Auteur Topic: Problemen nz-blok  (gelezen 2820 keer)

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Gepost op: do, 18 aug 2005, 19:48:15 »
Ok het is geen Polo, maar hier zitten de kenners van het NZ-blok (en die ligt toch het meest in de Polo)

Ik heb ff de tekst gekopieerd van andere fora waar ik deze vraag heb gesteld. Ik hoop dat iemand me kan helpen want begin het gestotter nu ff zat te worden :(

Helleu,

Ik heb dus een Golf II 1.3i met NZ-motor:

Ik heb er een 3F-nokkenas uit een Polo ingelegd waardoor deze nu van 55 naar ongeveer 75pk is gegaan.
Ik hoorde van meerdere kanten dat je dan de benzinedruk moet verhogen dus

1) ik heb de drukregelaar volgens instructies 2mm naar binnen gedraaid in de bankschroef.
Gevolg: zwarte rook, benzinewalmen en -geur uit de uitlaat --> te rijk dus

2) andere drukregelaar gepakt: 1 halve slag in bankschroef naar binnen gedraaid
Gevolg: nog steeds hetzelfde: te rijk lopen/zwarte roetwolken, soms hevig schokken tijdens rijden en vervolgens enorme zwarte pluim achter de auto.

3) een standaard NZ-benzinedrukregelaar er weer ingezet
Gevolg: nog steeds roken, inhouden, te rijk lopen, etc..

Hoe kan dit toch?
Bougiekabels zijn net een klein jaartje oud, verdelerkap + rotor ook zoiets.
Bougies zitten er nog geen 5000 km in, ze waren wel zwart (logisch: liep te rijk) dus ik heb ze ff schoongemaakt.
Ontstekingshuis is al een keer vervangen, alle vacuumslangetjes vervangen.
Je zou denken dat een 3F-nokkenas vanwege de scherpere nokken meer inspuiting moet hebben, maar hij blijft te rijk lopen zelfs met de standaard benzinedrukregelaar van de NZ (of de verbranding is gewoon heel ruk)

Het begint me zo langzamerhand een beetje te frustreren zo :(

Thanks luitjes!
hoi
Boaz
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Problemen nz-blok
« Reactie #1 Gepost op: do, 18 aug 2005, 23:40:14 »
optimist... 20 pk uit een nokkenstok, leer mij dat trucje!
trotse mama!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Problemen nz-blok
« Reactie #2 Gepost op: do, 18 aug 2005, 23:42:06 »
je zult ook de lucht weger af moeten stellen en kristalletje van 7mhz moeten plaatsen in je computer .ontsteking op 10 gr voor bdp zetten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 aug 2005, 08:00:07 »
@Serge:

LuchtHoeveelheidsMeter kan ik volgen, ontsteking ook,.. maar
wat doet 't kristal voor je mengsel/ontsteking? Inspuit-'duur' word iets korter, omdat 'de tijd' sneller loopt?



@ZOAB:
Je NZ rookte eerste niet

Toen kwam er een 3f nokkenas in
(X)
en

De benzinedrukregelaar werd aangepast..
(Y)

nog eens, en toen werd er een originele terug geplaatst.
(Z)

Wanneer begon ie te roken?
Bij  X of  Y?

Als ie pas bij Y begon te roken, zou ie bij Z weer goed moeten zijn... Zolang ie nu dus blijft roken, zit t met de brandstofdruk nog steeds niet goed.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Problemen nz-blok
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 aug 2005, 18:45:55 »
of de nokkenas staat een tandje verkeerd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #5 Gepost op: vr, 26 aug 2005, 07:45:33 »
je zult ook de lucht weger af moeten stellen en kristalletje van 7mhz moeten plaatsen in je computer .ontsteking op 10 gr voor bdp zetten

het kristalletje is toch alleen voor de toerenbegrenzer?
Begrijp me niet verkeerd dat ik die er niet in wil hebben, maar leek me niet direct noodzakelijk voor het beroerd lopen.

iig thanks voor de reacties. volgende week donderdag gaan we hem dus 10 graden bdp zetten (eerder helaas geen tijd :( )
En dan LMM verstellen..
Ik hoop echt dat t dan is opgelost, want ik moet ook door de APK voor eind september en mijn CO eh... zal wel heeeel hoog liggen haha

Verder is het al een stuk minder nu ik al bijna een hele tank met injectorcleaner rij..

