
Polo 2f GT '91

golfgtigek

  • Gast
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 14:29:34 »
die aan de onderkant is goed te voelen zit er bij mijn u ook onder alleen het probleem is met kuilen en drempels in de  -boehoe-  hij hangt te laag  ga die van mijn nu aanpassen dat hij verder omhoog kan want het is niet leuk om elke kuil en drempel stapvoets overheen te rijden  -klus-

Offline dapolow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 17:21:15 »
zoals golfgtigek zegt: het is niet leuk voor sommige mensen om elke kuil en drempel echt traag over te rijden.
maar voor mij is het dan weer wel zo -nana- ik vind het namelijk leuk om beenhard met je VW over de baan te 'huppelen'  en daarna weer door te trekken :)

maar dat is weer ieder zelf zijn keuze.

maar om echt te laag te hangen zoals bij een golf/jetta constant je carter naar de kl##te te rijden is ook weer niet zo tof, wat bij een polo wel niet het geval zal zijn, maar toch ;)

golfgtigek

  • Gast
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 17:23:21 »
heb het probleem al opgelost heb andere sleuven er in gemaakt en ligt nu wel 3 cm hoger de stang dus kan weer normaal rijden -nana-

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #7 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 20:36:42 »
Die rubbers die jij wil vind ik voor op de weg overdreven. Dat is meer leuk voor op het circuit om hem echt zo strak mogelijk te maken, maar op de weg ga je er niet veel voordeel van hebben.

Offline ZNIV

  • L86C-0211
  • Non-Register lid
  • Berichten: 220
  • Vincent Wildvank
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 20:40:50 »
Is die stabi aan de onderkant zelf met een 60 40 set zo laag dan?!

Bobrosco: hm ja ik denk dat je gelijk hebt. Zijn er ook nog andere varianten voor deze rubbers, pu bij voorkeur? als er nog een beetje prijsverschil in zit dan koop ik wel andere rubbers dan die hierboven beschreven.

Zijn er verder nog onderdelen die ik meteen mee zou moeten vervangen zodat de ophanging weer "als nieuw" is?
Polo 2f GT '91

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 20:50:07 »
Voor op de weg denk ik ook aan PU rubbers maar wel aan Wellemsblokken bij verlaging.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

golfgtigek

  • Gast
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #10 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 21:01:37 »


Zo ver zit ie onder je uitlaat, deze auto staat nog op de krik, maar is 40/40  verlaagd.
De ruimte tussen de stabi en de grond is 6cm als ie met zijn wielen op de grond staat.
Daarom heb ik de sleuven veranderd en nou 8 cm van de grond.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 14 jun 2013, 21:05:00 »
Wellems blokken er onder, heb je meteen geen stabi rubbers meer. En verder zou je dan ook meteen de rubbers van de stabi in de draagarm kunnen vervangen en de draagarm rubbers waar hij aan de carrosserie zit. En of je dat echt meteen gaat merken weet ik niet. Maar je gaat het wel enorm merken als je van standaard hoogte naar 60/40 gaat. Dan rijdt het meteen een stuk strakker, en minder body roll enz.

Offline ZNIV

  • L86C-0211
  • Non-Register lid
  • Berichten: 220
  • Vincent Wildvank
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #12 Gepost op: za, 15 jun 2013, 13:17:51 »
@ Golfgtigek
top voor de foto en de info. ikga er nog even over nadenken.

@bobrosco
wellems komen er sowieso onder. die set die ik in de eerste post laat zien omvat niet de rubbers van de draagarm aan de carrosserie toch? verbeterde wegligging is natuurlijk ook de bedoeling, maar daar twijfel ik niet aan :)
Polo 2f GT '91

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #13 Gepost op: za, 15 jun 2013, 14:26:42 »
Ik rij ook met de kneiterharde set, op het moment 60/30 en wellemsblokken.
Als je de wagen als daily gebruikt zou ik persoonlijk die achterasbussen achterwege laten.
Ik had op atp onderdelen besteld: Toplagers, draagarmsetje, wiellagers etc..
Kijk ook even goed je stuurkogels na als je alles los hebt.
Spullen zitten er een tijdje onder nu en alles is nog steeds spelingvrij, geen gekke kloenken en gerammel  -thumbsup-
Je kunt het altijd nog stugger maken maar geloof mij maar dat het op deze manier al stug zat is :)

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline ZNIV

  • L86C-0211
  • Non-Register lid
  • Berichten: 220
  • Vincent Wildvank
Re: Onderstel aanpakken, wat is wijsheid?
« Reactie #14 Gepost op: di, 18 jun 2013, 13:18:50 »
thx allemaal voor de reacties! ik denk dat ik het volgende ga doen:
ta technix 60-40 set
wellemsblokken
rubbers in draagarmen vervangen
rubbers achteras vervangen voor originele

Geen veerpootbrug dus, ik denk dat ik eerst zo maar s rond moet gaan rijden. Misschien dat ik op een later moment nog wel de behoefte heb om de wagen nog strakker door de bocht te laten gaan en dan een veerpootbrug (of 2) ga monteren.

Ik heb mijn ogen nu zelfs laten vallen op een gebruikte verlagingset (incl toplagers). Deze set is 15000 km/ een half jaar gebruikt. normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van half werk, maar is een gebruikte set wel half werk? Tja, het scheelt natuurlijk wel weer wat geld en wat kan er nou mis zijn he.

Nogmaals, bedankt ik heb denk nu een goeie keuze kunnen maken  -thumbsup-
Polo 2f GT '91