Auteur Topic: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90  (gelezen 668 keer)

Offline zohrann

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Polo Steilheck '90
en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:32:36 »
Beste Forumers,


Na een jaar trouwe dienst deed de polo sinds oudejaarsdag raar. Hij liep al niet echt lekker na de kop(pakking)revisie en vervange van de distri riem, namelijk laag in stationaire toeren en schokkende motor bij laag continue toerental. Ik heb zelf de kop niet gedaan, dat heeft een maat van mij gedaan, die ik wel eredlijk vertrouw daarin. De motor heeft buiten bovenstaand probleem al zo'n 500KM goed gelopen en gestart.
Na een aantal keer starten en meteen lopen sloeg de motor af nadat ik een tikje op het gas gaf. Het leek alsof de motor verzoop. Ik startte opnieuw en ineens klonk de startmotor anders. Hij lijkt lichter te lopen en je voelt de motor niet meer ronddraaien. Eeen licht zoemend geluid is het enigste wat ik hoor vanuit de startmotor.

Naar aanleiding van de reacties op mijn te koop zetting van de polo ga ik toch maar eens verder zoeken naar de oorzaak. Ik heb gelukkig een Haynes en een JetzHIMS tot mijn beschikking, maar echt een monteur ben ik niet. Maar bij mijn Scirocco en MR2 deed ik sommige zaken ook zelf. Voordeel van de Scirocco is de RUIMTE die je hebt, de polo is wat minder bedeeld daarin.

Ik ga nu de kou in, zal gelijk wat foto's plaatsen bij de advertentie en als iemand in de buurt woont om eens een blik samen met mij te werpen, als is het met een NZ polo voor het controleren van de vacuumslangen (of weet iemand de bladzijde nummer van 1 van m'n boeken? -naughty-)

To be continued......... -klus-
« Laatst bewerkt op: za, 03 jan 2009, 14:04:29 door zohrann »
Samen met Haynes en JHIMS kom je een heel eind, ik praat uit ervaring. Maar samen met www.polo86c.nl is het een onverslagen combinatie!!!!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #1 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:37:59 »
Locatie?

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #2 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:38:39 »
Ondanks dat de koppakkings-operatie goed lijkt te zijn gegaan zou ik toch in die richting beginnen met zoeken? Riem (te) los? Of geknapt misschien? Misschien wel goed gemonteerd, maar alsnog versprongen?

Succes?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #3 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:42:42 »
locatie is nabij Nijmegen (Wijchen?)

losse DB riem/geknapte DB riem is bij een NZ desastreus; tikkertje tussen kleppen en zuiger(s).

Slecht lopen na koprevisie=
*niet goed afgestelde ontsteking? Is deze wel afgesteld op 6 graden voor BDP met LOSGETROKKEN vacuumvervroeger?
*zoals GekkeGerrit aangeeft, distributieriem tandje versprongen?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline zohrann

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Polo Steilheck '90
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #4 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:44:22 »
RecordC  en Martijn-----> Locatie is Wijchen, bij Nijmegen.........
Samen met Haynes en JHIMS kom je een heel eind, ik praat uit ervaring. Maar samen met www.polo86c.nl is het een onverslagen combinatie!!!!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #5 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:46:42 »
Sorry net iets te ver fietsen  :D :D :D
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline zohrann

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Polo Steilheck '90
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #6 Gepost op: za, 03 jan 2009, 11:49:40 »
Het zal toch niet.......de DB riem!!!? Wilde hem al checken voor de startproblemen, ga dat nu als 1e doen!!! BRRRRRRR, wel lekker weer ervoor!!!

Kga nu ff checken, ben er weer over een uurtje ofzo!!!


to be continued......
Samen met Haynes en JHIMS kom je een heel eind, ik praat uit ervaring. Maar samen met www.polo86c.nl is het een onverslagen combinatie!!!!

Offline zohrann

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Polo Steilheck '90
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #7 Gepost op: za, 03 jan 2009, 12:43:11 »
Ben ff wezen kijken naar mn distririem, schrok me een hoedje.....

spanning tussen waterpomp en nokkenas is ok, maar tussen nokkenas en krukas behoorlijk strak, kan hem met moeite de helft van de kwart ronddraaien. Hij zit er nog wel op, maar denk dat ie versprongen is.....er zit namelijk een hoop stof in de beschermkap wat lijkt op voormalig distiriem..... ook zie ik dat de vertanding van de riem verrafeld is!!!! De vertanding sluit ook niet meer mooi aan op de nokkenaswiel, er is een kleine ruimte te zien.....

Zou het dus kunnen zijn dat de riem te strak stond (wat is eigelijk te strak, op zich kan hij een kwart ronddraaien, maar niet tussen de nokkenas en de krukas) waardoor de riem is gesleten en daarom een tandje is versprongen?

Ik ga kijken of ik samen met mn haynes kan kijken of alles nog goed staat.....begeef me op DIK ijs (dun als het niet had gevroren, want veel kaas heb iik niet van dit soort zaken gegeten......)


to be continued..........
Samen met Haynes en JHIMS kom je een heel eind, ik praat uit ervaring. Maar samen met www.polo86c.nl is het een onverslagen combinatie!!!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #8 Gepost op: za, 03 jan 2009, 12:45:24 »
met een ringsleutel de nokkenas ronddraaien zodat de nokkenastiming op het merkteken staat. Dan moet de timing op de krukaspoulie ook goed staan.

Rafelende riem/ingesleten riem = NOOIT MEER STARTEN!! het risico op breken/scheuren is dan wel erg groot.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline zohrann

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Polo Steilheck '90
Re: en ineens start hij niet meer....Steilheck met NZ uit '90
« Reactie #9 Gepost op: za, 03 jan 2009, 13:59:45 »
Nou, het valt mee met de kou buiten......maar das ook het enige....

Polo zelf heeft het zwaarder te voorduren. Idd even de timing gechecked en wat denk je, allereerst een kap vol schaafsel, een speling van maar de helft van wat moet op het langste stuk van de riem, een riem met halve tanden en een timing van:

bovenste krukaspunt=goed met ontsteking netjes op 1e cylinder. Maar de onderste poelie, huh, geen merkteken. ff verder rond gedraait en ja hoor, onderste poelie merteken staat, eh, gelijk met cylinder 3 volgens de onsteking. Precies hoe hij ook stond toen ik hem net open maakte. De riem is dus een flink eind verschoven, dus dat zal ook zeker betekenen einde der kleppen cylinder 3.....

Ik heb hem gisteren aan proberen te trekken en hoorde toen idd tikken die ik voorheen niet hoorde. Jammmer dat ik niet eerst ff had gekeken en dat ik dan Martijn's opmerking hiervoor had gelezen. Dan had ik de boel weer op tijd kunnen zetten en misschien de boel heel gehouden. Als je je wat verdiept in de techniek kan je idd een hoop zelf.

Iig ga ik samen met de monteur die de boel heeft ' gemaakt'  op zijn kosten de boel weer in orde maken, dit keer ZELF de boel controleren vooral ermee te gaan rijden!!!! Weet nu iig waar op te letten.

wordt vervolgd, klaar voor vandaag......

p.s. hoe kan ik mijn te koop advertentie weg halen, ik ga geen kapotte polo hier aanbieden, misschien als hij het weer een paar weken goed doet!!!
Samen met Haynes en JHIMS kom je een heel eind, ik praat uit ervaring. Maar samen met www.polo86c.nl is het een onverslagen combinatie!!!!