Na het opnieuw op tijd stellen dus een update :)

Nogmaals bedankt!!
gr Boaz
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #6 Gepost op: vr, 26 aug 2005, 19:09:57 »
Hey Boaz! SUcces ermee!

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Problemen nz-blok
« Reactie #7 Gepost op: vr, 26 aug 2005, 19:33:34 »
Hey Boaz, klinkt vreemd, maar ik denk niet dat het zozeer met de as heeft te maken, maar met het afstellen.

Die van mij loopt met 3f as, kristal, Golf 1800 (ook met originele) luchtweger relatief goed.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #8 Gepost op: vr, 26 aug 2005, 19:37:35 »
Hey Boaz, klinkt vreemd, maar ik denk niet dat het zozeer met de as heeft te maken, maar met het afstellen.

Die van mij loopt met 3f as, kristal, Golf 1800 (ook met originele) luchtweger relatief goed.

Dat afstellen vd ontsteking is dus ook wat we gaan doen om het op te lossen.
LMM is een logisch gevolg omdat we die al eerder hebben versteld om het beter te laten lopen..
toch?  -klus-

@ Melvin: Thanks ;) komt vast wel goed
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Problemen nz-blok
« Reactie #9 Gepost op: zo, 28 aug 2005, 20:48:40 »
Ga eerst toch eens kijken of je bij het inbouwen geen fouten hebt gemaakt wat betreft timing.
Ik kan mij niet voorstellen dat een relatief kleine aanpassing zo'n enorm slecht lopende motor oplevert..

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #10 Gepost op: do, 22 sep 2005, 15:27:19 »
drukdrukdruk vandaar dat we er nu pas tijd voor hebben..
Maat van me gaat hem morgen APK-keuren en zo kom ik dus nooit de CO-meting door :(

1 vacuumslangetje is bij het inlaatspruitstuk niet helemaal goed, maar die heb ik eerder vervangen en ik denk niet dat ie daarom zo gaat roeten.. (of wel??)

Iemand nog andere opties dan de nokkenastiming?? (die gaat ie nl. later op de middag controleren).
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Problemen nz-blok
« Reactie #11 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 14:32:44 »
ik heb zelf ook een nz,die is voorzien van een nokker van de aav.
benzinedruk iets ingedrukt maar heeft nooit problemen op gelevert.
zoals de meesten al zeggen,er kan bij het afstellen iets verkeerd zijn gegaan.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #12 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 20:29:51 »
ik heb zelf ook een nz,die is voorzien van een nokker van de aav.
benzinedruk iets ingedrukt maar heeft nooit problemen op gelevert.
zoals de meesten al zeggen,er kan bij het afstellen iets verkeerd zijn gegaan.

omdat ie zo achterlijk rijk liep heb ik gewoon de standaard benzinedrukregelaar van de NZ weer teruggeplaatst.

Trouwens, ik heb die kleine (diameter 2,5 cm) die aan de achterkant van de injectierail zit, niet die grote (diameter 4cm) die aan de zijkant van de injectierail zit)

Die maat van me heeft alles aan afstellen geprobeerd maar het is hem niet gelukt, rukzooi...
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline ZOAB

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.hypertuning.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 okt 2005, 10:41:00 »
Als de timing verkeerd staat, loopt de motor dan überhaupt wel??

Verder: hij was niet af te stellen dus kheb er een andere LMM erin gezet: het begon leuk, maar tis nog steeds ruk :( Roet en schokt nog steeds..

Kan het miss de lambdasensor zijn? dat die gewoon heel smerig is geworden door een 1000-en km's te rijden met teveel inspuiting?
-= Volkswagen Golf 1.3i NZ =-
-= Opel Kadett C1 Coupé 1200SR =-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Problemen nz-blok
« Reactie #14 Gepost op: do, 06 okt 2005, 12:29:25 »
Als de distributie 1 tand verkeerd staat, wil ie best wel lopen..

Niet best, maar hij loopt in sommige gevallen wel.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken